از نگاه بسیاری از علاقمندان ، سوبارو BRZ در اولین نسل عملکرد چندان درخشانی را به معرض نمایش نگذاشته و از بسیاری جهات مورد انتقاد قرار گرفت. اکنون نسل دوم BRZ با قدرت بیشتر، شاسی اسپرت و چهرهای زیباتر از قبل به میدان آمده تا کم و کاستیهای نسل پیش را جبران نماید.
”نسل دوم BRZ با قدرت بیشتر، شاسی اسپرت و چهرهای زیباتر از قبل به میدان آمده تا کم و کاستیهای نسل پیش را جبران نماید.“طراحی ظاهری سوبارو BRZ جدید تا حد زیادی به نسل قبل وفادار مانده و تغییرات اندکی را تجربه کرده ضمن اینکه تاثیرپذیری از برخی خودروهای اسپرت دیگر نیز قابل مشاهده است همچون چراغهای جلو که یادآور دوج وایپر SRT بوده یا فرم جلوپنجره و گلگیرهای برآمده جلو که شبیه به نسل سوم مزدا MX-5 میاتا از کار درآمده است. در مجموع نمای جلوی این خودرو توانسته از خشونت ظاهری متداول در میان مدلهای اسپرت جدید دوری کرده و چهرهای شادتر از اکثر رقبا ارائه نماید.
طراحی بخش عقب به لطف چراغهای عریضتر، لبه برآمده صندوق، دو خروجی بزرگ اگزوز و خطوط منحنی سپر و گلگیر عقب در عین شباهت به نسل قبل، نمایی خشن و زیبا برای سوبارو BRZ فراهم کرده است.
خطوط طراحی BRZ تنها کارکرد ظاهری نداشته بلکه با اهداف کاربردی شکل گرفتهاند، برای مثال میتوان به گوشه سپرهای جلو اشاره کرد که جریان هوا را از روی چرخها عبور میدهد یا کانالهای روی گلگیرهای جلو که با هدایت هوا در این بخش، باعث ایحاد نیروی رو به پایین بیشتری روی بدنه میشوند.
برخلاف بدنه، در کابین سوبارو BRZ خطوط مستقیم حکمفرمایی کرده و اکثر قطعات با شکل صاف و مستقیم طراحی شدهاند. یکی از مهمترین تغییرات این بخش نسبت به نسل قبل را باید نمایشگر 8 اینچی به همراه نرمافزار Starlink و صفحه نمایش 7 اینچی دیجیتال پشت آمپر دانست که غیر از موارد معمول، اطلاعاتی درباره حالتهای رانندگی را نیز برای راننده نمایش میدهد.
نیروی محرکه سوبارو BRZ از پیشرانه 2.4 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی تامین شده که 228 اسببخار قدرت و 249 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند یعنی 11 درصد افزایش قدرت و 15 درصد افزایش گشتاور نسبت به پیشرانه 2 لیتری نسل قبل.
از سوی دیگر وزن سوبارو BRZ جدید با تنها 7.5 کیلوگرم افزایش به حدود 1270 کیلوگرم رسیده بنابراین میتوان انتظار داشت که این خودرو عملکرد بسیار بهتری نسبت به نسل اول نشان دهد. این خودرو با دو جعبهدنده شش سرعته دستی و اتوماتیک عرضه میشود.
اگرچه سیستم تعلیق و پلتفرم این خودرو با نسل قبل یکسان است، اما سوبارو آن را مورد بهسازی قرار داده مثلاً استحکام محور جلو 60 درصد افزایش یافته تا فرمانپذیری و پیچیدن با سوبارو BRZ بهبود یابد ضمن اینکه مرکز ثقل کاهش یافته است.
یکی از انتقاداتی که به این خودرو وارد شده، کمبود برخی سامانههای ایمنی همچون ترمز خودکار اضطراری است که این روزها در خودروی ارزانی همچون نیسان ورسا نیز نصب میشود.
نمونه اولیه این خودرو در پیست Thermal Club در اختیار نمایندگان رسانهها قرار گرفت تا عملکرد آن در چنین شرایطی را به بوته آزمایش بگذارند. درواقع میتوان به جرات ادعا کرد سوبارو BRZ در پیست مسابقه بسیار دوست داشتنیتر از خیابانهای شهر ظاهر میشود هرچند در رانندگی روزمره نیز میتواند عملکردی هماهنگ و درخور تحسین از خود به نمایش بگذارد.
سوبارو وعده عرضه نسل دوم BRZ در پاییز سال آینده را داده اما با توجه به زمان طولانی باقیمانده، قیمتی هم برای این خودرو اعلام نکرده است. با این حال برخی کارشناسان رقمی بین 27 الی 32 هزار دلار را برای تریمهای گوناگون نسل دوم سوبارو BRZ پیشبینی میکنند.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com