در المپیک 2020 خواهیم دید

عرضه تویوتاهای برقی با باتری جامد

2 آبان 1398 19:32

تویوتا حداقل طی یک دهه اخیر نشان داده یکی از پیشرفته‌ترین خودروسازان در عرصه محصولات برقی و هیبریدی است. شرکتی که حالا قصد دارد با یک نوآوری خیره‌کننده خودروهای برقی جدید خود را که مجهز به باتری حالت جامد هستند را در المپیک 2020 ژاپن به نمایش بگذارد.

تویوتا می‌خواهد از فناوری باتری جامد روی خودروی برقی خاص و جدید خود به اسم e-Palette در طی برگزاری بازی‌های المپیک 2020 استفاده کند.محدودیت‌های پیمایشی خودروهای برقی که از باتری‌های مرسوم لیتیوم-یون استفاده می‌کنند همواره بزرگ‌ترین مشکل رقابت آن‌ها با خودروهای درون‌سوز است. از سوی دیگر با توجه به خواصی شیمیایی آند و کاتد به کار رفته در این نوع از باتری‌ها در صورتی که به هر دلیل این باتری‌ها دچار آتش‌سوزی شوند تا آخرین واحد سلول خواهند سوخت.

فناوری نوظهور باتری‌های حالت جامد در خودروها این معضل را با استفاده از الکترولیک‌های جامد غیرقابل اشتعال حل می‌کند. اگرچه پیش‌تر فولکس‌واگن و پورشه به موفقیت‌هایی در این زمینه دست پیدا کرده بودند ولی این تویوتا بود که توانست پیشگام استفاده نهایی از این باتری‌ها شود. به نظر می‌رسد که زیرساخت‌های تجاری‌سازی این باتری‌ها مراحل نهایی خود را پشت سر می‌گذارد. چراکه تویوتا می‌خواهد از این فناوری روی خودروی خاص و جدید خود به اسم e-Palette در طی برگزاری بازی‌های المپیک 2020 استفاده کند. خودروی فوق مجهز به سیستم خودران سطح 4 است که برای پیمایش از فناوری لیدار استفاده خواهد کرد.

مدیر اداره فناوری تویوتا می‌گوید شرکت برنامه‌های فشرده‌ای برای توسعه این فناوری طی یک دهه آینده دارد. همان‌طور که گفته شد، فولکس‌واگن نیز دستاوردهایی را در این زمینه داشت. حتی گفته می‌شود ب‌ام‌و نیز علاقه خود را به خودروهای برقی با باتری جامد نشان داده ولی برنامه‌ای برای اجرای آنها تا سال 2030 ندارد.

دیدگاه کاربران