نام کاوازاکی 400 یکی از نامهای بسیار قدیمی و البته محبوب در کلاس سوپراسپرتهاست. اولینبار در دهه 80 میلادی نام 400 به خانواده کاوازاکی اضافه شد. در آن زمان کاوازاکی 400 در قالب سری ZXR فروخته میشد؛ یعنی با نام ZXR400 در اختیار مشتریان قرار میگرفت.
بعد از آن در سال 2003 کاوازاکی بالاخره ZXR400 را حذف کرد ولی برنامهای برای جایگزینی آن نداشت تا آنکه در 2011 عضو جدیدی با نام Ninja 400R معرفی کرد؛ نبود حروف ZX در نامگذاری 400R به این معنی است که دیگر از انجین 4 سیلندر بهره نمیبرد.
نینجا 400R محصولی برای بازار جهانی نبود و فقط مشتریان ژاپنی قادر به خریدنش بودند. به همین دلیل نیز 400R هیچگاه به موفقیت چشمگیر مدل کلاسیک ZXR400 دست نیافت. از طرف دیگر کاوازکی در فاصله قیمتی Ninja 300 تا Ninja 650 محصولی در کلاس اسپرتها نداشت. سرانجام در سال 2018 ژاپنیها یک 400 سیسی جدید ساختند؛ موتورسیکلتی که همانند دو دهه پیش، در همه جای دنیا قابل خریداری است.
با الهام از بزرگترهای نینجا
نینجا 400 به تقلید از برادران بزرگترش طراحی شده؛ اگر به نوع قاب زنجیر، فریم و حتی قرارگیری انجین دقت کنید، متوجه شباهتش با Ninja H2 میشوید. حال اگر چراغ دوتکه جلو و چراغ عقب آنرا ببینید، که هردو از نوع LED است، قطعا به یاد Ninja ZX-10R میافتید.
در آخر باید نیمنگاهی به صفحه کیلومتر نیمهدیجیتالیاش هم داشته باشید چرا که شبیه صفحه کیلومتر Ninja 650 طراحی شده است. نینجا 400 تنها در سه رنگ قابل خریداری است. البته کاوازاکی نسخه تولید محدودی از آن را با نام Ninja 400 KRT نیز عرضه کرده که با رنگ سبز مسابقهای اختصاصیاش مزین شده. اما سه رنگ مختلف این ژاپنی عبارتند از:
- آبی (Plasma Blue)
- مشکی (Spark Black)
- زرد و خاکستری (Solar Yellow/Storm Gray)
نینجا 400 از انجین ارتقایافته نینجا 300 بهره نمیبرد و کاوازاکی اصرار دارد که قلب این ژاپنی را کاملا جدید و نو بدانیم!
پیشرانه | 2 سیلندر آب خنک |
---|---|
قدرت | 49 اسب بخار |
گشتاور | 38 نیوتن متر |
گیربکس | 6 دنده |
حجم باک | 14 لیتر |
وزن | 168 کیلوگرم |
چرخ جلو | 110/70R17 |
چرخ عقب | 150/70R17 |
ترمز جلو | 310 میلیمتری تک دیسک |
ترمز عقب | 220 میلیمتری تک دیسک |
چه قیمتی دارد؟
مهمترین ویژگی نینجا 400، قیمت رقابتی آن است طوریکه مدل 2018 آن حدود 5000 دلار قیمت دارد که تقریبا معادل قیمت Ninja 300 است. به همین دلیل نیز از سالهای آتی باید منتظر حذف Ninja 300 از اکثر بازارهای آسیایی باشیم. نسخههای ABS نینجا 400 نیز حدود 300 تا 400 دلار گرانترند. در بازار کشورمان نیز نسخههای انگشتشماری از این ژاپنی وجود دارد که همگی قیمتی بین 50 تا 60 میلیون تومان دارند.
نویسنده : مرتضی برجسته