معرفی نسل جدید در آینده دور

حفظ نیسان GT-R روی خط تولید

20 فروردین 1399 15:59

این روزها در اکثر مقالاتی که از نیسان GT-R نامی به میان آمده باشد، مطمئناً به سن و سال بالای آن نیز اشاره شده است. البته این امر چندان دور از واقعیت هم نیست چراکه این خودرو اولین بار در سال 2007 در نمایشگاه خودرو توکیو به معرض نمایش درآمده و فروش آن نیز با مدل 2009 آغاز شد. از آن زمان تاکنون یعنی در طول یک دهه، این مدل تنها دو بار آن‌هم به صورت خفیف مورد بروزرسانی قرار گرفته است.

حفظ نسل فعلی این خودرو بر روی خط تولید به مدت یک دهه باعث شده قیمت آن حتی در تریم Nismo نیز همچنان در بازه 200 هزار دلار باقی بماند که در میان خودروهای سوپراسپرت رقم مناسبی محسوب می‌شود.خوشبختانه عملکرد فنی نیسان GT-R نه تنها در روزهای اولیه عرضه بلکه در دوران فعلی نیز بسیار قابل توجه است اما با توجه به رقابت روزافزون میان خودروهای سوپراسپرت، اکنون این سوال پیش می‌آید که چرا نیسان اقدامی برای ساخت نسل جدید این مدل انجام نمی‌دهد؟

در میان تمام گزارش هایی که در رابطه با این موضوع منتشر شده، به نظر می‌رسد نتایج مندرج در خبری که توسط Roadshow انتشار یافته بیشتر به حقیقت نزدیک باشد. خبرنگار این نشریه سال گذشته و پیش از انتشار ویروس کرونا با هیروشی تامورا که ریاست بخش توسعه محصول شرکت نیسان را برعهده دارد، در ژاپن دیداری داشته است.

آقای تامورا که یکی از علاقمندان پروپا قرص GT-R بشمار می‌آید، در سخنان خود به طیف گسترده‌ای از محصولات جدید نیسان اشاره کرده که شامل مدل‌های برقی و هیبرید نیز می‌شد هرچند که فعلاً هیچکدام از خودروهای مورداشاره معرفی نشده‌اند.

با توجه به سخنان آقای تامورا، می‌توان یکی از علل مهم عدم عرضه نسل جدید نیسان GT-R را در حفظ قیمت مناسب آن جستجو کرد. درواقع حفظ نسل فعلی این خودرو بر روی خط تولید به مدت یک دهه باعث شده قیمت آن حتی در تریم Nismo نیز همچنان در بازه 200 هزار دلار باقی بماند که در میان خودروهای سوپراسپرت رقم مناسبی محسوب می‌شود. بد نیست بدانید قیمت مدل پایه GT-R بسیار کمتر از این رقم و برابر با 113,540 دلار تعیین شده که با توجه به مشخصات این خودرو چندان گران به نظر نمی‌رسد.

باید به این نکته توجه داشت که قدرت پیشرانه GT-R در طول این سال‌ها از 480 به 566 اسب‌بخار افزایش یافته که در مدل Nismo به 600 اسب بخار می رسد. با تمام این اوصاف، استخوان‌بندی GT-R و نمای ظاهری و داخلی آن عمری به طول یک دهه داشته و در برخی موارد نیز چندان از رقبای تازه نفس خود جلوتر نیست، مثلاً شتاب صفر تا 96 کیلومتر برساعت آن برابر با 2.9 ثانیه بوده که می‌توان با نسل جدید پورشه 911 توربو S نیز به آن دست یافت، خودرویی که در مدل پایه با قیمت یکسان با نیسان GT-R Nismo عرضه می‌شود. غیر از خودروی اسپرت آلمانی، نباید نسل جدید کوروت را نیز فراموش کرد که با کد C8 و مدل 2020 و قیمتی به مراتب کمتر معرفی شده است.

اما تئوری بهتری که می‌تواند پاسخگوی پرسش علاقمند درباره علت عدم عرضه نسل جدید GT-R باشد، این است که این مسئله احتمالاً به مشکلات مالی نیسان و عدم توانایی مالی شرکت برای انجام این امر مهم باشد. اوایل سال جاری این خودروساز ژاپنی تمام بخش‌های زیرمجموعه مستقر در ایالات متحده را به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها تعطیل کرد.

با توجه به شرایط فعلی که با همه‌گیری ویروس کرونا پیش آمده، آینده شرکت نیسان به عنوان سازنده GT-R نیز تا حد زیادی نامعلوم ارزیابی می‌شود چه رسد به این خودروی اسپرت مسن، اما هرچه باشد فعلاً می‌توانیم مطمئن باشیم که GT-R با قدرت به مبارزه برای بقا ادامه می‌دهد.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران