داچیا در اندیشه ورود به بازار خودروهای برقی

پیشرانه‌های برقی و هیبریدی برای داستر

27 مرداد 1398 15:17

پس از جلب بیشتر توجهات به سوی مشکلات ناشی از تغییرات اقلیمی و ثبت قوانین جدید آلایندگی که به مراتب سختگیرانه‌تر از گذشته بوده و به مرور زمان محدودیتهای بیشتری نیز اعمال میکنند، امروزه شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان با چالش‌های جدیدی مواجه شده‌اند. بسیاری از این شرکت‌ها با کمک فناوری‌های جدید به نوسازی و بهسازی پیشرانه‌های قبلی پرداخته‌اند درحالی‌که تعداد بیشتری از خودروسازان قدم به راه ساخت خودروهای برقی گذاشته‌اند که هرچند مسیر سخت‌تری بوده اما به نظر می‌رسد در افق آن، آینده‌ای درخشان به انتظار نشسته باشد.

ساخت نمونه‌ای هیبریدی و برقی از مدل موفق داستر می‌تواند یکی از آسان‌ترین مسیرهای ممکن برای ورود داچیا به دنیای مدرن خودروهای سبز باشد.شرکت داچیا (واقع در رومانی که از دو دهه پیش تحت مالکیت شرکت فرانسوی رنو قرار دارد) نیز با محدودیت‌های جدید مربوط به میزان آلایندگی محصولاتش روبه‌رو شده که در نتیجه این شرکت سازنده خودروهای اقتصادی را نیز به صرافت اعمال تغییر و تحولات جدی در خطوط تولید خود انداخته است. آن‌طور که نشریه اقتصادی بلومبرگ در گزارش خود ذکر کرده، این شرکت رومانیایی قصد دارد با ساخت یک خودروی شاسی‌بلند هیبرید علاوه‌بر پاسخگویی به نیازهای جدید بازار، میانگین آلایندگی دی‌اکسید کربن محصولات خود را نیز پایین آورد.

فعلاً هیچگونه مشخصاتی از این محصول جدید داچیا به بیرون از کارخانه درز نکرده اما با توجه به صحبت‌های اخیر آقای Olivier Murguet مدیرفروش برند رنو، ساخت چنین خودرویی قطعی به نظر می‌رسد زیرا وی اعتقاد دارد که برند اقتصادی داچیا نیز نمی‌تواند خود را از تحولات حاصل از ورود مدل‌های برقی به بازار خودرو، دور نگه دارد. به گفته وی، تصور چنین چیزی نیز بسیار مشکل است.

ساخت نمونه‌ای هیبریدی و برقی از مدل موفق داستر می‌تواند یکی از آسان‌ترین مسیرهای ممکن برای ورود داچیا به دنیای مدرن خودروهای سبز باشد. البته به نظر می‌رسد که مسئولان این شرکت هم در همین اندیشه باشند چراکه اوایل سال جاری میلادی تصاویری مخفیانه از نمونه‌ای آزمایشی از داچیا داستر منتشر شد.

تصاویر جاسوسی از داچیا داستر

البته خودروی موردنظر ابعادی متفاوت با نمونه استاندارد داستر داشته و آنگونه که گفته شده، خودرویی برقی با قابلیت‌های مسابقه‌ای بوده نه یک خودروی هیبرید. با توجه به این موارد اصلاً بعید نیست که رنو برای دستیابی به اهداف خود، گامی فراتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد برداشته باشد.

البته متخصصان رنو در این مسیر تنها نبوده و می توانند از تجربیات همکاران خود در شرکت شریک و همکار رنو یعنی نیسان نیز استفاده نمایند. در نهایت می‌توان مطمئن بود که دیر یا زود شاهد معرفی محصولی الکتریکی از سوی داچیا به بازار باشیم.

دیدگاه کاربران