با شعاع پیمایش 800 کیلومتر

نگاهی به یک پیکاپ برقی جدید: آتلیس XT

11 آبان 1399 12:30

آقای مارک هنچت مدیرعامل شرکت آتلیس (Atlis) به عنوان یکی از مدیران خوش‌فکر صنعت خودروسازی شناخته می­‌شود. وی به تازگی در گفتگویی تلفنی با موتورترند از اهداف و برنامه‌های شرکت تحت امر خود سخن گفته است.

قیمت نسخه قدرتمند این خودرو که شعاع حرکتی 800 کیلومتر و ظرفیت یدک‌کشی 15.8 تنی را ارائه می­‌کند برابر با 85 هزار دلار خواهد بود.یکی از مهمترین ویژگی‌های منحصربه‌فرد محصول آتلیس را باید در ظرفیت شارژ شدن مجموعه باتری آن جستجو کرد. درحالی‌که خودروهای برقی فعلی از جریان 400 الی 800 ولت پشتیبانی می­‌کنند، محصول آتلیس می‌­تواند درعین سازگاری با جریان 400 یا 800 ولت، انرژی خود را از جریان 1600 ولت هم تامین نماید. بنابراین درحالی‌که برای شارژ سریع 80 درصد ظرفیت باتری خودروهای برقی فعلی به 20 دقیقه زمان نیاز بوده، آقای هنچت مدت شارژ کامل باتری این خودرو را 15 دقیقه اعلام کرده است، ویژگی مهمی که به لطف کنترل دمای سلول‌ها و محل قرار گیری آنودها و کاتدهای باتری حاصل شده است.

آتلیس انتظار دارد بسیاری از مشتریان از شارژ سریع استفاده کنند، قابلیتی که در طول عمر مفید باتری تا 2 هزار مرتبه می­‌تواند تکرار شود.

آتلیس فعلاً از اعلام ظرفیت باتری خودداری کرده اما به ظرفیت بالای محورهای XT برای تحمل وزن، سیستم تعلیق مستقل و سامانه فرمان‌پذیری تمام چرخ‌ها اشاره کرده است. بد نیست بدانید چرخ‌های عقب این خودرو می­‌توانند تا 32 درجه تغییر زاویه دهند، قابلیتی که دور زدن با این مدل را بسیار آسان‌تر خواهد کرد. البته با نصب سامانه چهارچرخ محرک مطمئنا این رقم کاهش می‌­یابد.

آقای هنچت زمان موردنیاز برای تعویض یک موتور برقی معیوب نصب شده در پیکاپ XT به همراه قطعات الحاقی آن را 20 دقیقه اعلام کرده است.

پیکاپ برقی آتلیس XT

علاوه‌بر ویژگی‌هایی همچون تنوع تولید نسخه‌های با فاصله محوری بین 3.65 تا 44.7 متر و توان حمل 750 کیلوگرم یا یک تن، هنچت از هدف‌گذاری برای عرضه نسخه پایه این خودرو با شعاع حرکت 480 کیلومتر و ظرفیت یدک‌کشی 4.5 تن با قیمت 45 هزار دلار خبر داده است. نسخه قدرتمند این خودرو که شعاع حرکتی 800 کیلومتر و ظرفیت یدک‌کشی 15.8 تنی را ارائه می­‌کند نیز برابر با 85 هزار دلار خواهد بود.

شرکت آتلیس فعلاً اقدام به ثبت هیچگونه سفارشی نکرده ولی پیش‌بینی می‌شود این خودرو از اواخر سال آینده میلادی به خریداران تحویل شود.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motortrend.com

دیدگاه کاربران