تشکیل چهارمین گروه خودروسازی جهان

ادغام گروه PSA و FCA نهایی شد

28 آذر 1398 12:00

پس از خبرهایی که از تاریخ 31 اکتبر منتشر شد، در نهایت خودروسازی فیات- کرایسلر و گروه پژو- سیتروئن برای شراکت 50-50 درصدی به توافق نهایی رسیده‌اند. در نتیجه این توافق، چهارمین خودروساز بزرگ دنیا متولد خواهد شد که سالانه تقریباً 8.7 میلیون دستگاه خودرو تولید خواهد کرد.

ادغام دو گروه PSA و FCA سبب ایجاد چهارمین گروه خودروسازی جهان از نظر آمار فروش سالیانه خواهد شد. به نظر می‌­رسد حاصل این ادغام بیشتر به اشتراک گذاشتن تکنولوژی میان این دو گروه باشد.این دو گروه سال میلادی گذشته در مجموع 8.7 میلیون خودرو به فروش رسانده‌اند. همان‌طور که گفته شد قرار است سهام‌داران گروه PSA و گروه FCA هر کدام صاحب 50 در صد از سهام این گروه خودروسازی جدید باشند. به این ترتیب، ایجاد این گروه جدید باعث کاهش هزینه‌­ها به میزان تقریبی 2.8 میلیارد یورو (معادل با 3.12 میلیارد دلار) خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود فروش سالیانه این خودروساز به 170 میلیارد یورو و سود عملیاتی آن به 11 میلیارد یورو برسد. تمام این ارقام براساس کارنامه کاری این دو خودروساز در سال 2018 محاسبه شده است.

براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، بیش از دو سوم محصولات اصلی ساخته شده توسط خودروساز حاصل از این شراکت براساس تنها دو پلتفرم ساخته خواهد شد. تقریباً سه میلیون دستگاه از محصولات تولید شده این شرکت براساس پلتفرم کوچک و میان-سایز آن شکل خواهند گرفت.

همان‌طور که پیش از این اعلام شده، هیات مدیره شرکت دارای یازده عضو خواهد بود که 5 نفر از آن‌ها از طرف فیات-کرایسلر و سهامداران عمده آن و 5 نفر دیگر نیز از سوی پژو-سیتروئن و سهامداران عمده آن به این جمع وارد خواهند شد. آقای کارلوس تاوارس که تاکنون سمت مدیرعامل پژو-سیتروئن را برعهده داشته، به مدت پنج سال به عنوان مدیر اجرایی و همچنین یکی از اعضای هیات مدیره این شرکت فعالیت خواهد کرد.

آقای تاوارس ادغام این دو شرکت را به عنوان فرصتی بزرگ برای تحکیم موقعیت در صنعت خودروسازی و همچنین گام بزرگی برای حرکت به سوی حمل و نقل پاک و ایمن و همچنین عرضه خودروهایی با کیفیت و مجهز به فناوری به مشتریان دانسته است.

آقای Mike Manley مدیرعامل فیات-کرایسلر نیز اتحاد این دو شرکت با برندهای ارزشمند و نیروی کار حرفه‌ای را اتفاقی خجسته دانسته و به این نکته اشاره کرده که تیم کارکنان این شرکت پس از رویارویی با چالش‌ها و فرصت‌ها، راهی برای تولید محصولاتی بهتر خواهند یافت.

پیش از توافق با گروه PSA، گروه FCA تصمیم داشت با رنو با نسبت 50:50 ادغام شود. حتی چند ماه پیش این گروه و رنو تقریباً در این زمینه به توافق دست پیدا کردند، اما در نهایت این ادغام به دلیل شرایط سیاسی نامعلوم عملی نشد. حال با ادغام گروه PSA و گروه FCA، احتمال عرضه خودروهای جدید در بازار ایالات متحده وجود دارد، اما به نظر می‌­رسد حاصل این ادغام بیشتر به اشتراک گذاشتن تکنولوژی میان این دو گروه باشد.

دیدگاه کاربران