نه تنها در ایران بلکه در سرتاسر بازارهای جهانی رنگ اغلب خودروها در فراوانی سفید، مشکی و یا خاکستری هستند. تا حالا برایتان این سوال پیش نیامده که چرا اینگونه است؟
”اصلیترین دلیل تقاضای برای این رنگها، تمایل بیشتر مشتریان برای خرید آنها به حساب میآید.“تحقیق شبکه CNBC درباره خستهکننده بودن رنگ بیشتر خودروها نتایج شوکهکنندهای داشته است. بررسیها نشان میدهد در بازه آماری خودروهای فروخته شده سال 2019 رنگ سفید با فراوانی 39 درصد پرفروشترین رنگ بوده است. در ادامه رنگ مشکی با 16 درصد، خاکستری با 13 درصد و نقرهای با 10 درصد رتبههای بعدی را در اختیار دارند.
سوال اینجاست که چرا اغلب خودروهای دنیا با این رنگها تولید و فروخته میشوند. عوامل متعددی در این پدیده دخیل هستند. نخستین دلیل آن است که این رنگها با همهچیز مطابقت دارند. از سوی دیگر رنگهای فوق برخلاف رنگهای خاص، همیشه مد هستند و دلیل دیگر که در برخی از بازارها بهشدت متعارف است، شرایط فروش نسخه دستدوم آنها خواهد بود.
در برخی از بازارها مشتریان تمایل دارند خودروهای خود را از نمایندگیها تهیه کنند تا اینکه آنها را به طور خاص و یا سفارشی دریافت کنند. البته اغلب نمایندگیها و فروشندگان نیز از خرید و فروش مدلهایی که رنگ خاص دارند نیز چشمپوشی میکنند. چراکه آنها خودروهایی برای فروش به نمایش میگذارند که مورد پسند اکثریت قرار میگیرد.
در این میان مسائل روانشناسی نیز نقش دارد. به عنوان مثال رنگ آبی در خودروهای برقی رنگ محبوبی است. این میتواند به دلیل این باشد که خودروهای برقی در اوایل عمر فروش خود با رنگ آبی عرضه میشدند. این یعنی اکنون ممکن است مصرفکنندگان رنگی را با خودروهای برقی مرتبط کنند. از سویی دیگر برخی از خودروها با رنگهای ویژهای شهرت بیشتری دارند. مانند پیکاپ Ram 1500 که به صورت سنتی با رنگ سفید عاجی ارائه میشود. در نمونهای دیگر مرسدسبنز S کلاس را داریم که مدل مشکی مگنتیک آن فروش بیشتری دارد.
علیرغم تمام این توضیحات اصلیترین دلیل تقاضای برای این رنگها، تمایل بیشتر مشتریان برای خرید آنها به حساب میآید.
مترجم : نیما حدادی
منبع : carscoops.com