راحت‌تر و ایمن‌تر از قبل

داچیا ساندرو و ساندرو استپ وی 2021

9 مهر 1399 13:00

همان‌طور که می­‌دانید، داچیا (Dacia) خودروسازی از کشور رومانی است که بیش از نیم قرن قدمت دارد. داچیا از سال 1999 تا به امروز، شرکت تابعه رنو به شمار می‌­رود. به همین دلیل، خودروهای داچیا در بازار ایران به عنوان مدل‌های رنو عرضه می­‌شوند.

استفاده از پلتفرم CMF رنو باعث افزایش مقاومت و سختی بدنه نسل جدید داچیا ساندرو شده است.در حالی که مدتی از معرفی نسل دوم ساندرو در سال 2012 می‌گذشت، نسل اول این خودرو به بازار کشور ما راه پیدا کرده است. در نیمه دوم سال 2016، شاهد معرفی نسخه فیس‌لیفت از نسل دوم بودیم. نسل دوم ساندرو برای مردم ایران تبدیل به رویایی دست نیافتنی شده و با توجه به موفقیت نسل اول در بازار کشورمان، قطعاً نسل دوم این خودرو هم می­‌توانست فروش بسیار خوبی را در ایران به ثبت برساند. اما موضوع فقط به همین جا ختم نمی‌­شود، چرا که حالا نسل سوم این خودرو هم از راه رسیده است.

پس از معرفی اولیه در اوایل ماه جاری، بالاخره داچیا از دو مدل ساندرو و ساندرو استپ‌وی رونمایی کرد. این خودروها بر روی پلتفرم CMF شکل گرفته‌اند که نسل جدید کلیو روی آن ساخته شده است. استفاده از این پلتفرم باعث افزایش مقاومت و سختی بدنه این خودروها شده است.

داچیا ساندرو مدل 2021

فرمان برقی، چراغ‌های LED جلو با افزایش 37 درصدی طول و 9 درصدی عرض نوردهی در مقایسه با چراغ‌های هالوژنی نسل قبل، ترمز خودکار اضطراری، هشدار نقطه کور، دستیار پارک با سنسورهای جلو و عقب و دوربین دید عقب و حتی دستیار شروع حرکت در سربالایی مواردی هستند که در هیچکدام از نسل‌های قبلی این مدل‌ها دیده نشده و به همین دلیل حساب نسل جدید این خودروها را باید کاملاً جدا دانست.

پیشرانه توربودیزل از خط تولید این مدل‌ها حذف شده و مدل‌های جدید داچیا را تنها می­‌توان با پیشرانه سه سیلندر سفارش داد که پیشرانه یک لیتری تنفس طبیعی با 65 اسب‌بخار قدرت و جعبه‌دنده پنج سرعته دستی ضعیف‌ترین نسخه بوده و البته در مدل استپ‌وی نصب نخواهد شد. پیشرانه قابل سفارش بعدی، نمونه 0.9 لیتری مجهز به توربوشارژر خواهد بود که 90 اسب‌بخار قدرت دارد و با جعبه‌دنده شش سرعته دستی یا CVT عرضه می­شود.

اما قدرتمندترین پیشرانه TCe است که غیر از 100 اسب‌بخار قدرت و جعبه‌دنده شش سرعته دستی، با سوخت LPG هم سازگار است. در کنار مخزن 50 لیتری خودرو، در این مدل یک مخزن 50 لیتری LPG نیز در محل چرخ زاپاس پیش‌بینی شده است. در نتیجه ساندرو LPG قادر است بیش از 1300 کیلومتر مسافت را طی نماید. آلایندگی این پیشرانه نیز پایین بوده و به طور میانگین 11 درصد آلایندگی دی­‌اکسید کربن کمتری نسبت به نمونه معمولی TCe تولید می­‌کند.

سیستم خاموش/حرکت پیشرانه در هر دو نوع مذکور نصب شده ضمن این‌که بنابر اعلام داچیا جعبه‌دنده CVT این خودروها علاوه بر تعویض سریع‌تر و کمک به شتابگیری بیشتر، در کاهش مصرف سوخت هم تاثیرگذار خواهد بود.

کابین داچیا ساندرو مدل 2021

علاوه‌بر بخش فنی و نمای ظاهری، کابین محصولات داچیا بسیار متحول و شبیه به خودروهای مدرن شده است. سیستم چندرسانه‌ای مرکزی با نام Media Control امکان ارتباط با تلفن همراه، بلوتوث و USB را داشته درحالی‌که در تریم‌های گران‌تر نمایشگر لمسی هشت اینچی با پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو نصب خواهد شد. با سفارش Media Nav، امکاناتی شامل مسیریاب، اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم هم به سامانه اطلاعات سرگرمی افزوده می‌شود. بسته به تریم، سیستم صوتی به 2، 4 یا 6 بلندگو مجهز و پشت آمپر دیجیتال 3.5 اینچی نیز قابل نصب است.

با وجودآن‌که محصولات داچیا همچنان در رده محصولات اقتصادی قرار می­‌گیرند، اما بسته به تریم و بازار هدف امکاناتی شامل ورود بدون کلید، گرم‌کن صندلی‌های جلو، تهویه مطبوع خودکار (با نمایشگر دیجیتال)، دوربین دید عقب، ترمز پارک برقی، برف پاک­‌کن­‌های خودکار و بازشوی صندوق با ریموت نیز در این خودروها ارائه می‌گردد. بد نیست بدانید برای نخستین مرتبه در میان محصولات داچیا، امکان سفارش انواع ساندرو با سانروف برقی نیز وجود دارد.

فضای صندوق عقب ساندرو برابر با 328 لیتر است، ضمن این‌که 21 لیتر فضا در کنسول مرکزی و پوشش داخلی درها برای قرار دادن لوازم کوچک فراهم شده است.

داچیا ساندرو استپ وی مدل 2021

فاصله کف ساندرو استپ­‎وی تا سطح زمین 174 میلی‌متر بوده که 41 میلی‌متر بیشتر از نسل فعلی است. علاوه‌براین، قطعات پلاستیکی روی بدنه، ریل سقفی و رینگ‌های فولادی 16 اینچ با ظاهری مشابه انواع آلومینیومی باعث شده چهره این مدل بیش از پیش به کراس‌اورها نزدیک باشد. البته امکان سفارش طرح دیگری برای رینگ‌ها هم فراهم خواهد بود.

داچیا وعده داده فروش نسل جدید لوگان، ساندرو و ساندرو استپ وی را در ماه‌های آینده آغاز نماید.

دیدگاه کاربران