پس از فراز و نشیبهای بسیار، بالاخره مالکیت شرکت سانگیانگ به کنسرسیومی تحت رهبری ادیسون موتورز واگذار شده است. ارزش این معامله برابر با 305 میلیارد ون کرهجنوبی اعلام شده که براساس نرخ فعلی برابری ارزهای جهانی، معادل با 255 میلیون دلار است.
”یک استارتآپ اهل کرهجنوبی به نام ادیسن موتورز (Edison Motors) برای خرید سانگیانگ پیشنهاد داده است و تصمیم دارد با استفاده از امکانات این شرکت، خودروهای برقی تولید کند.“پس از خریداری شرکت سانگیانگ توسط ماهیندرا در سال 2010، مسئولان این شرکت به پایان مشکلات امیدوار بودند، اما به فاصله 10 سال، این شرکت در سال 2020 اعلام ورشکستگی کرد و تنها یک سال بعد مالک هندی به فکر فروش قدیمیترین خودروساز کرهجنوبی افتاد.
براساس گزارشها، بدهی سانگیانگ در سال 2020 و هنگام اعلام ورشکستگی برابر با 50 میلیون دلار بود، ولی این رقم تا سپتامبر 2021 به 198 میلیون دلار افزایش یافت. افت صادرات این برند میتواند یکی از علل تعمیق مشکلات باشد، چراکه فروش سانگیانگ در بازارهای خارجی در سال 2021 با افت 21 درصدی نسبت به سال قبل، به 84,496 دستگاه رسید.
برنامه دقیق ادیسون موتورز برای آینده سانگیانگ هنوز کاملاً مشخص نیست، اما این شرکت اهدافی بلندپروازانه برای خود تعیین کرده چراکه اخیراً از برنامهریزی برای پشت سر گذاشتن تسلا و تبدیل شدن به شرکتی مشابه اپل در صنعت خودروسازی خبر داده است.
نخستین محصول این شرکت با نام اسمارت S با پیشرانهای به قدرت 644 اسببخار، قادر خواهد بود ظرف تنها 2.5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت دست یابد که کاملاً قابل رقابت با تسلا مدل S و مرسدس EQS به نظر میرسد. محصول دیگر این شرکت یعنی اسمارت E هم با هدف رقابت با مرسدس EQE تولید خواهد شد، درحالیکه اسمارت A هم برای تسلا مدل 3 خط و نشان میکشد.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : carscoops.com