انتخاب هوشمندانه ابزار و قطعات

وسایل لازم در هنگام سفر با موتورسیکلت

11 آذر 1398 15:39

در هنگام سفر همواره باید وقوع اتفاقات غیرمنتظره را درنظر داشت مخصوصاً زمانی که وسیله‌نقلیه شما موتورسیکلت باشد. برای روبه‌رو شدن با این مشکلات ناخواسته به احتمال فراوان به ابزاری نیازمند هستید اما سوال اینجاست که همراه داشتن کدام یک از این ابزار واجب‌تر است چراکه فضای حمل بار موترسیکلت‌ها بسیار محدود است.

هرچه بیشتر نسبت به کارکرد فنی موتورسیکلت خود و مشکلات فنی آن و البته راهکارهای موردنیاز اشراف داشته باشید، در هنگام سفر با این وسیله می‌توانید آسودگی خیال بیشتری داشته باشید.اولین گام برای اجتناب از مشکلات احتمالی، یادداشت نمودن کارهایی است که در سرویس‌های دوره‌ای برای موتورسیکلت خود انجام داده‌اید. هنگامی که روغن پیشرانه را تعویض نموده و فشار باد تایرها را چک کرده‌اید و یا کارهایی از این دست، تمام موارد را یادداشت کنید. غیر از این، به همراه داشتن لوازم مربوط به بخشهایی که قبلاً دچار مشکل شده‌اند می‌تواند خیال شما را از روبه‌رو شدن مجدد با دردسر تاحد زیادی راحت کند.

احتمالاً شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که از برخی قطعات بیش از یکی تهیه می‌کنید، بنابراین بهتر است جانب احتیاط را رعایت کرده و قطعه‌ای که ممکن است نیاز شود را با خود به همراه ببرید. مطمئناً وقتی که برای یافتن لامپ یدکی چراغ‌های جلوی موتورسیکلت خود در انباری خانه صرف می‌کنید ، بسیار کمتر و مفیدتر از زمانی خواهد بود که در جاده و به دلیل پیش آمدن مشکل برای این قطعه سپری خواهد شد.

به چه مواردی احتیاج دارید؟

اکنون این سوال پیش می‌آید که بهتر است چه نوع ابزار فنی به همراه داشته باشیم؟ خب پاسخ این است که اگر مواردی چون پیچ آلن، آچار فرانسه، مجموعه آچارهای کوچک، سیم چین، آچار پیچ گوشتی، انبر قفلی، دم باریک ، قیچی، مولتی‌متر )دستگاهی برای اندازه‌گیری چندین کمیت الکتریکی از قبیل ولتاژ، جریان، مقاومت الکتریکی و...) و آهن‌ربای کوچک را به همراه داشته باشید، احتمالاً پشیمان نخواهید شد. البته بسته به مدل موتورسیکلت که قرار است برانید، ابزار مربوط به پنچرگیری و اندازه‌گیری فشار تایرها را نیز به همراه داشته باشید. حضور موارد کوچکی چون حباب چراغ‌ها و از این دست که قبلاً اشاره شد نیز می‌تواند بسیار مفید باشد.

درنظر داشته باشید که گاهی مشکلاتی پیش می‌آید که با تعمیر حل نمی‌شود و قطعه‌ای نیاز به تعویض پیدا می‌کند. در چنین مواردی شاید بتوان با یک راه حل پیش پاافتاده، مشکل را به صورت موقت حل کرد و خود را به خانه یا تعمیرگاه برسانید. مواردی چون بست‌های کمربندی، پین فلزی، بست پلاستیکی، چسب برق و یک بطری کوچک پر از روغن جعبه‌دنده می‌توانند بسیار مفید باشند.

فراموش نکنید که لااقل یک جفت دستکش پلاستیکی نیز به همراه داشته باشید تا پس از دستکاری قطعات که مطمئناً تمیز نیستند، نیازی به شستن دست‌های خود نداشته باشید.

چسب مایع نه تنها برای چسباندن قطعات پلاستیکی مفید است بلکه گاهی می‌تواند به عنوان پرکننده نیز بهکار رود.

تصور کنید محفظه پیشرانه براثر تصادف شکسته شده و احتمال روغن‌ریزی وجود دارد اما راکب سالم بوده و هنوز توانایی راندن موتور را دارد، در چنین موقعیتی می‌توان با چیزی شبیه به اپوکسی درزهای محفظه را موقتاً پر کرد و به راه خود ادامه داد.

به یاد داشته باشید که هرچه در زمینه موتورسواری باتجربه باشید، بازهم احتمال دارد که با موارد غیرمنتظره روبه‌رو شوید. از طرف دیگر، روبه‌رو شدن با مشکلات ناگهانی در سفر با موتورسیکلت بسیار به فاصله شما از شهرها بستگی دارد.

در نهایت هرچه بیشتر نسبت به کارکرد فنی موتورسیکلت خود و مشکلات فنی آن و البته راهکارهای موردنیاز اشراف داشته باشید، در هنگام سفر با این وسیله می‌توانید آسودگی خیال بیشتری داشته باشید.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : rideapart.com

دیدگاه کاربران