از آغاز تا پایان در 10 مرحله

چگونه سیستم ترمز خودرو را هواگیری کنیم؟

2 اردیبهشت 1399 14:37

بسته به مدل خودرویی که بر آن سوار هستید، طبق توصیه سازنده‌اش در بازه زمانی مشخصی باید اقدام به تعویض روغن ترمز آن نمایید، زیرا که به مروز زمان از کارایی این سیال حیاتی کاسته شده و رو به خرابی می‌رود.

نخستین مرحله برای تعویض روغن ترمز، تخلیه آن از محفظه مربوطه است. اما مراحل بعدی چیست؟

مرحله اول - از آنجایی که لازم است که به همراه تعویض روغن ترمز، سامانه ترمز هم هواگیری شود لذا در این مرحله باید اقدام به جداسازی تمامی چرخ‌های خودرو نموده و سپس خودرو را روی جک و یا در صورت نبود جک، بر روی پایه‌های سیمانی قرار دهید.

مرحله دوم - پیچ‌های مربوط به خروجی کالیپرهای ترمز را با ماده اسپری روان نموده و سپس به آرامی اقدام به باز نمودن آن‌ها نمایید. چنانچه برای باز نمودن پیچ‌ها دچار مشکل شدید از یک مکانیک حرفه‌ای برای باز کردن آن‌ها کمک بگیرید. سپس اگر امکان‌پذیر بود تمامی پیچ‌های خروجی را سفت نمایید.

مرحله سوم - برای پر نمودن محفظه روغن ترمز خودروی‌تان از روغن ترمز توصیه شده توسط سازنده خودرو استفاده نموده و سپس آن را تا نقطه ماکزیمم یا فول آن پر کنید.

مرحله چهارم - در این مرحله باید دورترین ترمز نسبت به سیلندر اصلی ترمز باز شود البته پروسه انجام این کار در برخی از خودروها متفاوت است. معمولاً دستورالعمل انجام این کار در دفترچه راهنمای خودروی‌تان وجود دارد اما اگر در دفترچه راهنما نبود، دستورالعمل انجام این کار را از نمایندگی فروش خودروی‌تان طلب کنید.

مرحله پنجم - در این مرحله به یک بطری پلاستیکی کوچک و یک لوله نیاز دارید. یک طرف لوله را در داخل مهره خروجی روغن ترمز فشار داده و طرف دیگر لوله را در داخل بطری قرار دهید. برای این‌که هوا از محفظه خروجی روغن وارد سامانه ترمز نشود سعی کنید که سر بطری را بالاتر از کالیپر ترمز نگه دارید.

مرحله ششم - برای انجام این مرحله، پیشرانه خودرو حتما باید در حالت خاموش باشد. در این زمان از همراه کمکی خود بخواهید که چند بار پدال ترمز را تا انتهای آن فشار دهد و هنگامی که مقاومت پدال را زیر پای خود حس نمود، به شما علامت دهد. زمانی که دوست شما روی پدال ترمز فشار وارد می‌کند، پیچ خروجی روغن را میزان کمی باز کنید و در پی آن پدال ترمز شروع به حرکت رو به پایین به سمت کف اتاق خودرو خواهد نمود.

مرحله هفتم - پیش از آن‌که پدال ترمز به کف اتاق خودرو برسد همراه کمکی شما باید شما را با صدا زدن آگاهی دهد که پدال ترمز به کف اتاق خودرو رسیده است. در این زمان، باید فوراً پیچ خروجی روغن را سفت نموده و همزمان زیر کاپوت خودرو را بازدید نمایید و در صورتی که میزان روغن ترمز در محفظه آن کم بود اقدام به شارژ آن نمایید.

مرحله هشتم - مرحله پنجم و ششم وهفتم را چندین بار برای تمامی ترمزها تکرار نمایید تا زمانی که روغن خارج شده از لوله متصل شده فاقد کف و حباب باشد.

مرحله نهم - زمانی که دوست کمکی شما اقدام به فشردن پدال ترمز تا ته آن و سپس رها سازی آن می‌کند، حرکت و جنبش روغن موتور را در محفظه آن در زیر کاپوت با دقت بررسی و مشاهده کنید. چنانچه فوران روغن ترمز را مشاهده کردید این بدان معناست که کماکان حباب‌های هوا در سیستم ترمز شما محبوس هستند و شما ناچارید مراحلی که در بالا گفته شد مجددا تکرار نمایید.

مرحله دهم - پیش از آنکه چرخ‌های خودرو را مجددا در جای خود نصب کنید، چند بار اقدام به بررسی سفت و محکم بودن پیچ و مهره‌های خروجی ترمزها نمایید. توجه داشته باشید که انجام صحیح این مرحله بسیار مهم است و شل بودن هر یک از پیچ‌ها می‌تواند به خروج روغن از سیستم و در نهایت از کارافتادگی کل سامانه ترمز خودروی شما منجر شود.

نویسنده : سام کاویانی

دیدگاه کاربران