اولین آزمایش در نسل بعدی ولوو XC90

فناوری خودران لیدار برای محصولات آینده ولوو

20 اردیبهشت 1399 11:23

این روزها فناوری خودران مطلب چندان جدیدی محسوب نمی‌شود هرچند که یکی از مهمترین اتفاقات به وقوع پیوسته در صنعت خودروسازی جهان در نیمه دوم دهه گذشته مطمئناً همین فناوری خودران بوده است. البته باید توجه داشت که تاکنون محصولات گران‌قیمت شرکت‌های معروف خودروسازی از این فناوری بهره‌مند شده‌اند.

به هرحال نسل بعدی XC90 اولین مدلی خواهد بود که قرار است بر روی سازه SPA 2 شکل بگیرد و به فناوری لیدار مجهز شود.ایده به‌کارگیری فناوری خودران از سال 2016 در شرکت ولوو مطرح شده است. البته واضح است که رانندگی خودکار یک خودرو بدون دخالت راننده در تضاد با مفهوم ایمنی قرار خواهد گرفت، امری که خودروساز سوئدی از سال‌های دور همواره برای به‌کارگیری آن در محصولات خود شهرت داشته است.

اما به هرحال ولوو در عزم خود راسخ بوده و به همین دلیل اعلام کرده که برای تجهیز نسل جدید خودروهای خود به نوع بهبود یافته فناوری خودران، قصد دارد با Luminar همکاری نماید. استفاده از لیدار (LiDAR) هسته اصلی این همکاری را تشکیل خواهد داد.

لیدار همچون رادار یکی از فناوری‌های سنجش از راه دور است با این تفاوت که رادار از طول موج‌های تابشی برای سنجش فاصله استفاده می‌کند درحالی‌که این کار در لیدار به یاری طول موج‌های لیزری انجام خواهد شد. با استفاده از لیدار می‌توان حرکت سایر وسایل نقلیه و همچنین میزان نزدیک شدن آن‌ها به خودرو را زیر نظر گرفت.

براساس خبرها نسل جدید محصولات ولوو از سال 2022 از لحاظ سخت‌افزاری برای نصب فرستنده‌های لیدار بر روی سقف خود آمادگی خواهند داشت. به مرور زمان و در حین استفاده کاربر از این سیستم، نرم‌افزار سامانه بروزرسانی‌های لازم را دریافت خواهد کرد.

نکته مهم این است که فناوری خودران در محصولات ولوو تنها در هنگام حرکت در مسیرهای بزرگراهی فعال خواهد شد آن هم به شرط آن‎که محیط مسیر به اندازه کافی برای استفاده از چنین سامانه‎ای امن تشخیص داده شود.

به هرحال نسل بعدی XC90 اولین مدلی خواهد بود که قرار است بر روی سازه SPA 2 شکل بگیرد و به فناوری لیدار مجهز شود. انتظار می‌رود این مدل به عنوان سومین نسل از ولوو XC90 در سال 2022 به مشتریان عرضه شود.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران