ساخت شهری هوشمند در ژاپن

سورپرایز تویوتا در نمایشگاه CES 2020

22 دی 1398 15:00

در نمایشگاه CES 2020 شاهد حضور خودروسازان متعددی بودیم، اما باید اعتراف کنیم که هیچ‌کدام توان رقابت با تویوتا را نداشتند. در این نمایشگاه که 10 ژانویه مصادف با 20 دی به پایان رسید، بیشتر خودروسازان بر روی مدل‌های کانسپت و تکنولوژی­‌های جدید تمرکز داشتند، اما این خودروساز ژاپنی اعلام کرد که برنامه دارد در ژاپن شهری مدرن بسازد.

در خیابان­‌های اصلی این شهر مدرن در ژاپن، فقط وسایل نقلیه‌­ای حق تردد خواهند داشت که از نوع کاملاً خودران و بدون آلایندگی باشند.این شهر مساحتی تقریباً برابر با 71 هکتار داشته و اکو سیستمی کاملاً متصل خواهد داشت. به علاوه، این شهر نقش یک آزمایشگاه را هم ایفا خواهد کرد. به این ترتیب، محققان در این شهر سکونت داشته و بر روی پروژه‌هایی در حوزه­‌های مختلف کار خواهند کرد. به طور مثال، می­‌توان به حوزه­‌های روباتیک، خانه­‌های هوشمند و هوش مصنوعی اشاره کرد. طراح این شهر مدرن، یک معمار دانمارکی مشهور بوده و محلی که قرار است این شهر در آن ساخته شود، پیش از این یک کارخانه خودروسازی بوده است.

این محل که چیزی در حدود 97 کیلومتر با شهر توکیو فاصله دارد، در نزدیکی بلندترین کوه آتشفشان ژاپن یعنی کوه فوجی واقع شده است. همین موضوع سبب شده ساکنین این شهر بتوانند از منظره زیبای این کوه لذت ببرند.

شهر هوشمند تویوتا در ژاپن

یکی از نکات مهم این است که این شهر هوشمند با محیط زیست سازگار خواهد بود، چرا که بیشتر قسمت­‌های ساختمان­‌های آن از چوب ساخته خواهد شد. به علاوه، ساختمان­‌های این شهر به پنل­‌های خورشیدی هم مجهز خواهند بود تا امکان تولید برق با استفاده از نور وجود داشته باشد.

در این شهر، سه نوع خیابان مختلف وجود دارد که عبارتند از:

  • نوع اول که مخصوص تردد وسایل نقلیه معمولی است.
  • نوع دوم که مخصوص عابرین پیاده و وسایل نقلیه فردی سبک (مثلاً دوچرخه برقی یا اسکوتر) است.
  • نوع سوم که یک مسیر پیاده‌روی شبیه به پارک بوده و فقط مخصوص عابرین پیاده است.

همان‌طور که انتظار می­‌رود، در خیابان­‌های اصلی این شهر مدرن در ژاپن، فقط وسایل نقلیه‌­ای حق تردد خواهند داشت که از نوع کاملاً خودران و بدون آلایندگی باشند.

قرار است فاز اول این پروژه سال میلادی آینده آغاز شود و جمعیت این شهر که در ابتدا حداکثر به 2000 نفر خواهد رسید، شامل کارمندان تویوتا و خانواده‌های آن­‌ها و دانشمندان می­‌شود. البته انتظار می‌­رود با پیشرفت این پروژه، به جمعیت این شهر نیز افزوده شود. مسلماً افراد کمی که شانس زندگی در این شهر را داشته باشند، به لطف تکنولوژی پیشرفته به کار رفته در آن، یک زندگی بسیار مدرن را تجربه خواهند کرد. این خودروساز ژاپنی جزئیات زیادی در این زمینه ارائه نکرده، اما اعلام کرده برای ساکنین این شهر روبات‌هایی در نظر گرفته شده که در خانه برای انجام کارهای روزمره به آن­‌ها کمک می­‌کنند. به علاوه، در خانه‌­های این شهر به لطف وجود سنسورها و با استفاده از هوش مصنوعی، سلامتی ساکنین هم پایش خواهد شد.

مسلماً ساخت چنین شهر مدرنی هزینه بالایی خواهد داشت، اما تویوتا هیچ اطلاعاتی در این زمینه ارائه نکرده است.

دیدگاه کاربران
Cardio 1398/11/2
واقعا چرا باید اینقدررررر اختلاف وجود داشته باشه،جوری که انگار کشورهای پیشرفته در دنیای دیگر و زمان دیگری سیر میکنن،و این تفکر بوجود میاد که چرا کشوری مثل ایران با اینهمه سرمایه های مادی و معنوی و نیروهای کار،باید تا این حد نسبت به اونها عقب تر باشه،حتی در همین کشورهای همسایه هم ما کشور چندان پیشرفته ای نیستیم،و البته تا زمانی هم که خودمون رو به جای مقایسه با ژاپن و کره،با افغانستان و سوریه و... مقایسه کنیم و فقط خوشحال باشیم که امنیت در کشورمون برقراره(یعنی فقط پایه ای ترین نیاز جامعه)قطعا از جایی که هستیم جلوتر که نمیریم،بلکه پسرفت هم میکنیم.
پاسخ
0
0
0