ظرفیت بالاتر و هزینه ساخت‌ پایین‌تر

نسل جدید باتری‌های تسلا معرفی شد

9 بهمن 1399 17:56

مهر ماه گذشته بود که ایلان ماسک از پکیج جدید باتری‌هایی موسوم به 4680 رونمایی کرد. آن زمان تصاویر دقیقی از این باتری‌ها منتشر نشده بود ولی اکنون برخی از رسانه‌ها مدعی هستند که عکس‌های واقعی آن را به دست آورده‌اند.

گفته می‌شود این باتری‌های 5 برابر ظرفیت بیشتری دارند و 6 برابر نیز قدرت بیشتری نیز فراهم می‌کنند.اولین چیزی که درباره این پکیج جلب توجه می‌کند، ساختار لانه زنبوری آن با سوراخ‌های تقریباً عمیق است. سوراخ‌هایی که احتمالاً برای جاسازی سلول‌های 4680 تعبیه شده‌اند. فضاهای بین سلول‌ها با نوعی اپوکسی پر شده‌اند. به نظر می‌رسد این همان موادی است که تسلا روی مدل 3 خود نیز استفاده کرده بود. ساختاری که تسلا نسبت به خنک‌کاری آن اعتقاد ویژه‌ای دارد. ت

عداد 960 سلول جداگانه روی سطح این پکیج با آرایش 24 در 40 دیده می‌شود. تصاویری تبلیغاتی که چندی پیش تسلا منتشر کرده بود، فواصل بین سلول‌ها بود که در عکس واقعی بسیار بیشتر از رندر ارائه شده توسط تسلا هستند. برخی از کارشناسان با اشاره به لوله‌های خنک‌کننده، مواد تشکیل‌دهنده آنها را اتیلن گلیکول (ماده اصلی الیاف پلی‌استر) تشخیص داده‌اند. در امتداد لبه‌ها نیز ابزارهایی برای اتصال به سایر پنل‌ها هم دیده می‌شود.

نسل جدید باتری‌های تسلا

اگر فرض کنیم هر سلول با سوراخی به قطر 46 میلی‌متر باشد و در ادامه اگر نسبت بین سوراخ و شکاف را محاسبه کنیم،  فاصله بین تعداد سلول‌های بزرگ تقریباً 9 میلی‌متر می‌شود. با این فاصله و قطر 46 میلی‌متری، محاسبه ابعاد پکیج ساده است. این یعنی پکیج فوق به اندازه‌ای بزرگ است که نمی‌تواند درون مدل 3 قرار بگیرد. الگوی 960 سلولی شاید برای شاسی‌بلند مدل Y سازگارتر باشد.

تقریباً مطمئن هستیم که پکیج جدید باتری‌های 4680 تسلا از کناره‌ها خنک نمی‌شوند. درحقیقت این همان زیرساخت برای باتری‌های Tabless (بدون تب) است. این باتری‌ها ضمن توان بالاتر، دامنه حرکتی بیشتری را نیز فراهم می‌کنند. این باتری‌های 5 برابر ظرفیت بیشتری دارند و 6 برابر نیز قدرت بیشتری نیز فراهم می‌کنند. کارشناسان می‌گویند میزان پیمایش خودروهای تسلا با این باتر‌های جدید 16 درصد نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

نسل جدید باتری‌های تسلا

به گفته ایلان ماسک یکی از موفقیت‌های خیره‌کننده این فناوری کاهش هزینه‌های ساخت آن است. باتری‌هایی با ویژگی Tabless (بدون تب یا همان قسمت اتصال باتری) که در نهایت شرکت را قادر می‌سازد تا قیمت خودروهای برقی را نزدیک به محصولات بنزینی کند.

تسلا در تلاش است تا به کمک باتری‌های جدید هزینه‌های خود را به ازای هر کیلووات ساعت کاهش دهد. اگرچه این کاهش قیمت چندان به مذاق سهام‌داران تسلا خوش نیامده ولی در درازمدت می‌تواند منجر به مقرون به صرفه شدن قیمت این خودرو و افزایش چشم‌گیر فروش شود.

در حال حاضر سلول‌های 2170 پاناسونیک در خودروهای مدل 3 و مدل Y این شرکت استفاده می‌شود.

دیدگاه کاربران