نبرد کراس‌اورهای جمع‌وجور شرقی

مقایسه سانگ‌یانگ تیوولی و هاوال H2

17 شهریور 1398 16:45

طی تقریباً چهار سالی که سانگ‌یانگ تیوولی در بازار ایران حضور دارد، تقابل متعددی را با رقبای مختلفی تجربه کرده است. یک بار با پژو 2008 و نیسان جوک مقایسه می‌شد و یک بار هم با رنو داستر و سوزوکی ویتارا. نکته جالب اینجاست که برخی از مشتریان هم این کره‌ای را با چینی‌هایی مثل چانگان CS35، هایما S5 و جک S5 مقایسه می‌کردند. ولی نکته اینجا بود که تیوولی در جایگاه دقیق رقابتی با این محصولات قرار نمی‌گرفت. یا به شدت برتر بود و یا اینکه باخت سنگینی را تجربه می‌کرد. اما یکی دو سالی است که سایه یک چینی دیگر بر روی سانگ‌یانگ تیوولی سنگینی می‌کند؛ هاوال H2.

فارغ از قیاس فنی و ظاهری‌شان، این دو خودرو در یک زمینه شباهتی عجیب دارند. اینکه هر دو طی ماه‌های اخیر با بحران تحویل و افزایش ناگهانی قیمت روبه‌رو شدند. از یک سو رامک‌خودرو نماینده سانگ‌یانگ را می‌بینیم که به نظر می‌رسد به پایان موفقیت‌های تیوولی رسیده است و از سوی دیگر گروه بهمن را می‌بینیم که هنوز نتوانسته با مشتریان ناراضی هاوال H2 کنار بیاید.

مقایسه طراحی بدنه سانگ‌یانگ تیوولی و هاوال H2

بررسی طراحی سانگ‌یانگ تیوولی

برگ برنده سانگ‌یانگ تیوولی را باید هماهنگی منطقی در تمام عناصر طراحی بیرونی‌اش بدانیم. خیلی سخت می‌توان گفت این کره‌ای یک خودروی مدرن است ولی بی‌انصافی است اگر آن را قدیمی تلقی کنیم.

طراحی سانگ‌یانگ تیوولی

سانگ‌یانگ از الگوهای ساده‌ای برای طراحی این خودرو استفاده کرده و درست همین امر رمز موفقیت تیوولی شده است. طراحی بدون اغراق به معنی طراحی جدا از حس جسارت در این خودرو نیست. چراغ‌های جلویی آن یکه انحنای هیجان‌انگیز در کناره‌های خود دارند. با این حال یک بی‌نظمی دوست‌ داشتنی بین طراحی چراغ جلو و عقب آن دیده می‌شود. گلگیرهای حجیم عقب اشاره مستقیمی به ماهیت اسپرت‌گرای این خودرو دارد.

داخل کابین سانگ‌یانگ تیوولی فرم طراحی طبقه طبقه به خوبی دیده می‌شود. تقارن و نظم هندسی خوبی در جانمایی ایجاد شده است. آرایش با حساب و کتاب دکمه‌ها و شستی‌ها حس اعتماد به نفس خوبی را القا می‌‌کند.

کابین سانگ‌یانگ تیوولی

عقربه‌های مکانیکی پشت آمپر با دایره‌های آبی و قرمز اصرار بیش از حدی بر ماهیت اسپرت آن دارد که البته در واقعیت اینطور نیست. دکمه‌های روی فرمان از جنس کروم هستند که نمای تجملاتی آن را افزایش می‌دهند. همین نوارهای کروم‌رنگ دور دریچه تهویه مطبوع، دسته‌دنده و فریم دور پشت آمپرها هم دیده می‌شود. همین‌که دکمه‌های دیجیتالی این خودرو با پشت‌زمینه‌ ملایم رنگ قرمز آراسته شده، نشان از کلاس سطح بالای این خودرو دارد.

بررسی طراحی هاوال H2

هاوال H2 ابداً خودروی زشتی نیست. اما این خودرو در قیاس با دیگر چینی‌های هم سن و سال خودش نشانی از به‌روز بودن ندارد. حالت قرارگیری چراغ‌ها که در دو طرف جلوپنجره‌ای بزرگ تعبیه شده، باز هم برگشت به همان ایام عجیب طراحی خاص خودروهای چینی است. اصرار دوباره روی نوار LED نور روز و باز هم بهره‌گیری از نوارهای براق کروم، هاوال H2 را از کوران رقابت‌ با چینی‌های زیبای امروزی دور انداخته است.

طراحی هاوال H2

یکی از ایرادات عجیب ظاهری این خودرو، لوگوی ساده و بی‌معنای آن است. شاید تنها برتری چشم‌گیر هاوال H2 قسمت عقب آن باشد که البته آن هم تقلیدی از مدل بزرگ‌تر مثل H9.

کابین هاوال H2

راستش را بخواهید اوضاع طراحی در داخل کابین بدتر هم می‌شود. حداقل سال‌ها بود که این فرم از چیدمان دکمه‌ها را در خودرویی ندیده بودیم. آنچه درون کابین هاوال H2 می‌بینیم گرافیکی است که خودروهای سال 2010 به قبل استفاده می‌کردند.

به طرز ناشیانه‌ای دکمه قطع و وصل تماس تلفنی هم روی فرمان است و هم روی کنسول میانی. آمپرهای پشت فرمان رنگ‌بندی ساده‌ای دارند ولی انصافاً چندان هم بد نیست. با این حال متریال به کار رفته کیفیت خوبی دارند و به نظر می‌رسد که می‌تواند در حد و اندازه‌های یک خودروی کره‌ای بالا بیاید.

  • انتخاب باخبر: سانگ‌یانگ تیوولی

مقایسه عملکرد فنی سانگ‌یانگ تیوولی و هاوال H2

بررسی عملکرد فنی سانگ‌یانگ تیوولی

اگر معیار عملکرد موفق در بحث فنی حجم پیشرانه بیشتر باشد، طبیعتاً سانگ‌یانگ تیوولی با برتری 500 سی‌سی خود برنده میدان است. ولی نکته اینجاست که این خودرو در بحث قدرت، گشتاور، شتاب صفر تا صد و سرعت نهایی هیچ حرفی مقابل هاوال H2 ندارد. اگرچه پیشرانه این خودرو یکی از بهترین 1.6 لیتری‌ها در دنیا به حساب می‌آید، ولی تناسب چندانی بین خروجی و وزن آن دیده نمی‌شود.

پیشرانه 1.6 لیتری سانگ‌یانگ تیوولی

اغلب خودروهایی که از پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی استفاده می‌کنند قدرت حدود 110 تا 120 اسب‌بخار فراهم می‌کنند ولی می‌بینیم که سانگ‌یانگ تیوولی با همین پیشرانه توانسته به قدرت عالی 128 اسب‌بخاری برسد. شاید روی کاغذ این عدد بدی برای یک کراس‌اور جمع‌وجور نباشد ولی وقتی وزن 1300 کیلویی این خودرو مطرح می‌شود، اوضاع کمی به هم می‌ریزد. ولی با این حال وقتی سانگ‌یانگ تیوولی روی دور می‌افتد، می‌تواند راننده‌های محافظه‌کار را راضی کند. به دلیل ارتفاع و عرض کمتر سانگ‌یانگ تیوولی نسبت به هاوال H2 سواری با این خودرو کمی کوبنده ولی البته پایدارتر است.

لازم است یادآوری کنیم که عملکرد سانگ‌یانگ تیوولی در قیاس با رقیب امروز خود بررسی شده است. چراکه این کراس‌اور جمع‌وجور کره‌ای در نوع خودش خودروی قابل قبول و مقعولی نشان داده است. هرچه باشد مهندسی پشت این خودرو حاصل تلاش گروهی باتجربه است.

بررسی عملکرد فنی هاوال H2

حالا معلوم می‌شود که چراکه مشتریان تا این حد برای خرید هاوال H2 به این در و آن در می‌زدند. این کراس‌اور جمع‌وجور به لطف یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ توانسته 141 اسب‌بخار قدرت و 202 نیوتن‌متر گشتاور فراهم کند. این یعنی 13 اسب‌بخار قدرت و 42 نیوتن‌متر گشتاور بیشتر. البته چینی بودن این خودرو نهایتاً باعث شده تا شتاب صفر تا صد آن فقط 0.6 ثانیه بهتر باشد. سرعت نهایی هاوال H2 نیز نسبت به سانگ‌یانگ تیوولی 10 کیلومتر برساعت بیشتر است. اما برای مشتری سخت‌گیر ایرانی که شتاب‌گیری سریع و دورگیری در سربالایی اهمیت زیادی دارد، هاوال H2 می‌تواند گزینه خوبی باشد.

مقایسه عملکرد فنی سانگ‌یانگ تیوولی و هاوال H2

با این‌که هر دو خودرو به صورت سنتی FWD یا دیفرانسیل جلو هستند ولی برگ برنده انتقال قدرت با هاوال H2 است که از جعبه‌دنده 6 سرعته با قابلیت برقی استفاده می‌کند. این کراس‌اور چینی به ازای توان بیشتری که ارائه می‌دهد، مصرف بیشتری هم دارد. 7 لیتر در هر 100 کیلومتر در برابر 5.7 لیتر در هر 100 کیلومتر رقیب. هاوال H2 تایرهای پهن‌تری نسبت به سانگ‌یانگ تیوولی دارد و این می‌تواند برای پیچید‌ن‌های برق‌آسا کمک‌کننده باشد. البته برنده این قسمت در بخش حالات رانندگی فقط یک مُد Eco را دارد. در حالی که سانگ‌یانگ از سه حالت مرسوم رانندگی یعنی اسپرت، کامفورت و نرمال بهره می‌برد.

  • انتخاب باخبر: هاوال H2

مقایسه تکنولوژی‌ها و ایمنی سانگ‌یانگ تیوولی و هاوال H2

بررسی تکنولوژی‌ها و ایمنی سانگ‌یانگ تیوولی

انتخاب خودرو برنده در این قسمت بسیار سخت بود. هاوال H2 و سانگ‌یانگ تیوولی سایه به سایه همدیگر را دنبال می‌کنند ولی برخی از نواقص تیوولی ویرایش الیت کاری کرد که کارشناسان ما رای به برتری رقیب بدهد. همان‌طور که گفتیم تیوولی از سه حالت مرسوم رانندگی یعنی اسپرت، کامفورت و نرمال استفاده می‌‌کند در حالی که هاوال H2 چنین چیزی ندارد. به طرزی عجیب هاوال فوق سنسور جلو ندارد. نمایشگر 7 اینچی لمسی تیوولی یک سر و گردن زیباتر و مدرن‌تر از آن چیزی است که روی هاوال نصب شده است.

آپشن و امکانات سانگ‌یانگ تیوولی

یکی از ویژگی‌های دوست‌داشتی سانگ‌یانگ تیوولی سیستم تهویه اتوماتیک قدرتمند آن است که برای سرنشینان عقب هم دریچه‌ای بزرگ در نظر گرفته شده است. صندلی‌های عقب تیوولی مثل هاوال H2 تاشو هستند ولی در این خودرو است که شاهد قابلیت تاشوندگی دو تکه هستیم.

سانگ‌یانگ تیوولی با کسب سه ستاره ایمنی از پنج ستاره کلی از موسسه یورو NCAP‌ جایگاه متوسطی را به خود اختصاص داده است. شاید تیوولی در قیاس با سایر هم‌وطنان خود ایمنی درخشانی کسب نکرده باشد ولی به طور حتم در قیاس با سایر خودروهای چینی می‌تواند سرآمد باشد. البته باید این را در نظر داشت که تیوولی با 6 ایربگ به صورت استاندارد چیزی بیش از انتظار را ارائه می‌داد.

بررسی تکنولوژی‌ها و ایمنی هاوال H2

هاوال H2 نیز مثل اغلب دیگر چینی‌های بازار ایران تمرکز اصلی خود را روی طراحی غلو شده و البته آپشن‌های متعدد به منظور جذب مشتری گذاشته است. به نظر می‌رسد که انتخاب هاوال H2 به عنوان گزینه برتر این بخش منطقی بوده است. چراکه برتری آپشن‌های آن کاملاً ملموس است.

آپشن و امکانات هاوال H2

هاوال H2 دارای سیستم کنترل سرعت در سرازیری، ترمز پارک برقی و البته اتوهلد است. شش ایربگ، پشت سری فعال و سنسور فشار باد از جمله تجهیزات ایمنی خودرو فوق هستند. بنا بر اظهارنظر اغلب خریداران این خودرو سیستم صوتی 8 بانده آن حقیقتاً جذاب و گیرا است.

یکی از آپشن‌های منحصربه‌فرد هاوال H2 دوربین‌های جانبی‌اش است که پارک کردن را بسیار راحت می‌کند. برخلاف سانگ‌یانگ تیوولی روی این محصول یک نمایشگر 3.5 اینچی در قسمت پشت آمپر وجود دارد که اطلاعات مورد نیاز راننده را به شکل جالبی به نمایش می‌گذارد. چراغ‌های تیوولی فقط قابلیت خاموش و روشن شدن دارند ولی روی هاوال H2 می‌توان چراغ بدرقه و تنظیم برقی ارتفاع را مشاهده کرد.

صندلی‌های برقی هاوال H2

خیلی عجیب است که کره‌ای‌ها از صندلی‌های ساده استفاده می‌کنند. چراکه چینی‌ها سراغ صندلی‌های 6 حالته برقی رفته‌‌اند. در بحث ایمنی حرف و حدیث‌های فراوانی مطرح است. چراکه هاوال H2 توانسته پنج ستاره تمام اما از موسسه استرالیایی ANCAP دریافت کند که اساساً هیچ ارتباطی با یورو NCAP ندارد.

  • انتخاب باخبر: هاوال H2

مقایسه وضعیت بازار سانگ‌یانگ تیوولی و هاوال H2

بررسی وضعیت بازار سانگ‌یانگ تیوولی

تبلیغات فروش سانگ‌یانگ تیوولی از اوایل سال 95 آغاز شد. برخی از مشتریان با پیش خرید آن قمار جدیدی را روی کراس‌اور نوظهور سانگ‌یانگ انجام دادند. چراکه تا پیش از آن حقیقتاً هیچ‌یک از تولیدات این شرکت نتوانسته بود جایگاه خوبی برای خود دست و پا کند. از رکستون و کایرون گرفته تا نیو اکتیون.

مقایسه هاوال H2 و سانگ‌یانگ تیوولی

تیوولی به محض ورود به بازار ایران به دلیل قیمت بسیار پایین‌تری که نسبت به کره‌ای‌های دیگر داشت، با استقبال زیادی روبه‌رو شد. قیمت تیوولی حتی به چینی‌های هم دوره خودش نیز کنایه می‌زد. مدتی بعد، عرضه آن با چالش‌هایی روبه‌رو شد ولی در ادامه شرکت عرضه‌کننده آن توانست نسخه‌های جدیدتری موسوم به آرمور را راهی بازار کند.

سه تیپ الیت، اسپرت و آرمور از تیوولی باعث شدند افرادی که علاقه‌ای به کراس‌اورهای جمع‌وجور چینی نداشتند و البته از نظر اقتصادی نیز توانی برای خرید مدل‌های کره‌ای برایشان موجود نبود، سراغ آن بروند. سانگ‌یانگ تیوولی به خوبی توانسته بود فاصله بین چینی‌های متعارف بازار و کره‌ای‌های لوکس و نامدار را پر کند و با حفظ همین فاصله به موفقیتش ادامه داد. البته بحران‌های بعدی ناشی از ممنوعیت واردات خودرو و البته نوسان شدید نرخ ارز این خودرو را مثل بسیاری از دیگر هم‌وطنانش دچار مشکل کرد.

بررسی وضعیت بازار هاوال H2

با آن همه چالش و بحران، نباید هم توقع داشت که این خودرو بتواند رتبه یک بخش مقایسه بازار شود. خودرویی که قرار بود ابتدا توسط عظیم خودرو عرضه شود ولی در ادامه با مشکلات فراوانی به گروه بهمن واگذار شد. بهمنی‌ها نیز ناگهان به چالش عدم تحویل و افزایش قیمت‌ها برخوردند. کار تا شکایت و تجمع مشتریان و ورود نهادهای نظارتی هم پیش رفت. حتی در زمانی نیز توصیه می‌شد که نسبت به نگهداری از این خودرو نهایت مراقبت صورت بگیرد چراکه زمزمه‌های خروج هاوال از ایران نیز شنیده می‌شد.

مقایسه سانگیانگ تیوولی و هاوال H2

آسیب‌های روانی ناشی از خبرهای ضد و نقیض حول این خودرو، مشتریانش را به شدت دلزده کرد. در دوره‌ای گفته شد که هاوال H2 برای تحویل موجود نیست و مشتریان می‌توانند بسترن B30 به جای آن خریداری کنند. در همین مدت بودن که سازمان حمایت اعلام کرد تعهد شرکت 2300 دستگاه بوده ولی فقط 400 دستگاه موجود دارد. کار حتی به بررسی آمار ارائه شده در سازمان بورس هم برای کشف قیمت نهایی آن کشید. تمام این مسایل باعث شد تا هاوال H2 تنها به تعدادی محدود به دست مشتریانی که از قبل برای خریدش ثبت‌نام کرده بودند، برسد. بعید به نظر می‌رسد با این همه چالش خریداری قصد انتخاب این خودرو را داشته باشد.

  • انتخاب باخبر: سانگ‌یانگ تیوولی

راند نهایی با سانگ‌یانگ تیوولی و هاوال H2

سانگ‌یانگ تیوولی می‌تواند کاندیدای یکی از فریبنده‌ترین خودروهای بازار ایران را از آن خودش کند. هنوز هم بسیاری نمی‌دانند که درون کاپوت این خودروی نه‌چندان کوچک، پیشرانه‌ای 1.6 لیتری نحیف آرمیده است. اگر قصد انجام مانورهای سنگین با تیوولی را نداشته باشید همین پیشرانه هم می‌تواند از پس فرامین شما بربیاید. از کیفیت بالای آن لذت خواهید برد و احتمالاً از فضای بازی که کابین آن دارد نیز تعجب خواهید کرد.

در مقابل هاوال H2 گزینه‌ای بسیار پرحاشیه برای مشتریانی است که کمی اهل ماجراجویی هستند. برای این افراد آپشن‌های متعدد و دکمه‌های پر زرق و برق اهمیت دارد. خودروی آن‌ها قوی‌تر، سریع‌تر و پرشتاب‌تر است. اما باید مراقب بود که قطعات یدکی این خودرو در بازار حکم طلا را دارد.

*عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
SinaEslami 1398/7/21
من تیوولی داشتم به نظرم تو رنج خودش واقعا ماشین خوبی بود از لحاظ راحتی و آپشن و برند حتی چون کره ایه اما انصافا موتور ضعیفی نسبت به وزن داره و یکم موقع ترمز شدید ماشین کله میکنه اصطلاحا اما به جرات میگم فضای کابین و صندلی هاش و در کل آرامش ماشین واقعا خوبه متاسفانه ماشین وارداتی دیگه ای نداشتم که بتونم مقایسه کنم :)
پاسخ
0
0
0
mans 1398/6/30
مقایسه ی بی ربطی بود ! هم از لحاظ قیمی هم از لحاظ کیفی
پاسخ
0
0
0
k.gilani 1398/6/30
هاوال خودرویی نرم با کیفیت و کم صداست.
پاسخ
0
0
0
mahdi-n 1398/6/22
هاوال جز خودروهای لوکس چین هست و گارانتی 3 ساله دارد و قطعات با کیفیت
پاسخ
0
0
0