یکی از ویژگیهای مهم در یک خودرو، کیفیت سواری آن به شمار میرود (خصوصاً در کشور ما با توجه به شرایط خیابانها و جادهها) و رانندگی با خودرویی که سواری نرمی دارد واقعاً لذتبخش است. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کردهاید که چه اجزایی در سیستم تعلیق باعث میشوند حتی هنگام عبور از مسیرهای ناهموار، هیچ ضربهای احساس نکنید؟
”کمک فنر یکی از اجزای مهم در سیستم تعلیق به شمار میرود که مانع از انتقال نیروی ناشی از حرکت در مسیر به کابین خودرو و سرنشینان میشود. “همانطور که میدانید، کمک فنر یکی از اجزای مهم در سیستم تعلیق به شمار میرود؛ اما باید بدانید که معمولاً تصوری که از نحوه عملکرد کمک فنر وجود دارد، با واقعیت منطبق نیست. علاوهبراین، معمولاً تا پیش از این که یک مکانیک به شما توصیه کند که کمک فنرهای خودرو را تعویض کنید، به احتمال زیاد چندان توجهی به آنها نخواهید کرد.
معمولاً این طور تصور میشود که یک کمک فنر معیوب فقط روی کیفیت سواری خودرو تاثیر منفی خواهد داشت، اما باید بدانید که اگر یک کمک فنر معیوب باشد، میتواند روی چسبندگی تایر با سطح مسیر هم تاثیر منفی داشته باشد. به عبارت دیگر، یک کمک فنر معیوب ممکن است باعث به خطر افتادنِ ایمنی سرنشینان خودرو هم باشد. برای آشنایی با کمک فنر و نقش آن در سیستم تعلیق خودرو، در ادامه این مطلب «باما» همراه باشید.
نقش کمک فنر در سیستم تعلیق
بر خلاف تصور رایج، کمک فنر در سیستم تعلیق نقش جذب ضربههای ناشی از حرکت خودرو در مسیرهای ناهموار را ایفا نمیکند و در واقع این فنر است که چنین وظیفهای را برعهده دارد. هنگامی که خودرو از روی یک ناهمواری در مسیر عبور میکند، این فنر فشرده میشود و انرژی حاصل از ضربه را جذب کرده و ذخیره میکند. در واقع، همین پروسه است که ضربه ناشی از عبور از روی ناهمواری را جذب کرده و مانع از انتقال آن به کابین خودرو و سرنشینان میشود. اما سوالی که پیش میآید این است: نقش کمک فنر در سیستم تعلیق چیست؟
واضح است که انرژی ذخیره شده در فنر باید آزاد شود و نقش کمک فنر این است که از آزاد شدنِ ناگهانی این انرژی جلوگیری کند. در واقع، کمک فنر باعث میشود آزاد شدن انرژی فنر به آرامی انجام شده و به این ترتیب، چسبندگی تایر خودرو با سطح مسیر کاهش پیدا نخواهد کرد. کمک فنر با تبدیل انرژی ذخیره شده در فنر به گرما، این کار را ممکن میسازد. به زبان دقیقتر، کمک فنر با کاهش شدت انرژی آزاد شده توسط فنر پس از عبور از روی یک ناهمواری، باعث میشود کنترل خودرو از دست راننده خارج نشود.
ساختار کمک فنر
سوال این است که کمک فنر از چه ساختاری تشکیل شده تا بتواند چنین نقش مهمی را در سیستم تعلیق ایفا کند؟ درون یک کمک فنر از روغن پُر شده و هنگامی که خودرو در حرکت است، یک پیستون با نوعی طراحی خاص درون کمک فنر بالا و پایین میرود. در این پیستون، تعدادی سوراخ ریز و سوپاپ تعبیه شده که با عبور روغن از آنها، امکان کنترل میزان مقاومت ایجاد شده توسط کمک فنر فراهم خواهد شد. همین مقاومت است که انرژی آزاد شده توسط فنر را به گرما تبدیل میکند.
برای درک بهتر موضوع، از یک مثال ساده برای توضیح نحوه عملکرد کمک فنر استفاده خواهیم کرد. اگر دست خود را در آب به آرامی و در دو جهت مخالف حرکت بدهید، مقاومت چندان زیادی احساس نخواهید کرد. هنگامی که خودرو از روی یک ناهمواری کوچک عبور میکند، کمک فنر هم از نظر مقاومت شرایطی مشابه با دست شما خواهد داشت. اگر سرعت حرکت دستتان در آب را افزایش دهید، مقاومت بیشتری احساس خواهید کرد و باید انرژی بیشتری صرف کنید تا بتوانید بر این مقاومت غلبه کنید. هنگامی که خودرو در مسیری ناهموار حرکت میکند، کمک فنر هم از نظر مقاومت شرایطی مشابه دارد.
مشکلات کمک فنر معیوب
در صورتی که یک کمک فنر معیوب باشد، تبدیلِ انرژی آزاد شده توسط فنر به گرما به طور موثری انجام نخواهد شد. این موضوع ممکن است باعث شود خودرو در حین حرکت تکانهای زیادی به سمت بالا و پایین داشته باشد. اما موضوع فقط به همین جا ختم نمیشود، چرا که در برخی موارد، یک کمک فنر معیوب میتواند باعث از دست رفتن تماس تایر با سطح مسیر شود که نتیجه آن، خارج شدن کنترل خودرو از دست راننده خواهد بود.
با توجه به نکات ذکر شده و نقش مهمی که کمک فنر در ایمنی و کیفیت سواری خودرو دارد، بهتر است هر بار که خودرو سرویس میشود، کمک فنرها هم مورد بررسی قرار بگیرند تا اطمینان حاصل شود خرابی یا نشتی نداشته باشند. علاوهبراین، معمولاً توصیه میشود پس از پیمایش هر صد هزار کیلومتر، کمک فنرها را تعویض کنید.
مترجم : بهنام اصغریان
منبع : autoguru.com.au