پیشرفته با جلوپنجره‌های بزرگ

معرفی نسل جدید ب‌ام‌و سری 4

14 خرداد 1399 13:15

اگر تا امروز محصولات دو در ساخت ب‌ام‌و کمی مهجور مانده باشند، نسل جدید سری 4 احتمالاً می‌تواند جبران مافات نماید، چراکه این خودروی جدید با فناوری‌های تازه، دینامیک بهبود یافته و البته پیشرانه جدید شش سیلندر مجهز به تکنولوژی هیبرید خفیف و از همه مهمتر طراحی جنجال‌آفرین جلوپنجره خود، توجهات را بیش از هر زمان دیگری به سوی خود و شرکت سازنده‌اش جلب نموده است. تمامی این موارد باعث ایجاد تمایز زیادی میان نسل جدید سری 4 و مدل قبلی آن می‌شود.

ب‌ام‌و اعلام کرده این جلوپنجره صرفاً کارکرد نمایشی نداشته و بگونه‌ای طراحی شده که عمل هوارسانی به پیشرانه را بهتر از قبل انجام دهد.از بیشتر زوایا، طرح بدنه نسل جدید سری 4 بسیار عالی و بی‌نقص به نظر رسیده و کانسپتی که سال گذشته به معرض نمایش درآمد را در ذهن زنده می‌کند. این طراحی دقیق غیر از زیبایی ظاهری، ضریب درگ 0.25 را نیز برای این خودرو به ارمغان آورده که بسیار بهتر از عدد 0.29 مربوط به نسل قبل است.

چراغ‌های تطبیق‌پذیر جلو از نوع LED، رینگ‌های 18 اینچی استاندارد (19 اینچی سفارشی) و چراغ‌های جدید عقب که فرم L را به نمایش می‌گذارند را می‌توان جزء سایر ویژگی‌های مهم ب‌ام‌و سری 4 جدید بشمار آورد.

اما نمی‌توان مهمترین نکته درباره نسل جدید سری 4 را فراموش کرد: جلوپنجره بسیار بزرگی که در Concept 4 نیز مشاهده شده بود ولی استفاده از آن در مدل تولیدی برای بسیاری علاقمندان باورکردنی نبود. به هرحال اکنون شاهد استفاده از این قطعه در نسخه نهایی هستیم و احتمالاً باید به حضور آن عادت کنیم هرچند که ب‌ام‌و اعلام کرده این جلوپنجره صرفاً کارکرد نمایشی نداشته و بگونه‌ای طراحی شده که عمل هوارسانی به پیشرانه را بهتر از قبل انجام دهد.

جلوپنجره‌های بزرگ نسل جدید ب ام و سری 4

مدل‌های 430i و 430i xDrive به عنوان نسخه‌های پایه ب‌ام‌و سری 4 جدید به پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربوشارژر مجهز شده‌اند که 255 اسب‌بخار قدرت و 399 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. افزایش 7 اسب‌بخاری قدرت پیشرانه باعث شده که شتاب مدل دیفرانسیل عقب 430i به 5.5 ثانیه و نمونه مجهز به سامانه xDriveبه 5.3 ثانیه برسد درحالی‌که حداکثر سرعت هر دو مدل به صورت الکترونیکی روی 250 کیلومتر برساعت محدود شده است.

اما مدل M440i xDrive از پیشرانه شش سیلندر 3 لیتری جدیدی بهره‌مند شده که فناوری هیبرید خفیف 48 ولتی را به همراه دارد. قدرت خروجی این مجموعه برابر با 382 اسب‌بخار، حداکثر گشتاور تولیدی معادل با 500 نیوتن‌متر و شتاب صفر تا 96 کیلومتر برساعت برابر با 4.3 ثانیه خواهد بود. بد نیست بدانید 11 اسب‌بخار از قدرت پیشرانه توسط سیستم هیبرید 48 ولتی تامین می‌شود.

با توجه به علاقه خریداران اروپایی به خودروهای دیزل، سری 4 جدید را می‌توان در 4 نسخه دیزل تهیه کرد که شامل مدل‌های 420d, 420d xDrive, 430d xDrive و 440d xDrive بوده و همچون مدل‌های بنزین‌سوز به جعبه‌دنده هشت سرعته اتوماتیک متصل است.

بد نیست بدانید امکان سفارش تمام مدل‌های ب‌ام‌و سری 4 جدید به صورت دیفرانسیل عقب یا چهار چرخ محرک وجود دارد.

بی ام و سری 4 کوپه مدل 2021

نسل جدید ب‌ام‌و سری 4 در عین بهره‌مند شدن از پلتفرم سری 3 به سیستم تعلیق مختص خود نیز مجهز شده که با ابعاد این مدل هماهنگ است. نباید فراموش کرد که این خودرو نسبت به سری 3 جدید تغییر اندازه داشته و در طول و عرض به ترتیب 5.5 و 2.5 سانتی‌متر بزرگتر و در ارتفاع 5.5 سانتی‌متر کوتاه‌تر از خودروی مورد اشاره است. با وجود این‌ها، تقسیم وزن 50:50 میان محورهای خود ثابت باقیمانده و با سفارش سیستم تعلیق تطبیق‌پذیر M می‌توان فرمان‌پذیری و کیفیت سواری بهتری را نیز دریافت نمود.

در کابین نسل جدید سری 4 با فضایی شبیه به سایر محصولات جدید شرکت ب‌ام‌و به خصوص سری 3 روبرو می‌شوید. پوشش صندلی‌ها به صورت استاندارد از چرم SensaTec روکش شده که در دو رنگ بژ و یا مشکی قابل سفارش است. برای دریافت چرم Vernasca باید مبلغ اضافه پرداخت کرد. این روکش در هفت رنگ از جمله مشکی، بژ، قرمز، موکا و مشکی با دوخت آبی قابل انتخاب است.

هفتمین نسل سیستم اطلاعات سرگرمی به صورت استاندارد به همراه نمایشگر 8.8 اینچی و صفحه نمایش 5.1 اینچی مقابل دیدگان راننده در پشت آمپر عرضه می‌شود. برای دریافت نمایشگر 10.3 اینچی و پشت آمپر دیجیتال 12.3 اینچی به صورت سفارشی نصب می‌شود.

کابین نسل جدید ب‌ام‌و سری 4

سیستم رهیاب به همراه فضای ذخیره اطلاعات ابری، نسل جدید نمایشگر سربالا (هداپ دیسپلی) که 70 درصد نسبت به قبل بزرگتر شده، نمایش 3 بعدی محیط اطراف در پشت آمپر دیجیتال و پشتیبانی از اپل کارپلی بی‌سیم و اندروید اتو جزء امکانات استاندارد سری 4 محسوب می‌شود.

در زمینه ایمنی هم نسل جدید سری 4 کوپه کمبود چندانی ندارد چراکه به صورت استاندارد به هشدار برخورد جلو با ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از مسیر با دستیار فرمان و تشخیص محدودیت سرعت جاده مجهز شده است.

با سفارش پکیج دستیار رانندگی حرفه‌ای (Driving Assistance Professional) امکانات ایمنی بیشتری شامل کروزکنترل تطبیق‌پذیر با قابلیت توقف و حرکت، دستیار حفظ حرکت در خط با پیشگیری از برخورد جانبی و همچنین ترمز اضطراری خودکار در هنگام حرکت به عقب نیز به این خودرو اضافه می‌شود.

قیمت پایه نسخه‌های دیفرانسیل عقب و مجهز به سامانه xDrive ب‌ام‌و 430i به ترتیب 45,600 و 47,600 دلار اعلام شده درحالی‌که قوی‌ترین مدل این خودرو یعنی M440i xDrive قیمت پایه‌ای برابر با 58,500 دلار دارد.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، عرضه نسل جدید سری 4 کوپه در سراسر جهان از ماه اکتبر سال جاری میلادی آغاز خواهد شد.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران