مونتاژ در ایران با قوی‌ترین موتور

مشخصات سوئیست DX7 مانیان خودرو

9 بهمن 1400 09:39

بهمن 1400: براساس جدیدترین اسناد منتشر شده از سوی گمرکات کشور، شرکت مانیان خودرو در دی‌ماه 1400 اقدام به ثبت سفارش برای واردات دو دستگاه سوئیست DX7 با مدل 2021 کرده؛ خودرویی که البته در اسناد گمرکی، از آن به عنوان سوئیست MX7 نام برده شده است. بنابراین این احتمال وجود دارد که شرکت سازنده، نام این خودرو را در بازار ایران تغییر دهد.

همچنین طبق این اسناد، کراس‌اور چینی سوئیست DX7 در دو تیپ مختلف وارد شده که یکی 166 هزار یوآن و دیگری نیز 169 هزار یوآن قیمت داشته است. اما خبر خوب دیگر اینکه مدل‌های وارداتی، موتور 4A95TD دارند. این یعنی سوئیست DX7 با قوی‌ترین موتور 1.5 لیتری‌اش، به ایران آمده است.

پرچمدار کراس‌اورهای سوئیست

بعد از معرفی سوئیست DX3 توسط دیار خودرو که البته نسخه تغییرنام یافته‌ای از همان DX5 بازار چین است، حالا خبر رسیده که برادر لوکس‌ و گران‌قیمت این خودرو با نام سوئیست DX7 نیز برای ورود به بازار ایران آماده می‌شود؛ البته این‌ سوئیست ظاهرا قرار نیست با دیار خودرو به کشورمان بیاید چراکه این‌بار، شرکت مانیان خودرو برای عرضه آن، اعلام آمادگی کرده است؛ شرکتی که قبلا نیز برای ورود محصولات لوکس هونگچی به ایران، دست به کار شده بود.

دومین فیس لیفت برای بازار ایران

تا قبل از آمدن DX3، در بازار ایران برند سوئیست (Soueast) را با ون‌های دلیکا می‌شناختیم. اما در آن‌سوی آب‌ها در بازار چین و روسیه شاسی‌بلندهای این شرکت هستند که محبوبیت گسترده‌ای دارند. اکنون نیز نوبت محصول میان‌رده این شرکت، یعنی سوئیست DX7 است تا خودی در بازار ایران نشان دهد.

شرکت سوئیست که به لطف مالکیت 25 درصدی میتسوبیشی ژاپن در آن از نظر مهندسی و طراحی پیشرفتی چشم‌گیر را تجربه می‌کند، سال 2020 با معرفی دومین فیس‌لیفت DX7 خبرساز شد. سوئیست DX7 متولد سال 2014 است و دو سال بعد، یعنی در 2016 با فروش 76 هزار و 304 دستگاه بهترین رکورد خود را ثبت کرد. ولی آمار فروش تنها 4 هزار و 397 دستگاهی در سال 2019، سوئیست را مجبور به عرضه دومین فیس‌لیفت DX7 کرد.

در زمان ورود DX7 به بازار چین، هنوز سوئیست DX9 معرفی نشده بود و خیلی‌ها، کراس‌اور DX7 را پرچمدار سوئیست می‌دانستند ولی از آنجایی که DX9 در اواخر 2021 به بازار چین معرفی شده، حالا باید DX7 را یک پله پایین‌تر از DX9 و در سگمنت کراس‌های سایز متوسط جای داد.

محصول جدید به معنی واقعی کلمه، از نظر طراحی، مدرن و آینده‌نگر شده است. باید اعتراف کرد که حتی در جزئیات بصری این خودرو نیز دقت شده است. سوئیست نمای جلویی DX7 را براساس سنت مدل‌های قبلی طراحی کرده و منحصربه‎فرد بودن در آن به خوبی لمس می‌شود. همه‌چیز یک بار دیگر بازطراحی شده است. از چراغ‌ها و جلوپنجره گرفته تا سپرها و حتی کاپوت. در نمای پشتی نیز شاهد یک الگوی متفاوت با زبان متعارف شاسی‌بلندهای چینی هستیم. بازی زیبای چراغ‌ها و خطوط معنادار کروم‌، علاوه بر رعایت اسپرت‌گرایی تا حدودی هم اشرافی به چشم می‌آیند.

مشخصات فنی سوئیست DX7

سوئیست برای سری جدید DX7 فقط از موتور 1.5 لیتری میتسوبیشی استفاده کرده و موتور 1.8 لیتری 4K20T آنرا، دیگر کنار گذاشته است. اما نکته اینجاست که در بازار چین، موتور 1.5 لیتری DX7، در دو نسخه مختلف عرضه شده که تفاوت‌شان را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

کد موتور 4A95T 4A91T
نوع موتور 1.5 لیتری توربوشارژ میتسوبیشی
قدرت تقریبی 197 اسب بخار 156 اسب بخار
گشتاور 285 نیوتن متر 215 نیوتن متر
گیربکس 7 دنده دوکلاچه اتومات 6 دنده اتومات
مصرف ترکیبی 7.1 لیتر 7.9 لیتر
وزن تقریبی 1545 کیلوگرم 1555 کیلوگرم

*اطلاعات جدول فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

از آنجایی که سوئیست از سال 2020 به بعد، فقط از موتور 4A95T استفاده کرده است، ما هم باید امیدوارم باشیم که DX7 با قدرتمندترین موتورش در بازار کشورمان حضور پیدا کند و خوشبختانه همین اتفاق نیز رخ داده و مانیان خودرو، قوی‌ترین نسخه آنرا به ایران آورده است.

رقیبان سوئیست DX7 در ایران

همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم، سوئیست DX7 در رده کراس‌اورهای سایز متوسط است و ظرفیت 5 سرنشین را دارد. پس بنابراین باید آنرا رقیب بسیار خوبی برای خودروهای جدید شرکت بهمن موتور، یعنی فیدلیتی پرایم و دیگنیتی بدانیم. رقیب بعدی DX7 قطعا تیگو 7 پرو از شرکت مدیران خودرو خواهد بود. ضمن اینکه کی‌ام‌سی K7 شرکت کرمان موتور و اف‌ام‌سی T5 از خودروسازی فردا موتور را هم نباید فراموش کنیم.

اما علاوه‌بر این مدل‌ها، سوئیست DX7 هنوز هم رقیبان زیادی در کشورمان دارد! این چینی با اینکه دو دیفرانسیل نیست اما یواز پاتریوت از شرکت سروش دیزل، هم می‌تواند رقیب ارزان‌ترش باشد. این چینی با اینکه 7 نفره نیست اما دایون Y5 از شرکت ایلیا موتور هم در محدوده قیمتی آن قرار دارد. محصولات دیگری مانند اس‌دبلیوام G05 از شرکت سیف خودرو و بی‌وای‌دی تانگ از شرکت کارمانیا نیز از مهم‌ترین رقیبا غیرمستقیم سوئیست DX7 هستند.

قیمت سوئیست DX7

سوئیست DX7 با موتور 4A95T حدود 120 تا 140 هزار یوآن قیمت دارد که تقریبا معادل 18 تا 22 هزار دلار می‌شود. این یعنی اینکه حتی اگر نرخ دلار ثابت بماند، قیمت تمام‌شده سوئیست DX7 در سال 1401 نباید کمتر از 900 میلیون تومان باشد.

دیدگاه کاربران