اخبار تاکسی های اینترنتی در ایران

اخبار تاکسی های اینترنتی در ایران

چرا تاکسی های اینترنتی از ورود به فرودگاه منع شدند؟

دی 1401: مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، درباره ممنوعیت ورود تاکسی‌های اینترنتی به فرودگاه امام خمینی گفت که طبق اعلام راهنمایی و رانندگی، راننده‌های تاکسی‌های اینترنتی راننده‌های داخل شهر هستند و شناسایی‌ها و آزمایشات لازم برای خارج از شهر و رانندگی آن‌ها در بیرون شهر انجام نشده است. بنابراین آمادگی رانندگان و خودروها برای سفر خارج از شهر احراز نشده و ممکن است این صلاحیت را نداشته باشند. به همین خاطر، هم به دلیل بحث‌های امنیتی و هم موضوع ایمنی این مسئله مطرح شده است. 

وی افزود ایمنی خودرو، راننده و مسافر از اهمیت بسزایی برخوردار است و اگر این خودروها قصد دارند سفر خارج از شهر نیز داشته باشند، باید ابتدا مجوز لازم را دریافت کنند که این اجازه نیز به آن‌ها داده می‌شود تا نسبت به سفرهای خارج از شهر اقدام کنند. 

منع تردد برون شهری تاکسی های اینترنتی 

دی 1401: سردار حسن مومنی، رئیس پلیس راه کشور، اعلام کرد سازمان راهداری با استنادات قانونی و طی چند نامه رسمی درخواست کرده تا از تردد برون شهری خودرو‌های اینترنتی جلوگیری شود. براساس قوانین و مقررات، هر خودرویی که قصد حمل مسافر در جاده‌ها را داشته باشد، باید تحت نظارت سازمان راهداری و پلیس باشد. همچنین دارای پروانه فعالیت، کارت هوشمند رانندگی، کارت سلامت راننده، دفترچه ثبت ساعت ، گواهی معاینه فنی معتبر و... باشد. براساس ماده 203 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، تردد این خودروها برای جا به جایی مسافر در برون شهر ممنوع است و خودرو‌های با پلاک شخصی حق جابجایی مسافر در برون شهر را ندارند‌. 

بر اساس گفته‌های وی، رانندگان ناوگان حمل و نقل سواری تحت نظارت پلیس و راهداری هستند. در ضمن، رانندگان خودرو‌های سواری عمومی، رانندگان حرفه‌ای هستند. اما تاکسی‌های اینترنتی معلوم نیست ایمنی و یا صلاحیت رانندگی دارند یا خیر. اخیرا تعداد رانندگان غیرحرفه‌ای تاکسی‌های اینترنتی که با خودرو‌های ناایمن در حال تردد هستند بیش‌تر شده و این بازی با جان مسافران است. خودرو‌های با پلاک شخصی برای حمل مسافر در برون شهر باید تحت نظارت قرار گیرند تا اطلاعات آن‌ها دردسترس باشد. 

سردار مومنی درباره این مصوبه گفت از آن جایی که به‌تازگی تعداد خودرو‌های اینترنتی در جاده‌ها افزایش پیدا کرده است، مصوبه منع تردد نیز اخیرا ابلاغ شده است و در گذشته وجود نداشت.  

وی به مردم توصیه کرد تا از تاکسی‌های اینترنتی برای تردد برون شهری استفاده نکنند. اگر اتفاقی بیفتد، هم راننده و هم شرکت‌های اینترنتی باید پاسخگو باشند. همچنین افزود که مخالفتی با کسب و کار تاکسی‌های اینترنتی وجود ندارد. بلکه مشکل این است که آن‌ها در چارچوب نیستند و باید مجوزهای لازم را کسب کنند. اگر تاکسی‌های اینترنتی بدون مجوز، اقدام به جابجایی مسافر در جاده‌های برون شهری داشته باشند، تخلف است. اما اگر بتوانند مجوزهای لازم را دریافت کنند، منعی برای تردد برون شهری آن‌ها وجود نخواهد داشت. 

محل مشخص تاکسی های اینترنتی در فرودگاه 

دی 1401: سعید چلندری، سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی، درباره ساماندهی فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در این فرودگاه گفت مقرر شده تا تاکسی‌های اینترنتی از داخل پارکینگ شماره 3 برای خدمات‌رسانی به مسافران اقدام کنند. این اقدام ضمن جلوگیری از ازدحام جمعیت مقابل ترمینال، محل مشخصی در پارکینگ شماره ۳ برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. این محل از طریق پل ارتباطی با ترمینال یک فرودگاه ارتباط دارد و فاصله آن از ترمینال یک، حدود ۸۰۰ متر است. 

وی افزود این ساماندهی، از آسیب به کسب و کار تاکسی‌های اینترنتی که در فرودگاه مشغول به خدمات‌رسانی هستند، جلوگیری می‌کند و خدمات باکیفیت بهتر و ایمنی بالاتر به مسافران ارائه خواهد شد. یکی از مشکلات این بخش آن است که هویت راننده خودرو مسافربر برای فرودگاه مشخص نیست و تشخیص مسافربر شخصی که اطلاعات آن در جایی ثبت نشده مقدور نبوده است. تشخیص تاکسی‌های اینترنتی نیز مقدور نبوده و در صورت شکایت مسافران، امکان پیگیری آن فراهم نیست. بنابراین این ساماندهی با هدف حفظ و ارتقا ایمنی سفر مسافران برنامه‌ریزی شده است. با اجرای این طرح، امکان پیگیری شکایات مسافران از تاکسی‌های اینترنتی فراهم می‌شود و از فعالیت مسافربرهای شخصی که احراز هویت نشده‌اند جلوگیری به عمل خواهد آمد. 

قوانین جدید ورود تاکسی ها به فرودگاه

دی 1401: سعید چلندری، سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام، درباره فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در این فرودگاه گفت که فعالیت آن‌ها در محیط فرودگاه ممنوع نشده است؛ بلکه ساماندهی شده و یک فضای جدید برای فعالیت آن‌ها در فرودگاه امام مشخص شده است. 

طبق گفته‌های وی، 1200 تاکسی فرودگاهی در محیط فرودگاه امام خمینی حضور دارند که در طی شبانه‌روز در مقابل ورودی ترمینال می‌ایستند و گاهی برای پذیرش مسافر تا چند ساعت در نوبت انتظار هستند. در مقابل گروهی از مسافربرهای شخصی که با مسافربرهای اینترنتی قابل تشخیص نیستند، نیز مقابل ترمینال صف می‌کشیدند. مسافربرهای شخصی به بهانه پذیرش مسافر، مقابل ترمینال تجمع داشتند و خرید و فروش ارز می‌کردند. مواردی از رفتارهای خلاف عرف رانندگان شخصی نیز از سوی مسافران گزارش شده است. این رانندگان حتی چندین بار با رانندگان تاکسی‌های فرودگاهی درگیر شده‌اند. 

وی افزود نهایتا در پی اعتراض تاکسی‌های ویژه فرودگاه به دادسرای فرودگاه، این دادسرا به موضوع ورود کرد و معاون دادستان دستور توقیف خودرو مسافربرهای شخصی را صادر کرد. اما درباره تاکسی‌های اینترنتی تصمیم جدیدی گرفته شد. این فضا جنب هتل فرودگاهی برای حضور تاکسی‌های اینترنتی فراهم شده و مسافران می‌توانند با استفاده از مسیر پل ارتباطی خود را به تاکسی‌ها برسانند، تابلو نیز نصب شده است. تاکسی‌های اینترنتی همچنین می‌توانند در پارکینگ فرودگاه تا 15 دقیقه توقف رایگان داشته باشند و مسافران را پذیرش کنند. اما حق حضور مقابل ترمینال و دخالت در امور مسافری را ندارند؛ چرا که پلیس فرودگاه با آن‌ها برخورد خواهد کرد. بر این اساس تاکسی‌های اینترنتی به فعالیت خود دورتر از مقابل ورودی ترمینال یک ادامه خواهند داد. در واقع با حکم رئیس دادسرای فرودگاه امام خمینی، تجمع مسافربرهای متفرقه جلو ترمینال ممنوع شده است. 


اخبار مهم تاکسی و تاکسیرانی

مهم‌ترین خبرها درباره خودروهای تاکسی، شامل اخبار نوسازی تاکسی فرسوده، اخبار سهمیه بنزین تاکسی، اخبار ثبت نام سهمیه بنزین تاکسی اسنپ، اخبار افزایش کرایه تاکسی و همچنین اخبار شرایط معاینه فنی تاکسی را در مطالب منتخب زیر مطالعه کنید:

نویسنده : مریم سادات نوری

منبع : باما