بازگشت به همان دنیای موتورسیکلت‌ها

پروژه‌های خودرویی یاماها متوقف شد

5 آبان 1398 18:57

کمتر کسی است که خودرویی با برند یاماها را دیده باشد. شرکت نامدار ژاپنی که تخصص اصلی‌اش ساخت موتورسیکلت‌های خیابانی، اسپرت و مسابقه‌ای است. اما شرکت از مدت‌ها پیش قصد داشت که مثل هم‌وطنش هوندا سری هم در دنیای خودروها داشته باشد ولی گویا این بلندپروازی شکست‌ خورده است.

یاماها به این نتیجه رسیده است که راهی برای رقابت گسترده خودروهای خود در مقابل حریفان قدرتمند خود نمی‌بینید و متصور نیست که بتواند در این جنگ سهمگین دوام بیاورد. یاماها در کمال تواضع و فروتنی اعلام کرد که دیگر برنامه‌ای برای عرضه محصولاتی در کلاس خودرو با این برند ندارد. ژاپنی‌‌ها که سال‌های 2013 و 2015 شانس خود را با رونمایی از یک کانسپت خاص به اسم Sports Ride آزموده بودند، در سومین دورخیز خود متوجه شدند که مرد این کار نیستند.

نائوتو هوری سخنگوی یاماها در این رابطه گفته بحث خودرو دیگر در برنامه‌های درازمدت این شرکت جایی ندارد. چراکه این تصمیم توسط رئیس هیات مدیره اتخاذ شده است. به گفته هوری، یاماها به این نتیجه رسیده است که راهی برای رقابت گسترده خودروهای خود در مقابل حریفان قدرتمند خود نمی‌بینید و متصور نیست که بتواند در این جنگ سهمگین دوام بیاورد.

اشاره مستقیم این مقام مسئول یاماها به پروژه اخیر آنها بود که در همکاری با گوردون موری و در ابعاد مزدا میاتا طراحی شده بود. پروژه دیگر شرکت یک پیکاپ جمع‌وجور بود که در حقیقت برای حمل و نقل دو موتورسیکلت در نظر گرفته شده بود.

طرح خودروی اسپرت یاماها

یاماها به روشنی دریافته است که تولید انبوه این خودرو با احتساب مسایل مربوط به سودآوری‌شان چندان عقلانی نیست. به ویژه آنکه طراحی خودروهای جدید هر سال گران‌تر می‌شود. این یعنی ژاپنی‌ها بار دیگر به سمت همان تخصص اصلی‌شان یعنی تولید موتورسیکلت، کواد و جت اسکی بازمی‌گردنند.

مترجم : نیما حدادی

منبع : carscoops.com

دیدگاه کاربران