از نگهداری بدنه تا توجه به اجزای فنی

8 مرحله برای خواب طولانی مدت خودرو

14 مهر 1398 14:50

لحظاتی پیش می‌آید که شما نیاز دارید خودرویتان را به مدت طولانی به حالت «متوقف» و یا «ساکن» در مکانی پارک کنید. این لحظات می‌تواند طی فصل زمستان و یا زمانی که در مرخصی هستید اتفاق بیافتد و یا حتی وقتی که از وسیله نقلیه دیگری جهت تردد روزانه استفاده می‌کنید.

در سطور پایین رعایت نکاتی که برای خواب طولانی مدت خودرو لازم است را شرح دادیم.

1) پر نمودن مخزن بنزین

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که باید خلاف این توصیه عمل نمود و در زمان توقف خودرو باک آن را خالی گذاشت. اما توجه داشته باشید که باک بنزین از فلز ساخته شده و چنانچه خالی از جریان رطوبت باشد، زنگ‌ زده و می‌پوسد. پس چنانچه برنامه‌ای برای استفاده از خودروی خود ندارید باک آن را از سوخت پر کنید.

روغن موتور کهنه را نیز تعویض کنید. زیرا روغن موتور کهنه به تدریج غلیظ و ضخیم شده و به صورت لجن در می‌آید و در هنگام بازگشت از سفر و استفاده مجدد از خودرو، ممکن است مشکلات متعددی را برای پیشرانه خودرویتان ایجاد کند.

2) شناسایی مکان مناسب برای نگهداری خودرو

مکان ایده‌آل برای پارک خودرو باید عاری از رطوبت و دارای تهویه مناسب باشد. این مکان همچنین باید در برابر نفوذ جانوران جونده‌ای همچون موش نیز مصونیت داشته باشد. حیوانات جونده موجب خرابی و تخریب صندلی‌های خودرو و نیز اجزای الکتریکی پیشرانه آن می‌شوند. از همین رو، شما باید محوطه بیرون و داخل خودرو را کاملاً تمیز نموده و مطمئن شوید که خرده ریزه‌های غذا در پیرامون خودرویتان وجود ندارد. همچنین برای دفع موشهای گاراژ نیز امکان استفاده از تله موش و یا مرگ موش هم وجود دارد.

3) استقرار خودرو بر روی جکهای بالابر

تایرهایی که به مدت طولانی استفاده نمیشوند مستعد فرسودگی و خوردگی هستند. دلیل این امر به خاطر تمرکز وزن خودرو بر روی یک نقطه از تایر است. استفاده از جکهای بالابر موجب میشود که فشار از روی تایرهای خودرویتان برداشته شود. در هنگام ترک خودرو، از مناسب بودن باد تایرها اطمینان حاصل کنید.همچنین توصیه میشود که باد تایرها را به میزان 10 psi کمتر از آنچه که سازنده خودرو توصیه نموده تخلیه نمایید. اجرای صحیح این عمل از ایجاد ترک و شکاف در تایرها پیشگیری می‌کند.

4) برداشتن ترمینال‌های باتری

«ترمینال باتری» و یا آنچه در اصطلاح عامیانه «سر باتری» نامیده می‌شود،همواره در معرض خوردگی هست؛ به ویژه هنگامی که به مدت طولانی از خودروی خود استفاده نمی‌کنید. جداسازی ترمینال‌های باتری، از تخلیه باتری و همچنین جامپ نمودن استارت، وقتی که دوباره خودرو را روشن می‌کنید جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید به سادگی و تنها با یک انبردست ترمینال‌ها را از موضعشان جدا کنید.

5) استفاده از چادر برای خودرو

چادر و یا کاور یک خودرو از رطوبت و عوامل مخرب جلوگیری می‌کند. چادر، به ویژه اگر برزنتی و ضد آب باشد، بدنه خودرویتان را تمیز نگه داشته و آن را از تغییرات و نوسانات آب و هوایی نیز محافظت می‌کند. چادر خودرو باید تمامی سطح بدنه آن را تحت پوشش قرار دهد.

6) روغن‌کاری خودرو

برای جلوگیری از یخ‌زدگی درهای خودروی خوابیده‌تان در فصل زمستان، که باعث قفل شدن آن می‌شود، روغن‌کاری لولاهای درهای خودرو، لولاهای در صندوق و کاپوت با گریس لیتیومی یا گرافیتی امری الزامی است. اگر این کار را نکنید، چه بسا ممکن است پس از برگشت از سفری در فصل زمستان نتوانید درهای خودرو و صندوق آن را باز کنید.

7) رانندگی دوره‌ای خودرو هر چند وقت یکبار

وقتی که برای چند ماهی خودرو را متوقف نموده و یا از آن دور هستید، لازم هستند در اولین فرصت با آن رانندگی کنید. در صورت استفاده نکردن از خودرو در طولانی مدت، باتری‌ها ضعیف و به اصطلاح تخلیه می‌شوند. برای حصول اطمینان از اینکه تمام بخش‌های پیشرانه خودرویتان روغن‌کاری می‌شود، خودرو را برای تست رانندگی مدتی در کوچه و خیابان‌ها برانید. همچنین سامانه تهویه مطبوع را هم روشن کنید تا از کارکرد درست آن مطمئن شوید.

8) عدم استفاده از ترمز پارک

اگر به مدت طولانی از خودروی خود استفاده نمی‌کنید راه معقولانه آن است که از استاپر (stopper) یا «متوقف‌کننده‌های خودرو» به جای ترمز پارک استفاده کنید. اگر از ترمز پارک استفاده کنید در طولانی مدت دچار خوردگی شده و دیسک‌ها نیز فرسوده می‌شوند. این قضیه باعث بروز مشکلاتی در هنگام استفاده مجدد شما از خودرو می‌شود.

چک لیست کارهایی که پس از بیداری خودرو باید انجام دهیم

پس از آن‌که از سفر برگشتید و قصد استفاده دوباره از خودرویتان را دارید باید قبل از رانندگی به نحو صحیحی آن را چک و وارسی کنید. این موارد شامل بازدید از فشار باد تایرها، چک کردن دیسک ترمزها جهت کشف خرابی احتمالی و نیز اطمینان از این‌که تمامی مایعات لازم برای پیشرانه در حد استاندارد خود پر شده است، می‌شود. در عین حال، زیر کاپوت را نیز باید از لحاظ هجوم جانوران جونده چک کنید. همچنین شما نیاز به تمیزکاری درون و بیرون خودروی خود دارید.

پس از اینکه کارهای فوق را انجام دادید، ترمینال‌های باتری را وصل نموده و اجازه دهید که روغن در تمامی بخش‌های خودروی شما به گردش درآید. اکنون خودروی شما برای رانندگی آماده است.

نویسنده : سام کاویانی

منبع : باما

دیدگاه کاربران