چهره ای جدید برای خودروهای برقی کوچک

رونمایی از اسمارت EQ فورتو و فورفور مدل 2020

15 شهریور 1398 09:00

چند روز پیش، اسمارت پیش‌نمایشی از نسخه فیس‌لیفت شده دو مدل EQ فورتو و EQ فورفور را نمایش داد، اما حال این خودروساز آلمانی که در حال حاضر شرکت تابعه دایملر محسوب می­‌شود، به طور رسمی از این دو خودروی جدید رونمایی کرده است.

درست است که بیشتر تغییرات اعمال شده در این دو نسخه جدید مثبت هستند، اما مشکل اصلی آن‌­ها، یعنی پیشرانه این دو مدل هنوز رفع نشده است.این دو نسخه فیس‌لیفت شده که در طراحی آن­‌ها از مدل­‌های کانسپت اسمارت الهام گرفته شده، 10 سپتامبر در نمایشگاه خودروی فرانکفورت در معرض نمایش قرار خواهند گرفت.

در نمای جلو، اسمارت EQ فورتو و فورفور صاحب چهره‌­ای جدید به همراه جلوپنجره‌ه­ای مشبک شده‌اند. برخی تغییرات جزئی دیگر هم در فضای خارجی این دو خودرو اعمال شده که از موارد مهم می­‌توان به چراغ‌­های عقب جدید اشاره کرد. طبق ادعای اسمارت، داخل این چراغ‌­ها صدها لامپ ال‌ای‌دی تعبیه شده است.

این خودروساز آلمانی چند تغییر در فضای داخلی اسمارت EQ فورتو و فورفور ایجاد کرده، اما در مجموع می­‌توان گفت کابین آن­‌ها در اکثر قسمت­‌ها با نسخه پیش از فیس‌لیفت یکسان است. از تغییرات مهم می­‌توان به سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی جدید با صفحه نمایش 8 اینچی اشاره کرد که اسمارت مدعی است کار کردن با آن آسان­‌تر شده است.

درست است که بیشتر تغییرات اعمال شده در این دو نسخه جدید مثبت هستند، اما مشکل اصلی آن‌­ها، یعنی پیشرانه این دو مدل هنوز رفع نشده است. با این حساب، در این دو نسخه جدید هم همان پیشرانه قبلی وجود دارد که مشخصات آن عبارت است از:

  • یک باتری با ظرفیت 17.6 کیلووات ساعت
  • یک موتور برقی با حداکثر 80 اسب‌بخار قدرت و 160 نیوتن‌متر گشتاور

اسمارت مشخصات دقیق این خودروها را منتشر نکرده، اما اعلام کرده است که حداکثر بُرد آن‌­ها به 159 کیلومتر می­‌رسد. به عبارت دیگر، نگرانی در مورد میزان شارژ باقی مانده یکی از مشکلات صاحبان این خودروهای برقی کوچک خواهد بود. البته باید توجه داشته باشید که رقم ذکر شده برای بهترین حالت ممکن است، چرا که بُرد نسخه پیش از فیس‌لیفت از مدل فورفور در محدوده 137 تا 155 کیلومتر قرار داشت. علاوه‌براین، نسخه قدیمی فورفور برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر برساعت از حالت سکون به زمانی معادل با 12.7 ثانیه نیاز داشت.

در مجموع می­‌توان گفت تغییرات نسخه فیس‌لیفت از اسمارت EQ فورتو و  فورفور جزئی بوده است. ناگفته نماند که قرار است نسل بعدی خودروهای اسمارت در سال 2022 معرفی شود.

 

دیدگاه کاربران