جدیدترین قیمت لاستیک مهر 1400

شهریور 1400: آمار جدید تولید لاستیک نشان می‌دهد که تایرسازان ایرانی تا پایان مردادماه امسال 106 هزار تن لاستیک تولید کرده‌اند که تقریبا معادل میزان تولید آنها در مدت مشابه سال 1399 است.

آمار تولید انواع تایر تا پایان مردادماه 1400
نوع تایر میزان تولید درصد تغییر
سواری 61.2 هزارتن 57.6% افزایش تولید
وانت 11 هزارتن 19% افزایش تولید
باری و اتوبوس 22.7 هزارتن 7% افزایش تولید
کشاورزی سبک 1.5 هزارتن 30% کاهش تولید
کشاورزی سنگین 7.6 هزارتن 2% کاهش تولید
راه سازی و صنعتی 2 هزارتن 16% کاهش تولید
دوچرخه و موتور 7.3 هزارتن 19% افزایش تولید
تیوب 3.5 هزارتن 5% افزایش تولید
مجموع تولید 106.2 هزارتن 0.4% افزایش تولید

طبق آمارهای منتشر شده وزارت صمت، بیشترین افزایش تولید در گروه تایرهای سواری و کمترین افزایش تولید نیز در گروه تایرهای کشاورزی سبک، رخ داده است.

قیمت انواع تایر در بازار

قیمت پرفروش‌ترین برندهای ایرانی و خارجی تایر را در جداول زیر مشاهده می‌کنید. این قیمت‌ها مختص مهرماه 1400 بوده و از بازار تهران گردآوری شده است و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارد. لذا ممکن با قیمت‌هایی کمتر یا بیشتر نیز آنها را در بازار لوازم یدکی خودرو، پیدا کنید.

قیمت لاستیک آچیلس

مدل سایز حلقه قیمت
122 185/65R14 1 1 میلیون و 150 هزارتومان
  195/65R14 1 1 میلیون و 600 هزارتومان
خودرو پژو 405،پارس، 206 و 207، رانا، روآ، کوییک، ورنا، مزدا 323
 
122 185/65R15 1 880 هزارتومان
خودرو سمند، سورن، دنا، تندر، ساندرو، اوانته، زانتیا، اریسان، سیمبل
 
122 165/65R13 1 710 هزارتومان
  پراید، رنو5، پی‌ کی، ماتیز، ام ‌وی ‌ام 110
 
122 185/60R14 1 980 هزارتومان
122 195/60R14 1 1 میلیون و 100 هزارتومان
خودرو تیبا2، ساینا، ماتیز، ریو، ورنا
 
122 175/70R13 1 880 هزارتومان
122 185/70R13 1 900 هزارتومان
خودرو تیبا صندوقدار

*تمامی قیمت‌ها تقریبی است.

قیمت لاستیک ایران تایر

مدل سایز حلقه قیمت
Carena 185/65R14 1 530 هزارتومان
خودرو پژو 405، پارس، 206 و 207، رانا، روآ، کوییک، ورنا، مزدا 323
 
Carena 185/65R15 1 570 هزارتومان
خودرو سمند، سورن، دنا، تندر، ساندرو، اوانته، زانتیا، آریسان، سیمبل
 
Stanza 165/65R13 1 450 هزارتومان
خودرو پراید، رنو 5، پی کی، ماتیز، ام وی ام 110
 
Ronika 205/60R14 1 655 هزارتومان
خودرو تیبا2، ساینا، ماتیز، ریو، ورنا
 
Stanza 175/70R13 1 520 هزارتومان
خودرو تیبا صندوقدار

*تمامی قیمت‌ها تقریبی است.

قیمت لاستیک بارز

مدل سایز حلقه قیمت
P640 185/65R14 1 520 هزارتومان
P648 185/65R14 1 540 هزارتومان
P660 185/65R14 1 520 هزارتومان
خودرو پژو 405، پارس، 206 و 207، رانا، روآ، کوییک، ورنا، مزدا 323
 
P640 185/65R15 1 640 هزارتومان
P648 185/65R15 1 640 هزارتومان
P674 185/65R15 1 660 هزارتومان
P648 195/65R15 1 570 هزارتومان
P624 205/65R15 1 740 هزارتومان
خودرو سمند، سورن، دنا، تندر، ساندرو، اوانته، زانتیا، آریسان، سیمبل
 
MRN 750R16 2 -
خودرو زامیاد، پادرا، تویوتا 2F
 
P601 175/65R13 1 -
P670 165/65R13 1 440 هزارتومان
خودرو پراید، رنو5، پی کی، ماتیز، ام وی ام 110
 
P601 175/70R13 1 590 هزارتومان
P660 175/70R13 1 590 هزارتومان
خودرو تیبا صندوقدار
 
P601 185/60R14 2 540 هزارتومان
P624 205/60R14 2 715 هزارتومان
خودرو تیبا 2، ساینا، ماتیز، ریو، ورنا

*تمامی قیمت‌ها تقریبی است.

قیمت لاستیک تریانگل

مدل سایز حلقه قیمت
TR301 185/65R14 1 850 هزارتومان
TR301 195/65R14 1 -
TR928 185/65R14 1 850 هزارتومان
TR918 185/65R14 1 850 هزارتومان
TR978 205/60R14 1 -
خودرو پژو 405، پارس، 206 و 207، رانا، روآ، کوییک، ورنا، مزدا 323
 
TR918،TR928 185/65R15 1 975 هزارتومان
TR928 195/65R15 1 1 میلیون و 200 هزارتومان
خودرو سمند، سورن، دنا، تندر، ساندرو، اوانته، زانتیا، آریسان، سیمبل
 
TR928 175/60R13 1 -
TE301(2019) 165/65R13 1 680 هزارتومان
خودرو پراید، رنو5، پی کی، ماتیز، ام وی ام 110
 
TE301(2019) 205/60R14 1 1 میلیون و 150 هزارتومان
TE301(2019) 195/60R14 1 -
خودرو تیبا2، ساینا، ماتیز، ریو، ورنا
 
TE301 175/70R13 1 830 هزارتومان
TE301 185/70R13 1 910 هزارتومان
خودرو تیبا صندوقدار

*تمامی قیمت‌ها تقریبی است.

قیمت لاستیک جی پلانت

مدل سایز حلقه قیمت
CP672(2019) 185/65R14 1 1 میلیون تومان
خودرو پژو 405، پارس، 206 و 207، رانا، روآ، کوییک، ورنا، مزدا 323
 
CP672(2019) 195/65R15 1 1 میلیون و 100 هزارتومان
CP672(2019) 205/65R15 1

1 میلیون و 300 هزارتومان

خودرو سمند، سورن، دنا، تندر، ساندرو، اوانته، زانتیا، آریسان، سیمبل

*تمامی قیمت‌ها تقریبی است.

قیمت لاستیک چائویانگ

مدل سایز حلقه قیمت
PR28 185/65R14 1 800 هزارتومان
خودرو پژو 405، پارس، 206 و 207، رانا، روآ، کوییک، ورنا، مزدا 323
 
PR28 185/65R15 1 800 هزارتومان
    خودرو      سمند، سورن، دنا، تندر، آوانته، زانتیا، آریسان، سیمبل
 
PR28 195/60R14 1 800 هزارتومان
PR28 205/60R14 1 900 هزارتومان
  تیبا 2، ساینا، ماتیز، ریو، ورنا
 
PR28 185/70R13 1 790 هزارتومان
  تیبا صندوقدار
 
- 750R16 2

 

خودرو زامیاد، پادرا، تویوتا 2F

*تمامی قیمت‌ها تقریبی است.

قیمت لاستیک دانلوپ

مدل سایز حلقه قیمت
LM702, LM705 185/65R14 1 1 میلیون و 230 هزارتومان
خودرو پژو 405، پارس، 206 و 207، رانا، روآ، کوییک، ورنا، مزدا 323
 
LM705 185/65R15 1 1 میلیون و 350 هزارتومان
خودرو سمند، سورن، دنا، تندر، ساندرو، اوانته، زانتیا، آریسان، سیمبل

*تمامی قیمت‌ها تقریبی است.

قیمت لاستیک رودستون

مدل سایز حلقه قیمت
SP SPORT 185/65R14 1 1 میلیون تومان
N5000plus 205/65R14 1 1.4 میلیون تومان
خودرو پژو 405، پارس، 206 و 207، رانا، روآ، کوییک، ورنا، مزدا 323
 
SP SPORT 185/65R15 1 1.1 میلیون تومان
N5000 185/65R15 1

1 میلیون تومان

N5000 195/65R15 1 1.3 میلیون تومان
N5000 205/65R15 1 1.4 میلیون تومان
خودرو سمند، سورن، دنا، تندر، ساندرو، اوانته، زانتیا، آریسان، سیمبل
   
CP661(2019) 165/65R13 1 870 هزارتومان
CP672(2019) 175/65R13 1 -
خودرو پراید، رنو5، پی کی، ماتیز، ام وی ام 110
 
CP661(2019) 175/70R13 1 950 هزارتومان
CP661(2019) 185/70R13 1 1 میلیون تومان
خودرو تیبا صندوقدار
 
N5000(2019) 195/60R14 1 1.2 میلیون تومان
N5000(2019) 205/60R14 1 1.4 میلیون تومان
خودرو تیبا2، ساینا، ماتیز، ریو، ورنا

*تمامی قیمت‌ها تقریبی است.

قیمت لاستیک سومیتومو

مدل سایز حلقه قیمت
P01, HTR200, HTR A/S 185/60R14 1 1.3 میلیون تومان
P01 195/60R14 1 -
خودرو تیبا2، ساینا، ماتیز، ورنا، ریو
 
P01, HTR900 185/65R15 1 1.25 میلیون تومان
HTR200 195/65R15 1 1.4 میلیون تومان
HTR200, HTR900 205/65R15 1 1.5 میلیون تومان
HTR900 215/65R15 1 2.1 میلیون تومان
خودرو سمند، سورن، تندر، سیمبل، زانتیا، اوانته، اریسان
 
HTR200 185/65R14 1 1.2 میلیون تومان
HTR ASP01 185/65R14 1 -
خودرو پژو 405، پارس، 206 و 207، رانا، روآ، کوییک، ورنا، مزدا 323

*تمامی قیمت‌ها تقریبی است.

قیمت لاستیک فالکن

مدل سایز حلقه قیمت
ZE912 (2016) 185/65R14 2 -
خودرو پژو 405، پارس، 206 و 207، رانا، روآ، کوییک، ورنا، مزدا 323

*تمامی قیمت‌ها تقریبی است.

قیمت لاستیک کومهو

مدل سایز حلقه قیمت
HS11(2019) 195/60R14 1 1.3 میلیون تومان
ECSTA 205/60R14 1 1.3 میلیون تومان
خودرو تیبا2، ساینا، ماتیز، ریو، ورنا
 
HS11(2019) 185/65R14 1 1.1 میلیون تومان
SOLUS HS51 205/65R14 1 1.25 میلیون تومان
خودرو پژو 405، پارس، 206 و 207، رانا، روآ، کوییک، ورنا، مزدا 323
 
KH15 175/70R13 1 950 هزارتومان
HS11(2019) 175/70R13 1 950 هزارتومان
HS11(2019) 185/70R13 2 1 میلیون تومان
خودرو تیبا صندوقدار
 
SOLUS(2019) 185/65R15 1 1.1 میلیون تومان
ECO WING(2019) 195/65R15 1 1.1 میلیون تومان
ECSTA 205/65R15 1 1.4 میلیون تومان
خودرو سمند، سورن، دنا، تندر، ساندرو، اوانته، زانتیا، آریسان، سیمبل
 
KR26 165/65R13 1 850 هزارتومان
خودرو پراید، رنو 5، پی کی، ماتیز، ام وی ام 110

*تمامی قیمت‌ها تقریبی است.

قیمت لاستیک کویر تایر

مدل سایز حلقه قیمت
KB14 185/65R14 2 -
KB22 185/65R14 1 600 هزارتومان
KB27 185/65R14 1 530 هزارتومان
KB88 185/65R14 1 -
خودرو پژو 405، پارس، 206 و 207، رانا، روآ، کوییک، ورنا، مزدا 323
 
KB22 185/65R15 1 600 هزارتومان
KB27 185/65R15 1 600 هزارتومان
خودرو سمند، سورن، دنا، تندر، ساندرو، آوانته، زانتیا، آریسان، سیمبل
 
KB12/KB16/KB26 165/65R13 1 500 هزارتومان
خودرو پراید، رنو 5، پی کی، ماتیز، ام وی ام 110
 
KB77 205/60R14 1 630 هزارتومان
KB88 185/60R14 1 600 هزارتومان
خودرو تیبا2، ساینا، ماتیز، ریو، ورنا
 
KB36 175/70R13 1 620 هزارتومان
KB14 175/70R13 1 620 هزارتومان
خودرو تیبا صندوقدار

*تمامی قیمت‌ها تقریبی است.

قیمت لاستیک گلدستون

مدل سایز حلقه قیمت
2000 185/65R14 1 470 هزارتومان
2020 185/65R14 1 470 هزارتومان
خودرو پژو 405، پارس، 206 و 207، رانا، روآ، کوییک، ورنا، مزدا 323
 
2000 185/65R15 1 400 هزارتومان
2020 185/65R15 1 420 هزارتومان
خودرو سمند، سورن، دنا، تندر، ساندرو، آوانته، زانتیا، آریسان، سیمبل
 
2020 185/60R14 2 420 هزارتومان
خودرو تیبا2، ساینا، ریو، ماتیز، ورنا
 
GS-2030 175/65R13 1 390 هزارتومان
2030 165/65R13 1 370 هزارتومان
خودرو پراید، رنو 5، پی کی، ماتیز، ام وی ام 110
 
2030 175/70R13 1 460 هزارتومان
خودرو تیبا صندوقدار

*تمامی قیمت‌ها تقریبی است.

قیمت لاستیک لاسا (ترکیه)

مدل سایز حلقه قیمت
Atracta (2017) 185/65R14 1 -
خودرو پژو 405، پارس، 206 و 207، رانا، روآ، کوییک، ورنا، مزدا 323

*تمامی قیمت‌ها تقریبی است.

قیمت لاستیک مارشال

مدل سایز حلقه قیمت
MH12 185/65R14 1 1 میلیون تومان
خودرو پژو 405، پارس، 206 و 207، رانا، روآ، کوییک، ورنا، مزدا 323
 
MH12 165/65R13 1 800 هزارتومان
خودرو پراید، رنو 5، پی کی، ماتیز، ام وی ام 110
 
MH12 175/70R13 1 -
خودرو تیبا صندوقدار
 
MH12 205/60R14 1 1.3 میلیون تومان
  تیبا2، ساینا، ریو، ماتیز، ورنا

*تمامی قیمت‌ها تقریبی است.

قیمت لاستیک میشلن

مدل سایز حلقه قیمت
- 750R16 2 -
خودرو زامیاد، پادرا، تویوتا 2F
 
XM2 185/65R15 1 2 میلیون تومان
ENERGY 195/65R15 1 2.2 میلیون تومان
ENERGY 205/65R15 2 2.7 میلیون تومان
خودرو سمند، سورن،دنا، تندر، سیمبل، ساندرو، اوانته، زانتیا، آریسان

*تمامی قیمت‌ها تقریبی است.

قیمت لاستیک مکسیس

مدل سایز حلقه قیمت
ME3(2018) 185/65R14 1 1.1 میلیون تومان
خودرو پژو405،پارس،206 و 207،رانا،روآ،کوییک،ورنا،مزدا 323
ME3(2018) 185/65R15 1 1.2 میلیون تومان
خودرو سمند، سورن، دنا، تندر، سیمبل، ساندرو، آوانته، زانتیا، آریسان
MA-P1(2018) 165/65R13 1 850 هزارتومان
خودرو پراید، رنو5، پی کی، ماتیز، ام وی ام 110

*تمامی قیمت‌ها تقریبی است.

قیمت لاستیک نیتو

مدل سایز حلقه قیمت
NT860(2019) 185/65R14 1 1.2 میلیون تومان
خودرو پژو 405،پارس،206 و 207،رانا،روآ،کوییک،ورنا،مزدا 323
 
NT860(2019) 195/65R15 1 1.3 میلیون تومان
خودرو سمند، سورن، دنا، تندر، ساندرو، آوانته، زانتیا، آریسان، سیمبل
NT860(2019) 205/60R14 1 1.4 میلیون تومان
خودرو تیبا2، ساینا، ریو، مایتز
 

*تمامی قیمت‌ها تقریبی است.

قیمت لاستیک نکسن

مدل سایز حلقه قیمت
CP672(2019) 185/65R14 1 1.2 میلیون تومان
CP672(2019) 205/60R14 2 -
خودرو پژو 405، پارس، 206 و 207، رانا، روآ، کوییک، ورنا، مزدا 323
 
CP672(2019) 185/65R15 1 1.1 میلیون تومان
Neco blue(2019) 195/65R15 1 -
Neco blue(2019) 205/65R15 1 -
CP672(2019) 205/65R15 1 1.3 میلیون تومان
خودرو سمند، سورن، دنا، تندر، ساندرو، اوانته، زانتیا، آریسان، سیمبل
 
N BLUE 165/65R13 1 780 هزارتومان
P661 165/65R13 1 870 هزارتومان
خودرو پراید، رنو 5، پی کی، ماتیز، ام وی ام 110
 
CP672 195/60R14 2 1.2 میلیون تومان
CP672 205/60R14 2 1.3 میلیون تومان
خودرو تیبا2، ساینا، ماتیز، ورنا، ریو
 
CP661(2019) 185/70R13 1 -
CP671(2019) 175/70R13 2 930 هزارتومان
CP672(2019) 175/70R13 1 -
خودرو تیبا صندوقدار

*تمامی قیمت‌ها تقریبی است.

قیمت لاستیک واترفال

مدل سایز حلقه قیمت
Snowhall (2019) 185/65R14 2 -
خودرو پژو 405، پارس، 206 و 207، رانا، روآ، کوییک، ورنا، مزدا 323

*تمامی قیمت‌ها تقریبی است.

قیمت لاستیک هانکوک

مدل سایز حلقه قیمت
OPTIMO 205/65/R14 1 1.5 میلیون تومان
KINERGY 185/65R14 1 1.3 میلیون تومان
خودرو پژو 405، پارس،206 و 207،رانا،روآ،کوییک،ورنا،مزدا 323
 
- 750R16 2 -
خودرو زامیاد، پادرا، تویوتا 2F
 
K715 165/65R13 2 1.4 میلیون تومان
خودرو پراید، رنو5، پی کی، ماتیز، ام وی ام 110
 
ECO2 185/65R15 2 1.5 میلیون تومان
OPTIMO 195/65R15 2 1.7 میلیون تومان
OPTIMO 205/65R15 2 1.9 میلیون تومان
خودرو سمند، سورن، دنا، تندر،سیمبل، ساندرو، اوانته، زانتیا، اریسان

*تمامی قیمت‌ها تقریبی است.

قیمت لاستیک یزد تایر

مدل سایز حلقه قیمت
Mercury 185/65R14 1 580 هزارتومان
Uranus 185/65R14 1 580 هزارتومان
خودرو پژو 405، پارس، 206 و 207، رانا، روآ، کوییک، ورنا، مزدا 323
 
URANUS 185/65R15 1 540 هزارتومان
Mercury 185/65R15 1 580 هزارتومان
JUPITER 185/65R15 1 600 هزارتومان
Uranus 195/65R15 1 600 هزارتومان
خودرو سمند، سورن، دنا، تندر، ساندرو، اوانته، زانتیا، آریسان، سیمبل
 
YTB500 700R16 1 -
PLUTO 750R16 1 -
خودرو زامیاد، پادرا، تویوتا 2F
 
VENUS 175/65R13 1 400 هزارتومان
Sun 165/65R13 1 440 هزارتومان
SATURN 165/65R13 2 440 هزارتومان
خودرو پراید، رنو5، پی کی، ماتیز، ام وی ام 110
 
  175/70R13 1 535 هزارتومان
VENUS 175/70R13 1 570 هزارتومان
خودرو تیبا صندوقدار
 
MARS 185/60R14 1 550 هزارتومان
MERCURY 205/60R14 1 750 هزارتومان
خودرو تیبا2، ساینا، ماتیز، ورنا

*تمامی قیمت‌ها تقریبی است.

قیمت لاستیک یوکوهاما

مدل سایز حلقه قیمت
Cdrive 185/65R14 2 1.1 میلیون تومان
خودرو پژو 405، پارس، 206 و 207، رانا، روآ، کوییک، ورنا، مزدا 323
 
Cdrive 205/65R15 1 1.7 میلیون تومان
خودرو سمند، سورن، تندر، سیمبل، دنا، زانتیا، اوانته
 
- 750R16 2 -
خودرو زامیاد، پادرا، تویوتا 2F

*تمامی قیمت‌ها تقریبی است.

صادرات تایر آزاد شد

شهریور 1400: انجمن صنفی صنعت تایر، طی ابلاغیه‌ای که در تاریخ 14 شهریورماه صادر کرده، از آزاد بودن صادرات تایر خبر داده است. انجمن صنفی خبر داده که آزادسازی دوباره صادرات تایر، براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار و با تصویب شورای عالی صادرات، انجام گرفته و البته دو شرط را هم برای تولیدکنندگان تایر اعلام کرده است. به این ترتیب که شرکت‌های تولیدی فقط این میزان از حجم تولیدات‌شان را می‌توانند صادر کنند:

  • 10 درصد تایرهای سواری.
  • 30 درصد تایرهای کشاورزی، راهسازی و صنعتی.

عقب‌نشینی انجمن تایر از افزایش قیمت‌ها

شهریور 1400: کمتر از دو هفته بعد از اعلام افزایش 15 درصدی قیمت لاستیک توسط انجمن تولیدکنندگان تایر، حالا آقای منایی (معاون سازمان حمایت) خبر داده که وقتی مستندات لازم را برای این افزایش قیمت از انجمن تایر خواستیم، آنها از تصمیم‌شان عقب‌نشینی کردند. بنابراین فعلا هیچ افزایش قیمتی در لاستیک‌های داخلی اعمال نخواهد شد. بعد از این ماجرا، آقای تنها (سخنگوی انجمن تایر) گفته که اعلام موضوع افزایش قیمت لاستیک، یک شیطنت رسانه‌ای بوده است!

در همین راستا، آقای سعادتی‌نژاد (رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن) گفته که در شرایطی که عرضه تایر کاملا مناسب است اما خریداری نیست، افزایش قیمت تایر یا انتشار خبرهای آن، فقط باعث بی‌رونقی بازار می‌شود. آقای سعادتی‌نژاد همچنین گفته که برخی مغازه‌داران درحال تعطیلی مغازه و رجوع به انبارهای عمومی هستند چراکه بدلیل نبودن مشتری، تایرها در فضای باز دچار پوسیدگی می‌شود.

افزایش 15 درصدی قیمت لاستیک

شهریور 1400: در آبان‌ماه 1399 بود که مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت‌گذاری لاستیک داخلی آزاد شد و تعیین قیمت آن برعهده انجمن تایر قرار گرفت و سازمان حمایت نیز بعنوان ناظر قیمت‌گذاری مشخص گردید. اواخر آبان‌ماه همان سال قیمت انواع تایر حدود 50% افزایش یافت و دلیل آن هم افزایش قیمت مواد اولیه برای تولید لاستیک اعلام شد. حالا نیز خبر رسیده که انجمن تایر، برای دومین‌بار در یکسال اخیر، قیمت انواع لاستیک داخلی را افزایش داده است.

آقای تنها (سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر) خبر داده که از تاریخ 1 شهریورماه 1400، مجوز افزایش قیمت 15 درصدی برای تولیدکنندگان تایر صادر شده و سازمان حمایت نیز آنرا تایید کرده است.

آمار تولید 4 ماهه تایر

مرداد 1400: با تولید بیش از 87 هزار تن انواع لاستیک از ابتدای 1400 تا پایان تیرماه، می‌توان چنین گفت که تایرسازان ایرانی حدود 4% نسبت به مدت مشابه سال 1399 افزایش تولید داشته‌اند. میران تولید انواع لاستیک‌ها و همچنین درصد تغییر در تولید آنها نسبت به مدت مشابه سال قبل، عبارتند از:

  • حدود 50.1 هزار تن تایر سواری (بدون تغییر)
  • حدود 18.8 هزار تن تایر باری و اتوبوسی (افزاش 12 درصدی)
  • حدود 9.2 هزار تن تایر وانتی (افزایش 25 درصدی)
  • حدود 6.5 هزار تن تایر کشاورزی سنگین (افزایش 6 درصدی)
  • حدود 5.8 هزار تن تایر دوچرخه و موتورسیکلت (افزایش 26 درصدی)
  • حدود 3.3 هزار تن تیوب (افزایش 9 درصدی)
  • حدود 1.2 هزار تن تایر کشاورزی سبک (کاهش 26 درصدی)
  • حدود 1.6 هزار تن تایر راهسازی و صنعتی (کاهش 22 درصدی)

دلیل چندنرخی بودن تایرها چیست؟

مرداد 1400: چند نرخی بودن قیمت تایر در بازار، طبیعی است. این حرف را آقای تنها (سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر) گفته و گفته در شرایطی که بازار رقابتی باشد، تایرسازان نیز قیمت‌ها را رقابتی می‌کنند و این چندنرخی بودن، لزوما بد نیست.

آقای تنها به تایرهای وارداتی اشاره کرده و گفته با اینکه با ارز نیمایی وارد شده‌اند ولی بدلایلی مانند تفاوت در مبدا واردات، نوع کارخانه سازنده و درجه کیفیت تایر، با چندین قیمت مختلف در بازار عرضه شده‌اند. آقای تنها همچنین درباره تایرهای تولید داخلی نیز گفته که این تایرها، ممکن است بدلیل فروش اقساطی یا فروش با تخفیف، قیمت‌های مختلفی با یکدیگر داشته باشند.

نمایان شدن تبعات ممنوعیت واردات تا چندماه دیگر!

تیر 1400: حدود یکماه است که واردات برخی سایزهای تایر را به بهانه تولید داخلی آنها، ممنوع کرده‌اند ولی تبعات آن تا چندین ماه دیگر مشخص می‌شود. این حرف را آقای میرعابدینی (دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک) گفته و ضمن انتقاد از تداوم ممنوعیت واردات، گفته که محدودیت واردات لاستیک برای رینگ‌های 13 و 14 و 15 اینچ درحالی اتخاذ شده است که هر کدام از این رینگ‌ها، حداقل 10 سایز مختلف داشته و شرکت‌های داخلی، توانایی تولید همه آنها را ندارند.

طبق آمارهای آقای میرعابدینی، حدود 30 تا 35 درصد لاستیک خودروهای سواری باید از طریق واردات تامین شود. برای خودروهای سنگین نیز این مسئله، جدی‌تر بوده طوری که حدود 75% نیاز کشور به تایرهای سنگین، توسط واردات تهییه می‌شود.

دبیر انجمن واردکنندگان تایر، یکی دیگر از مشکلاتی که بر سر راه واردات تایر هست را موضوع چندنرخی بودن لاستیک‌ها دانسته و گفته که راه‌اندازی سامانه جامع تجارت، روش خوبی برای توزیع لاستیک با ارز دولتی بود اما برای ارز نیمایی که تفاوت چندانی با ارز آزاد نشد، نه تنها سودی نداشت بلکه دردسرهایی را هم بوجود آورد.

عرضه تایر آرتاویل در بورس

تیر 1400: بعد از شرکت‌های بارز و یزدتایر، شرکت بورس ایران در تاریخ 4 تیرماه خبر داده که سومین شرکت تایرسازی نیز به بورس آمده؛ شرکت «آرتاویل تایر» هم‌اکنون 10 هزار تن از محصولاتش را به بورس فرعی آورده است.

عرضه تایر یزد در بورس

خرداد 1400: در تاریخ 12 خردادماه بود که باخبر شدیم بیش از 10 هزار تن از محصولات شرکت بارز، برای نخستین‌بار در بورس فرعی عرضه شده است. در تاریخ 28 خردادماه نیز سازمان بورس اعلام کرد که شرکت تایرسازی دیگری نیز وارد بورس فرعی شده است. شرکت یزد تایر (صنایع لاستیک یزد)، که هم‌اکنون دومین تایرساز حاضر در بورس است، بیش از 14 هزار تن از محصولاتش را در بورس فرعی عرضه کرده است.

پیش از این نیز آقای فکری (مدیرعامل گروه صنعتی بارز) گفته بود که بدلیل عرضه محصولات این شرکت در بورس، متقاضیان جهت خرید مستقیم تایر می‌توانند به بورس کالای ایران مراجعه کنند.

مشکلات کامیون‌داران برای تهیه تایر سنگین

خرداد 1400: در چهل سال گذشته، کیفیت لاستیک‌های داخلی کاهش یافته و به بهانه حمایت از تولید داخلی، نباید از جیب کامیون‌داران بزنیم. این حرف‌ها را آقای کریمی (دبیر انجمن‌های صنفی کامیون‌داران) گفته و گفته که با لاستیک‌های بی‌کیفیت، نباید جان راننده‌ها را به خطر انداخت.

آقای کریمی ضمن اشاره به تداوم مشکلات کامیون‌داران برای تهیه لاستیک باکیفیت، گفته که کامیون‌داران باید خودشان تصمیم بگیرند که از لاستیک داخلی استفاده کنند یا از لاستیک خارجی. اما در شرایطی ویژه ماننده حمل مواد خطرناک و سوختی و همچنین در بخش‌های حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و مینی‌بوس‌ها، کیفیت لاستیک برای رانندگان بسیار مهم است.

البته برخی از تایرسازان ایرانی، مشکلات کیفیتی تولیداتشان را پذیرفته‌اند و می‌گویند که خط تولید لاستیک‌های چینی را راه‌اندازی می‌کنند. اما برای کامیون‌داران، اولویت با لاستیک اروپایی و سپس کره‌ای است. گزینه سوم آنها نیز لاستیک‌های چینی خواهد بود اما بازهم بین لاستکی‌های چینی و ایرانی، کامیون‌داران ترجیح می‌دهند که لاستیک چینی بخرند.

آقای کرمی همچنین افزایش قیمت لاستیک، در زمانیکه نرخ ارز کاهشی است را مشکل دیگر رانندگان خودروهای سنگین دانسته و گفته که بعنوان مثال، قیمت یک جفت لاستیک چینی در سال 99 و با ارز 28 هزار تومانی، حدود 12 میلیون تومان بود. اما همین لاستیک در سال 1400 و با قیمت فعلی ارز، قیمتش به حدود 15 میلیون تومان رسیده است.

رشد 26 درصدی تولید تایر در سال 1400

خرداد 1400: تولید انواع تایر در سال 1400 افزایشی بوده و احتمالا رشد 26 درصدی خواهد داشت. آقای تنها (سخنگوی انجمن صنعت تایر) با اشاره به این موضوع گفته که در چندسال اخیر، بازار اشباع شده اما تایرسازان بدلیل سیاست‌های جدید، باید با حداقل سود ممکن یا حتی بدون سود، تایرها را بفروشند و به همین دلیل نیز نگران کاهش تولیدات‌شان هستند مگر آنکه راه برای صادرات، باز شود.

آقای تنها همچنین گفته که در بازار تایرهای باری، اتوبوسی و سواری، میزان تولید و موجودی، بیشتر از تقاضاست و مسئولان باید اجازه صادرات برخی تایرها (ازجمله تایرهای سواری و شاسی‌بلند) را بدهند.

عرضه تایرهای بارز در بورس

خرداد 1400: برای شفاف‌سازی قیمت تایر، برای نخستین‌بار لاستیک‌های گروه صنعتی بارز و همچنین شرکت بارز کردستان، با مجموع بیش از 10 هزار تن، در بورس فرعی کالا عرضه شدند. آقای تنها (سخنگوی انجمن صنعت تایر) در این‌باره گفته که هم‌اکنون، عرضه لاستیک به این صورت است که تایر را به نمایندگی‌ها می‌دهند و آنها هم باید در سامانه ثبت و سپس بفروشند. اما اگر عرضه در بورس کالا، نتیجه‌بخش باشد، می‌توان این فرآیند را برای سایر تولیدکنندگان تایر نیز ادامه داد.

آقای تنها همچنین گفته که با توجه به افزایش هزینه‌های جانبی تایرسازان مانند دستمزد، بیمه، آب و برق و ... باید منتظر رشد قیمت لاستیک در آینده‌ای نزدیک باشیم.

واردات تایرهای 13 تا 15 اینچ ممنوع شد

خرداد 1400: وزارت صمت در تصمیمی جدید، واردات تایرهای پرمصرف، یعنی تایرهایی با رینگ 13 و 14 و 15 اینچ را ممنوع کرده است؛ تصمیمی که با هدف حمایت از تولید داخلی اتخاذ شده اما احتمالا بزودی دردسرساز می‌شود.

ماجرا از این قرار است که هرکدام از این تایرها، سایزبندی‌های مختلفی دارند. به عنوان مثال تایرهای 13 اینچ حدود 11 سایز، تایرهای 14 اینچ حدود 10 سایز و تایرهای 15 اینچ نیز بیش از 20 سایز مختلف دارند. اما تولیدکنندگان داخلی، تنها تعداد محدودی از این سایزبندی‌ها را تولید می‌کنند درحالیکه وزارت صمت، در تصمیم جدیدش، واردات همه سایزبندی‌ این تایرها را ممنوع کرده است. به همین دلیل برخی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که اگر این تصمیم جدید وزارت صمت، اصلاح نشود، در ماه‌های آینده ممکن است با کمبود تایر در برخی سایزبندی‌ها مواجه شویم و دوباره شاهد افزایش قیمت در سایزهای پرمصرف باشیم.

درکنار این موضوع، برخی کارشناسان بازار تایر معتقدند که وجود سامانه توزیع تایر، باعث ایجاد اختلاف قیمت در بازار شده است. ضمن اینکه تولیدکنندگان تایر، همچنان با ممنوعیت صادرات تایر هم مواجه هستند و نمی‌توانند مازاد تولیداتشان را در کشورهای دیگر، به فروش برسانند. البته این نکته را هم فراموش نکنیم که وجود تعرفه 40 درصدی برای واردات تایر به ایران، باعث شده بود تا تایرهای وارداتی، به لحاظ قیمتی، رقیبی برای تایرهای داخلی نباشند. با درنظر گرفتن این سه نکته، مشخص است که مدیران وزارت صمت، می‌توانستند تصمیماتی بهتر و کارآمدتر را اتخاذ کنند.

تایرهای دولتی به اتمام رسید

اردیبهشت 1400: توزیع لاستیک سنگین با نرخ دولتی متوقف شده است. آقای جوان (مدیرکل مسافری سازمان راهداری) ضمن اعلام این خبر گفته که موجودی لاستیک سنگین دولتی به اتمام رسیده و سامانه توزیع لاستیک سازمان راهداری نیز به همین دلیل، متوقف شده است. آقای جوان از رانندگان خواسته که برای دریافت لاستیک سنگین با نرخ نیمایی، باید به سامانه کالا که توسط وزارت صمت راه‌اندازی شده، مراجعه کنند چراکه سازمان راهداری، دیگر نمی‌تواند حواله‌ خرید لاستیک سنگین با ارز دولتی را صادر کند.

در همین ارتباط، آقای کریمی (دبیر کانون کامیون‌داران) از نبود نظارت بر توزیع لاستیک سنگین نیز انتقاد کرده و گفته که ما نمی‌دانیم این لاستیک‌ها را چگونه قیمتگذاری می‌کنند چراکه بلافاصله بعد از توزیع، قیمت‌شان افزایش یافته و کسی هم پاسخگوی این موضوع نیست. آقای کریمی درباره سامانه کالا نیز گفته که قیمت لاستیگ سنگین تولید داخل در این سامانه، از قیمت آنها در بازار آزاد، بیشتر شده و البته تولیدکنندگان نیز مخالف عرضه لاستیک از طریق این سامانه هستند. 

انتقاد تایرسازان از تهدیدهای سازمان تعزیرات

اسفند 99 | آقای تنها (سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر) ضمن انتقاد از سازمان تعزیرات درباره تهدید تایرسازان و جلوگیری از فروش سبدی محصولات آنها، گفته که اجرای چنین تصمیماتی، غیرکارشناسی و اشتباه است.

طبق توضیحات آقای تنها، در فصل‌های مختلف سال، بازار تایرها، رفتار متفاوتی دارد. مثلا در تابستان یا اوایل پاییز، بازار تایرهای باری و سنگین بسیار خوب است؛ چرا که تره‌بارها از وانت برای جابجایی میوه‌ها استفاده می‌کنند. اما در زمستان که کشاورزی کم رونق‌تراست، میزان تردد وانت‌ها هم کمتر شده است و نهایتا تعویض تایر نیز کمتر صورت می‌گیرد.

آقای تنها، با اشاره به الزامی بودن فروش سبدی تایرسازان، گفته که کارخانه‌ها نمی‌توانند در فصل زمستان، خط تولید تایرهای باری را خاموش کنند؛ در این صورت تکلیف کارگرها، تکلیف ماشین‌آلات خاموش اما گران قیمتی که از منابع ارزی داخلی تهیه شده‌اند و تکلیف تامین منابع مالی تایرسازان چه می‌شود؟

علاوه‌ براین، در شرایط فعلی هنوز نمی‌توان در فصل تابستان، به اندازه کافی برای فصل زمستان، تایر باری تولید کرد. حال اگر شش ماه هم خط تولید تایرسازان متوقف شود، بازار لاستیک قطعا با کمبود عرضه مواجه خواهد شد و دوباره باید به فکر واردات تایر بود.

افزایش 18 درصدی تولید تایر

اسفند 99 | تایرسازان ایرانی در 11 ماهه سال 99 با تولید بیش از 250 هزار تن تایر، شامل 23 میلیون حلقه تایر، تولید انواع لاستیک را نسبت به مدت مشابه سال قبل 18% افزایش داده‌اند. همچنین تایرهای سواری با تولید 20 میلیون حلقه، بیش از 87% از حجم تولید تایرسازان را به خود اختصاص داده‌اند.

نوع لاستیک تولید درصد تغییر
بایاس و رادیال سواری 146 هزار تن 22% افزایش
باری و اتوبوسی 53 هزار تن 15% افزایش
بایاس و رادیال وانت 23 هزار تن 9% افزایش
باری و اتوبوسی 53 هزار تن 15% افزایش
کشاورزی سنگین 16.5 هزار تن 9% افزایش
راه سازی و صنعتی 5.9 هزار تن 14% افزایش
کشاورزی سبک 3.9 هزار تن 47% افزایش

آمارها همچنین حاکی از تولید 17 هزار تن تایر دوچرخه و موتور و همچنین 10 هزار تن تیوب است که به ترتیب رشد 30 درصدی و 36 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال 98 نشان می‌دهد.

صادرات تایر را آزاد کنید!

اسفند 99 | آقای (سخنگوی انجمن تایر) با اشاره به اینکه در 10 ماهه نخست 99 حجم تولید کارخانجات تایر به میزان کل سال 98 بوده، گفته که در تایر خودروهای سواری نیاز کشور حدود 20 تا 21 میلیون حلقه است. اما حالا که تولید تایرسازان، مازاد بر این میزان شده، دولت باید ممنوعیت صادرات تایر را بردارد.

آقای تنها همچنین به وضعیت تولید تایرهای سنگین پرداختته و گفته که تایرهای بایاس، بصورت کامل در کشور تامین می‌شود اما در تولید تایر رادیال، هنوز کمبود داریم که طبق برنامه‌ریزی‌های سال 1400، این کمبود نیز برطرف خواهد شد. سخنگوی انجمن تایر از تعرفه 5 تا 6 درصدی برای واردات تایر رادیال نیز انتقاد کرده و گفته که دولت باید این تعرفه را افزایش داد، در غیراینصورت، تایرسازان دیگر علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری برای تولید تایر رادیال را نخواهند داشت.

کاهش قیمت تایر با شکستن رکورد تولید

بهمن 99 | آقای مصطفی تنها (سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران) گفته در حالیکه طی سال‌های گذشته، میزان تولید سالیانه تایر در کشور به 250 هزار حلقه می‌رسید، اما در 10 ماهه سال 99، تولید تایر سواری به بیش از 225 هزارتن رسیده که با احتساب تایرهای دوچرخه، موتورسیکلت و تیوب، مجموع کل تولید لاستیک در این مدت، بالغ بر 250 هزار تن خواهد بود. همچنین در مقایسه با مدت مشابه سال 98 نیز این میزان، رشد 21 درصدی داشته است.

آنطور که آقای تنها خبر داده، یکی از دلایل این افزایش تولید، انگیزه بیشتر تایرسازان است چراکه واگذاری قیمت تایر به آنها، باعث شده تا بخشی از مشکلات مالی‌شان را حل و فصل کنند. البته آقای تنها این نکته را هم تاکید کرده که قیمت تایرسازان، ابتدا توسط دولت تایید شده و سپس تایرها عرضه خواهند شد.

آقای تنها درباره وضعیت تولید تایرهای سنگین نیز با اشاره به وجود دو نوع تایر بایاس و تایر رادیال در گروه خودروهای سنگین، گفته که در تولید تایر بایاس هیچ مشکلی نداریم و هرچقدر که بازار کشش داشته باشد، توانایی تامین این نوع تایر را داریم. اما در تایرهای رادیال، با کمبود 30 درصدی مواجه هستیم و میزان تقاضا، بسیار بیشتر از عرضه است طوری که سالانه حدود یک الی 1.2 میلیون حلقه تایر رادیال نیاز داریم اما هم اکنون، ظرفیت تولیدمان تنها 400 هزار حلقه در سال است که آن هم فقط در یک کارخانه تولید می‌شود. آقای تنها ابراز امیدواری کرده که با شروع فعالیت دومین قطب تولیدکننده تایر رادیال در ایران، بخشی از این مشکلات تامین تامین این نوع تایر، برطرف خواهد شد.

لاستیک‌های دولتی بزودی تمام می‌شود

دی 99 | آقای باقرجوان (مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری)، با اشاره به عرضه لاستیک وارداتی با ارز 4200 تومانی از سال 97 تا به امروز، خبر داده که تعداد این لاستیک‌ها بزودی به پایان می‌رسد و بعد از آن، لاستیک‌های سنگین جدید، با ارز نیمایی در اختیار رانندگان قرار خواهد گرفت.

لاستیک‌های سنگین با ارز 4200 تومانی، از طریق سامانه سازمان راهداری و به شرط داشتن حواله، در اختیار رانندگان قرار می‌گرفت اما وزارت صمت بعد از اتمام این لاستیک‌ها، لاستیک‌های سنگین تولید داخل یا وارداتی را با ارز نیمایی و از طریق سامانه جامع تجارت کالا، در اختیار رانندگان قرار می‌دهد.

طبق آخرین امار سازمان راهداری، از سال 97 تاکنون، بیش از 2.9 میلیون لاستیک با ارز دولتی توزیع شده و هم اکنون نیز تنها 273 هزار حلقه لاستیک سنگین با ارز دولتی موجود است که با توجه به صدور حواله برای 7 الی 8 هزار حلق لاستیک در هر هفته، احتمالا موجودی این لاستیک‌های باقیمانده تا 3 ماه آینده، به اتمام می‌رسد

افزایش 80 درصدی قیمت لاستیک

دی 99 | آقای سعادتی‌نژاد، رئیس اتحادیه فروشندگات لاستیک و روغن تهران، گفته که در سال جاری، دوبار قیمت لاستیک افزایش داده شده؛ یکبار 30 درصد و بار دیگر هم 50 درصد. رشدی 80 درصدی قیمت تایر، کارشناسی نبود اما انجمن تولیدکنندگان تایر آنرا تصویب کرد.

آقای سعادتی‌نژاد با اشاره به بی‌مشتری بودن لاستیک برخی خودروها گفته که در میان لاستیک‌های سامانه‌ای، تقاضای زیادی برای لاستیک‌های پژو و پراید وجود دارد اما مابقی لاستیک‌ها، مشتری ندارند و در انبارها دپو شده و حتی با قیمتی کمتر از قیمت لاستیک دولتی، در بازار موجود هستند.

ریئس اتحادیه فروشندگان لاستیک همچنین گفته که عمده‌فروشان به خرده‌فروشی روی آورده‌اند و خرده‌فروشان نیز مغازه‌های‌شان را بسته‌اند چرا که سازوکار سامانه‌ای شده و جایی نیست که لاستیک‌شان را از انجا تامین کنند.

آمار 8 ماهه تولید انواع تایر

آذر 99 | آمار تولید تایر در هشت ماهه سال 99، نشان می‌دهد که تولید این محصول نسبت به مدت مشابه سال قبل، با 22% افزایش به بیش از 175 هزارتن رسیده است. 

آمار تولید انواع تایر تا پایان آبان 99
نوع تایر میزان تولید درصد تغییر
سواری 104.2 هزارتن 27% +
وانت 16.1 هزارتن 12% +
باری و اتوبوس 36.3 هزارتن 14% +
کشاورزی سبک 3 هزارتن 72% +
کشاورزی سنگین 11.9 هزارتن 19% +
راه سازی و صنعتی 4.1 هزارتن 17% +
دوچرخه و موتور 12.3 هزارتن 35% +
تیوب خودرو 7 هزارتن 38% +

همچنین تا پایان آبان 99، بیش از 16.4 میلیون حلقه تایر و تیوب تولید شده که از نظر تعداد حلقه نیز 23% بیشتر از مدت مشابه سال 98 بوده.

درخواست آزادسازی قیمت تایر باری

آذر 99 | بعد از آنکه ستاد تنظیم بازار، قیمت لاستیک سواری را در آذرماه 99 آزاد کرد و تعیین قیمت را بدست سازندگان تایر و واردکنندگان تایر سپرد، قیمت لاستیک در بازار آزاد نیز کاهش یافت و تایرسازان به تولیدشان ادامه دادند؛ تولیدی که البته دیگر زیان‌ده نبود. یا حداقل، زیان کمتری برای تایرسازان داشت.

حالا نیز آقای تنها، سخنگوی انجمن صنفی تایر، گفته که تایرسازان درخواست آزادسازی قیمت لاستیک بایاس را هم دارند؛ لاستیک‌هایی که برخلاف لاستیک رادیال، از سیم ساخته نشده بلکه از رشته‌های نخی و الیاف ساخته می‌شوند و در خودروهای باری، اتوبوس، کشاورزی، راه‌سازی و معدن و ... کاربرد دارند. طبق گفته‌های سخنگوی انجمن صنفی، هیچ مشکلی در تولید تایرهای بایاس در کشور وجود ندارد.

آقای تنها معتقد است که اگر قیمت لاستیک‌های بایاس به تایرسازان سپرده شود، دوباره شاهد تعادل قیمت‌ها در بازار و همچنین کاهش فاصله قیمت بازار و قیمت کارخانه خواهیم بود. شرکت‌های دنا، بارز، آرتاویل، ایران تایر، پارس تایر و کیان تایر، هم‌اکنون تنها شرکت‌هایی هستند که تایر بایاس در ایران می‌سازند.

قیمت جدید لاستیک بارز - آذر 99

آذر 99 | بعد از صدور مجوز افزایش قیمت رسمی تایر در آبان ماه 99، نرخ جدید قیمت لاستیک بارز، شامل قیمت خرده‌فروشی و همچنین قیمت مصرف‌کننده، از آذرماه 99 تا اطلاع ثانوی، مطابق جدول محاسبه می‌شود:

»» قیمت جدید انواع لاستیک بارز (PDF) ««

تمامی قیمت‌های جداول فوق، قیمت مصوب شرکت و با نرخ دولتی است. 

قیمت جدید لاستیک یزد - آذر 99

آذر 99 | بعد از صدور مجوز افزایش قیمت رسمی توسط انجمن صنفی تایر در اواخر آبانماه، قیمت جدید هر حلقه لاستیک یزد تایر، از تاریخ 28 آبان تا اطلاع ثانوی، مطابق بخشنامه زیر خواهد بود:

»» قیمت جدید انواع لاستیک یزد تایر (PDF) ««

طبق بخشنامه فوق، قیمت‌ها به نرخ دولتی بوده و بدون احتساب هزینه مالیات است.

مجوز افزایش قیمت تایر صادر شد

آبان 99 | با اعلام دبیر انجمن صنفی تایر ایران، مجوز افزایش قیمت تایر از تاریخ 28 آبانماه و مطابق بخشنامه زیر، اجرایی می‌شود. 

»» بخشنامه افزایش قیمت تاریخ با شرایط جدید (PDF) ««

طبق بخشنامه فوق، تایرسازان علاوه بر اعمال افزایش نرخ تایر، باید تولید و فروش خود را نیز در سایت جامع تجارت، ثبت کنند.

آزادسازی قیمت تایرهای نیمایی

آبان 99 | طبق تصمیم جدید ستاد تنظیم بازار، که در تاریخ 10 آبانماه 99 به تصویب نیز رسیده است، قیمت‌گذاری لاستیک‌هایی که مواد اولیه آنها با ارز نیمایی تامین شده باشد، از این به بعد، برعهده تایرسازان و تولیدکنندگان خواهد بود. البته با این شرط که میزان تولید و فروش این لاستیک‌ها، در سامانه جامع تجارت، ثبت شده باشد.

»» بخشنامه آزادسازی قیمت تایر با ارز نیمایی (PDF) ««

مطابق بخشنامه فوق، لاستیک‌های سنگین وارداتی با ارز دولتی، باید با قیمت‌های تعیین شده سازمان حمایت و از طریق سایت جامع تجارت یا از طریق حواله سازمان راهداری در استان‌ها به فروش برسد.

خرید اینترنتی تایر دولتی از اواخر آبان

آبان 99 | آقای تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر، خبر داده که براساس مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار، از اواخر آبانماه، تایرسازان باید 75 درصد تولیدشان را در سایت جامع تجارت عرضه کنند.

این درحالی است که هم اکنون فقط دو شرکت تایرسازی کویر و بارز توانسته‌اند 10 تا 12 درصد تولیدشان را با نرخ مصوب و بصورت اینترنتی در اختیار مشتریان قرار دهند. ضمن اینکه تایرسازان باید بخشی از تولیدات‌شان را در اختیار ایران خودرو، سایپا، تاکسیرانی و همچنین شبکه نمایندگی‌های خود قرار دهند.

عرضه لاستیک با نرخ دولتی، از ابتدای مهرماه 99 و بصورت آزمایشی در سامانه جامع تجارت آغاز شده بود ولی ظاهرا از اواخر آبانماه یا اوایل آذرماه 99 قرار است ثبت نام همه متقاضیان خرید تایر با نرخ مصوب، از طریق این سامانه انجام شود.

آمار 7 ماهه تولید انواع تایر

آبان 99 | آمار تولید تایر در هفت ماهه سال 99، نشان می‌دهد که تولید این محصول نسبت به مدت مشابه سال قبل، با 25% افزایش به 169 هزارتن رسیده است. تا پایان مهرماه امسال، بیش از 28 میلیون حلقه تایر و تیوب تولید شده که از نظر تعداد حلقه نیز 29% بیشتر از سال 98 بوده.

آمار تولید انواع تایر تا پایان مهر 99
نوع تایر میزان تولید درصد تغییر
سواری 90.5 هزارتن 29% +
وانت 14.1 هزارتن 15% +
باری و اتوبوس 31.6 هزارتن 16% +
کشاورزی سبک 2.8 هزارتن 80% +
کشاورزی سنگین 10.5 هزارتن 23% +
راه سازی و صنعتی 3.5 هزارتن 15% +
دوچرخه 1.1 هزارتن 102% +
موتورسیکلت 7.7 هزارتن 16% +
تیوب خودرو 2.9 هزارتن 78% +

علاوه بر آمارهای فوق، در 7 ماهه نخست 99، همچنین 282 تن تیوب دوچرخه، 2.3 هزارتن تیوب موتورسیکلت، 1.6 هزارتن تایر اسکوتری و 400 تن تیوب اسکوتری تولید شده است.

چگونه با ارز دولتی لاستیک بخریم؟

آبان 99 | حتما می‌دانید که با مصوبه اخیر دولت، هر لاستیکی که تا اول شهریورماه امسال، در گمرک ثبت شده باشد، می‌تواند ارز دولتی بگیرد. حال، سوال اینجاست که چگونه می‌توان لاستیک با ارز دولتی (یا همان 4200 تومانی) خرید؟

طبق قانون، وسایل نقلیه سنیگن، برای گرفتن لاستیک با ارز دولتی، باید «پیمایش خاصی» داشته باشند. بعنوان مثال، برای خریداری 2 حلقه لاستیک با ارز دولتی:

  • اتوبوس ها باید 10 هزار کیلومتر پیمایش داشته باشند.
  • کامیون ها باید 15 تا 20 هزار کیلومتر، پیمایش داشته باشند.

البته علاوه بر پیمایش، «نوع بارگیری» نیز در این موضوع، می‌تواند موثر باشد.

مالکان این خودروها، ابتدا باید به سازمان حمل و نقل استان خودشان مراجعه کنند و در صورت داشتن شرایط دریافت لاستیک، حواله لاستیک برای آنها صادر می‌شود. در این حواله، مواردی همچون آدرس فروشنده، آدرس نمایندگی فروش و حتی سایز لاستیک و نوع لاستیک نیز تعیین شده است.

لاستیک با ارز نیمایی در راه است

آبان 99 | آقای جوان، مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان حمل و نقل جاده‌ای، گفته که از آغاز شیوع کرونا تا به امروز، مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی کشور 47 درصد کاهش یافته است. ضمن اینکه میزان خسارت وارده به این بخش از 2200 میلیارد تومان فراتر رفته.

آقای جوان همچنین گریزی به وضعیت توزیع لاستیک در ایران زده و خبر داده که از تیرماه سال 1397 که سامانه توزیع لاستیک با ارز 4200 تومانی شروع به کار کرد، تا به امروز بیش از 3 میلیون و 100 هزار حلقه لاستیک به کشور وارد شده که 2 میلیون و 900 هزار حلقه آن بصورت حواله لاستیک، توزیع شده است.

از آنجایی که ارز دولتی حذف شده، این سامانه هم در پایان فعالیت خود قرار دارد چراکه حالا سامانه جدیدی بعنوان سامانه توسعه تجارت کالا در وزارت صمت راه‌اندازی شده که با ارز نیمایی کار می‌کند.

چرا عمده فروشی تایر سودی ندارد؟

مهر 99 | آقای آل سارا، عضو هیئت مدیره صنف لاستیک‌فروشان و تعویض روغن تهران، در تاریخ 4 مهرماه ضمن گلایه از نابه‌سامانی بازار لاستیک گفته که تایرهای سنگینی که در اختیار فروشندگان صنف است، اجازه ورود به بازار را ندارند چراکه راهداری حدود یکسالی است که حواله‌های کافی را صادر نمی‌کند. همین موضوع باعث رسوب لاستیک در انبارها شده و حتی تاریخ انقضای برخی از آنها نیز دیگر گذشته است. 

آقای آل سارا همچنین گفته که برای فروشندگان این صنف، سود 3% برای فروش عمده، تعیین شده در صورتیکه فقط مالیات و عوارض مغازه‌‌دار در یکسال به 3% می‌رسد و به همین دلیل است که نمایندگی‌ها از فروش عمده لاستیک، سودی نمی‌برند. حتی سود 12% در خرده‌فروشی‌ها نیز برای‌شان به صرفه نیست.

آمار 5 ماهه تولید تایر

شهریور 99 | آمار منتشر شده از تولید تایر در کشور تا پایان مردادماه، بیانگر تولید بیش از 10 میلیون حلقه انواع تایر یا معادل 115 هزار تن است که رشد 27 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 98 داشته. پس باید منتظر کاهش مشکلات تامین و تولید تایر، در آینده‌ای نزدیک باشیم. طبق آمار منتشر شده، میزان تولید تایر در 5 ماهه نخست سال 99 بصورت زیر بوده است:

  • 62 هزار تن تایر سواری؛ معادل رشد 28 درصدی،
  • 9 هزار تن تایر وانتی؛ معادل رشد 13 درصدی،
  • 21 هزار تن تایر باری و اتوبوسی؛ معادل رشد 10 درصدی،
  • 2 هزار تن تایر کشاورزی سبک؛ معادل رشد 123 درصدی،
  • 7 هزار تن تایر کشاورزی سنگین؛ معادل رشد 42 درصدی،
  • 2 هزار تن تایر راه سازی و صنعتی؛ معادل رشد 17 درصدی،
  • 772 تن تایر دوچرخه؛ معادل رشد 80 درصدی،
  • 5 هزار تن تایر موتورسیکلت؛ معادل رشد 23 درصدی.

واردات لاستیک برای رینگ‌های سایز بزرگ

شهریور 99 | آقای صادقی نیارکی، معاون امور صنایع در وزارت صمت، در تاریخ 8 شهریورماه از آخرین وضعیت تولید و تامین لاستیک در کشور برای خودروهای سنگین و سواری خبر داده است.

طبق گفته‌های آقای نیارکی، در سال 98 طرح تولید 300 هزار حلقه لاستیک سنگین (برای اتوبوس و کامیون) آغاز شده بود اما متاسفانه بدلیل شیوع کرونا، این طرح هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده است. دومین طرح وزارت صمت برای افزایش تولید داخلی لاستیک، راه اندازی خط تولیدی جدید در یکی از کارخانه‌های معروف تایرسازی است. البته این طرح نیز تا رسیدن به مرحله نهایی، حدود یکسال فاصله دارد ولی در صورت محقق شدن آن، سالانه می‌توان 150 تا 200 هزار حلقه لاستیک سنگین تولید داخل را به بازار فرستاد.

بنابراین با اینکه مصرف سالانه لاستیک سنگین در کشور چیزی حدود 2 الی 2.2 میلیون حلقه است اما در صورت اجرای موفقیت آمیز این دو طرح، می‌توان 65% این میزان را در داخل کشور، تامین کرد.

همچنین در بخش سواری نیز، بیشترین سهم واردات لاستیک مربوط به رینگ‌های 16 یا 17 اینچ و بزرگتر است که عمدتا برای خودروهای کراس‌اور و شاسی‌بلندها کاربرد دارند. 

طرح توزیع سیستمی تایر

شهریور 99 | آقای جمشیدی، مدیر طرح توزیع سیستمی تایر گفته که بدلیل همکاری نکردن برخی تولیدکننده ها، این طرح همچنان ناموفق بوده و اجرایی نشده است. 

طبق گفته‌های آقای جمشیدی، تولیدکنندگان تایر باید میزان تولید داخلی خود را در سامانه جامع تجارت، ثبت کنند و فقط سهم کوچکی از تولیدات‌شان را می‌توانند بعنوان گارانتی یا فروش شرکتی، نزد خود نگه دارند. اما تا به حال، تولیدکنندگان داخلی تایر، بدرستی این کار را انجام نداده‌اند.

آقای جمشیدی گفته که با الزامات جدید، از یکم شهریورماه، همه تولیدکنندگان تایر باید میزان واقعی تولیدات خود را در سامانه ثبت کنند. اگر این کار بدرستی انجام شود، هم می‌توان معاملات را رصد و پیگیری کرد و هم می‌توان خرید مواد اولیه کارخانه‌ها را براساس تولید و فروش شرکت‌ها، انجام داد.

لاستیک اتوبوس 25 میلیون تومان

مرداد 99 | همین چند روز پیش بود که رئیس سازمان حمایت گفت بود، مشکلی در تهیه و تامین لاستیک نداریم. اما آقای شارلی انویه، که نماینده مسیحیان آشوری در مجلس و همچنین عضو کمیسیون عمران مجلس است، در تاریخ 26 مردادماه همچنان از وجود مشکلات زیاد در توزیع و تامین لاستیک سخن گفته و انتقاد کرده است.

آقای انویه گفته که نوسانات بازار خودرو، افزایش نرخ ارز و تغییر ارز پایه واردات ازجمله دلایلی است که باعث شده هزینه تولید تایر در ماه‌های نخست امسال 55% بیشتر شود. آقای انویه همچنین اشاره‌ای به قیمت یک جفت تایر اتوبوس و تریلی کرد و گفته که قیمت بالای 25 میلیون تومان برای یک جفت تایر، خارج از توان رانندگان است و تاثیر منفی این موضوع، هم بر سیستم حمل و نقل جاده‌ای و هم بر مسافران خواهد بود.

ترخیص لاستیک وارداتی از گمرک

مرداد 99 | آقای تابش، معاون وزیر صمت و رئیس فعلی سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان در تاریخ 24 مردادماه گفته که با توجه به افزایش تولید لاستیک، نهایی شدن قیمت لاستیک‌های تولید داخل و همچنین ترخیص لاستیک‌های انباشته شده در گمرکات کشور که با مجوز ستاد اقتصادی دولت انجام شده، از هفته پایانی مردادماه، مشکلی در تامین لاستیک کشور نخواهیم داشت. 

سامانه رزور اینترنتی تایر

مرداد 99 | با اعلام معاون امور بازرگانی وزارت صمت در تاریخ 23 مردادماه، تمامی رانندگان خودروهای سنگین می‌توانند با مراجعه به سایت اینترنتی رزرو تایر به نشانی kala.ntsw.ir از موجود تایر در سراسر کشور مطلع شده و با ثبت اطلاعات خودرو، جهت رزرو و خریداری تایر خودرو اقدام کنند. متقاضیان خرید لاستیک از طریق این سایت، نیازی به داشتن حواله یا محاسبه پیمایش ندارند. ضمن اینکه در این روش، سهمیه بندی تایر نیز لحاظ نمی‌شود.

رانندگان و خریداران تایر سنیگن جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره سامانه رزرو تایر، می‌توانند با شماره تلفن پشتیبانی تهران 02175492000 داخلی 14 تماس بگیرند.

آقای محمدزاده همچنین گفته که توزیع کنندگان و فروشندگان لاستیک، موظف هستند موجود و قیمت لاستیک های تامین شده با ارز نیمایی را در این سایت نمایش دهند و تمامی اسناد فروش را نیز - همچون گذشته - در سامانه جامع تجارت، ثبت کنند.

لاستیک‌های تامین شده با ارز دولتی 4200 تومانی نیز همچون گذشته، با صدور حواله سازمان راهداری یا سامانه های حمل و نقل درون شهری، توزیع می‌شوند.

الزام واردکنندگان تایر به ثبت قیمت

مرداد 99 | آقای مولاخواه، مدیرکل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت، در تاریخ 15 مردادماه گفته که از سال 97 و با اختصاص ارز دولتی 4200 تومانی به کالاهای اساسی وارداتی از جمله تایر، واردکنندگان این کالا نیز ملزم به ثبت قیمت در سامانه 124 بودند. اما از سال 98 که ارز تایر سواری حذف شد، ثبت قیمت نیز توسط واردکنندگان انجام نشد و قانون نیز هیچ الزامی برای آنان نداشت.

اما با تصمیم ستاد تنظیم بازار که اواخر تیرماه 99 ابلاغ شد، تمامی واردکنندگان حقیقی و حقوقی انواع تایر (سبک و سنگین) باید قبل از عرضه محصولات‌شان به بازار، باید از سازمان حمایت قیمت بگیرند و در سامانه 124 آنها را ثبت کنند. بنابراین عرضه تایر بدون دریافت قیمت از سازمان حمایت و بدون درج آن در سامانه 124، بعنوان تخلف و گرانفروشی محسوب می‌شود.

آقای مولاخواه همچنین گفته که انواع لاستیک خودروهای سبک و سنگین، هم اکنون در گروه کالاهای اولویت‌دار و مشمول قوانین تعزیری است و در صورت مشاهده احتکار، گرانفروشی و عدم عرضه، با متخلفین برخورد قضایی خواهد شد.

همچنین در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا گزارش شکایت، می‌توان با ستاد خبری سازمان حمایت با شماره تلفن 124 در سراسر کشور، تماس گرفت.

افزایش تولید لاستیک در بهار 99

مرداد 99 | طبق آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در تاریخ 13 مردادماه، در سه ماهه نخست سال 99، تولید انواع لاستیک در کشور به 62.7 هزار تن رسیده که حدود 21% بیشتر از بهار 98 است.

صدور مجوز افزایش قیمت تایر

مرداد 99 | آقای تنها، سخنگوی فعلی انجمن لاستیک کشور، در تاریخ 8 مردادماه گفته که قیمت ارز مصرفی در زمینه تولید تایر، 4 برابر شده و تولیدکنندگان تایر نمی‌توانند با قیمت فعلی، به فعالیت‌شان ادامه دهند. بر همین اساس نیز سازمان حمایت، مجوز افزایش قیمت تایر را حداکثر تا سقف 25% صادر کرده است. 

البته این مجوز، بعد از بررسی هزینه‌ها در واحدهای تولیدی و توسط سازمان حمایت صادر می‌شود و ممکن است برای برخی تولیدکنندگان، کمتر از 25 درصد باشد. 

نویسنده: سیاوش رضایی

نویسنده : سیاوش رضایی

منبع : باما

1 دیدگاه

JVD(851 روز پیش)

235/55/17 هیچ مارکی لاستیک نبود که!