رقیب جدی برای پورشه تایکان

معرفی آئودی ای-ترون GT

22 بهمن 1399 13:43

آئودی که همواره به عنوان یکی از شرکت‌های خلاق شناخته شده و مواردی شامل سیستم چهارچرخ محرک کواترو، پیشرانه­‌های 5 سیلندر مجهز به توربوشارژر و چراغ‌های LED با گرافیک متحرک را به جهانیان معرفی کرده، اکنون گام محکم‌تری برای ورود به بازار خودروهای برقی برداشته است.

آئودی با قیمتی مناسب‌تر از تایکان، وارد رقابت شده است.وقتی سال 2018 آئودی کانسپت ای-ترون GT را معرفی کرد، همه می‌دانستیم که این پروژه براساس پورشه Mission E شکل گرفته. حالا این شرکت با ساخت نمونه تولیدی و معرفی ای-ترون GT و RS ای-ترون GT به مصاف مهمترین خودروی حاضر در رده سدان‌های لوکس برقی یعنی پورشه تایکان رفته است.

باتری‌ها و ظرفیت پیمایش آئودی ای-ترون GT

آئودی E-Tron GT به باتری لیتیوم-یون با ظرفیت 93.4 کیلووات ساعت مجهز شده که برای افزایش شارژ آن از 5 به 80 درصد با استفاده از جریان سریع، تنها به 23 دقیقه زمان نیاز است.

مجموعه باتری آئودی ای-ترون GT

آئودی تخمین زده که نسخه­‌های پایه و RS با یک بار شارژ باتری بتوانند براساس استاندارد EPA به ترتیب 380 و 371 کیلومتر مسافت را طی نمایند که در صورت اثبات این ادعا در واقعیت، تقریباً برابر با شعاع حرکتی پورشه تایکان 4S خواهد بود.

عملکرد و مشخصات فنی آئودی ای-ترون GT

روی هرکدام از محورها یک موتور برقی و روی محور عقب هم جعبه‌دنده دو سرعته اتوماتیک نصب شده است. مدل‌های پایه این خودرو، 469 اسب‌بخار قدرت و 630 نیوتن‌متر گشتاور در اختیار دارند درحالی‌که در مدل‌های قوی‌تر این ارقام به 590 اسب‌بخار قدرت و 830 نیوتن‌متر گشتاور افزایش می‌­یابد.

بد نیست بدانید همچون کراس‌اور ای-ترون، ای-ترون GT هم به عملکرد اووربوست مجهز شده که قدرت موتور را بسته به مدل خودرو، به صورت اضطراری به 522 یا 637 اسب‌بخار افزایش می­‌دهد.

موتورهای برقی و جعبه دنده آئودی ای-ترون GT

شتاب صفر تا 96 کیلومتر برساعت ای-ترون GT برابر با 3.9 ثانیه و حداکثر سرعت آن 243 کیلومتر برساعت اعلام شده است. شتاب صفر تا 100 کیلومتر برساعت آئودی RS ای-ترون GT برابر با 3.1 ثانیه اعلام شده و حداکثر سرعت آن 248 کیلومتر برساعت است. شتاب این نسخه با تسلا مدل S برابری کرده و از تایکان 4S هم سریع‌تر است هرچند که هنوز به پای تایکان توربو (3 ثانیه) و توربو S (2.6 ثانیه) نمی­رسد.

همچون پورشه تایکان، سیستم تعلیق آئودی ای-ترون GT بادی و دارای 60 درصد از زیرساخت مشترک با همتایان کراس‌اور و اسپرت‌بک بوده که مدتی پیش معرفی شدند. رانندگان می‌­توانند ارتفاع تعلیق این خودرو را به میزان 2 سانتی‌متر افزایش یا 2.2 سانتی‌متر کاهش دهند ضمن این‌که سیستم فرمان‌پذیری تمام چرخ‌ها در مدل RS استاندارد و در مدل GT به صورت سفارشی نصب می­‌شود.

طراحی نمای عقب آئودی ای-ترون GT

طراحی ظاهری و کابین آئودی ای-ترون GT

هرچند آئودی ای-ترون GT تلاش کرده در طراحی ظاهری هم متفاوت با تایکان ظاهر شود اما لااقل در نمای جانبی این دو خودرو می­‌توان شباهت­‌های زیادی پیدا کرد که البته الزاماً نکته منفی محسوب نمی­‌شود. رینگ‌های استاندارد این خودرو 20 اینچی است که در نسخه RS به 21 اینچ افزایش می‌­یابد. چراغ‌های LED ماتریسی هم با پرداخت مبلغ اضافه قابل نصب خواهند بود.

در کابین آئودی ای-ترون GT یک نمایشگر لمسی 12.3 اینچی نصب شده اما برای کنترل سیستم تهویه و برخی اجزای دیگر باید از دکمه­‌های روی داشبورد استفاده کرد. در فضای کابین نسخه RS هم مواردی شامل صندلی‌های اسپرت با تریم فیبرکربن و دوخت قرمز و فرمان D کات با روکش آلکانترا دیده می­‌شود.

طراحی کابین آئودی ای-ترون GT

بد نیست بدانید به منظور حمایت از محیط زیست، آئودی به صورت استاندارد از هیچ‌گونه روکش چرمی در کابین این سری استفاده نخواهد کرد، هرچند که در صورت سفارش مشتری، خواسته او اجابت خواهد شد.

همچون پورشه تایکان، دکمه استارت و اهرم تعویض دنده آئودی ای-ترون GT روی کنسول میانی نصب شده ولی حال و هوای کابین محصول آئودی متمایز از پورشه است و چهره آشناتری را به نمایش می­‌گذارد.

قیمت و برنامه تولید و عرضه آئودی ای-ترون GT

شاید باور نکنید ولی آئودی تا کنون هیچ محصولی برقی در آلمان تولید نکرده است. اکنون برای اولین‌بار این شرکت قصد دارد تولید نسخه جی‌تی E-Tron را در کارخانه «نکارزولم» آغاز کند.

شرکت می‌گوید در فرایند تولید این خودرو از سیستم برق زیست محیطی و گرمای حاصل از منابع طبیعی با تولید کربن خنثی استفاده خواهد کرد. مدیر این کارخانه می‌گوید این خودرو به‌‌عنوان پیشگام خودروهای برقی اسپرت، سبد آئودی را جذاب خواهد کرد. به گفته هلموت اشتتنر قرار است در این کارخانه خط تولیدهای نسخه‌های هیبریدی پلاگین A6، A7 و A8 نیز آغاز به کار کند.

آغاز به تولید آئودی ای-ترون GT در آلمان

قیمت پایه آئودی ای-ترون GT از مبلغ 99,900 دلار برای تریم پرمیوم پلاس آغاز شده و به 107,100 و 139,900 دلار برای تریم‌های پرستیژ و RS افزایش می­‌یابد. هرچند با ارقام نسبتا زیادی برای نسخه­‌های مختلف آئودی ای-ترون GT مواجه هستیم اما باید توجه داشت که قیمت پایه پورشه تایکان 4S با ظرفیت باتری کوچکتر، از 103,800 دلار آغاز می‌­شود.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که آئودی قصد دارد فروش این خودرو را در بهار  آغاز کند، آنها همچنین برای حضور ای-ترون GT و RS ای-ترون GT در نمایشگاه‌های این برند در ایالات متحده از تابستان سال جاری برنامه‌ریزی کرده‌اند.

دیدگاه کاربران