با شعاع حرکتی 480 کیلومتر

لیریک، اولین محصول برقی کادیلاک

2 اردیبهشت 1400 12:20

کادیلاک مقداری دیرتر از رقبایی همچون آئودی، فورد و مرسدس‌بنز به جمع سازندگان خودروهای برقی پیوست، اما به نظر نمی‌رسد این تاخیر خدشه‌ای بر عزم راسخ شرکت آمریکایی برای حضور در این بازار وارد کرده باشد. حال آن‌ها اقدام به نمایش طرح نهایی کراس‌­اور برقی ساخت خود یعنی لیریک کرده‌اند.

طراحی کادیلاک لیریک

کراس اوور برقی کادیلاک لیریک

برخلاف انتظار بسیاری، نسخه نهایی این خودرو به کانسپتی که در سال 2020 به نمایش درآمد، شباهت زیادی دارد. زوایای تند، چراغ‌های باریک جلو، طرح خاص جلوپنجره و بسیاری از اجزای کابین کاملاً با نسخه کانسپت یکسان هستند، هرچند که از برخی موارد مثل رینگ‌های بسیار بزرگ یا دوربین­‌های جانبی صرف­‌نظر شده است.

خریداران کادیلاک لیریک امکان انتخاب دو رنگ خاکستری براق یا مشکی متالیک برای بدنه و خاکستری روشن یا مشکی را برای تزئین کابین خواهند داشت.

کابین و امکانات کادیلاک لیریک

نمایشگر 33 اینچی LED که در مرکز داشبورد نصب شده، توانایی نمایش بیش از یک میلیون رنگ را دارد ضمن این‌که سیستم صوتی با 19 بلندگو به همراه اسپیکرهای داخل پشت­‌سری صندلی­‌ها و سامانه فعال رفع سروصدای مزاحم نیز برای رفاه سرنشینان پیش‌­بینی شده است.

کابین کادیلاک لیریک

مشخصات فنی کادیلاک لیریک

کادیلاک لیریک روی پلتفرم ماژولار انحصاری GM برای خودروهای برقی شکل گرفته و با چیدمان دیفرانسیل-عقب، 340 اسب‌­بخار قدرت، 440 نیوتن‌متر گشتاور و شعاع حرکتی 483 کیلومتر (براساس استاندارد EPA) عرضه خواهد شد.

پورت شارژ کراس اور برقی کادیلاک لیریک

باتری صد کیلووات ساعتی این خودرو امکان اتصال به جریان سریع 190 کیلووات دارد، که می­‌تواند نیروی لازم برای پیمودن 120 کیلومتر مسافت را ظرف تنها 10 دقیقه فراهم نماید. البته باتری کادیلاک لیریک در حالت عادی به جریان خانگی 19.2 کیلووات متصل هم می‌شود که پس از هر ساعت، نیروی لازم برای پیمودن 83 کیلومتر را برای این خودرو فراهم می­‌کند.

خودروساز آمریکایی وعده داده که در فاصله‌­ای­ کوتاه، نسخه عملکردی از این مدل را با دو موتور الکتریکی و قدرت بیشتر روانه بازار کند.

برنامه تولید و عرضه کادیلاک لیریک

کادیلاک قصد دارد مدل لیریک را در اوایل سال آینده میلادی و با مدل 2023 روانه خیابان‌ها نماید. البته ثبت سفارش از اواخر سال جاری میلادی و با قیمت پایه 59,900 دلار آغاز خواهد شد.

اما نکته جالب این است که احتمال عرضه نسخه دیگری از این مدل تحت نام سری V (V-Series) هم وجود دارد. آقایRory Harvey از مدیران ارشد شرکت کادیلاک این خبر را تایید کرده و از بررسی شرایط برای عرضه این مدل خبر داده است. وی عرضه خودروهای اسپرت توسط کادیلاک را امری مسبوق به سابقه در تاریخ این شرکت دانسته که می­‌تواند در آینده هم تکرار شود.

طراحی کادیلاک لیریک

با توجه به شعاع حرکتی 483 کیلومتری که برای مدل استاندارد لیریک اعلام شده، می‌­توان انتظار داشت که این عدد برای مدل مجهز به دو موتور افزایش یابد ولی برای اظهارنظر درباره مشخصات فنی نسخه سری V هنوز خیلی زود است و برای آگاهی از مشخصات فنی و ملاقات احتمالی با نخستین کراس‌­اور اسپرت برند کادیلاک، باید حداقل یک سال دیگر منتظر بمانیم.

نسخه کانسپت از کادیلاک لیریک

کادیلاک لیریک اولین محصول این برند و کلاً گروه GM بوده که از پلتفرم برقی ماژولار و جدیدی استفاده می‌کند که به باتری‌های ظرفیت بالا مجهز شده است. با توجه به نصب مجموعه باتری در محلی نزدیک به زمین و تقسیم وزن 50/50 خودرو، احتمالاً عملکرد لیریک در زمینه فرمان‌پذیری نیز در سطح خوبی خواهد بود.

طراحی نسخه کانسپت از کادیلاک لیریک

لیریک در فرم بدنه از زبان طراحی جدید کادیلاک پیروی کرده که مواردی چون طراحی جدید جلوپنجره، ورودی‌های روی سپر و چراغ‌های باریک عمودی را دربرمی‌گیرد. عناصر نورپردازی در بخش عقب نیز طرحی جالب دارد که شامل چراغ‌های عقب و LED های زاویه‌دار می‌شود.

نباید فراموش کنیم که برخی عناصر بدنه همچون آینه‌های جانبی و چراغ‌های جلو فعلاً آماده تولید نبوده و بنابر ادعای سازنده، نمونه نمایش داده شده از لیریک تا 85 درصد به نسخه نهایی شبیه است.

کابین نسخه کانسپت از کادیلاک لیریک

در فضای کابین اولین نکته جالب توجه، نمایشگر 33 اینچی LED خواهد بود که می‌توان آن را بزرگترین نمونه به کار گرفته شده در یک خودرو دانست. این نمایشگر LED با قابلیت نمایش بیش از یک میلیارد رنگ، بخش میانی داشبورد و پشت آمپر را به صورت یکپارچه فرا گرفته است. شارژ باتری و سایر اطلاعات مورد نیاز راننده در این نمایشگر عظیم به نمایش درمی‌آید.

دیدگاه کاربران