• سهميه بندي سوخت

2 تغییر ناگهانی در سهمیه سوخت!

اخبار سهمیه بندی سوخت و یارانه بنزین (بهمن 1402)

2 بهمن 1402 10:36

تغییرات جدید در سهمیه بندی بنزین از بهمن 1402

بهمن 1402: با اعلام رسمی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، از ابتدای بهمن‌ماه سال جاری، دو تغییر مهم را در سهمیه بندی سوخت خودروها رخ داده است:

1. اولین تغییر مربوط به کاهش سهمیه بنزین آزاد یا همان بنزین 3000 تومانی است. این سهمیه تا قبل از این معادل 150 لیتر بود اما از ابتدای بهمن‌ماه به 100 لیتر تغییر یافته است.

2. دومین تغییر مربوط به ذخیره سهمیه بنزین است؛ در حالیکه تا قبل از این، سهمیه بنزین 1500 تومانی، حداکثر تا 9 ماه یا معادل 540 لیتر در کارت سوخت ذخیر می‌شد اما از ابتدای بهمن‌ماه، این زمان به 6 ماه یا معادل 360 لیتر تغییریافته است.

سهمیه سوخت کدام خودروها قطع می‌شود؟

دی 1402: سیدکاظم عزیزی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، اعلام کرد با اجرای کامل طرح عدم تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای فاقد بیمه در بخش ناوگان نفت گازسوز، این طرح در بخش خودروهای بنزین سوز با اولویت ناوگان تاکسیرانی اجرا می شود.

وی توضیح داد مطابق تکلیف قانونگذار در ماده ۴۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارت سوخت و تخصیص سهمیه برای وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه جلوگیری به عمل آورد. این ماده قانونی طی شش ماه اخیر در بخش خودروهای سنگین با موفقیت اجرایی شد و مراجعه نیمی از مشمولین این طرح جهت تمدید بیمه نامه شخص ثالث را در پی داشته است. برنامه ریزی برای اجرای ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث در بخش ناوگان بنزین سوز طی ماههای اخیر آغاز شده است.

وی افزود ناوگان تاکسیرانی به دلیل دارابودن اهمیت خاص در اولویت اجرا قرار گرفته است و در همین راستا بیش از ۲۵ هزار تاکسی درون شهری و برون شهری فاقد بیمه شناسایی شده که با همکاری اتحادیه های مربوطه، فرآیند اطلاع رسانی به دارندگان این تاکسی ها در حال انجام است. از این پس صرفاً تاکسی های دارای بیمه نامه شخص ثالث از سهمیه سوخت برخوردار خواهند شد، لذا در صورتی که دارندگان تاکسی های فاقد بیمه طی یک ماه آینده اقدام به دریافت بیمه نامه نکنند، مشمول عدم تخصیص سهمیه سوخت مطابق ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، خواهند شد.

حمله سایبری به سامانه سوخت کشور

آذر 1402: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، ضمن تایید اختلال نرم‌افزاری پیش آمده در سامانه سوخت کل کشور، از عرضه آفلاین سهمیه سوخت با نرخ دوم - تا اطلاع ثانوی - خبر داده است. در این اطلاعیه، چنین آمده است:

«به اطلاع عموم هموطنان شریف ایران می‌رساند نظر به بروز اختلال فنی در بعضی از جایگاه‌های عرضه سوخت کشور ناشی از توطئه معاندان برای تحت‌الشعاع قرار دادن رفاه و آسایش مردم، تا اطلاع ثانوی عرضه فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌های عرضه سوخت، به صورت آفلاین انجام خواهد شد. شایان ذکر است کارشناسان و کارگروه‌های تخصصی در حال رفع مشکل هستند و تا ساعاتی دیگر همه جایگاه‌ها به وضع عادی بازخواهد گشت و روند سوخت‌گیری عادی خواهد شد. همچنین سهمیه سوخت خودروها، در کارت سوخت آنها محفوظ بوده و پس از رفع مشکل قابل استفاده خواهد بود.»

رییس پلیس راهور تهران بزرگ نیز از رانندگان خواست که در مقابل پمپ بنزین‌های دچار اخلال، توقف نکنند. سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور با اشاره به اختلال پیش‌آمده در روند فعالیت برخی از پمپ‌های بنزین  تهران، گفت: با توجه به اینکه برخی  از  پمپ بنزین‌های  پایتخت امروز دچار  مشکل  شده‌اند و نمی‌توانند به شهروندان  خدمات دهند، از رانندگان می‌خواهم که از توقف در مقابل این پمپ‌ها خودداری کنند. 

وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث سهمیه نمی‌گیرند

مهر 1402: بر اساس قانون بیمه اجباری، ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت موظف است تا از تخصیص سهمیه به وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه شخص ثالث جلوگیری کند.

عزیزی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور، اظهار کرد با همکاری و هماهنگی سازمان بیمه، شرکت ملی فرآورده های نفتی، پلیس راهور و دیگر دستگاه ها کارگروه راهبری اجرای ماده 48 قانون بیمه شخص ثالث در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با نمایندگان دستگاه های مرتبط تشکیل و در مرحله اول مصوب شد خودروهای نفت و گاز سوز مشمول قانون در 3 مرحله اطلاع رسانی و رصد شوند. تا بحال 40 هزار خودرو نفت گاز سوز فاقد بیمه شناسایی شد که طبق فرایندی در یکماهه اول به دارندگان خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث، هنگام سوختگیری پیغام "هشدار بیمه" ارسال می شود که همزمان سازمان راهداری، حمل و نقل جاده ای و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور نیز پیامک هایی به این گروه ارسال می کنند.

وی تاکید کرد اگر دارندگان وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث اقدام به تمدید بیمه نامه خود در یک ماه نکنند، وارد لیست خاکستری شده و به هنگام سوختگیری در ماه دوم پیغام" خطا بیمه" را دریافت خواهند کرد که به منزله غیرفعال شدن کارت سوخت شان است.

وی همچنین گفت از 40 هزار خودرو طی یک ماه گذشته، 12 هزار خودرو نسبت به تمدید بیمه خود اقدام کردند که از لیست هشدار خارج شده اند و انتظار می رود این روند افزایش یابد. هدف اصلی اجرای قانون، الزام به دریافت بیمه نامه شخص ثالث برای افزایش امنیت حوزه حمل و نقل است. توصیه ما به رانندگان خودروهای وسایل سنگین دقت در تمدید بیمه نامه هاست تا از منافع بیمه در جبران خسارات بهره مند شوند.

تغییری در سهمیه سوخت ایجاد نشده است

مرداد 1402: علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، درباره شلوغی پمپ بنزین‌ها و کاهش کارت‌های سوخت در جایگاه‌های سوخت، توضیح داد در ارتباط با توزیع فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌های عرضه سوخت به میزان مناسب بر اساس برنامه تدارکاتی میزان فرآورده به جایگاه‌ها عرضه می‌شود در حال حاضر هم جایگاه‌ها به میزان مناسب سوخت دارند و میزان ذخیره هم مناسب است.

وی تاکید کرد کمبود سوخت نداریم و مردم به شایعات توجهی نکنند. اطمینان خاطر به مردم می‌دهیم که بنزین به میزان کافی در جایگاه‌ها و انبارهای نفت وجود دارد و تمام شایعات مطرح شده در خصوص بنزین را رد می‌کنیم. به میزان تعداد خودروهای پلاک‌گذاری شده کارت سوخت شخصی در اختیار مردم وجود دارد و بر اساس مصوبه قانونی موظفیم تحویل بنزین در جایگاه‌ها بر اساس کارت‌های سوخت به مردم تحویل دهیم. کارت‌های اضطراری را هم در جایگاه‌ها داریم تا اگر مردم به هر دلیلی نیاز پیدا کردند از این کارت‌ها استفاده کند.

آقای نژادعلی گفت برخی شایعات مطرح شده را تکذیب می‌کنیم. ما به دنبال رسیدن میزان مناسب سوخت به داخل جایگاه‌ها هستیم و عرضه مناسب هم داریم. به میزان مناسب سهمیه بر روی کارت‌های مالکان خودرو وجود دارد و هیچ تغییری در سهمیه سوخت افراد ایجاد نشده است. 60 لیتر به قیمت هزار و 500 تومان و 150 لیتر به قیمت 3 هزار تومان در کارت سوخت افراد وجود دارد. توصیه می‌شود مردم از کارت‌های سوخت خودشان استفاده کنند. کارت‌های اضطراری فقط برای شرایط اضطرار است تا مردم اگر سهمیه خود را به پایان رساندند یا کارت خود را فراموش کردند از این کارت‌ها استفاده کنند.

شارژ 210 لیتری کارت سوخت‌های شخصی

خرداد 1402: احمد مجرد، مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه، با اشاره به استقبال خوب مردم این منطقه در استفاده از کارت‌های سوخت شخصی، اعلام کرد این کارت‌ها در ابتدای هر ماه ۲۱۰‌ لیتر ( معادل ۱۵۰ لیتر آزاد و ۶۰ لیتر سهمیه) شارژ می‌شوند. لازم به ذکر است که سهمیه آزاد آن در پایان ماه در صورت استفاده یا عدم استفاده، صفر می‌شود.

وی توضیح داد سهمیه یارانه‌ای 60 لیتری بنزین کارت‌های سوخت شخصی تا 9 ماه قابل ذخیره است، اما سهمیه 150 لیتری آزاد شارژ شده پایان هر ماه در صورت عدم استفاده باطل و مجددا در ابتدای ماه بعد شارژ می‌شود.

آقای مجرد افزود با توجه به پایش اطلاعات سامانه هوشمند سوخت، از ابتدای اجرای طرح بهبود نظام توزیع و بهینه سازی کارت‌های آزاد در جایگاه‌های سوخت، استفاده مردم از کارت سوخت شخصی در هر 2 ‌نرخ سهمیه و آزاد بالغ بر 66 درصد افزایش داشته است. استفاده از کارت‌های سوخت شخصی از سوی رانندگان در جایگاه‌ها علاوه بر مدیریت زمان و تحلیل مصرف، باعث ساماندهی کارت‌های سوخت و میزان مصرف خواهد بود.

وی تاکید کرد درخواست کارت سوخت المثنی فقط با مراجعه حضوری مالک خودرو به‌ همراه مدارک شناسایی خودرو به دفاتر پلیس+10 امکان پذیر است و ثبت نام کنندگان کارت سوخت المثنی می‌توانند روند صدور کارت خود را از سایت www.epolice.ir پیگیری کنند.

در ایام نوروز از کارت سوخت شخصی استفاده کنید

اسفند 1401: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، اطلاعیه‌ای را منتشر کرد و از هموطنان خواست تا در هنگام سوختگیری در جایگاه‌های عرضه سوخت در ایام نوروز ۱۴۰۲، از کارت سوخت شخصی استفاده کنند. این اطلاعیه به شرح زیر است:

«در هنگام سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه سوخت از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنید. کارت‌های هوشمند سوخت موجود در جایگاه‌های عرضه سوخت صرفاً برای سوختگیری موارد اضطراری در نظر گرفته شده است.
همچنین از هموطنان تقاضا می‌شود در حفظ و نگهداری کارت هوشمند سوخت خود دقت کنند. در صورت جاماندن کارت سوخت در جایگاه برای اطلاع از وضعیت کارت به نشانی اینترنتی https://scs.niopdc.ir مراجعه یا با سامانه یکپارچه ارتباط با مشتریان 09627 تماس حاصل فرمایند.

کارت‌های سوخت جامانده در جایگاه‌ها تا سه ماه نگهداری و در صورت مراجعه مالک با مدارک کارت خودرو و کد ملی قابل تحویل است. متقاضیان درخواست کارت هوشمند سوخت نوشماره و المثنی برای پیگیری از وضعیت درخواست کارت سوخت خود به درگاه post.ir مراجعه کنند و یا سامانه یکپارچه ارتباط با مشتریان 09627 تماس بگیرند.

برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی کارت هوشمند سوخت، نسبت به رمزگذاری روی کارت سوخت اقدام و در صورت فراموشی رمز کارت سوخت شخصی برای رمزگشایی به نواحی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در استان محل سکونت و در مسافرت‌ها به اولین ناحیه استان مقصد مراجعه کنید.

برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، از در اختیار گذاردن رمز کارت سوخت خود به دیگران جداً خودداری و از در اختیار گذاشتن کارت سوخت شخصی خود به دیگران جدا خودداری کنید.»

ممنوعیت خرید و فروش مکمل در جایگاه سوخت

آقای اسدالله قلی‌زاده، ضمن اشاره به وجود 4230 جایگاه بنزین و 2700 جایگاه CNG در سراسر کشور، می‌گوید به جز استان‌های مرزی، هم‌اکنون هیچگونه محدودیتی در سوختگیری یا در سقف سوختگیری وجود ندارد. وی همچنین به ممنوعیت فروش بنزین بصورت دستی نیز اشاره کرده و گفته که بنزین فقط به باک خودروها ارائه می‌گردد و هرگونه فروش بنزین به روش‌های دیگر، غیرمجاز است. البته جایگاه‌داران می‌توانند در شرایط خاص و حداکثر به مقدار 4 لیتر، به رانندگان وسایل نقلیه کمک کنند.

وی درباره نحوه عرضه مکمل بنزین در جایگاه‌های سوخت، می‌گوید خرید و فروش مکمل در جایگاه‌ها ممنوع است و حتی فروش اجباری مکمل سوخت (که توسط پلیس گزارش آن در محل با ذکر نام و کد ملی پرسنل نوشته شده باشد)، تعقیب قضایی نیز به همراه دارد. 

رفع محدودیت سوخت گیری با کارت شخصی

اسفند 1401: رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاهداران کشور، عنوان کرد طبق مشاهدات و گزارشات از استان‌های مختلف، از روز چهارم اسفندماه در اکثر استان‌ها و کلانشهرها، به جز استان‌های مرزی، محدودیت رفع و سقف سوخت‌گیری بنزین از کارت شخصی مجددا 60 لیتر شده است.

 وی افزود علی‌رغم اینکه جایگاهداران و مجموعه صنفی نقشی در تصمیمات مربوط به سهمیه‌ها و قیمت ندارد، اما طی شش ماه اخیر و خصوصا هفته‌های قبل وضعیت میدانی را با دقت بررسی کرده و تلاش شده با همه سختی‌ها، مردم کم‌تر با مشکل برخورد کنند. مردم نیز نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود را اعلام کردند و صنف جایگاهداران حسب وظیفه اجتماعی موارد را به مسئولین منتقل کرد. اکثر نظرات حکایت از این داشت که مردم با فاصله زمانی بین سوخت‌گیری‌ها مشکل چندانی ندارند، ولی اینکه سقف هر بار سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی کم‌تر از 60 لیتر باشد را مشکل‌ساز می‌دانند و اظهار نارضایتی می‌کنند.

شرایط طرح محدودیت سوخت گیری

اسفند 1401: آقای رضا نواز، سخنگوی جایگاه‌داران کشور، ضمن اشاره به اجرای طرح جدید محدودیت سوختگیری در جایگاه‌های سراسر کشور (بجز تهران)، جزییات این طرح را بصورت زیر بیان کرده است:

  • در گذشته هر نفر می‌توانست با مراجعه به جایگاه، تا 60 لیتر بنزین دریافت کند و این روند را روزانه سه بار تکرار کند؛ یعنی 180 لیتر در هر روز.
  • اما اتفاقی که جدیدا افتاده این است که افراد در بار اول سوخت‌گیری می‌توانند 30 یا 40 لیتر با کارت سوخت خود (از سهمیه شخصی یا سهمیه آزاد) دریافت کنند. اما برای سوختگیری دوم باید حدود چهار ساعت از سوختگیری اول گذشته باشد تا فرد بتواند دوباره سوختگیری انجام دهد.
  • این موضوع در مورد همه استان‌ها و شهرها صادق است و فقط در استان تهران انجام نمی‌شود.
  • در مورد کارت جایگاه‌داران نیز میزان بنزین دریافتی از 60 لیتر به 30 لیتر کاهش یافته است. یعنی وقتی با استفاده از کارت جایگاه 30 لیتر سوخت دریافت کردید، دیگر محدودیت زمانی وجود ندارد و فرد می‌تواند دوباره سوخت دریافت کند. مثلا اگر با کارت سوخت، 40 لیتر بنزین دریافت کنید، می‌توانید 10 یا 20 لیتر دیگر را از کارت جایگاه‌داران دریافت کنید. در واقع این بخش از مردم می‌توانند به میزان ظرفیت باک خودرو خود، سوخت دریافت بکنند اما تعداد دفعات سوختگیری آنها افزایش می‌یابد.
  • درصورتی که شهروندان، از استان خارج و به استان دیگری وارد شوند، محدودیت زمانی در سوخت‌گیری ندارند. این خودروها نیز همان شرایط را دارند اما با این تفاوت که در روز، می‌توانند دوبار سوخت‌گیری انجام بدهند نه سه بار.
  • افرادی که فاقد کارت سوخت هستند، می‌توانند دو بار سوختگیری کنند و در هر بار با کارت جایگاه 30 لیتر بنزین دریافت کنند.

سخنگوی جایگاه دارن کشور همچنین می‌گوید زمان پایان طرح محدودیت سوختگیری، معلوم نیست اما قرار بر این است که اطلاعات لازم ظرف 6 ماه گردآوری شود تا مسئولین تصمیم بگیرند که طرح ادامه پیدا کند یا خیر. شهروندان می‌توانند انتقادات و پیشنهادات و شکایات خود را با شماره تلفن 09627 یا با شماره تلفن 02177522678 مطرح کنند.

محدودیت سوختگیری با کارت شخصی

اسفند 1401: مدیر سامانه هوشمند سوخت اعلام کرد که طرح سقف سوختگیری با کارت‌های شخصی در تمامی استان‌ها، به جز تهران، اجرایی شده است تا مصرف سوخت مدیریت شود. بنابراین سقف برداشت از کارت سوخت‌های شخصی در هر سه ساعت، معادل ۴۰ لیتر است.

وی افزود برآورد می‌شود که میانگین سقف سوختگیری هر خودرو در کشور، عددی بین ۳۰ تا ۴۰ لیتر برای هر بار است که طبیعتا در کلانشهرها و مسیرهای پرتردد، این عدد بیش‌تر است. هموطنان می‌توانند این ۴۰ لیتر را در هر ۴ ساعت تجدید کنند و سقف آن نیز سه بار در روز است که با این وجود روزانه ۱۲۰ لیتر امکان سوختگیری وجود دارد که قبلا ۱۸۰ لیتر بوده است.

تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای فرسوده

آذر 1401: رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده، درباره اعطای سهمیه سوخت به خودروهای فرسوده، توضیحاتی را ارائه داد. 

براساس گفته‌های وی، حدود ۱۰ میلیون موتور سیکلت، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو و ۲۵۰ هزارخودرو دیزلی فرسوده در کشور وجود دارد. تمامی خودروهای فرسوده شامل دریافت کارت سوخت و سهمیه هستند؛ اما اگر پلاک قدیم و یا نواقصی در پرونده خود داشته باشند، سهمیه سوخت به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.  

وی تعلق گرفتن سهمیه سوخت به خودروهایی که تردد ندارند را یک مشکل خواند و گفت کارگروه تعیین سهمیه سوخت باید سیاست مشخصی را برای حل این مشکل در دستور کار قرار دهد.  

این مقام صنفی همچنین افزود که برای کاهش آمار تصادفات، مصرف سوخت و ‌.‌.. باید انگیزه برای اسقاط خودرو را افزایش داد. 

تغییر سهمیه آزاد بنزین از شهریور 1401

شهریور 1401: سهمیه سوخت آزاد خودروها که با بنزین 3000 تومانی معادل 250 لیتر بود، هم‌اکنون 100 لیتر کاهش یافته و به 150 لیتر در هر ماه رسیده است. آقای سالاری، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش، ضمن اعلام این خبر گفته که از شهریورماه 1401، کارت‌ سوخت خودروهای شخصی، یک سهمیه 60 لیتری و یک سهمیه 150 لیتری دارند.

آقای سالاری، درباره دلایل این کاهش سهیمه گفته که بررسی‌ها نشان می‌دهد خودروهای داخلی، به طور میانگین بیش‌تر از 10 لیتر مصرف نمی‌کنند. بنابراین وقتی در یک کارت شخصی حدود 310 لیتر بنزین داریم (60 لیتر سهمیه و 250 لیتر آزاد)، عدد بسیار بزرگی است. ضمن اینکه هیچ خودرویی نیست که بیش از 1000 کیلومتر در ماه تردد داشته باشد. آقای سالاری دلیل دیگر این کاهش سهمیه را جلوگیری از قاچاق سوخت در شهرهای مرزی است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش، البته این نکته را هم اضافه کرده و گفته که کارت سوخت جایگاه‌ها نیز وجود دارد و در صورت نیاز، هم‌وطنان می‌توانند از کارت آزاد جایگاه‌داران استفاده کنند. آقای سالاری گفته که این کاهش سهمیه، در کل کشور اتفاق افتاده است و صرفا مربوط به استان سیستان و بلوچستان نیست. 

تحرکات عجیب بنزینی؛ خبری در راه است؟!

خرداد 1401: ماجرای حذف کارت سوخت جایگاه‌داران و اظهارنظرهای متناقض برخی مدیران نفتی کشورمان، حالا حاشیه‌های زیادی را به وجود آورده است.

حذف کارت سوخت جایگاه داران
اطلاعیه حذف کارت سوخت جایگاه داران

مسئولان اصرار دارند که هیچ چیزی نشده اما در عمل، خبرها و تصاویری مدام درحال پخش شدن در فضای مجازی است که نشان می‌دهد تغییراتی در حوزه سوخت رخ داده است. مانند تصویر همین بنری که روی آن نوشته شده: از اول تیرماه 1401 سوختگیری با کارت جایگاه‌دار امکان‌پذیر نیست». در همین ابتدای کار باید یادآوری کنیم که موضوع افزایش قیمت بنزین یا قیمت نفت گاز، در لایحه بودجه 1401 نیامده و مسئولان دولتی و حتی نمایندگان مجلس نیز بارها به عدم افزایش قیمت سوخت تاکید داشته‌اند.

اما هنوز هم ماجرای عجیب افزایش ناگهانی قیمت بنزین در آبانماه 1398 را خیلی‌ها فراموش نکرده‌اند؛ همان زمانی که بارها افزایش قیمت سوخت تکذیب شده بود اما ناگهان قیمت سوخت را 1.5 تا 3 برابر کردند و حتی رئیس جمهور روحانی هم از آن، اظهار بی‌اطلاعی کرد!

نژادعلی؛ مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی

آقای نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، در تاریخ 22 خردادماه 1401 ضمن اشاره به الزامی بودن وجود کارت آزاد سوخت برای جایگاه‌داران، گفته بود که سامانه سوخت براساس معماری آفلاین طراحی شده تا بتوان در هر لحظه، سوخت را به مشتریان تحویل داد. اما اگر مشتریان «بدون کارت سوخت شخصی» وارد جایگاه شوند و کارت آزاد نیز در جایگاه وجود نداشته باشد، نمی‌توانند سوختگیری کنند. بنابراین وجود کارت آزاد، از الزامات جایگاه‌داران است. آقای نژادعلی همچنین موضوع جمع‌آوری کارت سوخت جایگاه‌داران را تکذیب کرده و گفته بود که کارت آزاد، به تعداد کافی در تمامی جایگاه‌های سوخت سراسر کشور وجود دارد. اما حرف‌های اخیر آقای نژادعلی، با حرف‌هایی که مدیران نفتی سایر استان‌ها می‌گویند، تناقضاتی دارد. به عنوان مثال:

1- آقای فریدون یاسمی، مدیرعامل شرکت پخش کرمانشاه، در فروردین‌ماه 1401 گفته بود: کارت سوخت جایگاه‌داران بزودی حذف شده و قرار است 250 لیتر بنزین 3 هزار تومانی در کارت سوخت شخصی شارژ شود. به این ترتیب اگر کسی نیاز به سهمیه‌ای بیش از 60 لیتر بنزین یارانه‌ای در هر ماه داشت، می‌تواند از 250 لیتر آزاد استفاده کند.

2- آقای باقرنورالدینی، مدیرعامل شرکت پخش کرمان، در اردیبهشت‌ماه 1401 گفته بود: براساس مصوبات کارگروه پیشگیری از عرضه سوخت در خارج از شبکه پخش، کارت سوخت جایگاه‌داران بتدریج حذف و جمع‌آوری خواهد شد.

3- آقای همایون صالحی، رئیس انجمن جایگاه‌داران، در خردادماه 1401 گفته بود: که به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت به کشورهای همسایه، کارت سوخت فقط در شهرهای مرزی جمع‌آوری شده و حتی در برخی جایگاه‌های مرزی نیز محدودیت عرضه سوخت درنظر گرفته شده است. اما تاکنون هیچ بخشنامه‌ای برای حذف سراسری کارت آزاد 3 هزارتومانی در سایر شهرهای کشور، ابلاغ نشده است.

جایگاه داران سوخت در آستانه ورشکستگی

فروردین 1401: آقای نوری، عضو هیئت مدیره کانون سراسری جایگاه‌داران سوخت در مصاحبه‌ای بیان کرد، که برخی از جایگاه‌ها در آستانه ورشکستگی هستند و حق‌العمل آن‌ها، که از سوی دولت مشخص می‌شود، کافی نیست.

طبق گفته‌های وی، اقلام به کار رفته در جایگاه‌ها دچار جهش‌های قیمتی شده‌اند؛ برای مثال، نازلی که در سال 97 قیمتی برابر 40 هزار تومان داشت، اکنون یک میلیون و دویست هزار تومان است. کارمزد هر لیتر بنزین، 157 تومان و هر لیتر گازوئیل، 93 تومان است که شامل مالیات بر ارزش افزوده و هزینه تبخیر بنزین نیز می‌شود.

وی عواملی مانند تبخیر بیش از حد استاندارد بنزین و گازوئیل که منجر به کسری فرآورده در مخازن جایگاه‌ها می‌شود و همچنین نداشتن گازوئیل به مدت 24 ساعت برای توزیع را از جمله دلایل ضرر کردن جایگاهداران دانست. همچنین نصب تجهیزات طرح کهاب بین 400 تا 500 میلیون تومان برای جایگاهداران هزینه دارد؛ اما عمر مفید آن فقط 10 سال است. او همچنین اشاره کرد که جایگاه‌ها گازوئیل کافی برای ارائه ندارند.

آمار کانون جایگاه‌داران سوخت کشور نشان می‌دهد که شرکت پخش فرآورده‌های نفتی از بودجه خود برای جلوگیری از ورشکستگی بیش از 200 جایگاه استفاده می‌کند و ماهیانه 31 میلیون تومان را به عنوان هزینه ترمیمی در نظر گرفته است.

خرید و فروش سهمیه بنزین ممنوع شد

دی 1400: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اطلاعیه‌ای را در رابطه با خرید و فروش سهمیه بنزین و نفت‌گاز منتشر کرد. طبق این اطلاعیه، خرید و فروش فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای (نرخ اول و دوم) ممنوع است.

در صورت مشاهده تخلف، علاوه بر مسدودی کارت هوشمند سوخت (بنزین و نفت‌گاز)، فرد متخلف مشمول جریمه‌ای معادل دو تا چهار برابر ارزش فرآورده (به نرخ بین‌المللی ماه مربوطه) می‌شود. بنابراین، اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده وسائط نقلیه، باید کارت هوشمند سوخت خود را حفظ کنند و در غیر این صورت، مسئولیت خرید یا فروش غیرقانونی سهمیه سوخت برعهده آنان خواهد بود.

عرضه محدود بنزین یورو 4 در ایران

آذر 1400: مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره‌ کیفیت سوخت نیروگاه‌ها و خودروها بیان کرد که طبق استاندارد قانون هوای پاک و مصوبه هیات وزیران، بنزین و گازوئیل یورو4 در کلان‌شهر‌ها توزیع می‌شود. طبق گفته‌های وی، سوخت یورو4 در 163 جایگاه مشخص شده در جاده‌های مواصلاتی، عرضه می‌شود. وی تاکید کرد که مصوبه وزارت نفت اجرا می‌شود و در مکان‌های مشخص شده در جاده‌های مواصلاتی، گازوئیل یورو4 توزیع می‌شود.

    کلاهبرداری با پیامک سهمیه جبرانی

    آبان 1400: سهمیه سوخت جبرانی هنوز مشخص نشده است؛ مراقب کلاهبرداری‌های پیامکی باشید! آقای علیپور (مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش) خبر داده که به تازگی، پیامک‌های تحت عنوان «سهیمه سوخت جبرانی» برای شهروندان ارسال شده و از شهروندان خواسته شده که به لینک موجود در پیامک، مراجعه کنند. در صورتیکه این پیامک‌ها غیرواقعی بوده و صرفا برای کلاهبرداری و دسترسی به اطلاعات بانکی شهروندان است.

    آقای علیپور همچنین از شهروندان خواسته که مراقب هرگونه پیامک مشکوک باشند و آخرین اخبار و اطلاع‌رسانی‌ها را فقط از طریق منابع رسمی، پیگیری کنند.

    اتصال تمامی جایگاه‌های سوخت به سامانه

    آبان 1400: پس از یک هفته تلاش، سرانجام تمامی 4000 جایگاه‌ سوخت در سراسر کشور، مجددا به سامانه سوخت متصل شدند. بنابراین از تاریخ 12 آبانماه، شهروندان می‌توانند در تمامی جایگاه‌ها از کارت سوخت و بنزین 1500 تومانی استفاده کنند.

    شرکت ملی پخش همچنین خبر داده که سهمیه سوخت جبرانی، بعد از برطرف‌شدن کامل مشکل پیش‌آمده و تا پایان آبانماه 1400، در کارت‌های سوخت واریز می‌شود. البته هنوز میزان این سهمیه و زمان دقیق واریز آن مشخص نیست. آقای اوجی (وزیر نفت) در این باره گفته که سهمیه سوخت جبرانی، برای موتورسیکلت‌ها، خودروها، آموزشگاه‌ها و تمامی وسایل نقلیه‌ای است که از کارت سوخت استفاده می‌کنند.

    حمله سایبری به سامانه سوخت کشور

    آبان 1400: حوالی ظهر روز سه‌شنبه 4 آبانماه بود که شرکت ملی پخش خبر داد که به دلیل بروز مشکلات نرم‌افزاری، سامانه سوخت کشور در اکثر شهرهای ایران از کار افتاده است. به همین دلیل نیز تا رفع این مشکل، عرضه بنزین سهمیه‌ای متوقف شد و فروش بنزین در خارج از سامانه سوخت و فقط با نرخ آزاد یا لیتری 3000 هزار تومان امکان‌پذیر شد.

    اما از آنجایی که حدود 4000 جایگاه‌ سوخت در سراسر کشور همگی به سامانه سوخت متصل بودند، به همین دلیل نیز متصل کردن دوباره آنها به سامانه، نیازمند حضور فیزیکی تکنسین‌ها بود. ضمن اینکه سوختگیری در خارج از سامانه سوخت و به روش سنتی که قبلا داشتیم، دیگر امکان‌پذیر نبود. همین موضوعات، فرآیند اتصال مجدد جایگاه‌های سوخت و عرضه بنزین از طرف آنها را با تاخیر دوچندانی روبرو کرد که البته به مرور زمان، تعداد جایگاه‌های سوخت افزایش یافت و همچنان نیز درحال افزایش است.

    با اینکه شرکت ملی پخش، این اختلال را به عنوان «مشکل نرم‌افزاری» اعلام کرده بود اما اندکی بعد، مرکز ملی فضای مجازی با انتشار اطلاعیه‌ای، مشکل بوجود آمده را ناشی از «حمله سایبری» دانست. همچنین شرکت ملی پخش خبر داده که این مشکل، موقتی است و شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت بنزین یا کمبود بنزین، به هیچ وجه صحت ندارند.

    عدد اوکتان بنزین در همه شهرها یکسان نیست

    شهریور 1400: درحالیکه بنزین یورو 4 همچنان در برخی جایگاه‌های سوخت وجود ندارد و مدت‌هاست که رانندگان درباره تفاوت کیفیت بنزین یورو 4 در جایگاه‌ها شکایت دارند، اما آقای شریعتمداری (رئیس سازمان استاندارد) خبر داده که استاندارد بنزین یورو 5 بزودی نهایی می‌شود و در اختیار وزارت نفت قرار می‌گیرد.

    آقای شریعتمداری همچنین درباره کیفیت بنزین عرضه شده نیز گفته که آلایندگی بنزین در کلانشهرها در سطح استاندارد بوده اما در برخی شهرهای دیگر هنوز استاندارد نیست. ضمن اینکه عدد اکتان بنزین در کلانشهرها و سایر شهرهای کشور، با استانداردهای تدوین شده مغایرت دارد. این عدم مغایرت درباره سوخت گازوییل، بیشتر مشاهده شده است.

    گفتنی است پیش‌نویس استاندارد بنزین یورو 5 در سال 1398 آماده شده بود، اما تاکنون اجرایی نشده است.  

    سهمیه سوخت تشویقی به کامیون‌داران

    خرداد 1400: برای ترغیب کامیون‌داران به حمل کالاهای اساسی، سهمیه سوخت تشویقی برای آنها درنظر گرفته شده است. آقای طالبی (معاون حمل و نقل سازمان راهداری) درباره جزییات این سهمیه اضافی گفته که برای تشویق رانندگان به حمل کالاهای ضروروی، در استان خوزستان، حمل تره‌بار از جنوب کرمان و همچنین جنوب سیستان و بلوچستان، این امکان فراهم شده است تا 30% بیشتر از پیمایش خودروها، به آنها سهمیه سوخت بدهیم. این فرصت فقط تا پایان شهریورماه 1400 خواهد بود.

    البته آقای طالبی گفته که برای انگیزه‌دادن به رانندگان، باید کرایه حمل بار آنها اصلاح شود و افزایش یابد و تخصیص یک کالای یارانه‌ای (سوخت گازوئیل) به آنها، کاری منطقی نیست.

    دلیل کاهش بنزین سوپر در جایگاه‌های سوخت

    اردیبهشت 1400: آقای قلی‌زاده (رئیس صنف جایگاه‌داران) گفته که در سال 1399، جایگاه‌های سراسر کشور، بین 30 تا 70 درصد کاهش فروش را تجربه کردند که البته این کاهش برای بنزین سوپر، بسیار محسوس‌تر بود. 

    آقای قلی‌زاده گفته که از زمان شروع سهمیه‌بندی و سپس شیوع کرونا، تقاضای مردم برای بنزین سوپر، بسیار کمتر شده و به تبع آن، عرضه و تولید بنزین سوپر هم کاهش یافته است. حتی جایگاه‌داران نیز بدلیل عدم فروش سریع بنزین سوپر و با توجه به تبخیر بالتر آن نسبت به بنزین معمولی، دچار خسارت شده‌اند و مجبورند جریمه کسری ناشی از تبخیر بالا را هم پرداخت کنند.

    نارضایتی رانندگان از کمبود بنزین سوپر

    اسفند 99 | آقای قلیزاده (رئیس انجمن صنفتی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی) ضمن اشاره به مناسب‌بودن وضعیت توزیع بنزین معمولی، گفته که در سال 99 اما مصرف بنزین سوپر کاهش چشمگیری داشته است.

    آنطور که آقای قلیزاده گفته، طبیعی است که بعد از افزایش قیمت بنزین و همچنین آغاز سهمیه بندی بنزین، مصرف بنزین سوپر نیز کمتر شود. ضمن اینکه شرایط کرونایی و محدودیت تردد خودروها نیز این مصرف را کاهش داده است.

    آقای قلیزاده همچنی از بی‌نظمی در عرضه بنزین سوپر، به خصوص در یکماه اخیر انتقاد کرده و گفته که برای جایگاه‌های سوخت، درآمد فروش بنزین معمولی و بنزین سوپر تفاوت چندانی ندارد و حتی بنزین سوپر با تبخیر بیشتر جایگاه‌دار را متضرر می‌کند. اما تاخیر و طولانی شدن عرضه، مصرف‌کنندگان این سوخت را دچار مشکل کرده است طوری که در برخی روزها، فروش بنزین سوپر در کشور تا 80 درصد کاهش یافته است.

    کرونا در پمپ‌بنزین‌ها؛ پول نقد ممنوع!

    بهمن 99 | آقای قلی‌زاده (رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت) با انتقاد از پرداخت نقدی هزینه سوخت در جایگاه‌ها، گفته که وقتی بانک‌ها پول نقد را از مردم نمی‌گیرند، مردم مجبورند تا در جایگاه‌های سوخت، پول نقدشان را خرج کنند و همین موضوع باعث افزایش مبتلایان کرونا در میان متصدیان جایگاه شده است. آقای قلی‌زاده همچنین تاکید کرده که دریافت پول نقد در جایگاه‌ها ممنوع است.

    سهمیه بنزین بعد از دوگانه سوز شدن خودرو چه می‌شود؟

    مهر 99 | همانطور که می‌دانید طرح تبدیل رایگان خودروهای عمومی به دوگانه‌سوز، چندماهی است که اجرایی شده. خودروهای عمومی بعد از آنکه به دوگانه‌سوز تبدیل می‌شوند، سهمیه بنزین آن‌ها کمتر می‌شود ولی در عوض، سهمیه CNG با قیمت ارزان‌تر، به آنها اختصاص داده می‌شود. بنابراین اگر بگوییم سهمیه سوخت وانت‌ها پس از تبدیل به دوگانه‌سوز کمتر می‌شود، جمله درستی نیست.

    درباره سهمیه بنزین وانت‌بارها باید یادآوری کنیم که وانت‌های پرمصرف ماهانه 250 لیتر و وانت‌های کم‌مصرف نیز ماهانه 150 لیتر سهمیه بنزین دارند. حال اگر این وانت‌ها در سیستم حمل و نقل عمومی نیز فعالیت داشته باشند، سهمیه بنزین آنها بیشتر شده طوری که پرمصرف‌ها با کاربری عمومی سهمیه 600 لیتری و کم‌مصرف‌ها با کاربری عمومی نیز سهمیه 400 لیتری در هر ماه دارند. 

    سهمیه روزانه بنزین چقدر است؟

    شهریور 99 | مالکان خودروهای شخصی حتما می‌دانند که در هر بار سوختگیری، حداکثر تا 60 لیتر می‌توان از کارت سوخت‌شان استفاده کنند. اما آیا می‌دانید سقف سوختگیری روزانه، بیشتر از این حرف‌هاست؟!

    در هر روز، حداکثر می‌توانید تا 3 مرتبه از کارت سوخت شخصی استفاده کرد؛ به عبارت دیگر یعنی حداکثر 180 لیتر در هر روز می‌توانید از کارت‌تان، بنزین بزنید.

    اما اگر 180 لیتر را تمام کرده باشید، بازهم می‌توانید از بنزین آزاد استفاده کنید. برای بنزین آزاد، محدودیت روزانه‌ای وجود ندارد ولی در طول یک ماه، حداکثر معادل 250 لیتر می‌توانید از بنزین آزاد استفاده کنید.

    حداکثر زمان ذخیره سهمیه بنزین چقدر است؟

    تیر 99 | تقریبا اوایل بهار امسال بود که شیوع کرونا، میزان مصرف سوخت در کشورمان را پایین آورد. به همین دلیل نیز شرکت ملی پخش، زمان ذخیره سهمیه خودروها در کارت هوشمند سوخت را از 6 ماه به 9 ماه رساند. اما از این مدت 9 ماهه، فقط چندین روز باقیمانده و بصورت دقیق‌تر، اول مرداد 99 به پایان می‌رسد. حالا سوال اینجاست که بعد از پایان این مهلت 9 ماهه، چه اتفاقی برای سهمیه سوخت ذخیره شده می‌افتد؟!

    در جواب این سوال باید بگوییم که اگر در 9 ماه اخیر، از سهمیه سوخت خودروی‌تان استفاده کرده‌اید، نباید نگران چیزی باشید! چراکه روی سخن ما، فقط با آنهایی است که تاکنون از سوخت سهمیه‌ای استفاده نکرده‌اند؛ این افراد باید بدانند که میزان ذخیره کارت سوخت‌ خودروها، حداکثر 540 لیتر (معادل 60 لیتر در 9 ماه) است. بنابراین از ابتدای مردادماه 99، سهمیه جدیدی به آنها تعلق نمی‌گیرد.

    همچنین آن‌دسته از مالکان خودروهایی که در 9 ماه اخیر، کمتر از 60 لیتر از سوخت سهمیه‌ای استفاده کرده‌اند، باید مراقب از دست دادن بخشی از سهمیه‌شان یا اصطلاحا سوختن بخشی از سهمیه‌شان باشند.

    بیایید یک مثال بزنیم؛ فرض کنید در 9 ماه اخیر، فقط 40 لیتر از بنزین سهمیه‌ای استفاده کرده‌اید. این یعنی در کارت سوخت شما دقیقا 500 لیتر بنزین، ذخیره شده است. از آنجایی که فقط 40 لیتر با حداکثر سهمیه (540 لیتر) فاصله دارید، بنابراین سهمیه سوخت خودروی شما در ماه جدید، دیگر 60 لیتر نبوده و فقط 40 لیتر به کارت‌تان واریز می‌شود.


    سهمیه بنزین خودروهای صفر

    سهیمه خودروهای نوشماره (صفر کیلومتر) از زمان صدور کارت سوخت آنها، محاسبه می‌شود.

    دلیل کاهش سهمیه بنزین چیست؟

    اگر در حین سوختگیری، کارت سوخت را از داخل کارتخوان بیرون بکشید، ممکن است چند لیتر از سهمیه واقعی‌تان کسر شود. از آنجایی که محاسبه این چند لیتر، نیازمند حساب و کتاب پیچیده ریاضی است، فعلا کاری با آن نداریم! ولی اگر می خواهید چنین اتفاقی برای‌ شما رخ ندهد، کافی است موارد زیر را رعایت کنید:

    • پس از پایان سوختگیری، حتما چک کنید که نازل را به درستی در جایگاهش قرار داده باشید.
    • پس از پایان سوختگیری، تا زمانی که پیام «کارت را بردارید» را مشاهده نکرده‌اید، نباید کارت سوخت را از کارتخوان بردارید. در غیر اینصورت، چند لیتر از سهمیه سوخت‌تان کم میشود.
    • اگر این اشتباه را انجام دادید و کارت را زودتر دیدن پیام مذکور، برداشتید، باید دوباره کارت را در همان کارتخوان قرار دهید. پس از انجام این کار، آن چند لیتری که از سهیمه بنزین‌تان کسر شده بود، مجددا به کارت‌تان واریز میشود.

    باز هم تاکید میکنیم که تنها دلیل کاهش سهمیه بنزین، زمانی است که کارت سوخت را زودتر از موعد مقرر، برداشته باشید. بنابراین اگر سوختگیری را صحیح انجام دهید، هیچ چیزی از سهیمه سوخت‌تان کم نمیشود.

    سهمیه بندی بنزین چگونه است؟

    1- استفاده از «بنزین سهمیه‌ای» فقط با کارت سوخت شخصی امکان‌پذیر است.

    2- استفاده از «بنزین سوپر» فقط با کارت آزاد (کارت جایگاه‌داران) امکان‌پذیر است و نمیتوان از کارت سوخت شخصی، برای بنزین سوپر استفاده کرد.

    3- سهمیه خودروهای شخصی فقط تا 9 ماه (مصوب فروردین 99)، قابل ذخیره است. مثلا اگر در مدت 9 ماه، از کارت سوخت‌تان استفاده نکرده باشید، برای شما تا سقف 540 لیتر (9 تا 60 لیتر) در کارت سوخت‌تان درنظر گرفته میشود. 

    4- افرادی که کارت سوخت ندارند (یعنی افرادی که یا ثبت نام نکرده اند یا ثبت نام کرده ولی هنوز کارت بدست‌شان نرسیده است) نباید نگران سهمیه خودروی‌شان باشند چراکه برای آنها نیز سهمیه ماهانه، درنظر گرفته شده و محفوظ است.

    5- اگر مالک چند خودرو هستید، به ازای هرکدام از خودروهای‌تان میتوانید سهمیه سوخت بگیرید.

    6- همه وسایل نقلیه‌ای که کارت سوخت ندارند، مشمول طرح سهمیه بندی نیز نمی‌شوند. بنابراین تمامی «وسایل نقلیه فرسوده»، سوخت سهمیه‌ای نخواهند داشت؛ یعنی تمامی خودروهای بالای 25 سال و همچنین تمام موتورسیکلت های بالای 10 سال.

    سهمیه بنزین انواع خودروها

    سهمیه سوخت انواع خودرو شخصی، مطابق جدول زیر است:

    نوع کاربری نوع سوخت سهمیه ماهانه
    سواری شخصی بنزینی 60 لیتر
    سواری شخصی دوگانه سوز 30 لیتر

    *اطلاعات جدول فوق، براساس آخرین اطلاعیه‌های شرکت ملی پخش است.

    سهمیه بنزین وانت بار

    برای اطلاع از آخرین اخبار سهمیه بنزین وانت، جزییات سهمیمه سوخت وانت بار، نحوه استعلام سهمیمه وانت و زمان واریز سهمیمه بنزین وانت، مقاله سهمیه سوخت بنزین وانت بار را مطالعه کنید.

    سهمیه بنزین تاکسی

    برای اطلاع از مقدار سهمیه بنزین تاکسی، سهمیه بنزین تاکسی اینترنتی، میزان سهمیه بنزین آژانس، سهمیه بنزین تاکسی دوگانه سوز، زمان واریز سهمیه سوخت تاکسی و نحوه استعلام سهمیه اعتباری تاکسی در سامانه سماس، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله سهمیه بنزین تاکسی را از دست ندهید.

    سهمیه بنزین آمبولانس

    سهمیه سوخت آمبولانس دولتی و خصوصی، مطابق جدول زیر است:

    نوع کاربری سهمیه یارانه ای سهمیه آزاد
    امبولانس دولتی ندارند! 650 لیتر
    امبولانس غیردولتی 500 لیتر 650 لیتر
    امبولانس آرامستان 500 لیتر 650 لیتر

     *اطلاعات جدول فوق، براساس آخرین اطلاعیه‌های شرکت ملی پخش است. ‌ 

    سهمیه بنزین موتورسیکلت

    سهمیه بنزین انواع موتورسیکلت، معادل 25 لیتر در هر ماه است.

    سهمیه سوخت خودروهای سنگین

    با اعلام سازمان راهداری، از ابتدای تیرماه 99 سقف برداشت روزانه سوخت برای خودروهای «نفت گازسوز» که در حمل و نقل جاده‌ای فعال هستند، براساس نوع کاربری آنها و مطابق جدول زیر، افزایش یافته است:

    کاربری سقف برداشت سابق
    (قبل از تیر99)
    سقف برداشت جدید
    (بعد از تیر 99)
    3.5 تا 6 تن 90 لیتر 110 لیتر
    6 تا 10 تن 120 لیتر 180 لیتر
    10 تا 20 تن 200 لیتر 240 لیتر
    20 تا 30 تن 250 لیتر 300 لیتر
    30 تا 40 تن 350 لیتر 420 لیتر
    40 تا 50 تن 350 لیتر 420 لیتر
    بالای 50 تن 350 لیتر 420 لیتر
    بالای 40 نفر 400 لیتر 480 لیتر

    *اطلاعات جدول فوق، براساس آخرین اطلاعیه‌های شرکت ملی پخش است.

    سهمیه سوخت خودروهای پلاک معلولان

    میزان سهمیه سوخت درنظرگرفته برای خودروهای پلاک معلولان، 40 لیتر بیشتر از سهمیه سوخت خودروهای شخصی بوده و مطابق جدول زیر محاسبه می‌شود:

    نوع خودرو سهمیه ماهیانه
    بنزینی 100 لیتر
    دوگانه سوز 70 لیتر

    *اطلاعات جدول فوق، براساس آخرین اطلاعیه‌های شرکت ملی پخش است.‌ 

    البته شرکت ملی پخش، با هدف یکسان‌سازی سهمیه موجود در کارت سوخت پلاک معلولان با سایر پلاک‌ها و همچنین جهت جلوگیری از تغییر کارت سوخت در زمان تعویض پلاک خودرو، در آذرماه 99 خبر داده که قرار است سهمیه سوخت پلاک معلولان، مانند سایر خودروها شود؛ یعنی ماهانه 60 لیتر برای بنزینی‌ها یه 30 لیتر برای دوگانه‌سوزها. اما 40 لیتر باقیمانده نیز حذف نشده بلکه بصورت اعتباری، به مالک خودرو یا نماینده قانونی وی، اختصاص پیدا می‌کند.

    شرکت ملی پخش همچنین گفته که این روش را برای خودروهای جانبازان نیز بصورت موفق، انجام داده و حالا نیز قرار است برای خودروهای پلاک معلولان نیز انجام شود.

    زمان ذخیره سهمیه بنزین

    از ابتدای اردیبهشت 99، حداکثر زمان ذخیره سهمیه بنزین در کارت سوخت وسایل نقلیه، معادل 9 ماه است. بنابراین بیشتر از 540 لیتر (9x60) نمی‌توان در کارت سوخت خودرو، ذخیره کرد.


    اخبار بنزین در ایران

    مهم‌ترین اخبار سهمیه بنزین، شامل زمان واریز سهمیه ماهانه بنزین، قیمت جدید بنزین، میزان مصرف سوخت در ایران و آمار مصرف سالانه بنزین را در مقالات زیر بخوانید:

    اخبار سهمیه سوخت خودرو

    مهم‌ترین اخبار سهمیه بندی سوخت، شامل خبرهای جدید سهمیه سوخت تاکسی بنزینی و سهیمه تاکسی دوگانه‌سوز، سهمیه سوخت وانت‌بارها و همچنین سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

    اخبار کارت هوشمند سوخت

    برای اطلاع از چگونگی ثبت نام کارت سوخت المثنی، مدارک لازم برای ثبت نام کارت سوخت خودرو، نحوه پیگیری کارت سوخت ماشین، پیگیری کارت سوخت موتورسیکلت، استعلام کارت سوخت از شرکت پست و همچنین جهت اطلاع از چگونگی دریافت رمز کارت سوخت، نحوه تغییر رمز کارت و مراحل بازیابی رمز کارت سوخت در صورت فراموشی، مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:


    اخبار جدید تاکسیرانی

    آخرین اخبار تاکسیرانان، وضعیت جدید نوسازی تاکسی فرسوده، مبلغ وام نوسازی تاکسی و جدیدترین شرایط و نحوه تعویض تاکسی قدیمی را در مقاله اخبار تاکسیرانی مطالعه کنید.

    دیدگاه کاربران
    سیدمحمد 1402/7/2
    سلام سهمیه اعتباری ما بالتفاوت را یکساله پرداخت نشده..خواهشن شفاف نمایی کنید تا از بلاتکلیفی نجات پیدا کنیم
    پاسخ
    0
    0
    0
    Homayoonmomeni62 1402/6/3
    سلام چرا از برج ۳ که کارت سوختم را دریافت کردم سهمیه ۶۰ لیتر من واریز نمیشه فقط برای ۹ ماه قبل که طلب داشتم یعنی از زمان تعویض پلاک تا دریافت کارت سوخت که ۹ ماه شده بود رو به مقدار۵۴۰لیتر واریز کردن الان سهمیه تیرماه مرداد ماه و شهریورماه بنده که ۱۸۰ لیتر میشه تا کنون واریز نشده خواستم ببینم تکلیف بنده چیه و باید چکار کنم با سپاس
    پاسخ
    0
    0
    0
    IHossein 1400/9/2
    با سلام راننده نیسان هستم سهمیه اعتباری آبان ماه با بیست روز تاخیر واریز با نصف مبلغ همیشه دلیل خاصی داره
    پاسخ
    0
    0
    0
    Melyardar 1400/8/28
    باسلام چرا اعتبارسوخت وانت بارها راواریز نمیکنند ویا یک ماه واریز میشود ویک ماه واریز نمیشودلطفأ مثل یارانه ها یک روز از ماه را برای واریز مشخص کنند تا راننده ها بدانند چه روزی اعتبار واریز میشود درضمن اعتبارسوخت شهریور را هم واریز نکردند به خداوندی خدا ما راننده ها مشکلاتمان زیاد است دیگر با واریز نکردن این اعتبارها اذیتمان نکنید خدا راخوش نمیاد بریم بنزین ازاد بزنیم و از جیبمان بدیم زندگی ماراننده ها که همین جوری خیلی سخت است لطفأ اون دنیا را هم برای خودتان نگه دارید باتشکر
    پاسخ
    0
    0
    0
    vahid2 1400/8/11
    سلام. سهمیه بنزین وانت بارها از ابتدای آبان 1400 به میزان 10 لیتر کاهش یافته ولی هیج کجا اطلاع رسانی نمی کنند. خیلی خزنده این کار انجام شده. چرا شما در سایت اطلاع رسانی نمی کنید. این موضوع به شرکت پخش و پالایش فراورده های نفتی ابلاغ شده ولی به هیچ رسانه ای اطلاع رسانی نشده. من دیشب در جایگاه سوخت که میخواستم بنزین بزنم مطلع شدم. امروز تلفن زدم به شماره 09627 و با کارشناس صحبت کردم که سهمیه من برای آبان 110 لیتر واریز شده چرا؟ میگه آره ابلاغیه آمده برای شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی که 10 لیتر از وانت بارها کم بشه. میگم پس چرا هیچ رسانه ای اطلاع نداره. میگه چون فقط به شرکت پخش و پالایش ابلاغ شده . همین!
    پاسخ
    0
    0
    0