وزن و صدای کمتر

ارمغان نیسان در CES 2020

19 دی 1398 12:54

در نمایشگاه فناوری‌ CES امسال دیگر تنها کنسول‌های بازی جدید و گوشی‌های هوشمند با دوربین‌های چندگانه را نمی‌بینیم. حالا خودروها نیز به عنوان بخشی از روند فناوری امروز دنیا شناخته می‌شوند. نیسان نیز در این دوره با دستان پر ظاهر شد.

به لطف عایق‌های صوتی جدید نیسان، علاوه‎بر کاهش بیشتر صدای مزاحم در کابین، وزن و در نهایت مصرف خودرو نیز کاهش می‌یابد.ژاپنی‌ها با معرفی یک پوشش جدید برای ایزوله کردن صدا در خودروهای خود تحسین منتقدین را برانگیختند. پوشش‌های صداگیری در خودروها نقش مهمی در رفاه رانندگان دارند ولی اغلب مردم توجه چندانی به آن ندارند. مهندسان نیسان در این مورد استثنا هستند چراکه آن‌ها با ابداع یک جایگزین بسیار سبک وزن به اسم «متا مواد آکوستیک» سبک جدیدی در صداگیری خودروها را پایه گذاشته‌اند.

نیسان با معرفی این ساختار خلاقانه که شامل شبکه‌ای از ورق‌های پلاستیکی است نه‌تنها باعث کنترل لرزی ناشی از هوا شده بلکه می‌تواند نویزهای آزاردهنده با فرکانس بین 500 تا 1200 هرتز را نیز پوشش دهد. البته مواد گیرنده صدا اتفاق جدیدی در صنعت خودرو به شمار نمی‌آیند. با این حال نیسان تاکید کرده است که فناوری‌ قدیمی این پوشش شامل پلاستیک‌های سنگین بوده است.

کاهش وزن خودرو علاوه بر کاهش مصرف سوخت، روی عملکرد فنی خودرو نیز تاثیرگذار است. متا متریال آکوستیک با وزنی معادل یک‌چهارم مدل‌های مرسوم سطح عایق صوتی به همان میزان را فراهم می‌کند. اینها تنها برتری فناوری جدید نیسان نیستند. متا متریال از نظر قیمت هم‌اندازه و یا حتی ارزان‌تر از مدل‌های فعلی خواهند بود. این یعنی نیسان مزیت رقابتی آن را نیز از نظر اقتصادی بالا برده است.

شاید جالب باشید بدانید که نیسان تحقیق درباره این پوشش را از حدود ده سال پیش آغاز کرده بود. آن روزها تحقیقات محدود به آنتن‌ با حساسیت بالا به منظور پوشش موج الکترومغناطیسی می‌شد. عایق امواج صوتی مهندسان نیسان را در نهایت به سمت تولید متا متریال کشاند.

دیدگاه کاربران