بررسی مزایا و معایب آن‌ها

معرفی تایر ران‌فلت

11 اسفند 1398 17:14

شما برای عزیمت به یک قرار تجاری عجله دارید و ناگهان در این میان یکی از تایرهای خودرویتان پنچره می‌شود و بدتر از آن،حتی می‌بینید که تایر یدکی هم خالی از باد است! برای پرهیز از تکرار چنین واقعه‌ای،شما نیاز به یک تایر ران‌فلت دارید.

تایرهای ران‌فلت چیست؟

برخی اوقات از تایرهای ران‌فلت به عنوان تایرهایی با فشار باد صفر نام برده می‌شود. اغلب خودروهای مدرن اکنون به تایرهایی ران‌فلت مجهز هستند، به همین خاطر به جای حمل مداوم یک تایر یدکی در خودرو، تنها به یک کیت تعمیر تایر نیاز دارید. در این میان، بسیاری از سازندگان خودرو برای کاهش وزن کلی خودروهای خود از نصب تایر یدکی پرهیز نموده و به جای آن از تایرهای ران‌فلت استفاده می‌کنند. در کنار این قضیه، یک نکته هم باید مد نظر قرار داد که نبود آچار و جک که معمولاً با تایر یدکی ارائه می‌شود، خودرو را تا حدی سبک‌تر هم می‌کند.

تایرهای ران‌فلت از دو سامانه پشتیبان استفاده می‌کنند. یکی از آن‌ها تکیه‌گاه (self) است و دیگری رینگ (ring). در صورت از دست دادن فشار، شما یک تکیه‌گاه محافظ دارید که موجب تقویت دیواره کناری تایر شده و در نتیجه از خودرویتان حتی در صورت پنچری مراقبت می‌کند. رینگ هم عهده‌دار محافظت از دیواره داخلی تایر بوده و آن را در جای خود محکم نگه می‌دارد. گفتنی است مسافتی که شما می‌توانید با تایرهای ران‌فلت خودروی‌تان پیمایش کنید توسط سازنده آن تعیین شده است.

مزایای استفاده از تایرهای ران‌فلت

پایداری خودرو

در هر جایی که شما به طرز ناگهانی با ترکیدگی تایر مواجه شوید پیامدش از دست دادن کنترل خودرو خواهد بود و این خودش می‌تواند بزرگترین دلیل وقوع حوادث مرگبار در هنگام ترکیدگی تایر باشد. تایرهای ران‌فلت پایداری خودرو را حتی پس از پارگی و ترکیدگی تایرهای آن حفظ می‌کنند. این هم بدان دلیل است که این تایرها وزن خودرو حتی در صورت کیلومترها رانندگی با آن را تحمل می‌کنند. در کل، با وجود تایرهای ران‌فلت پایداری و کنترل مناسب‌تری را با خودرو حتی در صورت ترکیدگی تایرهای آن شاهد خواهید بود.

امکان کیلومترها رانندگی

دلیل اصلی که خریداران خودرو تایرهای ران‌فلت را انتخاب می‌کنند توانایی پیمایش با آن‌ها تا مسافتی معادل 100 مایل (حدود 160 کیلومتر) است. در واقع، رانندگی با تایرهای ران‌فلت اختلالی در برنامه کاری شما ایجاد نمی‌کند و برای رانندگی در جاده‌های خطرناک به خصوص در شرایط بارانی بسیار مفید است.

سبک‌تر شدن خودرو

خودرویی سبک‌تر سوخت کمتری هم مصرف می‌کند. تایر یدکی و جک‌های مرتبط با آن موجب افزایش فشار ناشی از وزن بر روی خودرویتان می‌شود. مضاف بر این‌که، باید این نکته را مد نظر قرار داد که تایر ران‌فلت خود از وزن کمتری نسبت به تایرهای معمولی برخوردار است.

فضای بار بیشتر

چنانچه شما مالک یک شرکت خودروسازی باشید از اینکه تایرهای ران‌فلت را برگزینید خوشنود خواهید شد چون‌که موجب افزایش فضای بار در خودرویتان می‌شود. افزایش فضای بار هم به سبب استفاده از فضایی است که در حالت معمول آن به تایر یدکی و جک اختصاص داده شده می‌شد.

معایب تایرهای ران‌فلت

وقوع ترکیدگی هنوز امکان‌پذیر است

تایرها به مرور زمان دچار ساییدگی و فرسودگی می‌شوند و تایرهای ران‌فلت نیز از این قاعده مستثنا نیستند. ترکیدگی زمانی روی می‌دهد که داخل تایر ران‌فلت به نحو درستی از باد پر نشده باشد. چنانچه پنچری در دیواره کناری تایر ران‌فلت رخ دهد آنگاه ممکن است شاهد ترکیدگی تایر و در نتیجه وقوع برخی ناپایداری‌ها در خودرویتان در هنگام رانندگی باشید. این امر بدین معناست که شما در نهایت مجبور به خرید یک سری نو از تایر ران‌فلت هستید.

فقدان تایر یدکی

عاملی که سازندگان خودرو را به نصب تایر ران‌فلت ترغیب می‌کند، رفع نیاز از تایر یدکی است. با این حال، تصور کنید که با یک ترکیدگی در تایر خودرویتان مواجه شده و در عین حال، هیچ تایر یدکی هم در اختیار ندارید. همچنین ابزار تعویض تایر از جمله جک و آچار هم در دسترستان نیست. پس با این حساب، چنانچه شما تجربه ترکیدگی تایر ران‌فلت در خودرو را داشته باشید و تایر مربوطه غیر قابل استفاده شده باشد، تنها راه چاره برای شما استفاده از خودروی یدک‌کش برای حمل خودروی پنچرتان است.

تعویض مکرر تایر

شاکله تایر ران‌فلت از آمیزه‌ای از نخ‌های نرم تشکیل شده که در عوض، نخ‌های سفت آن را ساپورت می‌کند. چنین ترکیبی فشار بیشتری را به تایر وارد نموده و سرعت فرسودگی آن را در قیاس با تایرهای معمولی افزایش می‌دهد. به طور میانگین، مالکان خودروهای با تایر ران‌فلت، به تعوض بیشتری در مقایسه با صاحبان خودروهای با تایر معمولی دارند.

سواری سفت و سخت‌تر

دیواره سفت کناری در تایرهای ران‌فلت، سواری سفت‌تر را هم در قیاس با تایرهای معمولی برای سرنشینان خودرو به ارمغان می‌آورد. اگر شما خودرویی با تایر ران‌فلت را خریداری کنید شاهد این مسئله خواهید بود که سازنده سامانه تعلیق آن را در تطابق با چنین تایرهایی، سفت و سخت نموده است. با این وجود، اگر شما خواهان نصب تایر ران‌فلت در خودرویتان هستید مجبورید خودروی تان را برای تنظیم فنربندی آن نزد یک مکانیک خبره ببرید.

تنوع کمتر و قیمت بالا

تایرهای ران‌فلت پدیده‌ای جدید در دنیای خودرو هستند و این امر بدان معناست که شما تنوعی در زمینه حق انتخاب پیش روی خود نخواهید داشت. تایرهای ران‌فلت گران‌قیمت هستند و این عامل را باید هنگام خرید یک ست کامل از آن‌ها مد نظر قرار دهید. با این وجود، سازندگان در حال بسط و توسعه تایرهای ران‌فلت هستند و در نتیجه، سال‌های آینده مصرف‌کنندگان حق انتخاب بیشتری را در اختیار خواهند داشت.


قیمت جدید انواع لاستیک

نحوه ثبت نام لاستیک‌ دولتی و شرایط خرید تایر دولتی با نرخ مصوب، قیمت شرکتی انواع لاستیک بارز و همچنین قیمت روز انواع تایرهای ایرانی و تایرهای خارجی پرفروش بازار کشورمان را در مجموعه مقالات منتخب زیر بخوانید:

نویسنده : سام کاویانی

منبع : باما

دیدگاه کاربران
ghasembagheri 1402/10/14
هر ساعت از شبانه روز که وارد سایت شدم برای خرید سایز ناموجود .دلیلش چیه
پاسخ
0
0
0