کاهش هزینه به میزان 5 میلیارد دلار

آغاز فعالیت استلانتیس

16 دی 1399 17:00

بالاخره با موافقت رسمی سهامداران پژو-سیتروئن و فیات-کرایسلر، شرکت حاصل از ادغام این دو گروه یعنی «استلانتیس-Stellantis» پا به عرصه بازار جهانی خودرو گذاشت. این شرکت یک (مگا خودروساز) بوده که 14 برند خودروسازی را زیر چتر حمایت خود خواهد داشت.

ادغام دو گروه PSA و FCA به میزان 5 میلیارد دلار در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهد کرد.تنها قسمت باقی‌مانده از فرآیند ادغام، نهایی شدن قرارداد و عرضه سهام استلانتیس بود که قرار است در سه بازار مبادلات پاریس، میلان و نیویورک معامله ‌شود. روند این ادغام طی هفته‌های اخیر تسریع شد که می‌­تواند به علت هزینه‌ها و خسارت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا باشد.

براساس اعلام رسمی FCA به رسانه‌ها، فرآیند ادغام در تاریخ 16 ژانویه نهایی می‌شود و با ورود سهام استلانتیس به بازار از 18 ژانویه، این شرکت رسماً موجودیت می‌یابد.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، استلانتیس ظرفیت تولید سالانه 8.7 میلیون خودرو در سال را دارد که هرچند کمتر از فولکس‌واگن، تویوتا و رنو-نیسان است اما ظرفیت کاهش هزینه به میزان 5 میلیارد دلار را نیز خواهد داشت که بیشتر از پیش‌بینی‌های قبلی است. آسوشیتدپرس اعلام کرده 40 درصد از این صرفه‌جویی ناشی از استفاده مشترک از پلتفرم‌ها خواهد بود.

از سوی دیگر حذف برندهای موجود یکی از ویژگی‌­های ذاتی ادغام شرکت‌ها بوده که ممکن است دامن‌گیر برخی از 14 برند زیرمجموعه استلانتیس هم بشود. در این مورد نظرها بیشتر به سوی کرایسلر جلب شده چراکه این برند اکنون تنها سدان 300 و دو مینی ون یعنی پسیفیکا و وویجر را در خط تولید دارد.

اگرچه این ادغام به صورت 50-50 اعلام شده اما براساس ساختار معامله، در حقیقت این گروه PSA بوده که FCA را به مالکیت خود درآورده است. قرار است مدیرعامل فعلی PSA یعنی کارلوس تاوارس سمت مدیرعامل استلانتیس را برعهده گرفته و مایکل منلی مدیرعامل فعلی FCA هم وظیفه نظارت بر کلیه فعالیت‌های شرکت در ایالات‌متحده را عهده‌دار شود.

علاوه بر استفاده مشترک برندهای زیرمجموعه استلانتیس از پلتفرم‌ها، سرمایه‌گذاری مشترک در فناوری‌های مربوط به خودروهای هیبریدی و الکتریکی که هردو گروه به شدت به آن نیاز دارند هم عامل دیگری در جهت کاهش هزینه‌ها خواهد بود

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران