همه چیز درباره چینی تازه وارد

سوئیست A5 به ایران رسید

24 شهریور 1399 14:00

تقریبا یک ماهی می‌شود که جدیدترین سدان سوئیست (Soueast) چین در خیابان‌های تهران و البته با پلاک گذرموقت، درحال تردد است. هنوز مشخص نیست که این خودرو چگونه و با چه قصدی پا به کشورمان گذاشته اما شاید در آینده‌ای نزدیک، با یک محصول جدید در کشورمان روبرو شویم؛ محصولی که پتانسیل رقابت در بازار چری آریزو5 و بسترن B30 را دارد: سوئیست A5 اینجاست!

قیمت پایه A5 کمی ارزان‌تر از قیمت بسترن B30 استقبل از معرفی A5 باید بدانید که سوئیست نام اصلی‌اش South East Motor است ولی محصولاتش را با نشان تجاری Soueast به بازار می‌فرستد. سوئیست در واقع، شرکتی جوینت‌ونچر است که 75% سهامش در اختیار دو شرکت چینی و 25% مابقی سهامش نیز در تملک میتسوبیشی است.

برای ما ایرانی‌ها، نام سوئیست هرچند نام کمتر شنیده شده‌ای است اما با این نام، غریبه نیستیم. اگر یادتان باشد در اواسط دهه 80 شمسی، طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در کشورمان اجرا شد که به موجب یکی از مصوبات آن، تعداد زیادی از ون‌های عجیب و غریب و عمدتا بی‌کیفیت، پا به ایران گذاشتند؛ مانند ون «نارون» که محصول کینگ لانگ چین بود، یا ون «غزال ایران خودرو» که محصول شرکت روسی GAZ بود، یا ون «کارسان» که اصالتی ترکیه‌ای داشت.

اما در کنار این نام‌ها، نام ون دیگری هم به چشم می‌خورد؛ ونی به اسم «دلیکا» که نمی‌دانیم بدلیل موتور تحت لیسانس میتسوبیشی آن بود یا بدلیل واردات بیش از 5000 دستگاهی‌اش به ایران، ولی هرچه بود از سایر ون‌های آن زمان، شهرت بیشتری پیدا کرد. ون دلیکا توسط خودروسازی آسنا پا به ایران گذاشت ولی نه خدمات پس از فروش مناسبی داشت و نه قطعات آن در بازار پیدا می‌شد. حالا که به اینجا رسیدیم، این را هم بگوییم که بسیاری از شرکت‌هایی که واردات این ون‌ها را به ایران برعهده گرفتند، نه قبل از این ماجرا، وجود خارجی داشتند و نه بعد از این ماجرا، به فعالیت‌شان ادامه دادند. انگار فقط تاسیس شدند تا سودی به جیب بزنند و محو شوند. اما بگذریم! همه این‌ها را گفتیم که بگوییم ون دلیکا، محصول قدیمی همین شرکت «سوئیست» است.

مشخصات فنی سوئیست A5

با اینکه ون دلیکا، تصویر ذهنی ما را از برند سوئیست کاملا خراب و ویران کرده ولی حالا زمان تجدیدنظر است؛ آن شرکتی که 15 سال پیش به ایران آمده بود، حالا خیلی فرق کرده. کافی است به پرچمدار جدید این شرکت، یعنی سوئیست DX7 نیم‌نگاهی داشته باشید تا ببینید از کجا به کجا رسیده.

سوئیست A5 محصول سال 2019 است؛ یعنی در همان سالی که DX7 برای اولین‌بار معرفی شد، این سدان هم برای اولین‌بار به بازار چین رفت. بزرگ‌ترین ویژگی ظاهری سوئیست A5 را می‌توان فرمت Xشکل در جلوپنجره آن دانست. استفاده از پنل‌های کروم‌رنگ تلاش چینی‌ها برای افزایش ویژگی‌های لوکس‌گرایانه A5 بوده است. با این حال در قسمت عقب رفتاری محافظه‌کارانه را از سوئیست شاهد هستیم.

این خودرو با طول، عرض و ارتفاع 4588، 1780 و 1485 و فاصله محوری 2625 یکی از بزرگ‌ترین‌ها در کلاس خودش خواهد بود. برخلاف طراحی بیرونی، برگ برنده محصول فوق تغییرات مربوط به کابین آن است، جایی که المان‌های مدرن و اسپرت جای نمونه‌های سنتی قبلی را گرفته. حضور یک نمایشگر بیرون از داشبورد 9 اینچی حس و حال اروپایی به این خودرو بخشیده است.

علی‌رغم گذشت دوسال از معرفی A5، سوئیست هنوز هم تغییری در موتور A5 انجام نداده چراکه همان موتور 1.5 لیتری میتسوبیشی با قدرت 120 اسب‌بخار و گشتاور 143 نیوتن‌متر در آن دیده می‌شود. علاوه بر جعبه‌دنده CVT، مدل قدیمی 5 سرعته دستی که پیش‌تر روی سوئیست DX3 هم دیده بودیم، همچنان برای A5 نیز قابل سفارش است.

دو کیسه هوا، سانروف، کروز کنترل، تریم داخلی چرم مصنوعی، نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، استارت دکمه‌ای، سیستم کنترل پایداری، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، چراغ روشنایی روز، سنسور نور و باران، تهویه اتوماتیک، جلو آمپر دیجیتال، آینه‌های تاشو برقی، سنسور باد تایر و غیره در سوئیست A5 دیده می‌شود.

قیمت سوئیست A5

مدل 2019 سوئیست A5 با گیربکس CVT، هم اکنون در بازار چین قیمتی بین 68 تا 76 هزار یوآن دارد که معادل تقریبی 10 تا 11 هزار دلار است؛ یعنی حدود 1500 دلار ارزان‌تر از بسترن B30 مدل 2019. بنابراین سوئیست A5 حتی در صورت مونتاژ در ایران، نمی‌تواند قیمتی کمتر از 350 میلیون تومان داشته باشد. البته همه این‌ها فعلا حدس و گمان است و باید ببینیم چه آینده‌ای در انتظار این چینی خواهد بود.

دیدگاه کاربران