پس از 30 سال دوری از دنیای خودروها و البته چند تلاش ناموفق برای بازگشت به بازار، بوگاتی بالاخره در شروع دهه 90 میلادی مدل EB110 را معرفی کرد. این مدل به لطف طراحی متفاوت بدنه، عملکرد فنی درخشان، برند معتبر سازنده و البته قیمت بالا، به خودرویی متمایز تبدیل شد.
هرچند بحران اقتصادی نیمه اول دهه 90 میلادی باعث شد EB110 نتواند به آنچه انتظار میرفت، دست یابد اما جایگاه این مدل در تاریخ خودروسازی را نمیتوان نادیده گرفت. «باما» باشید تا 10 نکته جالب از اولین محصول بوگاتی در دوران مدرن را با هم مرور کنیم:
- نام EB110 برای گرامیداشت 110 سالگی بنیانگذار این شرکت یعنی اتوره بوگاتی انتخاب شد.
- طراحان اولیه این خودرو (استانزانی و گاندینی) قبلاً دو محصول مهم لامبورگینی یعنی میورا و کانتاش را طراحی کرده بودند. اختلاف با مدیر بوگاتی باعث شد طراحان این پروژه را ترک کنند.
- نیکلا ماترازی برای EB110 شاسی فیبرکربن طراحی کرد که در آن زمان فناوری بسیار جدیدی بود.
- شاسی فیبرکربنی این خودرو توسط Aérospatiale ساخته شد که در صنعت هوایی فعالیت داشت.
- باله عقب بوگاتی EB110 مدل GT قابلیت تنظیم دستی در 5 حالت را داشت.
- برابوس یک نمونه تقویت شده این خودرو را با نام Brabus EB 110 معرفی کرده است.
- بوگاتی EB110 LM حاضر در مسابقات لمان 1994 نتوانست این رقابت را به پایان برساند و نمونه حاضر در مسابقات 24 ساعته دیتونا 1996 به دلیل ایراد جعبهدنده از ادامه مسابقه جا ماند.
- با ورشکستگی بوگاتی در 1995، برنامه تولید EB110 ناتمام ماند.
- نمونههای متفاوتی از بوگاتی EB110 نیز توسط شرکتهای دائر Dauer و B Engineering Edonis روانه بازار شد.
- یک بوگاتی EB110 زرد رنگ بین سالهای 1994 تا 2003 در اختیار مایکل شوماخر قرار داشت.
در طی این سالها نسخههای مختلفی از بوگاتی EB110 روانه بازار شد، که مشخصات قدرتمندترین مدلها به شرح زیر است:
نام مدل | EB110 GT | EB110 Super Sport | Dauer EB110 | B Engineering Edonis |
---|---|---|---|---|
پیشرانه | 3.5 لیتری 12 سیلندر | 3.5 لیتری 12 سیلندر | 3.5 لیتری 12 سیلندر | 3.76 لیتری 12 سیلندر |
حداکثر قدرت (اسببخار) | 553 | 603 | 645 | 680 |
حداکثر گشتاور (نیوتنمتر) | 611 | 650 | N/A | 735 |
نحوه انتقال قدرت | دو محور | دو محور | دو محور | محور عقب |
جعبهدنده | شش سرعته دستی | شش سرعته دستی | شش سرعته دستی | شش سرعته دستی |
شتاب صفر تا صد (ثانیه) | 3.4 | 3.2 | 3.3 | 3.9 |
حداکثر سرعت (کیلومتر برساعت) | 342 | 355 | 370 | 365 |
وزن خالص (کیلوگرم) | 1620 | 1418 | 1400 | 1500 |
نویسنده : عماد رحمتیراد
منبع : باما