رانندگی با خودروی رالی در خیابان

معرفی تویوتا یاریس GR

22 دی 1398 09:15

به جرات می‌توان ادعا کرد که تویوتا یاریس در میان خودروهای همرده خود هرگز گزینه چندان هیجان‌انگیزی نبوده تا این‌که نسخه GRMN آن در سال 2017 معرفی شد. نسل جدید این هاچ‌بک جمع‌وجور چند ماه پیش معرفی شد و اکنون نسخه قدرتمند GR نیز از آن معرفی شده است.

این مدل که در نمایشگاه خودرو توکیو 2020 رونمایی شده، حاصل تجربیات سال‌ها حضور تویوتا در مسابقات رالی است و به قدرتمندترین پیشرانه سه سیلندر نصب شده در یک مدل خیابانی مجهز شده.پیشرانه این خودرو یک نمونه سه سیلندر 1.6 لیتری است که 257 اسب‌بخار قدرت و 360 نیوتن‌متر گشتاور داشته و نیروی خود را از طریق جعبه‌دنده شش سرعته دستی و سامانه چهار چرخ محرک، به تمام چرخ‌ها ارسال می‌کند.

با وجود اضافه شدن سیستم چهارچرخ محرک و دیفرانسیل لغزش محدود، وزن یاریس GR روی رقم 1280 کیلوگرم قرار گرفته که بسیار قابل توجه است.

البته فرم سه در اتاق و استفاده از موادی چون پلیمر فیبرکربن و آلومینیوم نیز در پایین نگه داشتن وزن این خودرو بی‌تاثیر نبوده است. این هاچ‌بک تند و تیز ظرف کمتر از 5.5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت رسیده و حداکثر سرعتش نیز برابر با 230 کیلومتر برساعت خواهد بود.

تویوتا یاریس GR

این مدل که در نمایشگاه خودرو توکیو 2020 رونمایی شده، حاصل تجربیات سال‌ها حضور تویوتا در مسابقات رالی است.

سیستم تعلیق این خودرو ارتقا یافته و افزایش شیب سقف و رینگهای 18 اینچی نیز آن را از هر یاریس دیگری متمایز می‌سازد.

سیستم چهارچرخ محرک تویوتا یاریس GR به صورت الکترونیکی قابل تنظیم بوده و می‌تواند بسته به شرایط جاده و نحوه رانندگی سرنشین، میزان گشتاور ارسالی به چرخ‌های جلو یا عقب را تنظیم کند.

در عین حال راننده این خودرو می‌تواند از میان حالت‌های نرمال، اسپرت و Track (پیست مسابقه) یکی را انتخاب نماید. در حالت نرمال تقسیم گشتاور میان چرخ ‌های جلو و عقب به نسبت 60 به 40 خواهد بود درحالی‌که در حالت اسپرت این نسبت به صورت 30 به 70 تقسیم شده است.

کابین تویوتا یاریس GR

تویوتا درنظر دارد تولید تویوتا یاریس GR را در کارخانه‌اش واقع در Motomachi ادامه دهد. قیمت پایه این مدل در بازار ژاپن برابر با 36,100 دلار است که در تریم کامل‌تر به 41,600 دلار می‌رسد.

تجربه رانندگی با نمونه آزمایشی تویوتا یاریس GR

قوانین بسیاری از مسابقات اتومبیلرانی، خودروسازان را وادار می‌سازد تا نمونه‌ای جاده‌ای با مشخصات مشابه مدل‌های مسابقه‌ای ساخت خود تولید کنند، هرچند در تیراژی محدود. تولید خودروهایی چون لانچیا دلتا S4 و لانچیا 037 را می‌توان به عنوان شاهدی بر این مدعا دانست. اگر بخواهیم در میان محصولات تویوتا به دنبال چنین خودروهایی بگردیم، می‌توان نمونه‌های تولید شده از سلیکا GT-Four در دهه‌های 80 و 90 میلادی را به عنوان مثال به یاد آوریم. اما این روزها خودروساز ژاپنی مذکور در حال آزمایش‌های نهایی نمونه‌ای خاص از هاچ‌بک شهری یاریس بوده که در دهه‌های گذشته کمتر خودرویی مشابه آن را دیده‌ایم.

در حقیقت GR به عنوان بازوی سازنده خودروهای عملکردی تویوتا در طراحی و ساخت این مدل در هیچ زمینه‌ای کوتاهی نکرده است.

نمای ظاهری این مدل به خصوص با گلگیرهای برآمده، رینگ‌های 18 اینچی، کالیپر ترمزهای قرمز و ورودی‌های مربع شکل هوا در جلو کاملاً با مدل استاندارد متمایز شده است. در نمای عقب دو خروجی اگزوز به همراه یک دیفیوزر جلب نظر می‌کند. البته باید اشاره کنیم که این دیفیوزر عملکرد آیرودینامیکی ندارد.

چراغ‌های جلو از نوع LED و جنس سقف نیز از فیبرکربن پلیمری تقویت شده به همراه درها و کاپوت آلومینیومی کامل‌کننده این مجموعه خواهند بود. لازم به‌ذکر است که استفاده از این متریال به منظور کاهش وزن بوده به طوری که وزن کلی تویوتا یاریس GR اکنون به 1179 کیلوگرم رسیده است.

تویوتا یاریس GR

نکته مهم این است که نمونه بررسی شده از این خودرو، مدل آزمایشی بوده و تا 80 درصد به نمونه نهایی نزدیک شده است. نمونه‌ای از یاریس GR که به پکیج پرفورمانس مجهز بوده، به مواردی چون دیفرانسیل‌های مجهز به قفل مکانیکی خودکار در محورهای جلو و عقب مجهز شده که جایگزین دیفرانسیل لغزش محدود موجود در مدل قبلی شده است.

قوای محرکه تویوتا یاریس GR از پیشرانه سه سیلندر 1.6 لیتری توربوشارژ تامین می‌شود که نیرویی برابر با 250 اسب‌بخار و گشتاوری معادل با 350 نیوتن‌متر تولید می‌کند. در این پیشرانه که تا 7 هزار دوربر دقیقه دوران دارد، توربوشارژر به میزان 21 میلی‌متر جابه‌جا شده تا تعادل وزنی بهتری برقرار شود. البته این ارقام هنوز به صورت قطعی اعلام نشده است.

شتابگیری تویوتا یاریس GR متفاوت از مدل‌های مشابه بوده و می‌تواند بسیاری از رقبای این خودرو را ناامید سازد که البته وزن سبک این هاچ‌بک قدرتمند نیز عامل مهمی در این امر محسوب می‌شود. این خودرو در پنجمین دنده به سرعت 208 کیلومتر برساعت دست می‌یابد. بالاترین میزان بازده پیشرانه این خودرو را می‌توان در دورهای میانی به دست آورد.

تویوتا یاریس GR

در این میان سیستم کنترل کشش تاحد زیادی در قدرت خودرو دخالت کرده و گویا اجازه نمی‌دهد تویوتا یاریس GR تمام توان خود را در اختیار راننده قرار دهد. عملکرد ترمزها بسیار قدرتمند بوده و می‌توان به آن‌ها کاملاً اطمینان کرد. اما فاصله میان پدال‌های گاز و ترمز می‌تواند کمی مشکل‌ساز باشد. جعبه‌دنده نیز عملکردی بسیار روان و سریع داشته و راننده را کاملاً راضی خواهد کرد.

صدای پیشرانه خودروی آزمایشی بسیار جالب و هیجان‌انگیز و مشابه خودروهای رالی بوده اما متاسفانه قوانین جاده‌ای و استاندارد های WLTP اجازه تولید چنین صدایی را به یک خودروی جاده‌ای نخواهد داد.

در نهایت می‌توان به جرات ادعا کرد که تویوتا یاریس GR با وجود پیشرانه بسیار قدرتمند خود، می‌تواند برای رانندگی روزمره نیز خودرویی مناسب باشد. عملکرد روان پیشرانه حتی در دورهای پایین پیشرانه، پایداری عالی خودرو در بزرگراه‌ها و سیستم تعلیق بسیار کارآمد، تویوتا یاریس GR را به خودرویی هیجان‌انگیز و در عین حال مناسب استفاده روزمره تبدیل کرده است.

تویوتا یاریس GR

سابقه حضور تویوتا در مسابقات رالی به سال 1957 باز می‌گردد اما سلیکا TwinCam توربو که در سال 1983 معرفی شد را می‌توان خودرویی موثر در گروه B مسابقات رالی دانست. در آن زمان تویوتا برای به دست آوردن مجوز حضور سلیکا در مسابقه ریس، 200 نمونه خیابانی از این مدل را تولید کرد. در مورد سلیکا ST 185 و ST 205 نیز اتفاق مشابهی روی داد و به ترتیب 5 و یک هزار نمونه از این خودروها ساخته شد.

امروزه داستان متفاوت بوده و تویوتا برای دریافت اجازه حضور مدل موردنظر خود در مسابقات رالی باید 25 هزار نمونه از آن را به فروش برساند. این موضوع مطمئناً خبر بسیار خوبی برای علاقمندان خواهد بود زیرا گذشته از افزایش فرصت خرید این مدل، احتمالاً قیمت آن نیز به واسطه افزایش تیراژ تولید کاهش خواهد یافت هرچند که برای صحبت در مورد قیمت کمی زود است.

به احتمال فراوان تویوتا یاریس GR به صورت رسمی در تاریخ 10 ژانویه در نمایشگاه خودرو توکیو معرفی خواهد شد. می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این مدل از اواخر سال 2020 به دست مشتریان برسد.

دیدگاه کاربران