راحتی برای کارگران کارخانه‌ها

وِکس: ابزار کار مدرن هیوندای

15 شهریور 1398 17:22

«اِکسوسکِلِتون» (Exoskeleton) نوعی ابزار پوشیدنی است که همراه با شخصی که آن را پوشیده کار می­‌کند. بر خلاف یک روبات اتوماتیک که نقش جایگزین را برای یک انسان ایفا می­‌کند، اکسوسکلتون نوعی استخوان‌بندی خارجی پوشیدنی است، که قابلیت‌­های فیزیکی طبیعی یک انسان را افزایش خواهد داد.

پوشیدن و استفاده کردن از وکس بسیار آسان است که قطعاً یکی از دلایل این موضوع را می­‌توان وزن کم این ابزار دانست.این نوع ابزار در حوزه­‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌­گیرد که برای مثال می‌‌توان به حوزه پزشکی، نظامی و صنعتی اشاره کرد.

هیوندای به تازگی نوعی از این ابزار پوشیدنی موسوم به «وِست اِکسوسکِلِتون» (Vest EXoskeleton) یا به اختصار «وِکس» (VEX) را معرفی کرده است. طبق ادعای این خودروساز کره­‌ای، وکس برای کارگرانی مناسب است که بیشتر وقتشان را با کار کردن در قسمت بالای سر سپری می‌­کنند (به طور مثال، کارگری که زیر یک خودرو ایستاده و مشغول کار بر روی کف آن است). همان‌طور که در تصاویر مشاهده می­‌کنید، وکس همانند یک کوله پشتی پوشیده می­‌شود، اما نباید انتظار داشته باشید که این ابزار مدرن معجزه کرده و نیرویی خارق‌­العاده به شما بدهد.

وِکس: ابزار کار مدرن هیوندای

این ابزار طوری طراحی شده که عملکرد آن شبیه به حرکت مفاصل انسان باشد. علاوه‌براین، وزن وکس فقط 2.5 کیلوگرم است و طبق ادعای هیوندای، این رقم در مقایسه با ابزارهای مشابه با آن 22 تا 42 در صد کمتر است. نکته مثبت دیگر در مورد وکس این است که پوشیدن و استفاده کردن از آن بسیار آسان است که قطعاً یکی از دلایل این موضوع را می­‌توان وزن کم این ابزار دانست.

یکی از نکات جالب توجه در مورد وکس، وجود نوعی ابزار مکمل برای آن است که به پاها متصل شده و در عمل نقش یک صندلی را برای شخص ایفا می­‌کند. با این حساب، این ابزار که در تصاویر قابل مشاهده است تا حد زیادی از خسته شدن شخص جلوگیری خواهد کرد.

این خودروساز کره‌­ای هنوز قیمت وست اکسوسکلتون را اعلام نکرده، اما مدعی است که قیمت آن در مقایسه با ابزارهای مشابه که معمولاً قیمت تقریبی آن­‌ها به 5,000 دلار می‌­رسد چیزی در حدود 30 در صد کمتر خواهد بود.

مترجم : بهنام اصغریان

منبع : carscoops.com

دیدگاه کاربران