سوپراسپرت منحصربه‌فرد ایتالیایی

حراج ایزدرا کومنداتوره 112i

28 آذر 1399 10:19

اگر جزء افرادی هستید که در دوران کودکی خود در اواخر دهه 90 میلادی با بازی Need for Speed II وقت گذرانی کرده‌اند، احتمالاً خاطرات شیرینی هم با یک سوپراسپرت خاص در ذهن دارید. اکنون نمونه واقعی این خودروی منحصربه‌فرد یعنی ایزدرا کومنداتوره (Isdera Commendatore 112i) توسط یک فروشنده آلمانی به بازار عرضه شده است.

این سوپراسپرت استئنایی که تنها 10,500 کیلومتر پیموده، در ماه فوریه و در جریان حراج RM Sotheby’s در پاریس به فروش خواهد رسید.این خودرو را می‌­توان به عنوان نمونه‌­ای موفق از ترکیب قطعات خودروهای مشهور و ساخت محصولی جدید توسط یک شرکت کوچک و کمتر شناخته شده دانست.

اجازه دهید از پیشرانه این خودرو شروع کنیم، واحد 6 لیتری 12 سیلندر M120 ساخت مرسدس‌بنز که بیشتر از 400 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و در پاگانی زوندا هم نصب شده است. شاید قدرت این پیشرانه این روزها چندان زیاد به نظر نرسد اما به یاد داشته باشید که درباره خودرویی متعلق به 3 دهه پیش صحبت می‌­کنیم.

از آنجایی که مرسدس‌بنز اقدام به ساخت جعبه‌دنده دستی هماهنگ با پیشرانه M120 نکرده، مهندسان ایزدرا دست بکار شده و نسخه 5 سرعته دستی ساخت گتراگ را انتخاب کردند که قبلاً توسط شرکت RUF تقویت شده و به صورت 6 سرعته درآمده بود.

ایزدرا کومنداتوره 112i

این مشخصات را در کنار فرم آیرودینامیک بدنه و ضریب درگ 0.306 (که در تونل باد مرسدس آزمایش شده) قرار دهید تا علت دستیابی این خودرو به سرعت 340 کیلومتر برساعت کاملاً روشن شود.

در شکل‌دهی به بدنه محصول ایزدرا علاوه بر زیبایی، تمرکز زیادی بر آیرودینامیک شده بود چراکه بسیاری قطعات حتی برف پاک‌کن از ابتدا و مخصوص این مدل طراحی شده و به جای دو آینه جانبی، یک آینه روی سقف خودرو نصب شد.

چراغ‌های جلوی این خودرو از پورشه 968 و قطعات پشت آمپر از محصولات مرسدس‌بنز به عاریت گرفته شد ضمن این‌که رینگ‌های 5 پره آن ساخت BBS بود.

ایزدرا کومنداتوره 112i

مدیر این شرکت آقای Eberhard Schulz که سابقه همکاری با پورشه را در کارنامه خود داشت، برای حضور ایزدرا کمانداتوره 112i در مسابقات لمان برنامه‌ریزی کرده بود که البته به دلیل مسائل مالی هرگز محقق نشد. در حقیقت پس از وقوع بحران مالی در ژاپن (مرکز حمایت مالی ایزدرا)، همین نمونه خیابانی هم با کمک یک کنسرسیوم سوئیسی ساخته شد.

این خودرو با لقب «پیکان نقره‌­ای» در جریان نمایشگاه خودرو فرانکفورت 1999 به معرض نمایش درآمد. حال این سوپراسپرت استئنایی که تنها 10,500 کیلومتر پیموده، در ماه فوریه و در جریان حراج RM Sotheby’s در پاریس به فروش خواهد رسید. لازم به ذکر است که این خودرو قبلاً مجوز قانونی حضور در خیابان‌های آلمان را به دست آورده و از این بابت مشکلی نخواهد داشت.

دیدگاه کاربران