دست‌آورد جدید کیا هیوندای برای ایمنی سرنشینان

اضافه شدن کیسه هوای جانبی مرکزی به کابین خودرو

31 شهریور 1398 09:54

اکنون بیش از بیست سال از وجود این دو نوع کیسه هوای جانبی در خودروها می‌­گذرد و قطعاً جان بسیاری از افراد را در تصادفات نجات داده‌اند. اما بر خلاف خودروسازان ایرانی، خودروسازان خارجی اهمیت ویژه‌­ای به بحث ایمنی محصولاتشان می­‌دهند و پیشرفت­‌ها در این حوزه تمامی ندارد.

هنگام تصادف کیسه هوای جانبی مرکزی در فضای بین راننده و سرنشین جلو قرار گرفته و از صدمه دیدن آن­‌ها بر اثر برخورد با هم جلوگیری خواهد کرد.یکی از اتفاقات تازه‌­ای که اخیراً در حوزه ایمنی رخ داده، معرفی نوعی کیسه هوای جانبی جدید برای محافظت از سرنشینان در تصادف از کنار است که «کیسه هوای جانبی مرکزی» (Center Side Airbag) نامیده می­‌شود. در واقع هدف از طراحی این نوع کیسه هوا، محافظت از قسمت سر راننده و سرنشین جلو در تصادف از کنار بوده و به زودی شاهد این نوع کیسه هوا در محصولات سه خودروساز کره‌­ای یعنی هیوندای، کیا و جنسیس خواهیم بود.

البته کیسه هوای جانبی موضوع کاملاً جدیدی محسوب نمی­‌شود، چرا که در 29 سپتامبر سال 2011  جنرال‌موتورز برای اولین بار در صنعت خودرو آن را معرفی کرده بود. از کیسه­‌های هوای جانبی که در حال حاضر در خودروهای مختلف وجود دارند می­‌توان به دو نوع اشاره کرد:

  • «کیسه هوای جانبی بالا تنه» (Side Torso Airbag): این نوع کیسه هوا، بین در خودرو و سرنشین قرار گرفته و هنگامی که تصادف از کنار رخ دهد، قسمت بالا تنه سرنشین را محافظت خواهد کرد.
  • «کیسه هوای جانبی پرده‌­ای» (Side Curtain Airbag): این نوع کیسه هوا، بین پنجره­‌های جانبی و سرنشین قرار گرفته و هنگام تصادف از کنار، قسمت سرِ سرنشین را محافظت خواهد کرد. به علاوه در شرایطی که پس از تصادف، خودرو واژگون شده و بر روی بخش کناری یا سقف قرار می­‌گیرد، این نوع کیسه هوا می­‌تواند از قسمت سر سرنشین محافظت کند.

همان‌طور که در تصاویر مشاهده می‌­کنید، هنگام تصادف کیسه هوای جانبی مرکزی در فضای بین راننده و سرنشین جلو قرار گرفته و از صدمه دیدن آن­‌ها بر اثر برخورد با هم جلوگیری خواهد کرد. اما موضوع فقط به همین جا ختم نمی‌شود، چرا که اگر سرنشینی در کنار راننده وجود نداشته باشد، این نوع کیسه هوا می‌­تواند هنگام تصادف از سمت در سرنشین جلو از راننده محافظت بیشتری به عمل آورد. کیسه هوای جانبی مرکزی داخل صندلی راننده نصب شده و در صورتی که ضربه­‌ای تشخیص داده شود، فعال خواهد شد.

طبق ادعای هیوندای، این خودروساز کره‌­ای موفق شده یکی از سبک‌ترین کیسه‌­های هوای جانبی مرکزی در صنعت خودرو را تولید کند. به لطف تغییراتی همانند کاهش پیچیدگی در طراحی، کیسه هوای جانبی مرکزی هیوندای در مقایسه با نمونه‌­های مشابه ساخته شده توسط رقبا چیزی در حدود 500 گرم سبک‌تر است.

در کنار کاهش وزن، ابعاد این کیسه هوا هم کوچک‌تر شده است. همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم، این نوع کیسه هوا داخل صندلی راننده نصب می‌شود و به همین دلیل، کاهش ابعاد آن طراحی صندلی راننده را آسان­‌تر خواهد کرد. هیوندای مدعی است این نوع کیسه هوای جدید می‌­تواند صدمات وارده بر سر راننده و سرنشین جلو در اثر برخورد با هم را تا 80 در صد کاهش دهد.

به زودی شاهد این تکنولوژی در خودروهای هیوندای، کیا و جنسیس خواهیم بود.

مترجم : بهنام اصغریان

منبع : carscoops.com

دیدگاه کاربران