13 هزار دلار برای تابوت متحرک

شکست سخت پیکاپ گریت وال در تست تصادف

15 آذر 1399 13:00

با هدف پایش ایمنی خودروهای عرضه شده در قاره آفریقا، موسسه NCAP اقدام به برگزاری تست تصادف برای یک پیکاپ چینی نموده تا عملکرد آن را مورد ارزیابی قرار دهد. نمونه‌ای از این خودرو که برای تست تصادف انتخاب شده تریم پایه آن بوده و همین باعث شده که در جریان تصادف، آسیب زیادی به راننده و سرنشین وارد شود.

با وجود ایمنی بسیار کم گریت‌وال Steed 5، این خودرو در آفریقای جنوبی با قیمت 13 هزار دلار (تقریباً 11 هزار یورو) به فروش می­‌رسد. شاید مشاهده خودرویی با این سطح پایین از امکانات ایمنی در سال 2021 بسیار تعجب‌آور باشد ولی این اتفاق درمورد تریم پایه از گریت‌وال Steed 5 عرضه شده در آفریقا (که در ایران با نام وینگل شناخته می‌شود) رخ داده است. بد نیست بدانید این خودرو نه تنها فاقد کیسه هوای ایمنی است، بلکه از سامانه‌های متداول ایمنی همچون ترمز ضدقفل (ABS) و تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) نیز بی­‌بهره مانده است.

فیلم کوتاهی که از تست تصادف پیکاپ گریت‌وال منتشر شده گویای همه واقعیت‌هاست چراکه پس از برخورد این خودرو با مانع در سرعت 64 کیلومتر برساعت، سر آدمک به شدت به فرمان اصابت می­‌کند. علاوه بر تاثیر منفی عدم نصب کیسه هوا، تغییر شکل داشبورد و فرمان نیز بسیار خطرآفرین بوده و آسیب را تشدید می­‌کند.

تقریبا دو سال پیش، نتایج مشابهی نیز از تست نیسان NP300 عرضه شده در آفریقای جنوبی منتشر شد که از میزان بالای تخریب بدنه و احتمال زیاد وارد شدن آسیب جانی به سرنشینان این خودرو در جریان تصادف خبر می­‌داد.

لازم بذکر است با وجود ایمنی بسیار کم گریت‌وال Steed 5، این خودرو در آفریقای جنوبی با قیمت 13 هزار دلار (تقریباً 11 هزار یورو) به فروش می­‌رسد. در صورت خریداری تریم SX از این خودرو، امکانات ایمنی شامل دو کیسه هوا، ABS و EBD بر روی آن نصب خواهد شد.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران