کاهش رضایتمندی از خودروها نسبت به سال گذشته

لکسوس در صدر جدول رضایتمندی بازار آمریکا

2 شهریور 1398 11:29

سازمانی آمریکایی موسوم به ACSI که در صنایع مختلف میزان رضایتمندی مصرف‌کنندگان در این کشور را مورد سنجش قرار می‌­دهد، اخیراً میزان رضایتمندی مصرف‌کنندگان در صنعت خودرو را ارزیابی کرده است. طبق نتایج این بررسی، میزان رضایتمندی مردم ایالات متحده در این حوزه کاهش یافته است.

میزان رضایتمندی در بازار خودروی آمریکا به 79 امتیاز از حداکثر امتیاز 100 رسیده است که کاهشی 3.7 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می­‌دهد.نتایج این بررسی نشان می‌­دهد میزان رضایتمندی در صنعت خودرو به 79 امتیاز از حداکثر امتیاز 100 رسیده است که کاهشی 3.7 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می­‌دهد. اما نکته مهم این است که در میان 27 برندی که در این بررسی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، 21 برند با کاهش رضایتمندی در میان مصرف‌کنندگان همراه بوده‌اند. علاوه‌براین، مصرف‌کنندگان اعلام کرده‌اند که کیفیت و ارزش خودروها اُفت پیدا کرده است.

اما در میان این 27 برند، بیشترین میزان رضایتمندی مربوط به لکسوس که برند لوکسِ تویوتا محسوب می­‌شود بوده است. این خودروساز ژاپنی که چیزی در حدود سی سال سابقه دارد موفق شده امتیاز 84 را کسب کند (سال گذشته دو برند لکسوس و ولوو با 85 امتیاز رتبه اول را داشته‌اند). مرسدس‌بنز با اختلاف 1 امتیاز در رتبه دوم قرار گرفته و توانسته امتیازی معادل با 83 را کسب کند. اما رتبه سوم فقط به یک برند اختصاص نیافته، بلکه هفت برند با کسب 82 امتیاز در رتبه سوم قرار گرفته‌اند. این هفت برند عبارتند از آئودی، ب‌ام‌و، هوندا، اینفینیتی، لینکلن، سوبارو و ولوو.

اما در انتهای جدول سه برند قرار گرفته‌اند که کمترین میزان رضایتمندی را داشته‌اند. کرایسلر با 71 امتیاز، کمترین میزان رضایتمندی را در میان این 27 برند داشته است. پس از آن دوج با 74 امتیاز قرار گرفته است. اما جالب است که سومین مورد از آخر، یک برند ژاپنی یعنی نیسان است که با 75 امتیاز، اُفتی 6 در صدی نسبت به سال گذشته داشته است.

درست است که میزان رضایتمندی مصرف‌کنندگان از بیشتر برندها با اندکی کاهش مواجه بوده، اما چندین مورد استثنا هم در نتایج دیده می­‌شود. به طور مثال، اینفینیتی که برند لوکس نیسان محسوب می­‌شود بیشترین پیشرفت را نسبت به سال گذشته داشته و امتیاز آن از 78 به 82 رسیده که افزایشی 5 درصدی را نشان می‌­دهد. علاوه‌براین، می‌­توان به برند مرسدس‌بنز هم اشاره کرد که امتیاز آن از 82 در سال 2018 به 83 در سال 2019 رسیده یعنی افزایشی 1 درصدی داشته است.

بیشترین میزان اُفت در رضایتمندی نسبت به سال گذشته، مربوط به دو برند آلمانی و ژاپنی یعنی فولکس‌واگن و نیسان بوده که امتیاز هر دوی آن­‌ها 6 درصد کاهش یافته است. به علاوه، امتیاز برند جیپ هم نسبت به سال قبل با 5 درصد اُفت همراه بوده است.

طبق نتایج این بررسی، می‌­توان گفت یکی از عوامل مهم در کاهش رضایتمندی مصرف‌کنندگان، افزایش قیمت خودروها محسوب می‌­شود. به طور مثال، مصرف‌کنندگان به همین دلیل از خودروهای برند کرایسلر اظهار نارضایتی کرده اند.

مترجم : بهنام اصغریان

منبع : carscoops.com

دیدگاه کاربران