شما عجله دارید و ناگهان چراغ اخطار مربوط به «کمبود روغن» بر روی داشبورد خودروی شما ظاهر میشود. برای جبران کمبود روغن، به خرید 2 لیتر روغن اقدام میکنید اما وقتی روغن را ریخته و میله شاخص را چک میکنید می بینید که روغن اضافی به درون پیشرانه ریختهاید. خب حالا چکار میکنید؟ پرسش این است که آیا روغن اضافی به پیشرانه صدمه وارد میکند؟
”اکیداً از ریختن روغن اضافی در پیشرانه خودرویتان دوری نموده و برای عمل تعویض و شارژ مجدد روغن، تنها طبق دستورالعمل دفترچه راهنمای خودرویتان عمل کنید.“در این مقاله، شما یاد میگیرید زمانی که روغن اضافی در پیشرانه ریختهاید چه عکسالعملی از خود نشان دهید و همچین یاد میگیرید که در جستجوی چه نشانههایی از وجود این قضیه در پیشرانه خودرویتان باشید.
آیا رانندگی با خودرویی که روغن اضافی در پیشرانه آن ریخته شده خطرناک است؟
ریختن روغن اضافی میتواند موجب خسارات زیادی به پیشرانه خودرویتان شود. اگر شما فقط 2 میلیمتر بالاتر از شاخص نرمال، روغن ریختهاید، جای نگرانی چندانی وجود ندارد اما اگر این عدد به یک سانتیمتر برسد این مورد میتواند موجب وارد شدن خسارت شدیدی به پیشرانه خودرویتان شود.
مخزن یا کارتر روغن در خودرو به نحوی طراحی شده است تا در زمانی که سیال روغن بر اثر حرارت منبسط شد و توسعه یافت، آن مقدار روغن اضافی را بتواند در خود جای دهد. اضافه ریزی نیم کوارت روغن (حدود 470 سیسی) موجب صدمه دیدن پیشرانه خودرویتان نخواهد شد. با این وجود، هر میزان که از این رقم فراتر رود میتواند اثرات زیانباری برای پیشرانه خودرویتان داشته باشد.
زمانی که روغن اضافی زیادی را به درون پیشرانه میریزید، روغن اضافی به سمت میللنگ حرکت میکند. از آنجایی که میللنگ با سرعت بالایی در حال گردش است، روغن با هوا مخلوط شده و هوا گرفته و به اصطلاح کفآلود میشود. این ترکیب کفآلود از روغن، درست مثل یک روانکننده بد عمل میکند. در نتیجه، روغن به نحو موثری پمپاژ نمیشود. پس از مدتی، پیشرانه از روانکاری مناسب محروم شده و به واسطه ضعف پمپ روغن حتی ممکن است قفل کند.
تعویض منظم روغن بخشی از تعمیرات در یک خودرو است و این کار معمولاً باید پس از هر شش ماه و یا 5000 مایل (8000 کیلومتر) انجام شود. تعویض روغن عملی ساده است و حتی در منزل هم در صورت وجود ابزار مناسب میتوان آن را انجام داد. با این وجود، یک اشتباه کوچک در این رابطه میتواند برای پیشرانه خودروی شما مرگبار باشد میلیونها تومان هزینه روی دست شما باقی بگذارد.
میزان روغن مصرفی در خودرو
اغلب پیشرانهها به 5 تا 8 کوارت (حدود 4.7 الی 7.5 لیتر) روغن نیاز دارند. اما این بستگی به سایز پیشرانه خودرویتان دارد. برای مثال، پیشرانههای 4 سیلندر اغلب به 5 کوارت (حدود 4.7 لیتر) و پیشرانههای بزرگتر 6 سیلندر ممکن است حدود 6 کوارت (5.6 لیتر) روغن نیاز داشته باشند. البته میزان دقیق روغن مصرفی در دفترچه راهنمای هر خودرو درج شده است و شما دقیقاً باید طبق همان مقدار روغن در پیشرانه خودرو جای دهید.
نشانههای وجود روغن اضافی در پیشرانه خودرو
برخی مواقع شما اطلاعی از این بابت که خودتان یا مکانیک تعمیرگاه چه میزان از روغن در پیشرانه ریخته است ندارید. اما چنانچه یکی از نشانههای زیر را در خودرویتان مشاهده نمودید میتواند ناشی از اضافه روغن باشد.
- نشتی روغن
- بوی سوختگی از روغن
- علائمی از دود در محوطه پیشرانه
- علائمی از دود در محوطه اگزوز
- پیشرانه سر و صدای زیادی ایجاد میکند
چنانچه متوجه هر یک از نشانههای فوق شدید، این احتمال وجود دارد که روغن اضافه زیادی در مخزن روغن خودرویتان ریخته شده است. برای اطمینان بیشتر، در یک مکان ایمن خودرو را متوقف نموده و پیشرانه آن را خاموش کنید. کاپوت را بالا زده و میله شاخص روغن را بیرون کشیده و لکه روغن روی آن را چک کنید. اگر این لکه در جایی بالاتر از نقطه نرمال شاخص جای داشت این به معنای وجود اضافه روغن در پیشرانه است.
تخلیه روغن اضافی از پیشرانه خودرو
حال که مطمئن شدید روغن اضافی در پیشرانه خودرو ریخته شده است، وقت آن رسیده که اقدام به تخلیه آن نمایید. برای این کار دو شیوه وجود دارد: انجام شیوه اول راحت بوده و تمیزتر نیز است. در این شیوه، تنها به یک پمپ ساکشن نیاز است تا روغن را از لولهای که میله شاخص روغن در آن قرار دارد، بیرون بکشید. در این شیوه نیازی نیست که خودرویتان را بر روی بالابر قرار دهید بلکه تنها به ایر ساپلای برای عمل وکیوم نیاز دارید. شما میتوانید از یک پمپ وکیوم دستی یا خودکار برای این کار استفاده کنید.
اما روش دوم که شیوه قدیمی و سنتی برای تخلیه روغن است ممکن است کمی آلودگی به همراه داشته و چندان تمیز نباشد. در این روش خودرو را با یک بالابر بلند نموده و سپس پیچ تخلیه را در زیر کارتر باز میکنید. برای بستن پیچ تخلیه هم باید دقت کنید تا رزوههای پیچ تخلیه را آنچنان سفت نکنید که به اصطلاح ببرد که البته پیامد آن نشتی متوالی روغن از پیرامون پیچ تخلیه خواهد بود.
در پایان، توصیه میشود که اکیداً از ریختن روغن اضافی در پیشرانه خودرویتان دوری نموده و برای عمل تعویض و شارژ مجدد روغن، تنها طبق دستورالعمل دفترچه راهنمای خودرویتان عمل کنید.
قیمت انواع روغن موتور
برای اطلاع از قیمت روز انواع روغن موتور در بازار، لینک زیر را مشاهده کنید:
خرید انواع روغن موتور
برای آشنایی با انواع روغن موتور خودرو، روغن موتور مناسب فصل سرما و گرما و همچنین آشنایی با نحوه تشخیص روغن موتور تقلبی از روغن موتور اصلی، لینک زیر را مطالعه کنید:
نحوه تشخیص روغن موتور تقلبی
در زمان خرید انواع روغن موتور خودرو، روشهایی وجود دارد که میتوان با کمک آنها، روغن موتور تقلبی را از روغن موتور اصلی، تشخیص داد. لینک زیر درباره این روشهاست:
نحوه تعویض روغن موتور خودرو
همه چیز درباره زمان تعویض روغن موتور، نشانههای روغن موتور کهنه و سوخته، مراحل تعویض روغن موتور و نحوه تخلیه روغن موتور و همچنین اضافه کردن روغن موتور جدید را در لینک زیر مطالعه کنید:
روغن موتور مناسب سرما و گرما
برای آنکه بدانید آیا در فصل سرما و گرما، نیازی به تعویض روغن موتور دارید یا خیر، لینک زیر را مطالعه کنید:
روغن موتور ایرانی یا روغن موتور خارجی
در لینک زیر به این سوال کلیشهای پاسخ میدهیم که آیا باید روغن موتور ایرانی خریداری کنید یا اینکه بهتر است از روغن موتور خارجی استفاده کنید:
روغن موتور مناسب پراید
اگر مالک خودروهای پراید انژکتوری، پراید انژکتوری یورو4 و حتی پراید کاربراتوری هستید، در لینک زیر انواع روغن مناسب پراید را به شما معرفی کردهایم:
روغن موتور مناسب سمند
اگر مالک خودروهای سمند ال ایکس، سمند EF7، سورن و حتی سریر هستید، در لینک زیر انواع روغن مناسب سمند را به شما معرفی کردهایم:
روغن موتور مناسب پژو
اگر مالک خودروهای پژوی ایران خودرو، شامل، پژو 206، پژو 207، پژو 301 وارداتی، پژو 405، پژو 508 وارداتی، پژو 2008 و پژو پارس هستید، در لینک زیر انواع روغن مناسب پژو را به شما معرفی کردهایم:
نویسنده : سام کاویانی