رویارویی شاسی‌بلندهای پرفروش چینی

مقایسه هایما S7 توربو و چری تیگو 5

8 دی 1398 18:00

ناگفته پیداست که طی چند سال اخیر بازار خودرو دست شاسی‌بلندهای بزرگ و کوچک افتاده است. چه موافق باشیم و چه مخالف باید با این واقعیت روبرو شد که یکه‌تاز عرضه این شاسی‌بلندها نیز برندهای چینی هستند. با این حال همه شاسی‌بلندهای چینی در ایران روی موفقیت را نمی‌بینند. بعضی مدل‌ها نیامده از بازی بیرون رانده می‌شوند. برخی هم بعد از مدتی دست و پا زدن با مشکلات، دیگر نای خود را از دست می‌دهند و دست‌ها را به نشانه تسلیم بالا می‌برند؛ اما در این بین هستند برخی مدل‌ها که تا آخرین لحظه پای کار رقابت ایستاده‌اند. مدل‌هایی که علیرغم افزایش قیمت هم‌چنان محبوبیت دارند و خرید و فروش می‌شوند.

هایما S7 همان‌طور که نشان داده از نظر فنی توانمند و پرآپشن است. در مقابل چری تیگو 5 با توجه به محدودیت‌های فنی کمی دست خریدار را برای ماجراجویی می‌بندد.مثلث پرقدرت کراس‌اورهای چینی در بازار ایران شامل هایما، چری و جک می‌شوند. رکوردداران فروش و البته اصلی‌ترین رقبای میدان. از این گروه چند وقتی است که جک با دو مدل S3 و S5 خود به دلیل مشکلات کرمان موتور کمی از بازی عقب مانده و روی به پیش‌فروش‌های مدت‌دار آورده است؛ اما رقابت بین دو برند باقیمانده حسابی داغ است. اگرچه برند چری (نه ام‌وی‌ام) شاسی‌بلند مطرح تیگو 7 را در لیست فروش دارد ولی هنوز هم اقبال با برادر کوچک‌تر یعنی تیگو 5 است. در مقابل شرایطی برعکس را برای هایمای ایران‌خودرو می‌بینیم. به طوری که مدل بزرگ‌تر S7 هنوز هوادار بیشتری نسبت به S5 دارد. با این همه توضیح باید منتظر یک رویارویی جانانه بین چری تیگو 5 و هایما S7 توربو باشیم.

مقایسه طراحی هایما S7 توربو و چری تیگو 5

بررسی طراحی هایما S7 توربو

تردیدی نیست که هایما S7 یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای بازار ایران است. یکی از دلایل این فروش بالا علاقه مشتریان به طراحی خاص این خودرو است. بنابراین دلیلی ندارد که شاسی‌بلند فوق را به‌عنوان یک خودروی زشت انتخاب کنیم. ولی با این حال هایما S7 نسبت به رقیب خود کمی قدیمی‌تر نشان می‌دهد. در طراحی این خودرو خلاقیت کمتری در قیاس با چری تیگو 5 دیده می‌شود. شاید همین سادگی و سربه‌زیری او را در مقابل حریف عقب انداخته است. این در حالی است که LED نور روز چراغ جلو این خودرو حالتی باوقار به آن بخشیده است.

هایما S7 توربو

باید اعتراف کرد که در بین تمام چینی‌های موجود در بازار ایران، لوگوی Haima تقارن و جذابیت دیگری دارد. این لوگو در میان جلوپنجره میله‌ای S7 تصویری خاص را شکل داده است. گلگیرهای برآمده هایما تنومندی آن را دوچندان کرده است. به طوری که از نظر ظاهری شبیه به یک شاسی‌بلند فول‌سایز شده است.

از همان اولین روزهایی که S7 راهی بازار شد حرف و حدیث‌هایی درباره چراغ عقبش مطرح بود. شباهت عجیب این چراغ‌ها با آنچه روی ب‌ام‌و سری 7 می‌بینیم تعجب بسیاری را برانگیخت.

کابین هایما S7 توربو

داخل کابین این خودرو همان سادگی معناداری که در بیرونش دیده بودیم را شاهد هستیم. با این تفاوت که درون اتاق این خودرو حالا الگوهایی مدرن و مستقل مشاهده می‌شود. چیدمان اصولی و پلکانی نمایشگر اصلی، دکمه‌های سیستم صوتی و دکمه‌های سیستم تهویه مطبوع به خوبی نشان داده است که هایما تمایلی برای شلوغ‌کاری و تعبیه دکمه‌های اضافی نداشته است.

بررسی طراحی چری تیگو 5

بی‌انصافی بود اگر چری تیگو 5 در این قسمت برتر میدان نمی‌شد. حقیقتاً زبان طراحی این خودرو گویاتر و پویاتر از رقیب است. چری در این زمینه آینده‌نگری بهتری داشته است. اگرچه این خودرو هنوز با استانداردهای خودروهای مدرن ژاپنی فاصله دارد ولی می‌توان به راحتی اعتراف کرد که گرافیک بصری آن شبیه کره‌ای‌های پنج شش سال پیش است.

چری تیگو 5

در این محصول ریزه‌کاری‌هایی وجود دارد که از دیدنشان لذت می‌بریم. بازی مواج زوایا را در سرتاسر بدنه خودرو و چراغ‌هایش مشاهده می‌شود. انحنای زیبای LED نور روز در هماهنگی کامل با فریم مه‌شکن است. برجستگی روی گلگیر و کاپوت زیاد از حد و اغراق‌شده نشان نمی‌دهد. این نظم و آرامش را به خوبی در قسمت انتهایی هم شاهد هستیم. چراغ‌های عقب با پوشش سرتاسری LED های قرمز چه در حالت خاموش و چه در حالت روشن، جلوه‌ای خاص دارند.

کابین چری تیگو 5

داخل کابین چری تیگو 5 شاهد فضایی آرامش‌بخش و تقریباً لوکس هستیم. اگرچه هنوز بی‌کیفیتی برخی از پوشش‌های داشبورد و کنسول کاملاً محسوس است ولی در کل آنچه اینجا می‌بینیم، فضایی دوست‌داشتنی و حساب‌شده است. قرارگیری آن نمایشگر بزرگ در میان دریچه‌های مورب تهویه مطبوع کلید طلایی زیبایی اتاق چری تیگو 5 بوده است. البته نباید از فرمان اروپایی‌پسند آن هم غافل شد که با استفاده از ورق‌های براق کمی تجملی نشان می‌دهد.

  • انتخاب باخبر: چری تیگو 5

مقایسه عملکرد فنی هایما S7 توربو و چری تیگو 5

بررسی عملکرد فنی هایما S7 توربو

پیشرانه هایما S7

به نظر می‌رسد که مخالفتی با انتخاب این خودرو به‌عنوان برنده بخش عملکرد فنی وجود نداشته باشد. طبیعی است که خودرویی مجهز به توربوشارژ، مجالی برای عرض اندام مدل استاندارد باقی نمی‌گذارد. فارغ از این برتری فاحش، هایما S7 یکی از بهترین پیشرانه‌های 1.8 لیتری توربو را در اختیار دارد. بیرون کشیدن 170 اسب‌بخار قدرت و 230 نیوتن‌متر گشتاور، رکوردهای قابل توجه برای محصولی با این سطح از فناوری و مهندسی است.

هایما S7 نه تنها پیشرانه قوی‌تری دارد بلکه جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیکش هم به مراتب حرفه‌ای‌تر و جسورتر است. ثبت رکورد صفر تا صد با این خودرو تقریباً 10 ثانیه طول می‌کشد که برای خودرویی با وزن 1.5 تن و در نظر گرفتن نوع پیشرانه، معقول به نظر می‌آید. فرمان‌پذیری با هایما خیلی دقیق و اطمینان‌بخش نیست ولی در سرعت‌های پایین به ویژه در شهر میدان گردش فرمان به خوبی از پس جثه آن برمی‌آید.

مقایسه هایما S7 و چری تیگو 5

یکی از ایرادهای همیشگی این خودرو ضعف جلوبندی‌اش است. با این حال اگر اصول رانندگی را رعایت کنید می‌توانید از پایداری بالای سیستم تعیلقش نهایت استفاده را ببرید.

یکی از نگرانی‌های اصلی درباره این خودرو مشکلات احتمالی درباره توربوشارژر آن است. بررسی میدانی حاکی از آن است که اگر نگوییم توربوی این خودرو بی‌ایراد است ولی یکی از کم‌ایرادترین در بین رقبای هم‌وطن به حساب می‌آید.

بررسی عملکرد فنی چری تیگو 5

پیشرانه چری تیگو 5

نکته جالبی درباره هایما S7 وجود دارد و آن هم ابعادش است. پیش‌تر گفتیم که اینطور به نظر می‌رسد که این خودرو یکی از بزرگ‌ترین شاسی‌بلندهای بازار است. ولی بد نیست بدانید که S7 فقط در قسمت طول از رقیب پیشی می‌گیرد. این یعنی عرض و ارتفاع چری تیگو 5 به مراتب بزرگ‌تر از رقیب است.

فارغ از ساختار مهندسی، چری تیگو 5 شاید روی کاغذ قدرت بالایی تولید نکند ولی همیشه خروجی یک خودرو را با معیار وزن آن می‌سنجند؛ یعنی پیشرانه‌ای که بتواند روی شاسی 1.5 تنی حدود 140 اسب‌بخار قدرت تولید کند، چندان هم ضعیف نیست. با این حال کشش خوب پیشرانه و هم‌خوانی‌اش توسط جعبه‌دنده CVT را در قسمت نهایت سرعت به خوبی می‌بینیم. جایی که با ثبت رکورد 175 کیلومتر برساعتی حتی 5 کیلومتر هم از S7 سریع‌تر شده است.

تست و بررسی هایما S7 و چری تیگو 5

یکی از برتری‌های ملموس چری تیگو 5 نسبت به حریف، مصرف سوخت کمترش است که البته باید آن را به حساب مصرف زیادی هایما S7 قلمداد کرد.

درست برخلاف رقیب، فرمان‌پذیری با این خودرو کاملاً دقیق و لذت‌بخش است. توزیع وزن در این چری نیز به خوبی صورت گرفته تا کمترین میزان فشار غیرعادی روی محور جلو قرار بگیرد. چری تیگو 5 در سرعت‌های پایین از نظر صداگیری واقعاً عالی است ولی با بالا رفتن دور موتور کمی صدای آن وارد اتاق می‌شود.

  • انتخاب باخبر: هایما S7

مقایسه تکنولوژی و ایمنی هایما S7 توربو و چری تیگو 5

تکنولوژی و ایمنی در هایما S7 توربو

باید اعتراف کرد که پیروزی این خودرو در قسمت رقابت آپشن‌ها واقعاً سایه به سایه بود. تجهیزات هر دو خودرو تقریباً با هم برابری می‌کردند. حتی اگر در یک قسمت خودرویی آپشن بیشتری داشت، رقیب در قسمت دیگر جبران مافات می‌کرد. به هر حال برگ برنده‌ای که باعث پیروزی هایما S7 در این بخش شد را باید بی‌تردید دوربین جانبی و دوربین 360 درجه‌اش بدانیم.

آپشن های هایما S7

فرمان هایما به صورت برقی در 4 حالت تنظیم می‌شود در حالی که فرمان تیگو 5 دو حالته است. بنابراین تعجبی ندارد اگر بگوییم صندلی راننده در هایما نیز نسبت به چری برتری دارد. این صندلی قابلیت تنظیم 8 حالته برقی دارد ولی صندلی خودروی مقابل با 6 حالت تنظیم می‌شود. البته تا بحث صندلی‌ها باز است بد نیست بدانید که صندلی‌های عقب هایما S7 قابلیت تاشوندگی به صورت دو تکه را دارند. باز هم درباره این صندلی‌ها باید گفت که رویشان قفل ایمنی کودک موسوم به ISO Fix نصب شده است.

تعبیه کردن آینه عقب الکتروکرومیک روی این خودرو یکی از امتیازات خاص آن بوده است. البته شیشه دودی عقب را نیز باید به لیست تفاوت‌های هایما S7 با تیگو 5 اضافه کرد. آپشن‌های مشابه این دو رقیب را می‌توان کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و کنترل پایداری نام برد.

تکنولوژی و ایمنی در چری تیگو 5

پیش‌تر گفتیم که تنها برتری فاحش S7 همان دوربین جانبی و 360 درجه‌اش است. چراکه چری تیگو 5 علاوه بر داشتن سنسور عقب و باران، مجهز به سنسور جلو هم هست که پارک کردن و کنترل را بسیار ساده می‌کند. با این‌که هر دو خودرو از سیستم صوتی 6 بانده استفاده می‌کنند ولی این چری تیگو 5 است که با نمایشگر بزرگ 10 اینچی (در مدل‌های 97 به بعد) برتر میدان شده. چراکه هایما S7 از نمایشگر 7 اینچی استفاده می‌کند. روی این نمایشگر برخلاف خودروی حریف، می‌توان خطوط کمکی پارک که به صورت متحرک با چرخش فرمان هستند را هم مشاهده کرد.

آپشن های چری تیگو 5

به عقیده برخی مشتریان تریم مشکی و نارنجی (در مدل‌های 97 به بعد) در این محصول حس و حال متفاوتی را به نمایش می‌گذارد. البته چری باز هم برای مشتریان خود شگفتی دارد. تعبیه کردن یک خروجی 12 ولت آن چیزی است که از یک شاسی‌بلند واقعی انتظار داریم. هم‌چنین به تجهیزات این خودرو چراغ خوش‌آمدگویی به همراه چراغ بدرقه را نیز اضافه کنید.

باز هم این را بدانید بد نیست که سیستم تهویه مطبوع چری تیگو 5 را می‌توان از روی نمایشگر لمسی آن نیز کنترل کرد. البته تیگو 5 در آیتم‌هایی مانند 4 ایربگ، نویگیشن، نور روز، اتولایت، ورود بدون کلید و طبیعتاً استارت دکمه‌ای با حریف برابری می‌کند.

  • انتخاب باخبر:‌ هایما S7

مقایسه وضعیت بازار هایما S7 توربو و چری تیگو 5

وضعیت بازار هایما S7 توربو

نه فقط این هایما بلکه کمتر کراس‌اوری پیدا می‌شود که بتواند با بازار چری تیگو 5 رقابت کند. باید اعتراف کرد که ایران خودرو با اولین پروژه هایما و پیش از عرضه مدل S5 دچار یک اشتباه استراتژیک شد. سال 94 وقتی اولین همکاری این دو خودروساز به ثمر نشست ویرایش نخست هایما S7 یعنی مدل 2 لیتری تنفس طبیعی به بازار آمد. درست مانند تیگو 5 فعلی؛ اما این خودرو در زمانی به دست مشتریان رسید که تب چینی‌های توربوبا معرفی جک S5 به اوج رسیده بود. علاوه‌براین دلیل، عرضه قطره‌چکانی و شرایط فروش محدود کاری کرد که هایما S7 در اولین گام خود اقبال چندانی را شاهد نباشد.

طراحی هایما S7

ایران خودرو و شریک چینی دو سال دیگر برای دورخیز صبر کردند تا این‌که هایما S7 با پیشرانه 1.8 لیتری راهی بازار شد؛ اما این دو سال هایما را به شدت از کوران رقابت عقب انداخت. کما اینکه وضعیت شرایط فروش هم‌چنان مثل قبل تنوعی کم داشت.

با همه این‌ها نمی‌توان هایما S7 را یک شکست خورده در بازار تلقی کرد. این خودرو به دلیل قوای محرکه قدرتمند، آپشن‌های متعدد و البته فضای داخلی بزرگ یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای خریداران است. از سوی دیگر حضور ایران خودرو پشت هایما S7 باعث دلگرمی حداقلی خریدارانش از بابت خدمات پس از فروش می‌شود.

وضعیت بازار چری تیگو 5

بعد از مستقل شدن عرضه محصولات چری از تولیدات ام‌وی‌ام، این برند هدف دیگری را در بازار جستجو کرد. در واقع مدیران خودرو محصولات برند چری را با هدف جذب مشتریان خاص‌تر و طرفداران محصولات تجملی‌تر آغاز کرد. به همین دلیل است که انواع تیگو (5 و 7) و انواع آریزو (5 و 6) از سطح طراحی، کیفی، قوای محرکه و البته آپشن‌های بالاتری نسبت به تولیدات با برند ام‌وی‌ام برخوردار هستند. چری تیگو 5 نیز اواخر سال 94 پیرو همین فلسفه راهی بازار ایران شد.

طراحی چری تیگو 5

درباره موفقیت این خودرو در بازار باید چند نکته را اعتراف کرد. چری تیگو 5 علیرغم آپشن‌های متعدد و طراحی جذاب، از پیشرانه و جعبه‌دنده‌ای معمولی بهره می‌برد. دو عامل مهمی که به عنوان نمرات منفی برایش به حساب می‌آمد؛ اما مانند تمام محصولات سبد مدیران خودرو، این خودرو نیز با شرایط بسیار متنوع به مشتری عرضه شد. از تحویل فوری نقدی تا پیش فروش با قیمت قطعی گرفته تا مشارکت در تولید با سود بالا و البته فروش اقساطی که گاه تا 6 سال هم افزایش پیدا می‌کرد.

این گزینه‌های رنگارنگ برای مشتریانی که حتی برای خرید خودروهای کهنسال خودروسازان داخلی به مشکل خورده بودند، یک معجزه به شمار می‌رود. بنابراین موفقیت چری تیگو 5 را بیش از آن‌که مربوط به نکات فنی‌اش بدانیم باید مدیون نحوه فروش آن قلمداد کنیم.

  • انتخاب باخبر: چری تیگو 5

راند نهایی با هایما S7 توربو و چری تیگو 5

چری تیگو 5 در برابر هایما S7

انتخاب گزینه برتر فنی بین این دو خودرو با توجه به تمام توضیحات ارائه شده، کار سختی نیست. حتی برای مشتریانی که نسبت به طراحی وسواس بیشتری دارند نیز، گزینه انتخابی روشن است؛ اما اگر سؤال این است که فارغ از جدال فنی در نهایت باید دست روی کدام خودرو گذاشت را باید به گونه‌ای دیگر جواب بدهیم.

هایما S7 همان‌طور که نشان داده از نظر فنی توانمند و پرآپشن است. این خودرو می‌تواند گزینه خوبی برای جوان‌ترها و حتی با توجه به فضای مناسبش برای خانواده‌ها باشد. مشتری این خودرو را می‌تواند در قالب یک مصرف‌کننده واقعی در نظر گرفته که کارایی خودرو بیشتر از چهره برای او اهمیت دارد. در مقابل چری تیگو 5 با توجه به محدودیت‌های فنی کمی دست خریدار را برای ماجراجویی می‌بندد.

عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
S.n.h 1399/8/28
عالی فقط طراحی هایما و چری سلیقه آیه که به نظر من های ما زیبا تر است
پاسخ
0
0
1