ایجاد تردیدها با انجام تحقیقات جدید

آیا خودروهای پلاگین هیبرید پاک هستند؟

28 مهر 1399 10:38

براساس یافته‌های پژوهشی که به تازگی منتشر شده، بیشتر خودروهای پلاگین هیبرید به واسطه شعاع حرکتی محدود در حالت تمام برقی، چندان هم نسبت به نمونه­‌های مشابه بنزین‌سوز دوستدار محیط زیست نیستند. نکته مهم این‌که در صورت عدم شارژ منظم، میزان آلایندگی دی‌اکسید کربن این‌گونه خودروها می­‌تواند حتی بیشتر از مدل‌های متداول با سوخت بنزین یا گازوئیل باشد.

در بهترین حالت، آلایندگی دی‌اکسید کربن خودروهای پلاگین هیبرید دوبرابر رقمی بوده که توسط شرکت سازنده براساس استانداردهای NEDC یا WLTP اعلام شده است.محققان آلمانی که روی این پژوهش کار کرده‌اند، معتقدند دولت‌ها باید به اعطای مزیت‌های مالیاتی روی این‌گونه خودروها پایان دهند.

هرچند انتشار چنین مطلبی ممکن است تاحدی ابزار انتقاد از فناوری PHEV را در اختیار منتقدان قرار دهد ولی حقیقت این است که خودروسازان آلمانی این روزها برای کاهش گاز دی‌اکسید کربن خروجی محصولات خود دست به دامن فناوری PHEV شده‌اند.

اما بد نیست نگاهی به آمار و ارقام این پژوهش بیاندازیم، تحقیقی که توسط پژوهشگران انستیتو ISI فرانهوفر و انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل پاک ICCT و با جمع‌آوری داده‌های به دست آمده از بیش از یکصد هزار دستگاه خودروی PHEV از 66 مدل مختلف انجام شده که در اروپا، ایالات متحده و چین به فروش رسیده‌اند.

نتیجه این پژوهش نشان می­‌دهد در بهترین حالت، آلایندگی دی‌اکسید کربن خودروهای پلاگین هیبرید دوبرابر رقمی بوده که توسط شرکت سازنده براساس استانداردهای NEDC یا WLTP اعلام شده است. اما در بدترین حالت این میزان به 4 برابر  رقم اعلامی خواهد رسید، یعنی اگر آلایندگی CO2 یک خودرو 50 گرم بر کیلومتر اعلام شده، این رقم در عالم واقع می‌­تواند برابر با 200 گرم بر کیلومتر باشد.

یک دلیل مهم این اتفاق می­‌تواند بکارگیری خودروهای PHEV در ناوگان سازمان‌ها باشد که در نتیجه شعاع حرکتی محدود این خودروها در حالت کاملاً برقی، پاسخگوی مسافت‌های طولانی که این مدل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند نخواهد بود.

آقای پاتریک پلاتز که مدیریت تیم پژوهشی را برعهده داشته، اعتقاد دارد برای کاهش آلاینده‌ها مخصوصا CO2 در خودروهای پلاگین هیبرید، باید قدرت خودروها کاهش و شعاع قابل حرکت به صورت برقی افزایش یابد. به نظر وی برای ایجاد یک تغییر محسوس، شعاع حرکتی این خودروها از 30 الی 60 کیلومتر فعلی باید حداقل به 80 الی 90 کیلومتر افزایش یابد.

ولی اگر دولت‌ها دست از حمایت خودروهای PHEV بکشند چه خواهد شد؟

مثلاً در هلند با حذف مشوق‌های مالیاتی خودروهای پلاگین هیبرید در سال‌های اخیر، فروش این مدل‌ها از 40 هزار دستگاه در سال 2015 به تنها 1150 دستگاه در سال 2017 رسیده است. درحال حاضر اروپا با فروش 780 هزار دستگاه خودروی پلاگین هیبرید، بیشترین استقبال را از این مدل‌ها داشته درحالی‌که در چین این رقم به 10 هزار دستگاه رسیده است.

دیدگاه کاربران