رقیب ژاپنی-آمریکایی برای سری 3 آلمانی

آکورا TLX مدل 2021

3 شهریور 1399 11:00

آکورا نسل سدان TLX خود را در اواخر بهار 1399 معرفی کرد؛ خودرویی چهار در اسپرت مجهز به سامانه چهارچرخ محرک که در کنار همتای نیرومندتر خود یعنی تایپ S معرفی شده و البته قرار است در آینده به عنوان پایه و اساسی برای محصولات جدید این خودروساز مورد استفاده قرار گیرد. آکورا پس از 30 سال حضور در بازار ایالات متحده قصد دارد با معرفی دو نسخه از نسل جدید TLX، جایگاه برند خود را بازتعریف نماید.

قیمت آکورا TLX جدید

هرچند ظاهر TLX جدید، چندان متفاوت از قبل نیست اما در فضای کابین و بخش فنی شاهد اعمال تغییراتی روی آن هستیم. البته دامنه تغییرات به قیمت این خودرو نیز کشیده شده چراکه قیمت پایه آکورا TLX مدل 2021 اکنون 37،500 دلار تعیین شده که 1025 دلار هزینه حمل و نقل نیز به آن افزوده می‌شود. بنابراین می‌توان دریافت که مدل جدید 4500 دلار نسبت به مدل فعلی TLX گران‌تر شده است.

شاید این افزایش قیمت برای بسیاری از طرفداران آکورا، قابل هضم نباشد ولی نباید فراموش کرد که نسل دوم TLX اکنون قدرتمندتر از قبل شده چراکه قبلا پیشرانه 2.4 لیتری 4 سیلندر با قدرت 206 اسب بخار داشت که به چرخ‌های جلو منتقل می‌شد ولی حالا به پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ با قدرت 272 اسب بخار مجهز شده که تقریبا با قدرت مدل شش سیلندر نسل فعلی آکورا TLX برابر است.

بد نیست بدانید گشتاور حاصل از این موتور حتی از پیشرانه شش سیلندر فعلی TLX هم بیشتر خواهد بود. البته برای داشتن همه این‌ها، خریداران TLX مدل 2021 باید 1300 دلار بیشتر از قیمت TLX شش سیلندر، بپردازند.

با سفارش سامانه چهارچرخ متحرک، قیمت آکورا TLX به 39،500 دلار می‌رسد ولی در صورت تجهیز این خودرو به سیستم SH-AWD و پکیج Advance، رقمی معادل با 48،300 دلار به جیب خریدار تحمیل خواهد شد.

اما نسخه شش سیلندر نسل جدید TLX که با پسوند TLX Type S نامگذاری گردیده، به پیشرانه 3 لیتری توربوشارژ به قدرت 355 اسب بخار مجهز شده که جانشین موتور 3.5 لیتری قبلی خواهد بود. این مدل به صورت استاندارد به سیستم SH-AWD و رینگ‌های 20 اینچی مجهز شده ولی درباره قیمت آن هنوز اطلاعی در دسترس نیست. هرچند می‌توان حدس زد در رنج قیمتی 50 هزار دلار قرار داشته باشد.

البته هنوز زمان نسبتا زیادی تا عرضه TLX Type S باقی مانده چراکه آکورا قصد دارد این مدل را در بهار 2021 عرضه نماید ولی مدل 2 لیتری از اواخر ماه سپتامبر 2020 قابل خریداری خواهد بود.

طراحی ظاهری آکورا TLX

اولین ویژگی مهم آکورا TLX مدل 2021 را باید شکل ظاهری آن دانست، طرحی که براساس کانسپتی که مدتی پیش نمایش داده شد شکل گرفته و برخلاف نسل‌های قبلی این خودرو، هویتی مستقل از محصولات هوندا به آن بخشیده است. جلوپنجره 5 ضلعی الماسی شکل TLX، خط جانبی بدنه و طرح چراغ‌های جلو و عقب را می‌توان از مهمترین موارد قابل ذکر در این بخش دانست.

در این قسمت باید به دستگیره درها نیز اشاره کرد که برخلاف معمول در یک راستا نبوده ولی در عین حال تلاش شده تا با فرم کلی بدنه هماهنگی داشته باشند. بد نیست بدانید فاصله محوری و طول بدنه آکورا TLX نسبت به قبل به ترتیب 94 و 74 میلی‌متر بیشتر شده درحالی‌که ارتفاع خودرو به میزان 15 میلی‌متر کاهش یافته است.

کاپوت آکورا TLX با فرمی مواج و عضلانی طراحی شده و از سوی دیگر نوشته‌های مربوط به نام و مدل خودرو در دو بخش بالا و پایین در صندوق نصب شده‌اند تا فضای کافی برای نشان بزرگ برند آکورا در بخش وسط این قطعه مهیا شود.

طراحی بدنه نسخه تایپ S از آکورا TLX هیجان‌انگیزتر می‌شود چراکه قطعات کرومی جلوپنجره جای خود را به جزئیات مشکی براق داده ضمن این‌که ورودی هوای بزرگتر، باله و دیفیوزر عقب با روکش فیبرکربن تکمیل‌کننده قطعات آیرودینامیکی این مدل خواهند بود. دو طرح رینگ 20 اینچی برای TLX قابل سفارش است، یکی با طرح 10 پره و دیگری با ظاهری شبیه به نمونه نصب شده در مدل NSX.

مشخصات فنی آکورا TLX

مدل استاندارد TLX از پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر مجهز به توربوشارژر بهره‌مند شده که 272 اسب‌بخار قدرت و 380 نیوتن‌متر گشتاور در اختیار این خودرو قرار می‌دهد. نکته مهم این است که پیشرانه 4 سیلندر مذکور قدرتمندتر از پیشرانه 3.5 لیتری شش سیلندری بوده که در TLX مدل 2020 نصب می‌شود.

آکورا TLX تایپ S
آکورا TLX تایپ S

اما TLX Type S به یک پیشرانه کاملاً جدید 3 لیتری شش سیلندر به همراه توربوشارژر مجهز شده که بنابر اعلام آکورا 50 درصد قدرتمندتر از نسخه 6 سیلندر مدل فعلی TLX خواهد بود. بنابراین می‌توان انتظار داشت که قدرت خروجی این پیشرانه در حدود 380 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور آن نیز برابر با 475 نیوتن‌متر باشد.

هردو پیشرانه تدارک دیده شده برای نسل جدید آکورا TLX به جعبه‌دنده 10 سرعته اتوماتیک متصل بوده که البته در مدل تایپ S برای هماهنگی با قدرت بیشتر پیشرانه مورد تقویت قرار گرفته است. سامانه چهار چرخ محرک اختصاصی آکورا یعنی SH-AWD در مدل 2 لیتری به صورت آپشنال ولی در TLX تایپ S به صورت استاندارد نصب می‌شود.

آکورا مدل TLX را بر روی پلتفرم اختصاصی خود ساخته که در حال حاضر در تولید هیچکدام از محصولات هوندا یا آکورا مورد استفاده نبوده اما مطمئناً در ساخت محصولات آینده این برند لوکس ژاپنی به‌کار گرفته خواهد شد.

سیستم تعلیق جلو با ساختار دوبل جناغی جایگزین سیستم مک‌فرسون شده و در محور عقب نیز از چیدمان چند اتصالی استفاده شده که مطمئناً به بهبود فرمان پذیری خودرو مخصوصاً در پیچ‌ها منجر می‌شود. سختی شاسی این مدل نیز تا 50 درصد نسبت به نسل فعلی افزایش یافته و استفاده از مواد سبک وزن همچون آلومینیوم و فولاد پرس شده در ساخت 56 درصد از سازه خودرو به کاهش وزن منجر شده است.

این مورد به همراه انتقال باتری به صندوق عقب باعث شده نسبت تقسیم وزن TLX مجهز به پیشرانه 2 لیتری روی محورهای جلو و عقب به صورت 57 به 43 باشد که هرچند در حد خودرویی چون ب‌ام‌و نیست اما برای یک خودروی دیفرانسیل جلو چندان هم بد نیست.

براساس گفته‌های آقای Marc Ernst که مدیریت تیم طراحی TLX را برعهده داشته، طراحی فضای داخلی این مدل با توجه و تمرکز بر بخش عقبی انجام شده بدون آنکه بر فضای کلی کابین یا صندوق عقب تاثیر نامطلوبی داشته باشد.

نمایشگر 10.2 اینچی سیستم اطلاعات سرگرمی با کنترل از روی تاچ‌پد در همان نگاه اول جلب نظر می‌کند. طراحی ویژه کنسول میانی فضای داخلی را به دو بخش تقسیم کرده ضمن این‌که آکورا اعلام کرده فضای پا و شانه سرنشینان جلو در TLX در میان رقبا بی‌نظیر است.

کابین آکورا TLX مدل 2021

در تریم پایه این خودرو می‌توان قطعات چوبی را روی داشبورد و پوشش داخلی درها مشاهده کرد درحالی‌که در مدل کامل‌تر قطعات آلومینیومی روی کنسول مرکزی نصب می‌شود. صندلی‌های مجهز به تهویه، نسخه بهبود یافته از سیستم صوتی 3 بعدی آکورا و فرمان D کات جزء سایر مواردی است که به صورت استاندارد در این مدل نصب می‌شود.

قرار است عرضه نسل جدید آکورا TLX از اواخر سال جاری و با مدل استاندارد آغاز شود درحالی‌که نسخه تایپ S اوایل سال 2021 به خریداران ارائه شود. انتظار می‌رود قیمت پایه این مدل حدود 35 هزار دلار تعیین شود.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران