آلایندگی کمتر برای قاره اروپا

سال 2020، سال خودروهای برقی

10 دی 1398 14:00

براساس تحلیل کارشناسان، خودروسازان اروپایی در سال 2020 تمام تمرکز خود را بر تولید خودروهای برقی خواهند گذاشت تا میانگین آلایندگی دی‌اکسید کربن محصولات خود را کاهش دهند.

براساس پیش‌بینی‌ها، فروش خودروهای برقی در اتحادیه اروپا در سال 2020 برابر با 540 هزار دستگاه خواهد بود که بسیار بیشتر از آمار 319 هزار دستگاه فعلی خواهد بود.غیر از تدوام حضور خودروهای برقی که قبلاً عرضه شده‌اند، بازار خودرو در سال 2020 شاهد معرفی نسخه برقی از مدل‌های نام آشنا همچون مینی کوپر، واکسهال (اپل) کورسا و فیات 500 نیز خواهد بود.

در حقیقت تنوع مدل‌های برقی قابل خریداری برای مشتریان اروپایی تا پایان سال 2020 از کمتر از 100 مدل کنونی به 175 مدل خواهد رسید. براساس تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از خودروسازان، این تعداد تا سال 2025 به بیش از 330 مدل خواهد رسید.

براساس اطلاعات منتشر شده توسط نشریه اقتصادی بلومبرگ، سهم خودروهای برقی از بازار خودروی بریتانیا از 3.4 درصد فعلی به 5.5 درصد در سال 2020 افزایش خواهد یافت. به بیان دیگر، آمار فروش این نوع خودروها از 80 هزار دستگاه فعلی به 131 هزار دستگاه در سال 2020 خواهد رسید. خبر مهم اینکه تا سال 2026 سهم فروش خودروهای برقی از بازار بریتانیا به یک پنجم از کل خواهد رسید.

براساس پیش‌بینی‌ها، فروش خودروهای برقی در اتحادیه اروپا در سال 2020 برابر با 540 هزار دستگاه خواهد بود که بسیار بیشتر از آمار 319 هزار دستگاه فعلی خواهد بود.

مینی کوپر SE

محدودیت‌های قانونی جدید اتحادیه اروپا جریمه‌های سنگینی را متوجه خودروسازانی خواهد کرد که میانگین آلایندگی کربن دی‌اکسید تولید شده از محصولات آن‌ها، بیش از 95 گرم بر کیلومتر باشد. خودروسازانی که از خط قرمز عبور کنند باید برای هر گرم آلایندگی بیش از میزان تعیین شده 79 پوند جریمه پرداخت نمایند که البته بسته به تیراژ محصولات تولید شده، تصاعدی افزایش خواهد یافت.

بالا رفتن جریمه‌ها باعث شده خودروسازان بر کاهش هزینه تولید خودروهای برقی تمرکز کنند هرچند که اعمال تغییرات اساسی در فرآیند تولید آن هم در مدتی کوتاه، برای خودروسازان بسیار سخت خواهد بود. البته پس از رسوایی فولکس‌واگن و مرسدس‌بنز در ماجرای آلایندگی خودروهای دیزلی، خودروسازان توانستند برای تصویب قانونی لابی کنند که براساس آن، با فروش هر دستگاه خودرویی که میزان آلایندگی آن کمتر از 50 گرم بر کیلومتر باشد، آمار فروش خودروهای برقی آن‌ها نیز دوبرابر محسوب شود تا به تبع آن میانگین آلایندگی کل محصولات نیز کاهش یابد.

اپل کورسا برقی

افزایش تنوع مدل‌های برقی معرفی شده از سوی فولکس‌واگن، ب‌ام‌و، مینی و واکسهال را می‌توان به عنوان شاهدی بر این مدعی دانست. واکسهال که به عنوان برند زیرمجموعه گروه خودروسازی PSA خودروهای اپل را در برخی بازارها عرضه می‌نماید، از ژانویه سال جاری تولید مدل کاملاً برقی کورسا را آغاز نموده و از ماه مارس نیز به فروش آن اقدام خواهد کرد.

فروش خودروهای کاملاً برقی علیرغم افزایش نسبت به قبل، همچنان زیر سایه مدل‌های مجهز به پیشرانه‌های درون‌سوز از جمله خودروهای هیبرید قرار خواهند داشت. بنابر نظر برخی کارشناسان، بازار خودرو در سال 2022 به نقطه‌ای خواهد رسید که هزینه مالکیت یک خودروی برقی برابر با نمونه مشابه مجهز به پیشرانه درون‌سوز خواهد بود.

نکته جالب دیگر افزایش تمایل به خرید خودروهای برقی کارکرده است که حتی باعث شده قیمت برخی مدل‌ها در سال 2019 نسبت به قبل افزایش یابد. بسیاری از فعالان بازار خودرو، آینده فروش این نوع خودروها را روشن ارزیابی می‌کنند.

5 خودروی برقی مهم بازار اروپا در سال 2020

فولکس‌واگن ID.3
این خودروی برقی قرار است در تیراژ انبوه توسط بزرگترین خودروساز جهان در اوایل سال 2020 عرضه شود. پس از آن کراس‌اور ID.4 روی پلتفرمی مشابه ساخته خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود قیمت هاچ‌بک برقی فولکس کمتر از 26 هزار پوند و شعاع حرکتی آن برابر با 328 کیلومتر باشد.

واکسهال (اوپل) کورسا e
پس از مینی کوپر، کورسا نیز یکی از خودروهای معروف بازار بریتانیا است که قرار است در نسخه کاملاً برقی عرضه شود. هسته اصلی شکل‌دهنده این مدل با خودروی کاملاً برقی کوچک گروه PSA یعنی پژو 208 برقی یکسان خواهد بود. این خودرو که از آوریل 2020 عرضه خواهد شد، 26,490 پوند ارزش دارد و شعاع حرکتی آن برابر با 335 کیلومتر خواهد بود.

تسلا مدل Y
جدیدترین مدل عرضه شده از سوی تسلا همین مدل Y است، کراس‌اوری جمع‌وجور با ظرفیت هفت نفر. این خودرو که از تابستان 2020 در آلمان ساخته خواهد شد، تقریباً 30,300 پوند ارزش دارد و می‌تواند با یک‌بار شارژ تا شعاع 370 کیلومتر را طی نماید.

فورد موستانگ مک E

فورد موستانگ مک E
این خودروی برقی آمریکایی، قلب بازار کراس‌اورهای خانوادگی را هدف قرار داده است. این خودرو را می‌توان اولین محصول کاملاً برقی شرکت سازنده دانست که با کمی تاخیر به جمع سازندگان خودروهای برقی پیوسته است. فورد موستانگ مک E از اواخر سال 2020 با قیمتی در حدود 35 هزار پوند قابل دسترس است درحالی‌که شعاع حرکتی آن برابر با 592 کیلومتر اعلام شده.

فیات 500 الکتریکی
خودروسازی فیات کرایسلر که به دلیل ساخت محصولاتی با آلایندگی بالا همچون جیپ کمی تحت فشار است، درنظر دارد نسخه کاملاً برقی از مدل 500 را در کارخانه‌ای در ایتالیا تولید کند. قرار است نمونه فرمان راست این مدل نیز برای عرضه در بازار بریتانیا ساخته شود. این خودرو که از اواخر سال 2020 عرضه می‌شود، قیمتی در حدود 28 هزار پوند خواهد داشت.

دیدگاه کاربران
محمود احمدی 1398/10/12
جیلی خیلی ماشین خوبی
پاسخ
0
0
0