• شرايط خريد لاستيک دولتي

قیمت لاستیک دولتی افزایش پیدا نمی‌کند

شرایط فروش و ثبت نام لاستیک دولتی 1403

19 فروردین 1403 11:19

قیمت لاستیک دولتی افزایش پیدا نمی‌کند

فروردین 1403: مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر، اعلام کرد قیمت تایر دولتی افزایش پیدا نمی‌کند. کمبود تایر در بازار به دلیل تعطیلات ایام نوروز و سودجویی برخی از واردکنندگان در تامین تایر رینگ‌های بالاست.

وی توضیح داد به طور معمول در ایام نوروز به دلیل تعطیلات و تراکم سفرها توازن در بازار به هم می‌خورد و اصناف تعطیل می‌کنند. اما اکنون به صورت رسمی بازار فعالیت خود را شروع کرده است؛ از این رو نمایندگی‌ها اقدام به عرضه لاستیک می‌کنند. سامانه‌های مشخصی از سوی وزارت صمت برای ثبت‌نام عرضه تایر اختصاص یافته است. ضمن اینکه تولیدکنندگان نیز، درصدی از تولید خود را به عرضه لاستیک اختصاص داده‌اند. علت وجود صف‌های لاستیک به دلیل مشکل در زیرساخت‌های اینترنت و تایید دستگاه‌های مربوطه است. ثبت درخواست تایر باید در سامانه‌های اعلامی وزارت صمت و با بارگذاری مدارک هویتی افراد صورت بگیرد که این امر به خاطر کُندی اینترنت مشکلاتی را به وجود آورده است.

آقای تنها درباره سوءاستفاده واردکنندگان تایر گفت دولت سیزدهم در سال گذشته تعرفه واردات تایر را کاهش داده و با تسهیل در واردات، ممنوعیت ورود تایرها با رینگ‌های 13 و 14 را برداشت تا نیاز بازار تامین شود. همچنین به واردکنندگان ارز اختصاص داده شد. این در حالی است که واردکنندگان به‌جای اینکه درصدی از واردات خود را به تایرهایی با رینگ 13 و 14 اختصاص دهند، اکنون اقدام به واردات رینگ‌های 15 به بالا برای سود بیشتر کرده‌اند.

وی افزود واردات تایرهایی با رینگ‌های بالا و سود بیشتر در شرایطی که کشورمان با افزایش تقاضای تایر دارد، منصفانه نیست .تولید داخل تایر در رینگ‌های 13 و 14 کافی نیست. اکنون فشار بر روی تولیدکنندگان است، هرچند تولید به صورت روال عادی ادامه دارد، اما شاهد کمبود در بازار هستیم. اکنون یکی از مهم‌ترین درخواست تولیدکنندگان تایر کشور، مسئله حذف قیمت دستوری است تا همه این تعرفه‌ها برداشته شود و به تولیدکننده داخلی اجازه داده شود تا با نظارت بر نحوه قیمت‌گذاری، رقابت‌های آزادانه با سایر تایرها داشته باشند.

عرضه لاستیک با نرخ مصوب در نمایشگاه‌های بهاره

اسفند 1402: عباس علی آبادی، وزیر صمت، از عرضه لاستیک با نرخ مصوب در نمایشگاه‌های بهاره خبر داد و همچنین افزود تلاش کردیم شرایطی را فراهم کنیم که امسال هم مردم خرید مناسب‌تر و هم فروشندگان فروش بهتری داشته باشند. در همین راستا فروش اعتباری مهم‌ترین موضوعی است که امسال محقق شده است. رقم این اعتبار فعلاً 20 میلیون تومان است، اما این رقم در شان مردم عدد بالایی نیست و تلاش می‌کنیم این رقم افزایش یابد. حدود 360 نمایشگاه در سراسر کشور دایر شده و تعداد غرفه‌ها در کل کشور بیش از 30 هزار عدد است.

وی افزود حسن این نمایشگاه این است که امکان نظارت مستقیم را فراهم کرده و مردم هم می‌توانند از طریق سامانه 124 بر واحدهای صنفی نظارت کنند.

آقای علی آبادی همچنین درباره وضعیت پژو پارس توضیح داد استانداردها در همه دنیا شناور هستند و ارتقا پیدا می‌کنند و این انتظار وجود دارد که متناسب با رشد استانداردها در سطح بین‌المللی، استانداردهای داخلی هم ارتقا یابد. وزارت صمت هم تلاش خود را بر بهبود کیفیت و استاندارد متمرکز می‌کند. بعضاً ممکن است برخی کالاها یا خودروها هنوز در تطبیق با استانداردها نمره مطلوب را دریافت نکرده باشند و به همین دلیل مشکلاتی در تولید آنها وجود دارد، اما تلاش می‌کنیم این موضوع حل شود تا کسانی که ثبت نام کردند به محصولی مورد تقاضای خود برسند. وزارت صمت موظف است این موضوع را از همه جنبه‌ها ببیند. یک وجه این مسئله کیفیت و وجه دیگر آن تولید است. بنابراین تلاش می‌کنیم تولید مناسب و با کیفیت به مردم تحویل داده شود.

اعلام شرایط جدید خرید لاستیک رینگ 13 و 14

بهمن 1402: دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت، در نامه‌ای به مرکز فناوری داده و اطلاعات و امنیت فضای مجازی، موضوع موارد مربوط به نظارت بر توزیع لاستیک سواری در سامانه جامع تجارت را ابلاغ کرد. در این نامه چنین آمده است:

«عطف به ابلاغ شماره 1960450 مورخ 1402/11/02 با موضوع صورتجلسه تنظیم بازار تایرهای سبک و سنگین و بازگشت به نامه شماره 2029393 مورخ 1402/11/11 در خصوص موارد نظارتی مطرح شده در مکاتبه شماره 1355035 مورخ 1403/08/09 اداره کل، صنعت معدن و تجارت استان کرمان مبنی بر مشکلات ناشی از امکان توزیع تایر سواری به مصرف کننده ثبت سند خرده فروشی به یک کد ملی به دفعات در استاد با شماره متفاوت و با عنایت به بررسی به عمل آمده از گزارش بازرسی تایر سواری اخذ شده از سامانه گزارشهای سفارشی تایر خواهشمند است دستور فرمائید موارد ذیل در سامانه اعمال گردد.

- برای تایر رینگ 13 و 14 ثبت سند خرده فروشی به یک کد ملی شماره شاسی شماره موتور، محدود به 4 حلقه به مدت یک سال شود.

- با توجه به اینکه به نظر می‌رسد پس از اعمال قاعده شفافیت 80 درصد در طول یک هفته برای توزیع تایر توسط نقش عمده فروش برخی از فعالان برای برداشتن این مانع با نقش خرده فروش و یا فروشگاه اینترنتی در سامانه فعالیت می‌نمایند و مطابق با فایل پیوست از ثبت توزیع کالا در سامانه جامع خودداری می‌کنند، لازم است برای نقش خرده فروش و فروشگاه اینترنتی نیز قاعده مذکور (تبصره ت بند ب بخش ج صورت‌جلسه) اعمال گردد.»

پایان محدودیت عرضه لاستیک از اول زمستان

آذر 1402: مجتبی صفایی، رئیس اتاق اصناف ایران، اعلام کرد از ابتدای دی ماه سال جاری، محدودیت عرضه لاستیک برداشته خواهد شد. در حال حاضر امکان عرضه بیش از دو حلقه لاستیک به خودروها وجود ندارد اما از ابتدای دی ماه سال جاری، محدودیت عرضه لاستیک برداشته خواهد شد.

وی افزود اما به موجب تدابیر اندیشیده شده در خصوص افزایش تولید در کارخانه‌های لاستیک‌سازی، ترخیص لاستیک‌های خارجی از گمرک و راه‌اندازی خطوط جدید، در ماه‌های آینده، شاهد محدودیتی برای فروش لاستیک نخواهیم بود. به این ترتیب مالکان خودروها می‌توانند لاستیک مورد نیاز خود را تأمین کنند.

فروش اینترنتی لاستیک موقتا بسته است

آذر 1402: جمال میرزایی، رئیس جدید انجمن صنفی صنعت تایر ایران، اظهار کرد چند روزی میزان خرید به اندازه‌ای بود که ظرفیت پست برای آن کافی نبود، بنابراین فروش اینترنتی بسته شد که بعد از جابه‌جایی خریدهای قبلی، سایت دوباره باز خواهد شد.

وی افزود فروش اینترنتی لاستیک متوقف نشده است؛ به دلیل استقبال و حجم خرید بالا منتظر هستیم روند تقاضا کم شود. همچنین در نمایندگی‌ها و شبکه‌های تعاونی هم عرضه مستقیم انجام می‌شود که دسترسی مردم راحت‌تر باشد. خریدهای قبلی که از سکوهای اینترنتی انجام شده، حمل نشده است. در اصل چند روزی میزان خرید به اندازه‌ای بود که ظرفیت پست به آن اندازه نبود. بنابراین چند روزی فروش اینترنتی بسته شده، اما بعد از جابه‌جایی خریدهای قبلی، سایت دوباره باز خواهد شد.

آقای میرزایی گفت عرضه مستقیم لاستیک افزایش پیدا کرده و شبکه نمایندگی تقویت شده است. شرکت‌های تعاونی که بیشتر مربوط تامین لاستیک مورد نیاز حمل و نقل عمومی است کالا تزریق شده و وضعیت به زودی بهتر می‌شود. فراوانی لاستیک رینگ 14 و 15 زیاد شده و امیدواریم قیمت لاستیک با رینگ 13 که التهاباتی دارد هم به زودی به ثبات برسد. نمایندگی‌ها همیشه لاستیک را به قیمت مصوب عرضه می‌کنند و اگر مغازه‌دارانی هم هستند که لاستیک را به قیمت مصوب عرضه نمی‌کنند، انصاف را رعایت نکرده‌اند.

توقف فروش اینترنتی لاستیک

آذر 1402: مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تایر، اعلام کرد که فروش اینترنتی تایر متوقف شده است. در حال حاضر نمایندگی های واحدهای تولیدی عرضه لاستیک را به صورت مستمر به بازار انجام می دهند. متقاضیان می توانند با در دست داشتن کارت ملی و کارت ماشین به نمایندگی ها مراجعه کرده و بعد از احراز هویت خود نسبت به خرید لاستیک اقدام کنند. فروش اینترنتی لاستیک متوقف شده و مرم می توانند به صورت مسقتیم و بدون واسطه تایرهای مورد نیاز خود را خریداری کنند.

پیش از این اتاق اصناف ایران اعلام کرده بود، تمامی فعالان صنف عمده و خرده فروشی لاستیک می بایست کد نقش بگیرند. برهمین اساس در زمان فروش تایر سواری به مصرف کننده نیاز است شماره شاسی و شماره موتور خودرو نیز از خریدار دریافت و در سند خرده فروشی ثبت شود.

همچنین جهت کنترل میزان سهمیه خریدار لازم است بر روی دکمه «ارسال کد تایید سهمیه» کلیک شود و کد پیام شده به خریدار نیز در سند ثبت شود. کد نقش کد شناسایی است که به تمام واحدهای اقتصادی که در زنجیره تجارت فعالیت می کنند اختصاص داده می شود.

مراحل ثبت‌نام برای خرید لاستیک دولتی

آبان 1402: ثبت نام لاستیک دولتی ویژه آبان ماه آغاز شده است. به طور کلی، هر کد ملی می‌تواند سالانه ۴ حلقه لاستیک دولتی بخرد. البته سهمیه‌بندی لاستیک دولتی در خرید از سایت تولیدکنندگان متفاوت است و بعضی از آن‌ها هر ۶ ماه و برخی هم در هر سال ۲ حلقه لاستیک به هر کد ملی اختصاص می‌دهند.

متقاضیان خرید لاستیک دولتی باید ابتدا وارد سایت https://kala.ntsw.ir/Account/Login شوند و پس از اعلام موافقت با شرایط دریافت فیش رزرو، اطلاعات هویتی خود، مانند کد ملی و شماره‌تلفن، را وارد کنند. یک  کد اعتبارسنجی به شماره موبایل متقاضی ارسال خواهد شد که باید وارد شود.  سپس اطلاعات مربوط به خودرو، مانند شماره شاسی و شماره موتور، درخواست می‌شود که باید آن‌ها را نیز وارد کرد.

در مرحله بعدی، متقاضیان باید سایز، اندازه فاق و پهنای لاستیک موردنظر خود را انتخاب کنند. وارد کردن مواردی مانند استان و شهر و تعداد حلقه لاستیک موردنظر نیز الزامی است. سرانجام حواله برای متقاضی ارسال خواهد شد. برای دریافت لاستیک، باید با حواله چاپ‌ شده، کارت ملی، کارت ماشین و برگ سبز به نمایندگی‌های مجاز مراجعه کرد.

عرضه لاستیک دولتی در سامانه تخصیص تایر

مرداد 1402: محمد جواد نظر زاده، مدیرکل دفتر خدمات آماد و توزیع وزارت صمت، اعلام کرد عرضه لاستیک خودرو با نرخ مصوب به همان شیوه قبل یعنی ثبت‌نام در سامانه‌ تخصیص تایر و روغن موتور انجام می‌شود و به تازگی طرح جدیدی از سوی وزارت صمت اجرا نشده است. وزارت صمت چنین طرحی را اجرا نکرده است ضمن آنکه‌ در حال حاضر برنامه و طرح جدید در مورد عرضه لاستیک خودروهای سنگین وجود ندارد و شیوه همان شیوه قبلی است.

وی افزود همه لاستیک‌های وارداتی و تولیدی خودروهای سنگین مانند گذشته در سامانه‌ تخصیص تایر و روغن موتور به نشانی Kala.ntsw.ir ثبت می‌شود و متقاضیان و به عبارتی دارندگان خودروهای سنگین نیز می‌توانند تقاضا برای خرید لاستیک را در این سامانه ثبت کنند. بنابراین در صورتی که لاستیک موجود باشد براساس سهمیه به دارندگان خودروهای سنگین، ‌تعلق می‌گیرد و این نحوه عرضه و توزیع فرآیند جدیدی نیست و از سال‌ها قبل نیز اجرا می شده است. ضمنا عرضه لاستیک خودروهای سبک در حوزه کاری اینجانب نیست.

محمد‌حسین قمری، مدیرکل دفتر خدمات عمومی وزارت صمت قبلا گفته بود به دلیل آنکه ارز کارخانه‌های تولید تایر تأمین نشده است کارخانه‌ها نمی‌توانند نیاز بازار را تامین کنند؛ بنابراین تقریبا با 10 درصد ظرفیت‌ تولید می‌کنند.

هر مالک خودرو در طول یک‌سال قادر است یکبار از سهمیه خود برای خرید لاستیک دولتی استفاده کند. بخش دیگر تولیدات این شرکت‌ها نیز با قیمت آزاد در بازار فروخته خواهد شد. برای خرید لاستیک دولتی به روش حضوری باید مستقیما به نمایندگی‌های شرکت‌های تایرسازی داخلی مراجعه کرد. بهتر است قبل از مراجعه حضوری برای خرید لاستیک دولتی با نمایندگی‌ها تماس گرفت. نشانی و تلفن نمایندگی‌ها در سایت شرکت‌های تایرسازی قابل مشاهده است. اما راحت‌ترین روش خرید لاستیک دولتی ثبت نام در سایت فروش آنلاین است. ثبت نام در سایت‌های فروش آنلاین هر روز در ساعات مشخصی انجام می‌شود (بهترین زمان ابتدای روز است). پس از خرید، بارگذاری مدارک و واریز وجه، لاستیک‌ها به آدرس اعلام شده ارسال می‌شود.

سهمیه لاستیک هر خودرو در سال دو حلقه (حضوری) و چهار حلقه (اینترنتی) است. قیمت لاستیک دولتی 10 تا 35 درصد کمتر از قیمت بازار آزاد است (برای مثال اگر دو حلقه لاستیک در بازار آزاد یک میلیون تومان قیمت داشته باشد، یک جفت لاستیک دولتی را می‌توانید با قیمت 650 هزار تا 900 هزار تومان تهیه کنید). علاوه بر قیمت لاستیک، 9 درصد هم به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به فاکتور خریدتان اضافه می‌شود و در صورت خرید اینترنتی، هزینه پست را هم باید پرداخت کنید. قیمت‌ها مقطوع است و نمایندگی‌ها نمی‌توانند لاستیک دولتی را با قیمتی بیشتر از قیمت مصوب به شما بفروشند.

تامین لاستیک دولتی از خرده‌فروشان

تیر 1402: مردم اعلام کرده‌اند که با وجود تلاش چند ماهه برای خرید اینترنتی لاستیک خودرو، این اقدام به نتیجه نرسیده و هر بار به یک بهانه مثلا تایید نشدن تصویر کارت ملی با پیغام «امکان خرید وجود ندارد» مواجه می‌شویم.

محسن صفدری، مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و پلیمر وزارت صمت، در این باره توضیح داد که در زمینه تولید لاستیک سواری در 3 ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، به دلیل مسائل مربوط به تأمین ارز حدود 6 درصد با کاهش تولید مواجه بودیم. اما اکنون به دلیل بهبود وضعیت تخصیص ارز، شرایط تولید لاستیک بهتر شده است، بخشی از بارهای تولید‌کنندگان از گمرکات ترخیص شده و در مجموع تولید‌کنندگان لاستیک با همه توان خود مشغول تولید هستند. تولید‌کنندگان هر آنچه که تولید می‌کنند، را به عوامل توزیع تحویل می‌دهند.

وی افزود 95 درصد از تایرهای سواری مورد نیاز داخل از طریق تولیدات داخلی تأمین می‌شود و 30 درصد تایرهای باری - اتوبوسی (رادیال) از طریق تولیدات داخلی تامین می‌شود و لذا در این بخش 70 درصد وابسته به واردات هستیم. در مجموع در زمینه تولید در حال حاضر مشکل جدی وجود ندارد و خرده‌فروشی‌ها در حال حاضر با ارائه سند خودرو دو حلقه لاستیک دولتی به متقاضیان ارائه می‌دهند. پلتفرم‌های طراحی شده برای عرضه لاستیک خودرو نیز در راستای شفافیت در عرضه و تولید است. حدود 400 تا 500 عامل توزیع تایر در سراسر کشور وجود دارد و تولید‌کنندگان تایرهای تولیدی را به این مراکز توزیع ارائه می‌دهند و آن ها نیز آن را بین خرده‌فروشی‌ها تقسیم می‌کنند.

فروش اینترنتی تایر ادامه می‌یابد

فروردین 1402: مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر، اظهار کرد در هفته‌های پایانی سال گذشته ستاد تنظیم بازار برای مقابله با سوءاستفاده برخی افراد و خرید از شرکت‌های مختلف، با برخی پلتفرم‌های اینترنتی به تفاهم رسید و نمایندگان تایرسازان حاضر شدند از طریق این پلتفرم‌ها اقدام به خرده فروشی کنند تا مردم نیز بتوانند از نزدیک‌ترین فروشگاه‌ها به قیمت‌های مصوب تایر مورد نیازشان را تامین کنند. این مهم با پلتفرم‌های «کسبینو» و «تولید ایرانی» از پانزدهم اسفندماه گذشته نهایی شد و به سامانه جامع تجارت متصل شدند. ثبت نام لاستیک دولتی در تامین و توزیع مناسب و شفاف تایر تاثیرگذار بود و علاوه بر آن خود شرکت‌های تایرساز نیز به صورت عرضه مستقیم و فروش اینترنتی به توزیع پرداختند.

این مقام صنفی به برنامه‌ریزی برای توزیع دست‌کم 1.5 میلیون حلقه تایر سواری از زمان شروع طرح تا پایان اسفندماه گذشته اشاره کرد و افزود علاوه بر آن، تایرسازان با اجرای طرح فروش جهادی، با استقرار کامیون‌هایی در سطح شهر به توزیع انواع تایر سواری و فروش مستقیم به مردم پرداختند تا کاهش بیش از پیش قیمت‌ها را شاهد باشیم. این طرح در سال جاری نیز با حضور همه تایرسازانی که تولید تایر سواری دارند و احتمالا با حضور اپلیکیشن‌های بیش‌تری (با ابلاغ ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت)، تا شکست قیمت‌های کاذب بازاری ادامه خواهد یافت.

آقای تنها تاکید کرد بررسی‌های میدانی نشان داده که با اجرای این طرح، در واپسین روزهای سال 1401 هر جفت تایر پرایدی با کاهش حدود یک میلیون تومانی در بازار مواجه شد و با توجه به تعطیلی‌های عید، احتمالا بین یک هفته تا 10 روز آینده که بازار به اصطلاح راه می‌افتد، می‌توان ارزیابی دقیق‌تری از میزان تاثیرگذاری اجرای این طرح بر کاهش قیمت‌ها داشت.

پلتفرم آنلاین برای عرضه لاستیک با قیمت مصوب

اسفند 1401: امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، اعلام کرد که از تاریخ 15 اسفند، فروش لاستیک سواری به قیمت مصوب از طریق پلتفرم‌ها انجام می‌شود. متقاضیان تایر از طریق پلتفرم‌های معرفی شده در وبسایت tire.iraninanasnaf.ir می‌توانند فروشگاه‌هایی که تایر با قیمت مصوب می‌فروشند را شناسایی کنند. فروشگاه‌های خرده‌فروشی تایر نیز به میزان ثبت فروش خود در پلتفرم‌های مذکور، لاستیک دریافت خواهند کرد.

وی توضیح داد افزایش نظارت و شفافیت توزیع و فروش لاستیک سواری از طریق این پلتفرم‌ها و با کمک اصناف و مردم، از جمله اهداف این طرح است. همچنین نظارت می‌شود که تایر با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار به فروش برسد. در ساز و کار جدید، جایگاه و کارکرد عوامل پخش واحدهای صنفی، مطابق گذشته حفظ می‌شود و صرفا برای افزایش شفافیت در بازار، فرآیند فروش این عوامل در پلتفرم‌های معرفی شده ثبت می‌شود. 

افزایش 20 درصدی قیمت تایر رادیال

اسفند 1401: آقای مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر، ضمن اشاره به افزایش 20 درصدی قیمت تایر رادیال از تاریخ 13 اسفندماه، می‌گوید این افزایش قیمت، به شرطی انجام شده که تایرسازان، بخشی از تولیدات‌شان را در پلتفرم‌های فروش اینترنتی تایر، عرضه کنند. انتظار می‌رود با این افزایش قیمت، حدود 70 تا 80 درصد از قیمت بازاری تایرها کاسته شود.

اکنون به طور متوسط، اختلاف قیمت 80 تا 120 درصدی بین نرخ‌های کارخانه‌ای و نرخ بازاری انواع تایر وجود دارد به طوری که یک جفت تایر پرایدی که در کارخانه یک میلیون و 400 هزار تومان قیمت دارد، در بازار تا سه میلیون تومان نیز خرید و فروش می‌شود. سخنگوی انجمن صنعت تایر، همچنین از افزایش 15 درصدی قیمت تایر موتور و دوچرخه با هماهنگی ستاد تنظیم بازار خبر داد.

شروع ثبت نام اینترنتی لاستیک دولتی

بهمن 1401: ثبت نام اینترنتی لاستیک دولتی ایران تایر و لاستیک دولتی کویر تایر، آغاز شده و بزودی از طریق شرکت بارز نیز شروع می‌شود. فروش اینترنتی تایر دولتی، با قیمت مصوب بوده و تایرها مستقیما به دست مصرف‌کننده‌ نهایی می‌رسد. ضمن اینکه متقاضیان می‌توانند لاستیک دولتی را با قیمتی کمتر از قیمت نمایندگی‌ یا قیمت بازار، خریداری کنند.

برخی از قوانین مهم در شرایط خرید لاستیک دولتی کویر تایر عبارتند از:

  • مشتریان باید در سامانه کویر تایر ثبت نام کنند.
  • بارگذاری مدارک موردنیاز شامل اسکن رنگی روی کارت ملی و کارت خودرو (رو و پشت) الزامی است.
  • با هر کدملی و پلاک خودرو، امکان خرید «یک جفت تایر در هر شش ماه» وجود دارد.
  • مشخصات خودرو ثبت‌نام شده بایستی با مشخصات مندرج در کارت خودرو تطابق داشته باشد. در غیراینصورت سفارش خرید تایر دولتی، لغو خواهد شد.
  • مبلغ نهایی قابل پرداخت شامل قیمت مصوب تایر، هزینه حمل (به ازای هر حلقه تایر 50 هزار تومان) و مالیات بر ارزش افزوده (9 درصد) است.
  • کلیه سفارش‌ها ظرف مدت چهار الی هشت روز کاری (از زمان تکمیل فرآیند خرید)، توسط اداره پست تحویل خریدار (با ارائه اصل کارت ملی) می‌گردد.
  • محصولات کویرتایر دارای چهار سال گارانتی است.

همچنین در شرایط خرید لاستیک دولتی ایران تایر نیز چنین امده است:

  • با هر کدملی و پلاک خودرو، امکان خرید «یک جفت تایر در هر سال» فراهم است.
  • پس از ثبت درخواست در سامانه نوبت دهی اینترنتی و تعیین زمان مراجعه، مشتری می‌تواند به آدرس فروشگاه عرضه مستقیم شرکت مراجعه و با ارائه مدارک درخواستی تایر خود را تحویل گیرد.
  • در فروشگاه عرضه مستقیم، پذیرش پول نقد مجاز نیست و پردخت وجه صرفا از طریق کارت بانکی مشتری مقدور است.
  • کلیه تایرهای رادیال سیمی سواری عرضه شده، دارای چهار سال گارانتی هستند.
  • کلیه تایرهای نخی وانتی و باری، دارای سه سال گارانتی هستند.

افزایش 10 درصدی نرخ تایرهای بایاس

بهمن 1401: براساس ابلاغیه ارائه شده از صورت جلسه هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر، تصمیم گرفته شد که نرخ تایرهای بایاس به میزان 10 درصد افزایش یابند. این صورت جلسه به شرح زیر است:

«عطف به جلسه مورخ ١۴۰١/١١/١۰ تولیدکنندگان تایرهای بایاس، مقرر شد قیمت تایرهای بایاس (تایرهای وانتی، باری اتوبوسی، کشاورزی و راهسازی) به میزان ١۰ درصد از تاریخ ١٢ بهمن ماه ١۴۰۱ افزایش پیدا کند.»

اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر نیز اخیراً ضمن گلایه از قیمت‌گذاری دستوری که دامن‌گیر صنعت تایر نیز شده است، این شیوه قیمت‌گذاری را مهم‌ترین چالش این صنعت می‌دانند و خواستار خروج قیمت‌گذاری از شیوه دستوری و واگذاری تعیین‌ قیمت بر عهده تولیدکننده یا عرضه تایرهای تولیدی در بورس کالا شدند. فعالان این صنعت معتقدند که عرضه در بورس کالا، قیمت‌ها را کاهش می‌دهد و التهاب بازار را کم می‌کند.

توزیع لاستیک دولتی در سامانه کالا

داریوش باقر جوان، مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری، می‌گوید در حال حاضر توزیع لاستیک از طریق صدور حواله و صرفا در سامانه اینترنتی کالا (متعلق به مجموعه وزارت صمت) و بر اساس پیمایش ناوگان، که توسط سازمان راهداری در اختیار وزارت صمت قرار گرفته، انجام می‌شود.

آقای باقرجوان، درباره گلایه برخی رانندگان درباره توزیع نامناسب جغرافیایی حواله لاستیک تصریح کرد: به دلیل محدودیتی که در حوزه‌های توزیع لاستیک تشویقی اربعین وجود داشت، مشکلاتی به وجود آمد که هم اکنون با وجود سیستم کلی توزیع لاستیک این مشکل نیز برطرف شده است. ممکن است یک برند خاص به دلیل محدودیت در تعداد بارگذاری در سامانه و تقاضای زیاد برای آن سهمیه کاربر مجبور باشد از سایر حوزه‌ها نیاز خود را تأمین کند.

وی با تاکید بر اینکه سعی بر این است که حتی الامکان نیاز ناوگان از تولیدات داخل تأمین شود، بیان کرد: در سال‌های اخیر تلاش بسیاری برای تأمین نیاز از طریق تولیدات داخل و عدم وابستگی به واردات صورت گرفته که موفق نیز بوده و سهم لاستیک‌های وارداتی در سبد مصرفی ناوگان کمتر شده است.

قیمت جدید لاستیک یزد تایر دولتی

خرداد 1401: با اعلام شرکت یزد تایر، از تاریخ 18 خردادماه و تا اطلاع ثانوی، قیمت لاستیک یزد تایر افزایش یافته و با نرخ مصوب زیر در اختیار خریداران قرار می‌گیرد:

»» قیمت لاستیک دولتی یزد تایر ««

افزایش قیمت لاستیک دولتی

خرداد 1401: طبق اطلاعات موجود، لاستیک خودرو در گروه تایرهای رادیال سواری و تایرهای کشاورزی بایاس، از روز یکشنبه مورخ 8 خردادماه بین 25 تا 30 درصد گران شده است‌.

افزایش قیمت لاستیک ایران تایر
اعلام افزایش قیمت لاستیک ایران تایر

اشباع تولید لاستیک و عرضه زیر قیمت آن

فروردین 1401: آقای سعادتی‌نژاد، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، علت دو نرخی بودن این کالا را اشباع در تولید آن دانست. وی بیان کرد که به دلیل کمبود مشتری، عده‌ای لاستیک را زیر قیمت مصوب می‌فروشند. بنابراین مصرف‌کننده می‌تواند لاستیک را با کد ملی خود و به قیمت مصوب بخرد؛ اما اگر بدون کد ملی اقدام کند، می‌تواند آن را زیر قیمت مصوب تهیه کند‌.

طبق گفته‌های آقای عبدالمالکی، عضو انجمن صنفی تایر، قیمت مواد اولیه لاستیک در سال گذشته افزایش یافته و میانگین رشد قیمت هزینه ها به بیش از 130 درصد رسیده است.

تایرهای دولتی به اتمام رسید

اردیبهشت 1400: توزیع لاستیک سنگین با نرخ دولتی متوقف شده است. آقای جوان (مدیرکل مسافری سازمان راهداری) ضمن اعلام این خبر گفته که موجودی لاستیک سنگین دولتی به اتمام رسیده و سامانه توزیع لاستیک سازمان راهداری نیز به همین دلیل، متوقف شده است. 

باقر جوان؛ مدیرکل مسافری سازمان راهداری

آقای جوان از رانندگان خواسته که برای دریافت لاستیک سنگین با نرخ نیمایی، باید به سامانه کالا که توسط وزارت صمت راه‌اندازی شده، مراجعه کنند چراکه سازمان راهداری، دیگر نمی‌تواند حواله‌ خرید لاستیک سنگین با ارز دولتی را صادر کند.

در همین ارتباط، آقای کریمی (دبیر کانون کامیون‌داران) از نبود نظارت بر توزیع لاستیک سنگین نیز انتقاد کرده و گفته که ما نمی‌دانیم این لاستیک‌ها را چگونه قیمتگذاری می‌کنند چراکه بلافاصله بعد از توزیع، قیمت‌شان افزایش یافته و کسی هم پاسخگوی این موضوع نیست. آقای کریمی درباره سامانه کالا نیز گفته که قیمت لاستیگ سنگین تولید داخل در این سامانه، از قیمت آنها در بازار آزاد، بیشتر شده و البته تولیدکنندگان نیز مخالف عرضه لاستیک از طریق این سامانه هستند. 

خرید اینترنتی تایر دولتی

آبان 1399: آقای تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر، خبر داده که براساس مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار، از اواخر آبانماه، تایرسازان باید 75 درصد تولیدشان را در سایت جامع تجارت عرضه کنند.

این درحالی است که هم اکنون فقط دو شرکت تایرسازی کویر و بارز توانسته‌اند 10 تا 12 درصد تولیدشان را با نرخ مصوب و بصورت اینترنتی در اختیار مشتریان قرار دهند. ضمن اینکه تایرسازان باید بخشی از تولیدات‌شان را در اختیار ایران خودرو، سایپا، تاکسیرانی و همچنین شبکه نمایندگی‌های خود قرار دهند.

عرضه لاستیک با نرخ دولتی، از ابتدای مهرماه 99 و بصورت آزمایشی در سامانه جامع تجارت آغاز شده بود ولی ظاهرا از اواخر آبانماه یا اوایل آذرماه 99 قرار است ثبت نام همه متقاضیان خرید تایر با نرخ مصوب، از طریق این سامانه انجام شود.

چگونه با ارز دولتی لاستیک بخریم؟

آبان 1399: حتما می‌دانید که با مصوبه اخیر دولت، هر لاستیکی که تا اول شهریورماه امسال، در گمرک ثبت شده باشد، می‌تواند ارز دولتی بگیرد. حال، سوال اینجاست که چگونه می‌توان لاستیک با ارز دولتی (یا همان 4200 تومانی) خرید؟

طبق قانون، وسایل نقلیه سنیگن، برای گرفتن لاستیک با ارز دولتی، باید «پیمایش خاصی» داشته باشند. بعنوان مثال، برای خریداری 2 حلقه لاستیک با ارز دولتی:

  • اتوبوس ها باید 10 هزار کیلومتر پیمایش داشته باشند.
  • کامیون ها باید 15 تا 20 هزار کیلومتر، پیمایش داشته باشند.

البته علاوه بر پیمایش، «نوع بارگیری» نیز در این موضوع، می‌تواند موثر باشد.

مالکان این خودروها، ابتدا باید به سازمان حمل و نقل استان خودشان مراجعه کنند و در صورت داشتن شرایط دریافت لاستیک، حواله لاستیک برای آنها صادر می‌شود. در این حواله، مواردی همچون آدرس فروشنده، آدرس نمایندگی فروش و حتی سایز لاستیک و نوع لاستیک نیز تعیین شده است.

لاستیک با ارز نیمایی در راه است

آبان 1399: آقای جوان، مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان حمل و نقل جاده‌ای، گفته که از آغاز شیوع کرونا تا به امروز، مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی کشور 47 درصد کاهش یافته است. ضمن اینکه میزان خسارت وارده به این بخش از 2200 میلیارد تومان فراتر رفته.

آقای جوان همچنین گریزی به وضعیت توزیع لاستیک در ایران زده و خبر داده که از تیرماه سال 1397 که سامانه توزیع لاستیک با ارز 4200 تومانی شروع به کار کرد، تا به امروز بیش از 3 میلیون و 100 هزار حلقه لاستیک به کشور وارد شده که 2 میلیون و 900 هزار حلقه آن بصورت حواله لاستیک، توزیع شده است.

از آنجایی که ارز دولتی حذف شده، این سامانه هم در پایان فعالیت خود قرار دارد چراکه حالا سامانه جدیدی بعنوان سامانه توسعه تجارت کالا در وزارت صمت راه‌اندازی شده که با ارز نیمایی کار می‌کند.

سامانه رزرو اینترنتی تایر دولتی

مرداد 1399: با اعلام معاون امور بازرگانی وزارت صمت در تاریخ 23 مردادماه، تمامی رانندگان خودروهای سنگین می‌توانند با مراجعه به سایت اینترنتی رزرو تایر به نشانی kala.ntsw.ir از موجود تایر در سراسر کشور مطلع شده و با ثبت اطلاعات خودرو، جهت رزرو و خریداری تایر خودرو اقدام کنند. متقاضیان خرید لاستیک از طریق این سایت، نیازی به داشتن حواله یا محاسبه پیمایش ندارند. ضمن اینکه در این روش، سهمیه بندی تایر نیز لحاظ نمی‌شود.

سامانه اینترنتی رزرو تایر

رانندگان و خریداران تایر سنیگن جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره سامانه رزرو تایر، می‌توانند با شماره تلفن پشتیبانی تهران 02175492000 داخلی 14 تماس بگیرند.

آقای محمدزاده همچنین گفته که توزیع کنندگان و فروشندگان لاستیک، موظف هستند موجود و قیمت لاستیک های تامین شده با ارز نیمایی را در این سایت نمایش دهند و تمامی اسناد فروش را نیز - همچون گذشته - در سامانه جامع تجارت، ثبت کنند.

لاستیک‌های تامین شده با ارز دولتی 4200 تومانی نیز همچون گذشته، با صدور حواله سازمان راهداری یا سامانه های حمل و نقل درون شهری، توزیع می‌شوند.


مدارک لازم برای خرید تایر چیست؟

در مقاله امروز درباره لاستیک دولتی صحبت می‌کنیم و نحوه خرید تایر دولتی به همراه مدارک لازم برای ثبت نام لاستیک دولتی را خواهیم گفت. در انتهای مقاله نیز درباره چگونگی خرید لاستیک ماشین سنگین از سامانه کالا توضیح می‌دهیم و به شما خواهیم گفت که چگونه با حواله لاستیک، می‌توان لاستیک سنگین را با نرخ دولتی خریداری کرد.

تفاوت لاستیک دولتی با لاستیک آزاد

همان تفاوتی که میان دلار رسمی با دلار آزاد هست، یا همان تفاوتی که میان قیمت خودرو در بازار و قیمت خودرو در کارخانه وجود دارد، برای لاستیک‌ها هم صدق می‌کند. در این روزها بدلیل وجود واسطه‌های مختلف میان تولیدکننده و مصرف‌کننده، قیمت لاستیک با نرخ آزاد، با قیمت لاستیک با نرخ شرکتی، تفاوت معناداری پیدا کرده است و هرچقدر که سایز تایر بزرگ‌تر باشد یا کاربری تایر، خاص‌تر باشد، این تفاوت قیمت نیز بیشتر خودنمایی می‌کند.

می‌گویند اصلی‌ترین دلیل وجود این اختلاف قیمت، عدم تناسب عرضه و تقاضا و همچنین افزایش هزینه‌های نگهداری و انبارداری است و به همین دلیل، فروشندگان تایر مجبورند تا برای جبران بخشی از هزینه‌های‌شان، قیمت فروش لاستیک را در بازار، افزایش دهند. در چنین شرایطی، مصرف‌کنندگان به دنبال دریافت لاستیک با نرخ دولتی می‌روند. اما منظورمان از عبارت «لاستیک دولتی» چیست؟

قیمت لاستیک دولتی

قیمت لاستیک دولتی، همان قیمتی است که توسط تولیدکنندگان تایر اعلام می‌شود و نهادهای نظارتی نیز آنرا تایید می‌کنند. بنابراین برای اطلاع از قیمت تایر تولیدی، کافی است به نمایندگان فروش تایرسازان بروید یا به سامانه اینترنتی تایرسازان ایرانی، مراجعه کنید. اما در محاسبه قیمت لاستیک دولتی، باید دو نکته مهم را بدانید:

1- قیمت لاستیک دولتی، ممکن است بدون «مالیات بر ارزش افزوده» اعلام شود. بنابراین اگر تایرسازان، مالیات را در لیست قیمت‌شان لحاظ نکرده باشند، شما باید حدود 9% به قیمت لاستیک دولتی آنها، اضافه کنید.

2- قیمت لاستیک دولتی، ممکن است بدون «کرایه حمل» اعلام شود. البته این هزینه، فقط در زمانی لحاظ می‌شود که برای دریافت لاستیک دولتی از طریق سامانه‌های فروش اینترنتی، اقدام کرده باشید. بنابراین اگر تایرسازان، هزینه‌های مربوط به کرایه را لحاظ نکرده باشند، باید مبلغی معادل 2% الی 5% را به قیمت لاستیک دولتی آنها، اضافه کنید.

مدارک لازم برای خرید لاستیک دولتی

جهت دریافت لاستیک دولتی، باید مدارک زیر را به فروشندگان ارائه دهید:

  • کارت ملی مالک خودرو
  • کارت ماشین یا سند خودرو (برگه سبز)

همچنین اگر قصد خریداری لاستیک دولتی برای خودروهای سنگین را دارید، باید «حواله لاستیک» را هم به فروشنده ارائه دهید.

خرید غیرحضوری لاستیک دولتی

اولین روش برای دریافت لاستیک دولتی، مراجعه به سامانه اینترنتی شرکت‌هاست که در ادامه، برخی از معروف‌ترین این شرکت‌ها را معرفی می‌کنیم.

خرید اینترنتی لاستیک دولتی بارز

برای خرید لاستیک دولتی بارز، باید به سامانه این شرکت به نشانی اینترنتی barez.com مراجعه کنید. برای خرید لاستیک بارز با نرخ دولتی، باید چندین نکته مهم را بدانید:

1- مشتریان ساکن تهران و مشهد، برای خرید لاستیک دولتی، باید از طریق سامانه نوبتدهی بارز به نشانی اینترنتی pos.barez.com برای انتخاب نوع تایر و تاریخ تحویل گرفتن تایر، اقدام کنند. مشتریان سایر شهرها، می‌توانند از طریق نمایندگی فروش بارز برای دریافت لاستیک بارز با نرخ دولتی، اقدام کنند.

2- لاستیک دولتی بارز را می‌توان در هر سال، حداکثر به تعداد 4 حلقه خریداری کرد.

3- اگر مالک، دارای دو خودروی مختلف باشد، فقط برای یکی از خودروها، امکان ثبت نوبت لاستیک دولتی وجود دارد.

4- در صورت عدم مراجعه در تاریخ مشخص شده، نوبت شما باطل شده و باید دوباره برای نوبتدهی خرید لاستیک بارز، اقدام کنید.

5- در صورت انتخاب سایز اشتباه برای تایر، امکان تحویل لاستیک بارز وجود ندارد. بنابراین اگر سایز تایر را اشتباه انتخاب کردید، کافی است در زمان مشخص شده، برای خرید لاستیک مراجعه نکنید. در اینصورت، نوبت‌تان باطل شده و می‌توانید مجددا برای ثبت نام لاستیک دولتی، اقدام کنید.

6- لاستیک دولتی بارز، فقط به مالک خودرو، یا ورثه وی یا بستگان درجه یک وی یا وکیل یا نماینده قانونی وی (با داشتن وکالتنامه) امکان‌پذیر است.

7- در هنگام خرید لاستکی دولتی بارز، باید قیمت لاستیک از طریق کارت عابربانکی که متعلق به دارنده خودروست، پرداخت شود. بنابراین امکان پرداخت نقدی یا پرداخت با کارت عابر سایر افراد، وجود ندارد.

8- خریداران تایرهای SUV نیازی به دریافت نوبت ندارند و می‌توانند با مراجعه حضوری به نمایندگان فروش این نوع تایرها، آنها را خریداری کنند.

9- از طریق لینک قیمت لاستیک دولتی بارز، می‌توان آخرین قیمت مصوب انواع تایرهای بارز را مشاهده کنید.

خرید اینترنتی لاستیک دولتی کویر

برای خرید لاستیک دولتی کویر تایر، باید به سامانه فروش اینترنتی کویر به نشانی kavirtire.ir/esale مراجعه کنید. برای دریافت لاستیک دولتی کویر، باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

1- برای خرید لاستیک دولتی کویر، محدودیت کد ملی و محدودیت پلاک خودرو وجود دارد؛ به این صورت که در هر شش ماه، حداکثر می‌توان 4 حلقه تایر کویر را خریداری کرد.

2- خرید لاستیک دولتی کویر فقط با کارت ملی و کارت خودرو (هردو به نام یک نفر) امکان‌پذیر است.

3- در صورتیکه سفارش خرید، لغو شده باشد، وجه پرداختی مشتری حداکثر در مدت یک هفته، بازگردانده می‌شود.

4- در صورتیکه هنگام خرید لاستیک کویر، با پیغام خطای «اتمام موجودی» مواجه شدید، به این معنی است که ظرفیت فروش روزانه آن تایر، به اتمام رسیده است. بنابراین در روز بعد، برای خریداری تایر موردنظرتان مجددا اقدام کنید.

5- تمامی تایرهای کویر که با نرخ دولتی عرضه می‌شوند، از تولیدات یک ماه اخیر این شرکت هستند.

6- تایرهایی که از طریق سامانه اینترنتی کویر به فروش می‌رسند، معمولا در کمتر از 10 روز کاری (پس از تکمیل ثبت نام) به مشتریان تحویل داده می‌شود. اما در صورتی که تحویل تایر، بیشتر از این مدت، به طول انجامید، می‌توانید از طریق کد رهگیری که در زمان ثبت نام تایر برای‌تان صادر می‌شود، به سامانه رهگیری مرسولات پستی شرکت پست مراجعه کنید و آخرین وضعیت تحویل تایر را پیگیری کنید. همچنین ممکن است به دلایلی، سفارش شما لغو شده و کالایی برای‌تان ارسال نشده باشد. در اینصورت باید از طریق شرکت کویر تایر، برای پیگیری دریافت لاستیک دولتی، اقدام کنید.

7- تایرهای دولتی کویر، دارای 48 ماه ضمانت هستند. بنابراین پس از استفاده از این تایرها، اگر هرگونه نقص یا ایرادی در آنها مشاهده کردید، بلافاصله به نمایندگی خدمات پس از فروش کویر تایر مراجعه کنید.

8- برای خرید تایر SUV با نرخ دولتی، نیازی به دریافت نوبت نیست و مشتریان می‌توانند با مراجعه حضوری به نمایندگی کویر تایر که این نوع تایرها را برای فروش دارند، تایر موردنظرشان را خریداری کنند.

9- از طریق لینک قیمت لاستیک دولتی کویر، می‌توانید آخرین قیمت مصوب لاستیک کویر تایر را مشاهده کنید.

خرید اینترنتی لاستیک یزد تایر

برخلاف شرکت‌های بارز و کویر تایر، شرکت یزد تایر هنوز شرایط فروش اینترنتی لاستیک دولتی را اعلام نکرده است و امکان خرید اینترنتی لاستیک از این شرکت، وجود ندارد. پس برای خرید لاستیک دولتی یزد تایر، فقط باید به صورت حضوری به نمایندگی فروش یزد تایر مراجعه کنید.

همچنین از طریق لینک قیمت لاستیک دولتی یزد تایر نیز می‌توانید آخرین قیمت مصوب این شرکت را مشاهده کنید.

خرید حضوری لاستیک دولتی

دومین روش دریافت لاستیک دولتی، مراجعه حضوری به نمایندگی‌های مجاز تایرسازان است. فراموش نکنید که در هنگام مراجعه به این نمایندگی‌ها باید مدارک شناسایی مالک خودرو و مدارک شناسایی وسیله نقلیه نیز همراهتان باشد.

سامانه کالا و ثبت نام لاستیک سنگین

قیمت لاستیک برای انواع خودروهای نیمه‌سنگین و سنگین، بسیار گران‌تر از قیمت خودروهای سواری است. به همین دلیل، بروز کوچکترین مشکل در چرخه تامین یا توزیع لاستیک سنگین، باعث کمبود این لاستیک‌ها، افزایش صعودی قیمت آنها و حتی زمین‌گیر شدن ناوگان حمل و نقل می‌شود. برای جلوگیری از بروز این مشکلات، وزارت صمت با همکاری سازمان راهداری، اقدام به راه‌اندازی سامانه‌های مختلفی برای عرضه تایرهای سنگین کرده است که البته همه این سامانه‌ها، نهایتا در یک سامانه کلی، تجمیع شدند:

1- اولین سامانه فروش تایر دولتی، «سامانه مدیریت مرکزی حمل و نقل» بود. این سامانه صرفا برای آن‌دسته از مالکان خودروهای ناوگان حمل و نقل درون شهری بود که پروانه فعالیت معتبر داشتند. این سامانه از طریق نشانه اینترنتی utcms.ir در دسترس عموم خریداران قرار گرفت و فقط به شرطی که پیمایش خودروهای سنگین، به حد نصاب رسیده باشد، سهمیه لاستیک دولتی از طریق این سامانه، به خریداران تخصیص داده می‌شد. اما به دلیل محدودیت‌های متعدد این سامانه، وزارت صمت نیز فعالیت آنرا متوقف کرد و سامانه جامع جدیدی را برای خریداران طراحی نمود که در ادامه، آنرا معرفی می‌کنیم.

2- دومین سامانه فروش تایر دولتی، «سامانه تخصیص کالا و توزیع تایر» بوده که به عنوان زیرمجموعه سامانه جامع تجارت ایران راه‌اندازی شد. در این سامانه، تمامی متقاضیان خرید لاستیک سنگین، امکان ثبت نام را دارند. یعنی حتی افرادی که کارت هوشمند ندارند یا افرادی که پروانه فعالیت درون شهری ندارند نیز می‌توانند در این سامانه، ثبت نام کنند. این سامانه که اختصارا با نام «سامانه کالا» نیز شناخته می‌شود، از طریق نشانی اینترنتی kala.ntsw.ir در دسترس عموم خریداران، قرار گرفته است. برای ثبت نام در سامانه کالا، باید شماره ملی و شماره موبایل، به یک نفر تعلق داشته باشند. مجددا این نکته را یادآوری می‌کنیم که سامانه کالا، فقط و فقط برای عرضه و فروش لاستیک دولتی موردنیاز خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین است.

حواله لاستیک دولتی برای ماشین سنگین

تمامی تایرسازان کشور، ملزم هستند تا بخشی از تایرهای سنگین خود را از طریق «سامانه کالا» به فروش برسانند. در واقع وزارت صمت با این الزام، نحوه توزیع لاستیک دولتی خودروهای سنگین و همچنین قیمت لاستیک سنگین در شرکت‌ها را رصد می‌کند.

اما علاوه بر تایرسازان، خریداران لاستیگ سنگین نیز باید از طریق سامانه کالا، برای دریافت لاستیک دولتی خودروهای سنگین اقدام کنند. این کار نیز با هدف حذف واسطه‌ها، انجام شده تا وزارت صمت مطمئن شود که تایر به دست مصرف‌کننده واقعی می‌رسد. همانطور که گفتیم، برای ثبت نام لاستیک دولتی سنگین، مشتریان باید در سامانه‌ کالا، ثبت نام کنند و سپس «فیش رزرو خرید تایر» را از این سامانه بگیرند که اصطلاحا این فیش را با نام «حواله تایر» می‌شناسند. اما چند نکته مهم را باید درباره حواله لاستیک، بدانید:

1- داشتن حواله لاستیک سنگین، به معنی قطعی‌بودن خرید تایر نیست. این حواله صرفا نشان می‌دهد که شما برای خریداری لاستیگ سنگین، درخواست داده‌اید.

2- فروشندگان لاستیک دولتی، حق فروش تایر سنگین را بدون گرفتن حواله لاستیک از خریدار، ندارند. البته اگر تقاضا برای برخی تایرهای سنگین، کم باشد یا آنکه میزان عرضه برخی تایرهای سنگین، بیشتر از نیاز بازار باشد، امکان فروش این تایرها بدون حواله لاستیک نیز وجود دارد. مشخصات این نوع تایرها از طریق تولیدکنندگان یا از طریق مراجع مربوطه، اطلاع‌رسانی خواهند شد. 

3- حواله لاستیک دولتی، دارای تاریخ انقضاست. یعنی پس از صدور حواله لاستیک، تا زمان محدودی برای دریافت لاستیک دولتی، فرصت دارید. تاریخ انقضای حواله لاستیک، معمولا کمتر از یک هفته است اما زمان دقیق آن در هنگام صدور حواله تایر، تعیین شده و به خریدار اعلام می‌شود.

4- از آنجایی که حواله لاستیک، براساس سفارش مشتری، صادر می‌شود، لذا مسئولیت هرگونه اشتباه در انتخاب لاستیک که منجر به صدور حواله اشتباهی نیز گردد، برعهده خریدار است.

5- لاستیک‌هایی که برای فروش آنها، داشتن حواله الزامی است، نباید بدون دریافت حواله لاستیک از خریدار، به وی تحویل داده شوند. در غیراینصورت، مسئولیت انقضای حواله لاستیک، برعهده فروشنده است. 

پیگیری حواله لاستیک دولتی

اگر حواله لاستیک برای شما صادر نشود یا در صورتیکه نتوانید در سامانه‌ کالا ثبت نام کنید یا در صورت داشتن هرگونه سوال، باید با مرکز تماس 02175492000 تماس بگیرید. کارشناسان این سامانه، در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 صبح الی 16 و در روزهای پنج‌شنبه از ساعت 8 صبح الی 12 ظهر، آماده پاسخگویی تلفنی هستند.


اخبار قیمت لاستیک در بازار

برای اطلاع از آخرین قیمت لاستیک‌ بارز، لاستیک یزدتایر و همچنین جهت اطلاع از قیمت انواع لاستیک داخلی و وارداتی، مقالات زیر را مطالعه کنید:

. اخبار گرانی لاستیک خودرو
. قیمت روز لاستیک خارجی و ایرانی
. ثبت نام لاستیک دولتی بارز
. ثبت نام لاستیک دولتی کویر تایر
. ثبت نام لاستیک دولتی یزد تایر

نویسنده : مریم سادات نوری

دیدگاه کاربران
رضایی 1402/10/14
سلام در شاهین شهر اصفهان که نمایندگی ندارید
پاسخ
0
0
0
رضایی 1402/10/14
سلام چندین بار است که سعی کردم لاستیک دولتی بگیرم ولی موفق نشده ام
پاسخ
0
0
0
0934565899 1402/5/25
فعلا از بابت ثبت نام اینترنتی رانتی ایجاد شده ومافیا هم دست از سر مردم بر نمیداره کویر تایر نمایندگیش در مشهد یکماه بسته است سایتش هم که مراجعه میشه وعده سر خرمن برای ثبت نام میده
پاسخ
0
1
0