اکنون بیش از بیست سال از وجود این دو نوع کیسه هوای جانبی در خودروها میگذرد و قطعاً جان بسیاری از افراد را در تصادفات نجات دادهاند. اما بر خلاف خودروسازان ایرانی، خودروسازان خارجی اهمیت ویژهای به بحث ایمنی محصولاتشان میدهند و پیشرفتها در این حوزه تمامی ندارد.
”هنگام تصادف کیسه هوای جانبی مرکزی در فضای بین راننده و سرنشین جلو قرار گرفته و از صدمه دیدن آنها بر اثر برخورد با هم جلوگیری خواهد کرد.“یکی از اتفاقات تازهای که اخیراً در حوزه ایمنی رخ داده، معرفی نوعی کیسه هوای جانبی جدید برای محافظت از سرنشینان در تصادف از کنار است که «کیسه هوای جانبی مرکزی» (Center Side Airbag) نامیده میشود. در واقع هدف از طراحی این نوع کیسه هوا، محافظت از قسمت سر راننده و سرنشین جلو در تصادف از کنار بوده و به زودی شاهد این نوع کیسه هوا در محصولات سه خودروساز کرهای یعنی هیوندای، کیا و جنسیس خواهیم بود.
البته کیسه هوای جانبی موضوع کاملاً جدیدی محسوب نمیشود، چرا که در 29 سپتامبر سال 2011 جنرالموتورز برای اولین بار در صنعت خودرو آن را معرفی کرده بود. از کیسههای هوای جانبی که در حال حاضر در خودروهای مختلف وجود دارند میتوان به دو نوع اشاره کرد:
- «کیسه هوای جانبی بالا تنه» (Side Torso Airbag): این نوع کیسه هوا، بین در خودرو و سرنشین قرار گرفته و هنگامی که تصادف از کنار رخ دهد، قسمت بالا تنه سرنشین را محافظت خواهد کرد.
- «کیسه هوای جانبی پردهای» (Side Curtain Airbag): این نوع کیسه هوا، بین پنجرههای جانبی و سرنشین قرار گرفته و هنگام تصادف از کنار، قسمت سرِ سرنشین را محافظت خواهد کرد. به علاوه در شرایطی که پس از تصادف، خودرو واژگون شده و بر روی بخش کناری یا سقف قرار میگیرد، این نوع کیسه هوا میتواند از قسمت سر سرنشین محافظت کند.
همانطور که در تصاویر مشاهده میکنید، هنگام تصادف کیسه هوای جانبی مرکزی در فضای بین راننده و سرنشین جلو قرار گرفته و از صدمه دیدن آنها بر اثر برخورد با هم جلوگیری خواهد کرد. اما موضوع فقط به همین جا ختم نمیشود، چرا که اگر سرنشینی در کنار راننده وجود نداشته باشد، این نوع کیسه هوا میتواند هنگام تصادف از سمت در سرنشین جلو از راننده محافظت بیشتری به عمل آورد. کیسه هوای جانبی مرکزی داخل صندلی راننده نصب شده و در صورتی که ضربهای تشخیص داده شود، فعال خواهد شد.
طبق ادعای هیوندای، این خودروساز کرهای موفق شده یکی از سبکترین کیسههای هوای جانبی مرکزی در صنعت خودرو را تولید کند. به لطف تغییراتی همانند کاهش پیچیدگی در طراحی، کیسه هوای جانبی مرکزی هیوندای در مقایسه با نمونههای مشابه ساخته شده توسط رقبا چیزی در حدود 500 گرم سبکتر است.
در کنار کاهش وزن، ابعاد این کیسه هوا هم کوچکتر شده است. همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم، این نوع کیسه هوا داخل صندلی راننده نصب میشود و به همین دلیل، کاهش ابعاد آن طراحی صندلی راننده را آسانتر خواهد کرد. هیوندای مدعی است این نوع کیسه هوای جدید میتواند صدمات وارده بر سر راننده و سرنشین جلو در اثر برخورد با هم را تا 80 در صد کاهش دهد.
به زودی شاهد این تکنولوژی در خودروهای هیوندای، کیا و جنسیس خواهیم بود.
مترجم : بهنام اصغریان
منبع : carscoops.com