مبارز همه فن حریف اشتوتگارتی

تست و بررسی مرسدس‌بنز ML350

11 آذر 1399 18:20

سالهاست که خودروهای شاسی‌بلند به نماد زندگی لاکچری تبدیل شده‌اند و این قضیه تا جایی شدت یافته که حتی یک خودرو رده پایین و اقتصادی در سطح رنو ساندرو هم در مدل استپ‌وی و به لطف دو سانتی‌متر ارتفاع بالاتر، به عنوان گزینه‌ای لوکس‌تر از نسخه معمولی خود شناخته می‌شود! از طرف دیگر مرسدس‌بنز هم خود در میان تمامی برندهای لوکس جهان، سرآمد است، پس جای تعجب ندارد که شاسی‌بلندهای این شرکت همواره جزء باکلاس‌ترین خودروهای جهان تلقی شوند.

مرسدس‌بنز ML350 می‌تواند در نقش خودروی خانواده به ایفای نقش بپردازد و همزمان برخلاف بسیاری از شاسی‌بلندهای لوکس، نگاه جدی‌تری به خارج از جاده دارد.با تمامی این تعاریف اما باید یادآوری کرد به عنوان علاقمندان حرفه‌ای پس نباید فقط برای کلاس گذاشتن یا از روی نشان تجاری، خودرویی را انتخاب کنیم. هدف ما هم بررسی دقیق هر خودرویی فارغ از اعتبار و سابقه است تا ببینیم اولاً آیا خودروی مورد نظر به اندازه‌ای که اسم در کرده عالی هست و از آن مهم‌تر این‌که آیا برای کاربردهای ما در شرایط خاص کشورمان گزینه مناسبی محسوب می‌شود یا خیر؟

پس لطفاً امروز هم «باما» همراه باشید تا در کنار هم نگاهی نزدیک‌تر به مرسدس‌بنز ML350 داشته باشیم و ببینیم پشت چهره مصمم این شاسی‌بلند مغرور اشتوتگارتی چه رازهایی نهفته شده.

طراحی ظاهری مرسدس‌بنز ML350

مرسدس‌بنز ML همان تیپ ظاهری را دارد که از یک ژرمن اصیل انتظار داریم؛ چهره‌ای متین، مصمم، مغرور و با ابهت که از هر زاویه اصالت خانوادگی و شخصیت منحصربه‌فردش را به رخ می‌کشاند. خطوط کلی بدنه بدور از هرگونه اغراق ترسیم شده‌اند و به بهترین شکل قدرت را با ظرافت و زیبایی ترکیب کرده‌اند؛ رینگ‌های بزرگ خوش تراش در ترکیب با سایر اِلمان‌های اسپرت نظیر اسپویلر عقب و دیفیوزر سپرها، به استایل خشک و جدی مرسدس‌بنز ML350 اندکی رنگ و بوی جوانی هم تزریق کرده‌اند تا تیپ ظاهری خودرو عامه‌پسندتر باشد؛ هرچند با تمامی این صحبت‌ها باز هم فرم مستحکم بدنه باعث شده که تیپ مرسدس، رسمی‌تر از رقبایش از خانواده ب‌ام‌و و پورشه به چشم آید.

طراحی ظاهری مرسدس‌بنز ML350

یکی از ویژگی‌های ظاهری خاص مرسدس‌بنز ML که در نسل‌های قبلی شاهدش بودیم این بود که چراغ‌هایش همیشه نسبت به سایز بدنه، مقداری کوچکتر از عرف طراحی می‌شدند؛ نکته‌ای که شاید با سلیقه خیلی‌ها جور در نمی‌آمد اما تیپ ظاهری مرسدس‌بنز ML را منحصر‌به‌فرد نموده بود. این نکته در قسمت جلویی میهمان امروزمان نیز همچنان رعایت شده است اما در قسمت عقبی شاهد یک سنت‌شکنی و ظهور چراغ‌هایی کشیده و متفاوت هستیم که هر چند طراحی خوبی دارند اما به نظر من تا حدودی از هماهنگی قسمت پشتی با دماغه و اصالت یک مرسدس‌بنز ML واقعی کاسته‌اند. بگذریم به هر حال این موارد بیشتر سلیقه‌ای است.

در یک جمع‌بندی کلی باید اعتراف کرد که مرسدس‌بنز ML350 شاید شور و هیجان ظاهری شاسی‌بلندهای پورشه و چهره دلبرانه رقبای باواریایی را نداشته باشد اما در عوض ابهت یک شاسی‌بلند واقعی را به شما ارزانی می‌دارد و همچون یک نجیب‌زاده ژرمن، تیپ شخصیتی باوقار و مردانه‌اش را به رخ می‌کشد و هر بیننده‌ای را به احترام وامی‌دارد.

طراحی داخلی مرسدس‌بنز ML350

طراحی کابین مرسدس‌بنز ML350 هم همان چیزی است که از یک شاسی‌بلند لوکس و خانوادگی انتظار داریم؛ طراحی کابین نه آنقدرها ظریف و فانتزی است که هیبت یک خودروی قلدر و قدر را زیر سوال ببرد و نه آنقدر زمخت و خشن که از آسایش بصری سرنشینان و حس خوش سواری با یک خودرو لوکس بکاهد؛ اینجا همه چیز با نظم و ترتیب سر جای خودش قرار گرفته و طراحان با رعایت اصول سنتی خاندان مرسدس سعی کرده‌اند فضایی شیک و راحت خلق نمایند.

طراحی داخلی مرسدس‌بنز ML350

اگرچه خطوط کلی مقداری ساده ترسیم شده‌اند و در نگاه کلی تا حدودی قدیمی و دموده به نظر می‌رسند، اما استفاده از چوب و چرم باکیفیت و تلفیق این موارد با آپشن‌های رفاهی پر شمار باعث شده که این سادگی اصلاً آزاردهنده نباشد و برعکس، حس خوبی از آشتی مدرنیته با سنت، درمحیطی لوکس و آرامش‌بخش به سرنشینان مرسدس‌بنز ML350 هدیه داده شود.

از تمامی اینها مهم‌تر بحث ارگونومی است که به خوبی در جای‌جای کابین رعایت شده و در نتیجه تمامی سرنشینان مرسدس‌بنز ML350، ضمن برخورداری از فضای پا و سر کافی از صندلی‌هایی راحت و دسترسی مناسب به ادوات بهره می‌برند. فضای بار هم همان‌طور که از این کلاس بدنه انتظار می‌رود مناسب است، ضمن این‌که با خواباندن صندلی‌های پشتی می‌توان به محفظه‌ای کاربردی برای جابجایی اجسام حجیم نیز دست یافت.

امکانات رفاهی و ایمنی مرسدس‌بنز ML350

از یک شاسی‌بلند لوکس انتظار می‌رود که تمامی آپشن‌هایی که به ذهن خطور می‌کند را در چنته داشته باشد، اما همانطو که می‌دانید شرکت‌های بزرگ از جمله مرسدس، هرچقدر که روی آپشن‌های ایمنی حساس هستند، در مورد آپشن‌های رفاهی سخت نمی‌گیرند و انتخاب گزینه‌های متنوع را به نیاز و سلیقه مشتریان «به صورت سفارشی» واگذار می‌کنند؛ ضمناً مرسدس‌بنز در بحث فروش آپشن مقداری هم گران‌فروش است اما  در عوض گزینه‌هایی با نهایت دقت، مهندسی و کیفیت را ارائه می‌کند.

امکانات رفاهی مرسدس‌بنز ML350

در نمونه‌های فول آپشن مرسدس‌بنز ML امکانات پرشماری نظیر نمایشگر چند منظوره لمسی مرکزی به همراه نمایشگرهای پشت سری برای سرنشینان عقب، موس چندکاره، سیستم تعلیق فعال، سامانه کمکی حرکت در سربالایی و سرازیری، تهویه مطبوع اتوماتیک سه منطقه‌ای و سیستم کنترل کیفیت هوا، صندلی‌های برقی جلو مجهز به 3 حافظه، گرمکن و تهویه صندلی‌ها، سیستم صوتی حرفه‌ای با 9 بلندگو و ساب‌ووفر، آینه‌های الکتروکرومیک، سیستم یخ‌زدای برف پاک‌کن‌ها، سانروف برقی، چراغ‌های زنون اتوماتیک مجهز به سیستم شستشو و گردش در پیچ‌ها، برف پاک‌کن هوشمند، در صندوق برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل هوشمند، سیستم کاهش فشار باد تایرها (جهت عبور از مسیرهای آفرودی خاص) و .. وجود دارند تا از هر نظر آسایش شما تامین شود؛ ضمناً در بخش آپشن‌های ایمنی هم وجود گزینه‌هایی از قبیل: کیسه‌های هوای جلو، جانبی، پرده‌ای، زانویی، انواع سیستم‌های کمکی ترمز و پایداری شامل ABS, EBD, BAS, DSC, ASR, ESP، سامانه اخطار خواب‌آلودگی راننده، هشدار خروج از خط، سیستم دید در شب، رادار نقطه کور و... خیالمان را از هر جهت آسوده نموده‌اند. البته همانطور که در تصاویر مشخص است نمونه مورد تست، چند مورد از آپشن‌های اشاره شده در بالا را در اختیار ندارد.

ضمناً بد نیست بدانید که با توجه به ساختار فوق‌العاده مستحکم شاسی و قدرت جذب ضربات بالا در بدنه، شاهد امنیت بسیار بالای اتاق برای سرنشینان بزرگ سال هستیم، به شکلی که موسسه تست تصادف Euro-NCAP امتیاز 96 از 100 را برای ایمنی سرنشینان بزرگسال مرسدس‌بنز ML اختصاص داده که امتیاز فوق العاده‌ای است؛ البته در بحث ایمنی عابرین پیاده در تصادفات، اوضاع مثل اکثر شاسی‌بلندها با شرایط ایده‌آل فاصله دارد و امتیاز 60 از 100 حاصل شده است اما در هر صورت مرسدس‌بنز ML توانسته هر 5 ستاره ایمنی موسسه تست تصادف اروپا را با امتیازات مناسب بدست آورد، پس داخل این دژ مستحکم جای نگرانی از بابت امنیت وجود ندارد.

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت مرسدس‌بنز ML350

مرسدس‌بنز برای فرزند بلندقامتش پیشرانه‌های متنوعی در نظر گرفته اما طبق معمول قویترین‌ها جواز حضور در کشورمان را بدست نیاورده‌اند؛ با این حال جای نگرانی وجود ندارد چراکه حتی همین مدل مرسدس‌بنز ML350 هم که به اصطلاح جز نمونه‌های متوسط کلاس ML به حساب می‌آید، قدرت مناسبی در اختیارمان قرار می‌دهد که نه فقط برای رانندگی خانوادگی، بلکه برای لذت بردن و شور و حال جوانی نیز مناسب است و به دلیل قدرت و گشتاور کافی جهت استفاده‌های آفرودی نیز عالی به نظر می‌رسد.

پیشرانه مرسدس‌بنز ML350

زیر کاپوت مرسدس‌بنز ML350 یک پیشرانه 6 سیلندر V شکل 3.5 لیتری قرار گرفته که در بهترین شرایط می‌تواند تا 302 اسب‌بخار قدرت تولید کند و با رسیدن به دور موتور 3500RPM عدد گشتاور را به 370 نیوتن‌متر برساند. این اعداد و ارقام کافی است تا ظرف مدت حدود 7.6 ثانیه (البته در شرایط استاندارد) از سکون به سرعت یکصد کیلومتر برساعت دست یابد و در صورت باز بودن مسیر، شتاب‌گیری را تا سرعت 235 کیلومتر برساعت ادامه دهد. خب شاید بگوئید مثلاً پورشه در کشورمان نماینده‌های سریع‌تری عرضه کرده اما با توجه به ذات خانوادگی‌تر و قابلیت‌های آفرودی بیشتر مرسدس‌بنز ML350 باید گفت که این شاسی‌بلند چند منظوره نسبت به کاربردهایی که دارد قدرت مورد نیاز را در اختیارتان قرار می‌دهد و اجازه نمی‌دهد کمبود چندانی از این بابت حس کنید.

نکته جالب دیگر اینکه این غول 2.1 تنی با این پیشرانه حجیم و سیستم دو دیفرانسیل در هر صد کیلومتر مسافت در شرایط ترکیبی تنها به 8.8 لیتر بنزین نیاز خواهد داشت که هرچند دست‌یابی به این عدد استاندارد در شرایط کشور ما تقریباً غیرممکن است اما به هر حال نشان از تکنولوژی بالا و هماهنگی بی‌نظیر میان پیشرانه و جعبه‌دنده و عملکرد بالای محصول دارد؛ مثلاً همین جعبه‌دنده 7 سرعته مرسدس با ارائه بازه متنوعی از ضرایب، ضمن کمک به بهبود شتاب و کشش می‌تواند در هنگام رانندگی عادی نیز بسیار کارآمد ظاهر شود و با پایین نگاه داشتن دور موتور و استفاده بهینه از گشتاور عالی پیشرانه، از هدررفت انرژی جلوگیری نماید. سیستم انتقال قدرت هوشمند 4MATIC مرسدس نیزعملکرد بی‌نقصی دارد و نیروی حاصله را هوشمندانه میان هر چهار چرخ تقسیم می‌کند.

تجربه رانندگی با مرسدس‌بنز ML350

با نشستن پشت فرمان مرسدس‌بنز ML350 دچار یک حس دوگانه شدم، از طرفی طراحی کلاسیک و کیفیت ساخت مثال‌زدنی خودرو مرا تحت تاثیر قرار داد و از طرف دیگر با توجه به قیمت سرسام‌آورش در کشورمان مقداری از انتظاراتم در خصوص مدرن بودن محیط داخلی برآورده نشد؛ البته همانطور که در بخش طراحی داخلی گفتیم، مقداری از سادگی فضای کابین خودرو به دلیل بازار هدف آن در جهان است چراکه مرسدس‌بنز ML عموماً برای سلایق فانتزی ساخته نشده و قرار است مشتریان خاص خودش را راضی نگاه دارد.

تجربه رانندگی با مرسدس‌بنز ML350

در هر صورت مرسدس‌بنز ML350 را استارت زده و آماده حرکت می‌شوم. علیرغم ابعاد بزرگ بدنه، دید به جلو و طرفین مناسب است و حس تسلط خوبی روی خودرو دارم؛ در خصوص دید پشت سر هم نباید توقع بی‌جایی از این کلاس خودرویی داشته باشیم، ضمن این‌که وجود دوربین‌ها، سنسورها و رادارها، اندک نقاط کور را به خوبی پوشش داده‌اند.

فرمان برقی نرم و عملکرد سایر ادوات نیز بی‌نقص هستند؛ از همه چیز مهم‌تر این‌که مرسدس‌بنز ML350 به لطف سیستم تعلیق مولتی‌لینک فعال خود، ضمن ارائه پایداری مناسب، کیفیت سواری را نیز در سطح مطلوبی نگاه داشته است، نکته مهمی که اکثر شاسی‌بلندها قادر به انجامش نیستند. در واقع به طور کلی عموم شاسی‌بلندها به دلیل مرکز ثقل بالا، میل به واژگونی بیشتری دارند و برای جبران این قضیه معمولاً از سیستم تعلیق خشک‌تری استفاده می‌شود تا حرکات عرضی و الاکلنگی به حداقل برسد، ضمن این‌که تعلیق یک خودرو آفرودی می‌بایست خیلی مقاوم‌تر از سواری‌های عادی باشد و مجموع این عوامل به سواری سفت و سخت‌تر این جور خودروها منتهی می‌شود؛ نتیجه اینکه کمتر خودرویی در این کلاس قادر است میان نرمی و فرمان‌پذیری، توازن مناسبی برقرار کند. به عنوان مثال ب‌ام‌و X5 با اینکه فرمان‌پذیری عالی و بهتر از مرسدس‌بنز ML دارد، تاحدودی خشک است، حال آنکه میهمان امروز ما به خوبی از پس این چالش برآمده و ضمن ارائه سواری نرم و راحت در شهر، از پایداری قابل قبولی نیز بهره می‌برد و حتی در آفرود استحکام خوبی از خود نشان می‌دهد. برای همین است که مرسدس‌بنز ML350 را یک شاسی‌بلند همه فن حریف می‌دانیم.

در خصوص فرمان‌پذیری نباید انتظارتان را درسطح کوپه‌های مسابقه‌ای بالا ببرید اما به شما اطمینان می‌دهم که با این مرد خانواده خشن و مغرور هم می‌شود تفریح کرد! شتاب‌گیری 7.6 ثانیه‌ای مرسدس‌بنز ML350 نیز با اینکه در قیاس با بسیاری از شاسی‌بلندهای مجهز به توربوشارژر موجود در بازار کندتر است، اما به اندازه کافی حس هیجان را به شما ارزانی می‌دارد. بویژه در شتاب ثانویه که از تاثیر منفی وزن بالای خودرو روی شتاب‌گیری کاسته شده و اینک شاهد قدرت نمایی برتر این محصول هستیم.

هماهنگی عالی میان پیشرانه و جعبه‌دنده در کنار حس ناب عکس‌العمل‌های لحظه‌ای به پدال گاز، که با کمترین تاخیر ممکن درخواست راننده را اجابت می‌کنند نیز از دیگر نکات لذت‌بخش و هیجان‌انگیز سواری با مرسدس‌بنز ML350 محسوب می‌شوند. ترمزها رفتاری مستحکم و مطمئن دارند و سیستم‌های الکترونیکی کمکی نیز به خوبی از پس وظایفشان بر می‌آیند، به شکلی که در طول زمان کوتاه تست هیچ‌گونه خطا، تاخیر و یا تعجیل در عملکردشان دیده نشد.

ضمناً همانطور که اشاره کردیم مرسدس‌بنز ML350 حتی در خارج از جاده هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ البته قرار نیست با این سپرهای بلند و تایرهای فاق کوتاه، توانایی‌هایی در سطح کوهنوردان حرفه‌ای نظیر جیپ رانگلر را شاهد باشیم، اما به لطف گشتاور عالی، عملکرد خوب سیستم دو دیفرانسیل هوشمند، و انواع و اقسام آپشن‌های کمکی، می‌شود روی قابیلت‌های خارج جاده‌ای مرسدس‌بنز ML350 بیشتر از رقبای به ظاهر هم‌سطح و هم‌رده حساب باز کرد.

مرسدس‌بنز ML350  
پیشرانه 6 سیلندر 3.5 لیتری خورجینی
حداکثر قدرت 302 اسب‌بخار در دور 6500
حداکثر گشتاور 370 نیوتن‌متر در دور 3500
شتاب 0 تا 100 7.6 ثانیه
حداکثر سرعت 235 کیلومتر برساعت
جعبه‌دنده 7 سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی 8.8 لیتر در 100 کیلومتر
طول، عرض و ارتفاع 4804 در 1926 در 1796 میلی‌متر
فاصله میان محورهای جلو و عقب 2915 میلی‌متر
وزن 2130 کیلوگرم

راند نهایی با مرسدس‌بنز ML350

مرسدس‌بنز ML350 صرفاً یک شاسی‌بلند لوکس برای کلاس گذاشتن و تجمل‌گرایی نیست بلکه همه جوره مرد عمل به حساب می‌آید؛ با ابعاد بزرگ و اتاق جادارش می‌تواند در نقش یک خودرو خانواده به ایفای نقش بپردازد، با سواری نرم نسبت به این کلاس بدنه برای رانندگی روزمره کارآمد ظاهر می‌شود و همزمان برخلاف بسیاری از شاسی‌بلندهای لوکس، نگاه جدی‌تری به خارج از جاده دارد. با تمامی این صحبت‌ها اگر خیلی روی برند مرسدس تعصب نداشته باشید و قابلیت‌های آفرودی هم برایتان اولویت نداشته باشد، گزینه‌های جذاب دیگری هم در بازار وجود دارند که می‌توانند شما را از خرید این اشتوتگارتی جذاب منصرف کنند.

به عنوان مثال عاشقان شتاب و سرعت، می‌توانند با همین رقم به سراغ نسخه‌های سریع‌تر پورشه کاین بروند و برای افرادی که به دنبال دردسر نیستند هم باواریایی‌های بسیار ارزان‌تری مثل ب‌ام‌و X4 (هرچند با ML در یک رده نیست) حضور دارند که از خدمات پس از فروش بهتر و بازار دست دوم پر رونق تر بهره می‌برند. در واقع با این وضعیت قیمت‌ها و کمبود لوازم یدکی در کشور، خیلی بعید است که حتی متمول‌ترین افراد هم بخواهند این خودرو چند میلیاردی را به کوه و دشت و بیابان بزنند، در نتیجه یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های مرسدس‌بنز ML350 نسبت به شاسی‌بلندهای ارزان‌تر خنثی می‌شود. ضمن این‌که به طور کلی مرسدس‌بنز ML350 و رقیب مستقیمش ب‌ام‌و X5 به دلیل محدودیت عرضه در کشورمان، با قیمت‌هایی فضایی ارزش‌گذاری می‌شوند که حتی برای بازار آشفته و بی‌منطق ما هم گران به نظر می‌رسد.

پس اگر به فکر داشتن یک خودرو خاص هستید، پرداخت رقم اضافه برایتان اهمیت چندانی ندارد و از همه اینها مهم‌تر از عاشقان سینه چاک مرسدس‌بنز هستید، به شما اطمینان می‌دهم که از خرید مرسدس‌بنز ML350 پشیمان نخواهید شد، چراکه این خودرو آنچه همه خوبان دارند را یکجا به شما ارزانی می‌دارد، اما در غیر این صورت می‌توانید به سایر گزینه‌های بازار که در بالا اشاره کردیم نیز فکر کنید.

عکاس: بامداد صفائیان

نویسنده : امین امیری‌فر

منبع : باما

دیدگاه کاربران