کاهش فروش خودرو در لوکس‌ترین بازار خاورمیانه

بررسی بازار خودروی امارات در سال 2019

9 دی 1398 15:40

بازار خودروی امارات در سال 2019 درحالی همچون سال قبل از آن، وضعیتی ایستا و بی‌تحرک را تجربه می‌کند که فعلاً نتوانسته از رکورد فروش ثبت شده در سال 2015 عبور نماید. رقم فروش خودروهای سبک در یازده ماه از سال 2019 برابر با 218,506 دستگاه بوده که نسبت به سال قبل 3.3 درصد کاهش نشان می دهد. این در حالی است که در لوکس‌ترین بازار خاورمیانه، ب‌ام‌و توانسته رقیب سنتی خود یعنی مرسدس‌بنز را پشت سر گذاشته و رتبه چهارم فروش را کسب نماید.

با عبور از بحران مالی سال 2008، بازار خودروی امارات بین سال‌های 2010 تا 2015 رشدی صعود و قابل توجه را تجربه کرد، اما از نیمه دوم سال 2015 این روند صعودی متوقف شده و تاثیرات کاهش قیمت نفت عیان شد. رشد اقتصادی امارت متحده عربی در نیمه دوم سال 2019 به دلیل کاهش تولید نفت کمی از صعود بازماند. به نظر می‌رسد سیاست دولتمردان این کشور برای دستیابی به اقتصاد بدون تکیه بر فروش نفت، در نیمه دوم امسال بیش از قبل اثرات خود را نشان داده باشد. این سیاست‌ها که از سال 2010 به طور جدی مطرح شده‌اند، شامل برخی مشوق‌ها همچون اعطای مالکیت کامل به خریداران خارجی در برخی مناطق می‌شود که البته به نظر می‌رسد این مشوق ها باید افزایش یابد.

این کشور در سال 2020 برای جذب بیشتر توریست برنامه‌ریزی کرده تا اقتصاد خود را از مسائل موجود در خاورمیانه و نفت جدا کند اما نمی‌توان انکار کرد که تغییر سیاست‌های اوپک و قیمت نفت بر اقتصاد امارات تاثیرگذار خواهد بود.

با عبور از بحران مالی سال 2008، بازار خودروی امارات بین سال‌های 2010 تا 2015 رشدی صعود و قابل توجه را تجربه کرد به‌گونه‌ای که آمار فروش از 213,072 دستگاه در سال 2010 به 408,154 دستگاه در 2015 رسید. اما از نیمه دوم سال 2015 این روند صعودی متوقف شده و تاثیرات کاهش قیمت نفت عیان شد.

کاهش فروش در سال‌های 2016 و 2018 نیز کاملاً مشخص بود هرچند که کمک دولتی توانست جانی دوباره به این بازار کم‌رمق ببخشد. در سال 2019 و در حالی‌که بازار خودروی کشورهای منطقه از جمله عربستان (با رشد 20 درصدی فروش) روزهای خوبی را می‌گذراند، آمار فروش بازار خودروی امارات 3.3 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

همچون سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، در بازار خودروی امارات نیز تویوتا حرف اول را می‌زند هرچند که با ورود رقبای جدید سهم این شرکت نیز کاهش یافته است. پس از کسب سهم 35.1 درصدی از بازار خودروی امارات در سال 2015، این میزان به 26.1 درصد در سال 2018 کاهش یافته که در سال 2019 بازهم کمتر خواهد بود.

وضعیت نیسان در امارات از سایر کشورهای منطقه بهتر بوده هرچند که علیرغم کسب 21 درصد از سهم بازار در سال 2018، این میزان تحت تاثیر کوچکتر شدن کل بازار در سال 2019 به 17 درصد رسیده است.

برند باسابقه ژاپنی یعنی میتسوبیشی در جایگاه سوم و خودروساز معروف آلمانی یعنی ب‌ام‌و در جایگاه چهارم قرار گرفته که جلوتر از رقیب قدیمی خود یعنی مرسدس بنز است.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : focus2move.com

دیدگاه کاربران