پاسخی به مرسدس GLC و ب‌ام‌و X4

معرفی کانسپت آئودی Q4 E-Tron اسپرت‌بک

18 تیر 1399 12:58

آئودی سرانجام به تقاضای مشتریانش برای مقابله با دیگر شاسی‌بلندهای هم‌وطن چراغ سبز نشان داد. این شرکت بعد از معرفی کانسپت استاندارد Q4 E-Tron حالا ویرایشی کوپه آن را نیز تولید کرده است.

آئودی با کمک عناصری مانند سقف شیب‌دار تلاش کرده محصول جدید را به یک کراس‌اور کوپه نزدیک‌تر کند، این همان جایی است که ترافیکی از رقبای آلمانی حضور دارند. آئودی می‌گوید قصد دارد تا سال 2025 میلادی 20 خودروی برقی جدید را به لیست فروش خود اضافه کند. سال گذشته کراس‌اور بحث‌برانگیز E-Tron رونمایی شد و به زودی نیز قرار است سدان E-Tron جی‌تی راهی بازار شود. اکنون این خودروساز لوکس گزینه دیگری را در دنیای خودروهای برقی در دست تدارک دارد.

اگرچه E-tron Sportback Q4 در حال حاضر یک کانسپت به شمار می‌رود ولی آئودی قول داده فروش آن را در سال 2021 آغاز کند. این یعنی Q4 جدید هفتمین خودروی برقی است که تاکنون توسط شرکت تولید خواهد شد.

سال گذشته آئودی Q4 E-Tron استاندارد را دیده بودیم، اکنون با انتشار تصاویر کامل می‌توان به جزئیات هوشمندانه این خودرو پی برد. مانند همیشه نشانه‌هایی از زبان بصری اسپرت در جلو و عقب این خودرو دیده می‌شود. عناصری مانند سقف شیب‌دار که تلاش شده محصول جدید را به یک کراس‌اور کوپه نزدیک‌تر کند. این همان جایی است که ترافیکی از غول‌های تازه‌وارد مانند مرسدس‌بنز GLC کوپه، ب‌ام‌و X4 و البته پورشه ماکان نیز حضور دارند.

کانسپت آئودی Q4 E-Tron اسپرت‌بک

ضریب درگ نسخه اسپرت‌بک با ثبت رقم 0.26 معادل 0.01 واحد از مدل استاندارد بهتر نشان می‌دهد.

به راحتی می‌توان پیوند خانوادگی این خودرو را با دیگر اعضای E-Tron لمس کرد. شرکت اصراری به تفاوت عمیق میان مدل اسپرت‌بک و نسخه استاندارد نداشته است. به همین خاطر است که فرم جلوپنجره و چراغ‌های باریک LED تا حدودی شبیه به ویرایش قبلی از آب درآمده‌اند. با این حال انتظار داریم وقتی مدل نهایی عرضه می‌شود، فرم و ساختار چراغ‌ها نزدیک‌تر به مدل‌های فعلی E-Tron باشد. در قسمت عقب نیز چراغ‌هایی می‌بینیم که این اواخر تبدیل به امضای همیشگی آئودی شده‌اند.

داخل کابین که به طور حتم با نمونه نهایی تفاوت دارد، یک نمایشگر 12.3 اینچی درست در مرکز دیده می‌شود. هم‌چنین پشت فرمان یک نمایشگر دیجیتال تعبیه شده است. آئودی از فناوری چشمگیری در داخل این خودرو بهره برده است. به طوری که گفته می‌شود از آبکاری کروم به جای رنگ استفاده خواهد شد. همچنین صندلی‌ها کف‌پایی‌ها نیز از مواد بازیافتی تشکیل شده‌اند.

کابین کانسپت آئودی Q4 E-Tron اسپرت‌بک

شرکت مدعی است Q4 جدید از بیشترین فضای داخلی در میان همکلاسان خود سو می‌برد. فاصله محوری 2774 میلی‌متری و پکیج تخت باتری‌ها فضای مناسبی برای قسمت پا و سر سرنشینان فراهم آورده است.

درست مانند اغلب خودروهای برقی فولکس‌واگن، این زیرمجموعه آلمانی نیز از پلتفرم مدولار MEB استفاده کرده است. آئودی Q4 اسپرت‌بک مجهز به یک پکیج باتری 82 کیلووات ساعتی است که دو موتور برقی را تغذیه می‌کند. موتور برقی عقب 201 اسب‌بخار و موتور جلو 100 اسب‌بخار دیگر تولید می‌کند. این خروجی 301 اسب‌بخاری توسط سیستم انتقال قدرت AWD به همه چرخ‌ها منتقل می‌شود. شتاب صفر تا صد این خودرو 6.3 ثانیه و سرعت نهایی‌اش 180 کیلومتر برساعت اعلام شده است.

کانسپت آئودی Q4 E-Tron اسپرت‌بک

شرکت می‌گوید بر اساس استانداردهای WLTP اروپا با یک بار شارژ می‌توان تا حدود 450 کیلومتر پیمایش داشت. البته این عدد در مقیاس آمریکایی کمی کمتر است. در صورت استفاده از ظرفیت شارژ 125 کیلوواتی باتری‌های این خودرو در مدت 30 دقیقه تا 80 درصد شارژ می‌شوند.

بار دیگر یادآوری می‌کنیم که این خودرو هنوز یک کانسپت است و برای رونمایی رسمی از نمونه نهایی باید تا اواخر سال جاری میلادی و عرضه در سال 2021 صبر کرد.

دیدگاه کاربران