احترام به سنت، اشاره به مدرنیته

پروژه بازسازی شورولت K30

7 شهریور 1398 20:31

همیشه بازسازی خودروهای کلاسیک جذاب بوده است. خودروهای کلاسیک با توجه به ابعاد بزرگ و طراحی‌های تاثیرگذارشان وقتی با فناوری مدرن ترکیب می‌شوند معجونی دوست‌داشتنی را پدید می‌آورند. یکی از جدیدترین پروژه‌های خبرساز دنیای بازسازی به‌روزرسانی شورولت K30 و تبدیل آن به یک هیولای جدید به اسم Ponderosa بوده است.

شاید پاندروسا ظاهری با اصالت و با احترام به مدل قدیمی داشته باشد ولی درون سینه آن یک پیشرانه حجیم آن هم از برند دوج دیده می‌شود.بازسازی خودروهای کلاسیک همیشه به یک صورت انجام نمی‌شود. گاهی شرکت‌های طراح خود را مدیون قطعات اصلی می‌دانند و خودرو را بر پایه مدل استاندارد بازسازی می‌کنند که این سبک Restoration نام دارد. گاهی نیز یک خودروی کلاسیک با حفظ کلیات ظاهری مجهز به المان‌های مدرن می‌شود که این روش نیز Restomod نام دارد. این روزها طرفداران رستومود در حال افزایش هستند. چراکه ترکیب زبان قدیمی و جدید، حس و حال هیجان‌انگیزی ایجاد می‌کند.

به تازگی شرکت Rtech Fabrications توانسته یکی از همین شیوه‌ها را برای بازسازی شورولت پیکاپ K30‌ مدل 1966 به کار بگیرد. خودرویی که حالا نام جدید پاندروسا برایش انتخاب شده است.

شورولت K30 پیکاپ بازسازی شده

کار با تغییر اساسی شاسی آغاز شد. شرکت به جای نمونه استاندارد سراغ شاسی شورولت C30 مدل 1972 رفت که فاصله محوری بیشتری داشت. البته چالش اصلی وزن 2 تنی این شاسی جدید بود. سپر این خودرو درست مانند نمونه اصلی انتخاب شده ولی وینچ جدیدی که روی آن دیده می‌شود می‌تواند 5443 کیلوگرم وزن را به سوی خود بکشد.

مهندسان شرکت با استادی تمام توانسته‌اند تمام الگوهای نمونه اصلی را درون کابین خودرو نیز اجرا کنند. یعنی همان دکمه‌ها و همان روکش صندلی‌ها. شاید سیستم صوتی این شورولت K30 کاملاً قدیمی به نظر بیاید ولی این یکی از محصولات جالب شرکت RetroSound Hermosa است که حتی از بلوتوث نیز پشتیبانی می‌کند.

برای دوست‌داران پروژه‌های بازسازی پیشرانه خودرو بخش مهم داستان است. شاید پاندروسا ظاهری با اصالت و با احترام به مدل قدیمی داشته باشد ولی درون سینه آن یک پیشرانه حجیم آن هم از برند دوج دیده می‌شود. قوای محرکه‌ای 5.9 لیتری هشت سیلندر Vشکل که پیش‌تر درون سینه یک پیکاپ Ram گنجانده شده بود. این پیشرانه دیزلی یکی از دستاوردهای شرکت معروف Cummins است که بهینه‌سازی‌های فراوانی در آن دیده می‌شود. به عنوان مثال پیستون‌های آن ساخت Mahle، انژکتورهای آن ساخت BD Diesel و توربوشارژرهای آن از برند K&N هستند. همه این‌ها باعث شد تا خروجی این شورولت 550 اسب‌بخار با 1300 نیوتن‌متر گشتاور شود. جعبه‌دنده آن پکیج NP205 پنج سرعته خودکار است.

در قسمت فنربندی شاهد استفاده از شمش‌های SKyJacker و کمک فنرهای Bilstein هستیم. بد نیست بدانید که رینگ‌های این خودرو 20 اینچی و تایرهای آن نیز 37 اینچی هستند.

گفته می‌شود قیمت پایه این شورولت K30 بازسازی‌شده 150 هزار دلار است.

دیدگاه کاربران