ون‌های برقی اشتراکی برای تحویل کالا

تحول در دنیای خودروهای تجاری با محصولات Canoo

1 دی 1399 10:14

شرکت Canoo EV که در لس‌آنجلس واقع شده، بر ساخت ون الکتریکی اشتراکی تمرکز نموده تا بتواند نظر صاحبان کسب و کارهای کوچک همچون تعمیرکاران سیار، پیمانکاران مستقل و مشاغلی که کالا تحویل می­‌دهند را نسبت به استفاده از محصولات خود جلب نماید. این شرکت‌ها با استفاده اشتراکی از محصولات Canoo EV، خواهند توانست در هزینه‌های خود صرفه‌جویی نمایند.

شرکت Canoo EV بر ساخت ون الکتریکی اشتراکی تمرکز نموده تا بتواند نظر صاحبان کسب و کارهای کوچک را نسبت به استفاده از محصولات خود جلب نماید. این شرکت اکنون دو مدل MPDV1 و MPDV2 را با مدل 2024 معرفی کرده که هردو روی یک شاسی مشابه با فاصله محوری 2.85 متر ساخته شده‌اند.

ویژگی‌های فنی و تکنولوژی‌ها

سازه آلومینیومی، سیستم تعلیق ازنوع بازوی کنترل کننده با فنر تخت در هر چهار گوشه خودرو و فرمان و ترمزهای سیمی جزء از ویژگی‌های فنی این ون‌هاست ضمن این‌که سیستم الکترونیکی آن‌ها به مرور زمان بروزرسانی نیز دریافت خواهد کرد.

براساس اعلام سازنده، این دو خودرو از سطح 2.5 فناوری خودران نیز بهره‌مند شده که معمولاً در محصولات تسلا دیده می­‌شود.

سیستم فرمان ون‌های برقی اشتراکی کانو Canoo

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، فرمان این خودروها تحت سیستم Steer-by-wire یا SBW طراحی شده که فناوری جدیدی محسوب می­‌شود. در این سیستم، ستون فرمان حذف شده و هیچ ارتباط مکانیکی بین غربیلک و قسمت دنده شانه‌ای و پینیون وجود ندارد بلکه به یاری سنسور زاویه و اجزای دیگر، فرامین راننده اجرا می‌­شود. اگر چه حذف ستون فرمان می‌­تواند به افزایش ایمنی راننده در مواقع بحرانی بیانجامد اما در صورت بروز اشکال در سیستم‌های فاقد پشتیبان مکانیکی، راننده هیچ کنترلی بر فرمان و ترمز نخواهد داشت بنابراین سیستم الکترونیکی خودرو باید این وظیفه خطیر را برعهده بگیرد.

طراحی مکعبی با کابینی ساده

طراحی مکعب شکل محصولات Canoo EV باعث ایجاد فضای حداکثری در داخل کابین آن‌ها شده بگونه‌­ای که در مقایسه با رقبای مجهز به پیشرانه درون‌سوز همچون فورد ترانزیت Connect و رم ProMaster City، عرض و ارتفاع این دو ون برقی بین 12 تا 22 و 1 تا 6 سانتی‌متر بیشتر است. بنابراین می‌توان انتظار داشت که محصولات Canoo در معابر شهری عملکرد بهتری ارائه دهند.

ون‌های برقی اشتراکی کانو Canoo

ارتفاع سقف مدل MPDV2 25 سانتی‌متر بلندتر از MPDV1 بوده و همچون برادر کوچکتر، از رقبا عریض‌تر و مرتفع‌تر است. در حقیقت این مدل را می‌­توان رقیب مستقیم مرسدس‌بنز E-Sprinter و فورد E-Transit دانست.

کابین ون‌های برقی اشتراکی کانو Canoo

در سمت چپ راننده فضایی فراهم شده که راننده بتواند لپتاپ یا وسیله‌­ای مشابه را قرار دهد. دسترسی اصلی سرنشینان به فضای کابین از در سمت راست تامین می‌شود ضمن این‌که براساس تصاویر، در کشویی دیگری نیز در بخش عقب پیش‌بینی شده است.

مشخصات موتورهای برقی و باتری‌ها

هر دو مدل MPDV1 و MPDV2 به یک موتور در محور جلو مجهز خواهند شد اما پلتفرم این خودروها امکان نصب موتور دوم در محور عقب را نیز فراهم کرده که می‌­تواند قابلیت چهارچرخ محرک را به این ون‌ها اضافه نماید.

پیشرانه برقی این خودروها 200 اسب‌بخار قدرت و 322 نیوتن متر گشتاور را از طریق سیستم انتقال قدرت تک سرعته به محور جلو انتقال می­‌دهد ضمن این‌که سه باتری با ظرفیت‌های 40، 60 و 80 کیلووات ساعت برای نصب در این خودروها قابل سفارش خواهد بود.

شارژ باتری ون‌های برقی اشتراکی کانو Canoo

براساس تخمین شرکت Canoo، شعاع حرکتی مدل MPDV1 بسته به ظرفیت باتری برابر با 208، 304 و 368 کیلومتر خواهد بود درحالی‌که در مدل بزرگتر MPDV2 این ارقام به 144، 224 و 304 تغییر می­‌یابد.

امکان شارژ این باتری‌ها با جریان 125 یا 240 ولت AC فراهم شده ضمن این‌که درصورت اتصال باتری 80 کیلووات ساعتی به جریان شارژ سریع DC، در مدت 28 دقیقه نیروی ذخیره شده در آن از 20 به 80 درصد افزایش خواهد یافت.

برنامه‌ریزی برای فروش

براساس پیش‌بینی شرکت Canoo، بازار خودروهای تجاری سبک برقی در اروپا و آمریکا تا سال 2028، رشد سالانه­‌ای برابر با 33 درصد خواهند داشت.

قرار است تعداد محدودی از این خودروها در سال 2022 وارد سرویس شوند درحالی‌که مقیاس اصلی فروش از سال 2023 آغاز خواهد شد. علاقمندان به خرید این خودروها می‌­توانند با پرداخت یکصد دلار برای هر خودرو، اقدام به رزرو نمایند.

دیدگاه کاربران